Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie brief opvolging

16-07-2018 11:55 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein vraagje.
Ik heb twee weken geleden gesolliciteerd op een baan waar online specifiek bij vermeld stond dat iedereen een antwoord krijgt op zijn sollicitatie, ook als je bent afgewezen.
Ik had verwacht van dit bedrijf dat het ook echt zo zou zijn.
De eerste ronde sollicitaties vind deze week plaats stond er bij vermeld. Sollicitatie zou 8 Juli gesloten zijn.

Ik heb niets meer gehoord, behalve een ontvangst bevestiging.
Nu vraag ik me af: Is dit een afwijzing, of een soort van tweede rang (als we niemand vinden dan bellen we je als nog).

Ik snap niet zo goed waarom je dit soort informatie bij je procedure zet en je er vervolgens niet aan houdt. Of is dit normaal?

Ben ik afgewezen of niet?

Totaal aantal stemmen: 10

Ja (30%)
nee, je zit op tweede rang (40%)
Anders (30%)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Het is nog maar een week na de sluitingsdatum, dus daar kun je nog geen zinnig woord over zeggen of ze zo netjes zijn om wel een reactie te geven. Soms staat er in de ontvangstbevestiging wel iets van: als u na datum X niets van ons heeft gehoord kunt u ervan uitgaan afgewezen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben 5 werkdagen (!) gehad om alles brieven te lezen, te overleggen etc. Geef ze wat tijd! Jij stopt tijd in de brief schrijven, zij in alles lezen. Als je aan het einde van de week niks hebt gehoord kan je altijd nog even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt ook zeker.
Het is alleen dat ze aangeven de eerste sollicitatie ronde vandaag te starten.
Wat ik ook zeker snel vond, (5 dagen lezen etc). Maar misschien dat ze bedoelde we gaan vanaf deze week inplannen.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Er is nog een andere optie: het gegeven dat er meer mensen de kwaliteiten hebben om op de eerste rang te zitten, maakt niet dat er voldoende plekken zijn op de eerste rang. Een bedrijf kan niet iedereen uitnodigen die geschikt zou kunnen zijn.
Ik noem het dan ook liever de reservebank.
En nog een optie: degene die moet beslissen heeft dat nog niet gedaan, bijvoorbeeld vanwege ziekte/afwezigheid/drukte.
Alle reacties Link kopieren
Ook allemaal waar.
Ik wacht nog even af.

Het lijkt me echt een hele leuke baan, dus ik hoop gewoon gebeld te worden :A:
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Vaak doen ze eerst de gesprekken en daarna de afwijzingsbrieven. Is me al een paar keer overkomen. Dan laten ze pas veel later íets weten
Alle reacties Link kopieren
Zou even vriendelijk bellen of mailen met de vraag wanneer je een reactie kunt verwachten. Dan weten ze meteen dat je niet bang bent om initiatief te nemen.
Als de eerste gesprekken daadwerkelijk deze week plaatsvinden (soms is men iets te optimistisch in de planning), dan zit je dus inderdaad niet in de eerste selectie. Men zegt kandidaten vaak pas definitief af als ze er met de eerste selectie niet uitkomen, er worden meestal niet tussendoor steeds updates gegeven en soms wil men nog wat achter de hand houden.

Omdat er is aangegeven dat er deze week gesprekken plaatsvinden kun je in de loop van de week wel contact opnemen om te vragen of inderdaad zo is.

Maar in eerste instantie zou ik het nog even afwachten.
Meestal zit je dan niet in de eerste selectie, dus je kansen zijn geslonken. Het kan echter zijn dat er een tweede ronde nodig is. Vaak krijg je pas een antwoord als de sollicitatieprocedure compleet is afgerond. Waarschijnlijk omdat ze je, als er uit de eerste ronde geen goede kandidaat voortkomt of het later in de procedure spaak loopt, je niet het gevoel van tweede keus zijn willen geven.

En houd ook rekening met vakantietijd, alles kan zomaar twee keer langer duren!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na twee weken niets gehoord even gebeld om te vragen hoe ver ze waren in de sollicitatie procedure. Het was druk, erg veel reacties en vakantietijd. Heb nog even een leuk praatjes kunnen maken met de manager en na nog twee weken een uitnodiging. Ik begin in augustus...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens hetzelfde gehad en toen bleek dat ze overdonderd waren door het aantal reacties. De week nadat de eerste gesprekken in beginsel zouden zijn belden ze me op om me uit te nodigen voor een gesprek. In plaats van 4 mensen wilden ze er 11 op eerste gesprek laten komen, dus dat kostte extra uitzoektijd. Uiteindelijk mocht ik ook op 2e gesprek, dus dat ze wat later zijn hoeft nog niets te betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven