Werk & Studie alle pijlers

Aanvulling tot sociaal minimum (1170)?

12-07-2018 14:52 17 berichten
Misschien een domme vraag, maar ik heb echt geen idee. Ik werk via een uitzendbureau en de ene periode is er meer werk dan het andere.

Stel ik verdien januari 1700 euro netto in de maand, en februari 900 euro. Kan februari dan aangevuld worden tot het sociaal minimum (1170)? Zo, ja. Hoe regel je dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat dat kan. Misschien kan je de maanden waarin je meer verdient beter sparen om maanden waarin je minder verdient te compenseren.
de bijstand voor alleenstaanden is veel lager dan het sociaal minimum en lager dan 900 euro
Waarom denk je recht te hebben op het sociaal minimum?
heb je wel alle toeslagen aangevraagd?
Hoe kom je bij die 1150€?
Dit is veel te hoog!
Houdt netto ongeveer €950 aan.
Alle reacties Link kopieren
kan alleen via gemeente bijstand, je krijgt dan rond de 930 als je zelfstandig woont en geen minimumloon. Denk niet dat je dit voor elkaar gaat krijgen als je al rond het bedrag zit aan inkomen.
Als je 1700 euro en 900 euro krijgt in 2 maanden is dat gemiddeld nog 1300 euro per maand.

Sparen dus in de vette maand, voor de magere maand. Kan ook hè? Het hoeft niet op.
Alle reacties Link kopieren
Als je vaak onder het bedrag van 1150 euro per maand komt kun je toeslagen aanvragen, de belastingdienst rekent dan uit of je met jouw jaarinkomen recht hebt op zorg- of huurtoeslag.
Pas hiermee wel op, want als je inkomen weer hoger wordt kan het dat je het deels moet terugbetalen. Een toeslag is een voorschot, geen gift.

Het bedrag van 1170 komt volgens mij voort uit de bijstandsnorm plus toeslagen.
Als je een eigen huis hebt kom je niet voor bijstand in aanmerking.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-07-2018 15:22
19.05% gewijzigd
nounou
Ikigai schreef:
12-07-2018 15:00
Waarom denk je recht te hebben op het sociaal minimum?
dat is wettelijk geregeld dus je hoeft er zelf niets van te vinden.

@TO, nee dat werkt niet zo. Als je (aanvullende) bijstand hebt dan krijg je structureel het bijstandsbedrag. Dus als je 1 maand niks verdient dan krijg je die 900+ euro. De volgende maand als je 1700 verdient moet jij vervolgens 800 euro inleveren.
Het loont dus niet om een aanvulling te vragen als je niet verwacht om gemiddeld minder dan 900-1000 euro per maand te verdienen.
zazamaenade schreef:
12-07-2018 15:13
Als je vaak onder het bedrag van 950 euro per maand komt kun je toeslagen aanvragen, de belastingdienst rekent dan uit of je met jouw jaarinkomen recht hebt op zorg- of huurtoeslag.
Pas hiermee wel op, want als je inkomen weer hoger wordt kan het dat je het deels moet terugbetalen. Een toeslag is een voorschot, geen gift.

Het bedrag van 1170 komt volgens mij voort uit de bijstandsnorm plus toeslagen.
Als je een eigen huis hebt kom je niet voor bijstand in aanmerking.
de toeslagennorm ligt dan weer veel hoger dan die 950
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2018 15:22
de toeslagennorm ligt dan weer veel hoger dan die 950

Ja, je hebt gelijk, ik was het net aan het verbeteren. Waar die precies ligt weet ik niet eens.

Het is wel zaak op te letten, en niet al het geld wat je aan toeslagen maandelijks krijgt zomaar op te maken als je inkomen weer stijgt.
Er zijn mensen die in de financiële problemen komen omdat ze toeslagen terug moeten betalen die ze al uitgegeven hebben.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het sociaal minimum is hetgeen je nodig hebt voor levensonderhoud en bestaat uit je inkomen en wordt aangevuld met toeslagen tot dit minimum. Voor toeslagen wordt gekeken naar het jaarinkomen.
Het is ook wel logisch dat het niet zomaar kan. Anders zouden mensen hun salaris flexibel kunnen laten uitkeren zodat ze twee maanden recht op bijstand hebben en één maand 4000 euro loon zouden hebben.
Duidelijk, dacht al dat het niet kon. Vroeg het toch ff voor de zekerheid.
zazamaenade schreef:
12-07-2018 15:13
Als je een eigen huis hebt kom je niet voor bijstand in aanmerking.
.
Dit is niet per se zo.
Aan de andere kant moet je wel je belastingopgave goed invullen want als je minder verdient hebt dan kan je wel teveel loonbelasting hebben betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven