Werk & Studie alle pijlers

Vraagje aan de leerkrachten

16-07-2018 06:52 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik heb mij destijds laten omscholen en sta nu een aantal jaren met plezier voor de klas. Ik heb tot nu toe kleuters en 3,4 gehad en vind dat erg leuk, maar ik ben ook nieuwsgierig naar de hogere klassen. Ik vind de verwondering en leergierigheid bij het jonge kind erg mooi en ben benieuwd naar hoe jullie dat zien in jullie klas. Ik ben nieuwsgierig voor welke klas jullie staan en waarom juist voor die? Wie weet ga ik dan ook eens voor de bovenbouw 😉 Tijdens mijn stages heb ik daar weinig ruimte voor gehad en tijdens invallen zijn groepen toch anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd dat je tijdens je stages daar nauwelijks ruimte voor hebt gehad.

Ik vond groep 4/5 zo leuk. Nog het kleine, lieve, onschuldige maar gecombineerd met wel al wat zelfstandigheid. Maar toch, elke leeftijd heeft wel wat. Vermaakte me goed, zowel bij de kleuters als de bovenbouw. Ik mis na al die jaren het onderwijs nog steeds vanwege de kinderen (de druk en alle administratie kan ik echter missen als kiespijn).

Is er een mogelijkheid om komend schooljaar of jaar daarop gesplitst te gaan werken, bijv 2 dagen onderbouw, 3 dagen bovenbouw (weet niet of je fulltime werkt?)?
Wat leuk dat je zo gemotiveerd en enthousiast bent!
Bespreek het eens op school. Dat je best interesseert om je te oriënteren op hogere groep/klas.
De beste wijze uiteraard om te ervaren en te bepalen of het bij je past.
Ik ken leerkrachten die bewust kiezen voor onderbouw, ken ook leerkrachten die bewust kiezen voor bovenbouw. Schijnt toch wel een verschil te zijn dat best groot is, zeker hoe kleiner/ouder de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik een onderbouwgroep, maar ik heb de laatste 8 jaar alle groepen van 3 t/m 8 gehad. En 8 vond ik leuker dan ik had gedacht, kinderen beginnen humor op niveau te ontwikkelen en er ontstaat een bijzondere band met kamp, afscheidsmusical, op het moment dat ze zich realiseren dat de basisschool er echt bijna op zit. Maar dat was ook een echt leuke klas.
Groep 5 en 6 zijn ook ook leuk, je kan steeds dieper op de stof in gaan, het lesgeven krijgt wat meer diepgang.
De enige groep waar vaak gedoe is, is in mijn ervaring groep 7. Ouders realiseren zich dat het advies er aan komt en hebben niet altijd realistische verwachtingen, en pesten en ruzies bereiken vaak een hoogtepunt, veel gedoe met groepsapps en digitaal pesten. Op de een of andere manier is dat in groep 7 het ergst.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je je uren voor duurzame inzetbaarheid komend jaar inzetten om af en toe eens een dagje mee te lopen in enkele bovenbouwgroepen. Dat hoeft overigens niet perse op de school te zijn waar je nu werkt, je kunt ook op andere scholen kijken.

Ik heb jaren 2/3 gedaan, daarna een jaar 3 en afgelopen jaar groep 4. Komend jaar weer groep 4. Voorheen dacht ik dat ik nooit bij de kleuters weg zou willen, nu vind ik groep 3/4/5 wel erg leuk.

Fijne vakantie in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de bovenbouw (meestal groep 7) in het cluster IV-onderwijs.

Ik vind het leuk dat je een inhoudelijk gesprek kunt voeren, dat ze een bepaalde mate van zelfstandigheid bezitten. Ze worden wat mondiger.

Daarnaast vind ik het leuk om de stof uit 7/8 aan te leren. De bewerkingen bij rekenen worden ingewikkelder, werkwoordspelling komt aan bod. Ik vind het leuk:)
Wereldoriëntatie komt veel meer aan bod, je ziet dat sommige kinderen daar echt van opbloeien.

Heel bewust de bovenbouw. Ik zou er niet aan moeten denken om kleuters te doen. Maar gelukkig heeft iedereen zo zijn voorkeuren en komt het bij ons op school altijd wel aardig uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al jaren groep 7 en ik vind het geweldig! Dat mondige, mooie gesprekken, diep op stof ingaan. En ik vind het heerlijk dat ze zo zelfstandig zijn. Het enige wat ik er lastiger aan vind, is dat ze minder snel te motiveren zijn. Wat jij noemt als verwondering etc: ze hebben het zéker, maar het is niet meer meer zo stoer om dat te laten zien. Daar moet je een beetje doorheen prikken.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik heb de verkorte pabo gedaan en met de korte periodes stages die daarin zitten heb ik 1 x groep 6 gehad op een school in een achterstandswijk en daarna midden- en onderbouw op voornamelijk Montessorischolen.
Ik merk dat ik misschien door mijn snelle overstap en mijn tot nu toe opgedane ervaring met het jonge kind, misschien wel wat onzeker tegenover het oudere kind sta. Ik heb vorig jaar 2 maanden in de midden- en bovenbouw ingevallen en merkte dat dat eigenlijk best prima ging en leuk was, maar invallen is natuurlijk iets anders als echt voor de groep staan. De meiden van groep 8 vond ik daarentegen wel echt super pittig.

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe baan en zie vooral veel bovenbouw vacatures hier in de buurt voorbij komen (en ik wil graag dichterbij).
Ik ben benieuwd of ik daarvoor in aanmerking zou komen met mijn weinige ervaring. (hier is helaas weinig te merken van het leraren tekort heb ik het idee) En zoals iemand al zei, elke leeftijd heeft zijn leuke en minder leuke kanten en in elk leerjaar kun je weer andere kwaliteiten van jezelf kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hier al jaren groep 8 / bovenbouw.
Heerlijk die mondigheid, hormonen, moeilijkere lesstof, differentiëren naar uitstroom, kamp, eindmusical, afscheid.
Ik blijf hier nog jaren, wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring met hoogbegaafden onderwijs? Heeft iemand hier toevallig een leuke tip voor een opleiding of cursus?
Alle reacties Link kopieren
christinayang schreef:
16-07-2018 19:46
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring met hoogbegaafden onderwijs? Heeft iemand hier toevallig een leuke tip voor een opleiding of cursus?
Echa opleiding in Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 20 jaar kleuters gehad. Ben dit jaar gestart in groep 5, op verzoek van de directeur. Ik was liever bij de kleuters gebleven, omdat ik die kleintjes zo leuk vind.
Maar ben met goede moed gestart. Heb veel gevraagd bij mijn clusterpartner en duopartner.
En ik vind het me toch leuk! Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden.
Vakken als aardrijkskunde en biologie geven, rekenen en spelling op de tablet.
Aankomend schooljaar weer, zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven