Werk & Studie alle pijlers

Manager op de hoogte brengen van solliciteren?

12-07-2018 21:10 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een situatie waarin ik misschien boventallig ga raken in mijn huidige functie. Hoewel nog niks zeker is zet mij dit wel aan het denken om al verder te kijken zodat ik niet zonder werk kom te zitten. Zouden jullie de manager op de hoogte brengen als jullie zouden gaan solliciteren? Ik twijfel. Waarschijnlijk gaat mijn manager daar toch achter komen als referenties worden opgevraagd, maar als ik het vertel dat denkt hij misschien dat ik minder gemotiveerd ben.
Pas wanneer je wat meer zekerheid hebt. Je neemt gewoon je opzegtermijn in acht en klaar ben je.
Wat voor contract heb je? Zit er een ontslagvergoeding in omdat je boventallig wordt of verlengen ze je contract gewoon niet?
Alle reacties Link kopieren
Niet vertellen. De meesten benaderen de huidige baas niet als referentie, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
Bovendien kun je zelf referenties opgeven als dat nodig is, maar doorgaans volstaat het als je op diverse plekken langere tijd hebt gewerkt. Overal na een maand weer vertrekken staat een stuk minder goed op je cv.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Nooit aangeven dat je zoekt. Krijg je zeker geen toekomstmogelijkheden meer in 't huidige bedrijf. En bij solliciteren aangeven dat je niet wilt dat ze referenties opvragen bij je huidige werkgever, omdat je niet wilt dat die op de hoogte zijn.

En dit komt niet vreemd over tijdens een gesprek, dat zullen ze immers zelf ook niet doen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ga je dat niet vertellen! dat doe je pas als je een nieuw contract getekend hebt. En referenties worden zelden opgevraagd.


Bedenk overigens goed dat als je even wacht, je waarschijnlijk in aanmerking komt voor een flink afkoopbedrag.


Boventalligheid ontstaat meestal aan de hand van een sociaal plan. In dit plan hebben jouw werkgever en de vakbonden afgesproken hoe ze omgaan met dit soort situaties.

Als je weggaat nadat je boventallig geworden bent, heb je in ieder geval recht op een wettelijke transitievergoeding. En heel vaak krijg je ook nog extra geld als je op dat moment vrijwillig weggaat.

Alle bedragen zijn afhankelijk van het aantal dienstjaren en je huidige salaris natuurlijk.

Als je nu al weg gaat, ga je dat allemaal mislopen. Soms kan het dus (financieel) handiger zijn om even te wachten.

Hoe de regeling bij jullie is, kun je nalezen in het sociaal plan van jullie organisatie (als dat er dus is) Vraag het maar eens na.

Meestal staat het sociaal plan ook wel op het intranet van je organisatie (als dat er is)
Nee niet vertellen.

En referenties vragen ze niet op zonder jouw toestemming.
Alle reacties Link kopieren
Referenties vragen ze alleen aan personen die jij opgeeft. Zodra ze daarnaar vragen en jij je baas wilt opgeven, dan ook vertellen.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gedetacheerd, dus ik heb niet zomaar recht op ontslagvergoeding.
Nee, natuurlijk niet.

Nooit zeggen voor je een getekend contract hebt liggen.
Alle reacties Link kopieren
Volgensmij mogen ze sowiewo pas na jouw toestemming contact opnemen met je referenties.
Alle reacties Link kopieren
SA11 schreef:
12-07-2018 21:48
Volgensmij mogen ze sowiewo pas na jouw toestemming contact opnemen met je referenties.
Klopt. Maar dat gebeurt niet altijd. Ik geef altijd keurig referenties op van ex managers waar ik prettig mee heb samengewerkt, maar toch is er ooit iemand benaderd die niet op mijn lijstje stond en die 1 van de redenen van mijn vertrek bij die werkgever was. Niet netjes maar het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
12-07-2018 22:40
Klopt. Maar dat gebeurt niet altijd. Ik geef altijd keurig referenties op van ex managers waar ik prettig mee heb samengewerkt, maar toch is er ooit iemand benaderd die niet op mijn lijstje stond en die 1 van de redenen van mijn vertrek bij die werkgever was. Niet netjes maar het gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Uhh daar ging iets fout, mijn reactie is weg...
Ik wou in ieder geval zeggen dat sat inderdaad niet netjes is. Maar het risico dat dat gebeurt is denk ik niet groot genoeg om daarom te vertellen dat je aan het solliciteren bent.
Alle reacties Link kopieren
Oke het merendeel zegt dus niet tegen mijn manager zeggen. Wat nu als het gaat om een interne vacature? Dan schat ik de kans wel heel groot in dat referenties worden nagevraagd. Niks makkelijker dan intern een referentie opvragen. Intern zijn namelijk ook wel een paar vacatures die aansluiten bij mijn profiel.
Alle reacties Link kopieren
Je ouwe schoenen pas weggooien als je nieuwe heb succes
Alle reacties Link kopieren
6gt schreef:
12-07-2018 21:24
Ik ben gedetacheerd, dus ik heb niet zomaar recht op ontslagvergoeding.

In dat geval (als het werk ophoudt bij het bedrijf dat je inhuurt) blijf je toch gewoon in dienst bij je werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk niet. Je vertelt het pas wanneer je iets concreets hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lastig is dat. Ik zou mijn mond wel roeren over de voordelen die ik beoog. Wil ik betere arbeidscondities bijvoorbeeld niet teveel sjouwen? Wil ik meer geld? Wil ik dichter bij huis? Dergelijke dingen zou ik geruime tijd tevoren tussen neus en lippen door laten vallen en dan ook: ik zal eens solliciteren naar een baan met die voorwaarden. Dan kan ook jouw bedrijf nog een voorstel doen. Doen ze dat niet, nou dan zal het wel niet zo diep zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven