Werk & Studie
alle pijlers
Extra tijd voor toetsen
maandag 16 juli 2018 20:10
Bij de inschrijving van mijn dochter op de middelblaarschool, had ik aangegeven dat ze extra tijd voor de toetsen nodig had. Dat was geen probleem. Ik gaf een kopie van de brief van de behandelende arts en dat zou voldoende zijn.
Na de eerste toetsen hoorde ik dat ze nog geen kaartje had, een kaartje waarmee leerlingen extra tijd krijgen. Ik ging met de mentor in gesprek. Administratieve problemen en vage redenen. Bij de volgende toetsweek, had ze nog geen kaartje. Weer in gesprek van de mentor. Toen zei ze dat ze niet in de diagnose geloofde en dat daarom ze de aanvraag niet doorgezet had. Ik was woest! Ze ging in de stoel van een arts zitten. Ik had een onofficieel gesprek met de afdelingsleider. Ze zou met de mentor praten. Na het gesprek zei de mentor dat ze de diagnose verkeer had begrepen, dat ze dacht dat ze iets anders had, iets die niet in haar herkende. Ze zette de aanvraag door. Pas in april kreeg ze het kaartje.
Dit jaar kreeg ze regelmatig geen extra tijd. De reden is dat het niet altijd mogelijk is om extra tijd te geven. Als de lessen aansluitend zijn, is extra tijd gewoon niet mogelijk. M.e. moet de school het mogelijk maken dat leerlingen genoeg tijd en een stille ruimte krijgen om toetsen te maken, en niet het recht van een leerlinge weg te nemen. Ik overweeg een klacht in te dienen, maar ik weet niet of ik in mijn recht ben. Is extra tijd nav een diagnose echt een recht van de leerling of een gunst die de school geeft?
Grt
Na de eerste toetsen hoorde ik dat ze nog geen kaartje had, een kaartje waarmee leerlingen extra tijd krijgen. Ik ging met de mentor in gesprek. Administratieve problemen en vage redenen. Bij de volgende toetsweek, had ze nog geen kaartje. Weer in gesprek van de mentor. Toen zei ze dat ze niet in de diagnose geloofde en dat daarom ze de aanvraag niet doorgezet had. Ik was woest! Ze ging in de stoel van een arts zitten. Ik had een onofficieel gesprek met de afdelingsleider. Ze zou met de mentor praten. Na het gesprek zei de mentor dat ze de diagnose verkeer had begrepen, dat ze dacht dat ze iets anders had, iets die niet in haar herkende. Ze zette de aanvraag door. Pas in april kreeg ze het kaartje.
Dit jaar kreeg ze regelmatig geen extra tijd. De reden is dat het niet altijd mogelijk is om extra tijd te geven. Als de lessen aansluitend zijn, is extra tijd gewoon niet mogelijk. M.e. moet de school het mogelijk maken dat leerlingen genoeg tijd en een stille ruimte krijgen om toetsen te maken, en niet het recht van een leerlinge weg te nemen. Ik overweeg een klacht in te dienen, maar ik weet niet of ik in mijn recht ben. Is extra tijd nav een diagnose echt een recht van de leerling of een gunst die de school geeft?
Grt
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
maandag 16 juli 2018 20:25
Ja, en daar staat dat we het kunnen aanvragen. Ik zie ook in de pagina van het ministerie dat leerlingen met haar diagnose ook extra tijd kunnen krijgen. Wat ik niet weet of dit geldt alleen voor officiële examens of ook voor gewone toetsen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
maandag 16 juli 2018 20:38
Ik weet niet of het een recht is, maar kijk wel even bij de regels voor de eindexamens alvast. Er zijn bepaalde diagnoses die recht hebben op extra tijd(dyslexie, adhd enzo) maar ook heel veel niet. Ik had(/heb) zelf (aangetoond door psycholoog) een heel traag verwerkingstempo, maar niet "1" diagnose. Toen ik destijds extra tijd wilde zei de school dat kan nu wel, maar met de eindexamens niet, want dan zouden ze mijn verklaring op moeten sturen ofzo en dan moet je een diagnose hebben die op het lijstje voor de examens staat. Extra tijd dus nooit gekregen. Beetje rare manier vind ik, maar is dus wel verstandig om nu alvast te bekijken.
maandag 16 juli 2018 20:41
maandag 16 juli 2018 20:48
maandag 16 juli 2018 20:51
Dank je. Dat dacht ik al. Toch een gesprek met rector.Santaaa schreef: ↑16-07-2018 20:48Je kan altijd indienen echter zal er waarschijnlijk weinig mee worden gedaan. Want zolang het niet mee telt voor SE of CE Bestaat er geen orgaan die dit controlleert.
Dus ja, uw dochter heeft recht , indien diagnose, op extra tijd maar niet je kan dit nooit eisen. Het is vaak coulance.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
maandag 16 juli 2018 23:04
Aanpassingen voor leerlingen met beperkingen zijn niet facultatief voor school. Ook scholen moeten zich houden aan de wet gelijke behandeling.
https://www.mensenrechten.nl/nl/subpage/onderwijs
Klagen kun je bij het college voor de rechten voor de mens, of bij de rechter.
https://www.mensenrechten.nl/nl/subpage/onderwijs
Klagen kun je bij het college voor de rechten voor de mens, of bij de rechter.
maandag 16 juli 2018 23:38
Waarom meteen een klacht indienen en niet gewoon nog een keer naar school gaan voor een gesprek. Ga dan niet nog een keer naar de mentor, maar naar de desbetreffende afdelingsleider. Vind het altijd maar raar als er vrij snel een klacht in wordt gediend, zonder dat er gesprekken zijn gevoerd en als ik het goed begrijp is dit gesprek nog niet gevoerd. Afdelingsleider gaat er waarschijnlijk vanuit dat het opgelost is want ze heeft niks meer gehoord.
Neemt natuurlijk niet weg dat dochter die extra tijd gewoon moet krijgen. Bij ons krijgen ze dat ook en komen ze 10 min later in de volgende les bijvoorbeeld. Ze hebben er recht op dus dat moeten ze krijgen.
Nogmaals, ga een laatste gesprek aan waarin je duidelijk aangeeft wat er nodig is voor dochter en dat je echt wil dat dat gebeurt. Geef desnoods ook aan dat wanneer het niet gebeurt je een klacht in gaat dienen.
Neemt natuurlijk niet weg dat dochter die extra tijd gewoon moet krijgen. Bij ons krijgen ze dat ook en komen ze 10 min later in de volgende les bijvoorbeeld. Ze hebben er recht op dus dat moeten ze krijgen.
Nogmaals, ga een laatste gesprek aan waarin je duidelijk aangeeft wat er nodig is voor dochter en dat je echt wil dat dat gebeurt. Geef desnoods ook aan dat wanneer het niet gebeurt je een klacht in gaat dienen.
dinsdag 17 juli 2018 00:13
@Nimbus daar heb ik wat aan. Bedankt.
@Aardbei, ik ben niet meteen gaan klagen. Ik ben twee jaar bezig, drie keer met de mentor (twee mentoren) en bij de afdelingsleider.
Ik wil ook weer in gesprek, maar deze keer wil ik weten wat de rechten en plichten van school en leerling zijn. Ik wil me gewoon goed voorbereiden.
@Aardbei, ik ben niet meteen gaan klagen. Ik ben twee jaar bezig, drie keer met de mentor (twee mentoren) en bij de afdelingsleider.
Ik wil ook weer in gesprek, maar deze keer wil ik weten wat de rechten en plichten van school en leerling zijn. Ik wil me gewoon goed voorbereiden.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
dinsdag 17 juli 2018 00:54
Iedere school heeft een zorgcoordinator en die staat met contactgegevens gewoon in de schoolgids of op de website. Anders de jaarlaagcoördinator/teamleider/afdelingsleider/conrector of hoe de persoon in kwestie op betreffende school mag heten, contacteren. Ik heb in mijn 16 jaar nog nooit meegemaakt dat een mentor beslist over wel of geen verlenging. Hooguit als doorgeefluik naar de zorgcoördinator/ambulant begeleider (“Beste collega, mevrouw X, moeder van Jantje X uit B1B geeft aan dat er een dyslexieverklaring is, graag contact opnemen met mevrouw X en beslissing in cc naar ondergetekende”). Dus ik vind het van de gekke dat je al twee jaar aan het leuren bent met die verklaring, des te meer omdat je schrijft dat kind zo is aangenomen. Dan had die verklaring al lang in het dossier moeten zitten èn in het overdrachtsdossier moeten zitten van PO naar VO.Heksie schreef: ↑17-07-2018 00:13@Nimbus daar heb ik wat aan. Bedankt.
@Aardbei, ik ben niet meteen gaan klagen. Ik ben twee jaar bezig, drie keer met de mentor (twee mentoren) en bij de afdelingsleider.
Ik wil ook weer in gesprek, maar deze keer wil ik weten wat de rechten en plichten van school en leerling zijn. Ik wil me gewoon goed voorbereiden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
dinsdag 17 juli 2018 07:01
Wat een gedoe. Dat is echt niet ‘gewoon 10 minuutjes later’.Strawberrylime schreef: ↑16-07-2018 20:39Overigens wel raar dat ze het niet mag afmaken. Bij ons begonnen de ET-leerlingen gewoon 10 minuutjes later aan de volgende les.
Bij ons krijgen verlengers een kortere toets.
woensdag 18 juli 2018 07:38
wat ik me afvraag, en ik bedoel daar niks mee, het is een oprechte vraag, is of je dat wel moet willen dat een kind extra tijd krijgt.
Reden waarom ik het me afvraag is omdat ik niet weet of je dan wel een echte indicatie van het niveau van het kind krijgt. Wat iemand kan is niet alleen afhankelijk van de feitelijke kennis en vaardigheid maar ook van de tijd waarbinnen iemand dat kan.
Stel nou je wordt chirurg, je krijgt je hele studie extra tijd omdat je (ik noem iets) niet goed bent met prikkels, kun je nooit feitelijk chirurg worden, want op het moment dat die echte patient op de operatie Tafel ligt zul je toch met die prikkels en tijdsdruk moeten werken.
Of je wordt journalist, maar je bent dyslectisch, je baas stelt dan echt de deadlines niet voor je uit want de krant moet toch echt gedrukt worden.
Of je wordt lasser, geen enkele werkgever gaat in een fabriekshal een stilte ruimte voor je inrichten zodat jij prikkelarm kunt lassen.
etc.
Alle beroepen werken onder een bepaalde tijdsdruk en als je dat niet kunt waarmaken zul je dat beroep niet kunnen uitoefenen. Ben je jezelf dan niet voor de gek aan het houden op het moment dat je tijdens de schoolperiode van het kind wel die extra tijd krijgt? Want het kind kan het feitelijk niet binnen de gestelde tijd en omstandigheden?
Er wordt hierboven gesteld dat je dezelfde dingen toetst, maar is dat wel zo? Want je toetst misschien dezelfde kennis maar niet in dezelfde tijd. Bijvoorbeeld met automatiseren, of iemand de tafels kent is ook afhankelijk van tijd, ken je de tafels even goed als je 7x8 meteen kunt oplossen als dat je er 5 minuten voor nodig hebt?
Het kan best dat het antwoord op al mijn vragen nee is, want ik bedoel er echt niets mee, vraag het me gewoon af.
Reden waarom ik het me afvraag is omdat ik niet weet of je dan wel een echte indicatie van het niveau van het kind krijgt. Wat iemand kan is niet alleen afhankelijk van de feitelijke kennis en vaardigheid maar ook van de tijd waarbinnen iemand dat kan.
Stel nou je wordt chirurg, je krijgt je hele studie extra tijd omdat je (ik noem iets) niet goed bent met prikkels, kun je nooit feitelijk chirurg worden, want op het moment dat die echte patient op de operatie Tafel ligt zul je toch met die prikkels en tijdsdruk moeten werken.
Of je wordt journalist, maar je bent dyslectisch, je baas stelt dan echt de deadlines niet voor je uit want de krant moet toch echt gedrukt worden.
Of je wordt lasser, geen enkele werkgever gaat in een fabriekshal een stilte ruimte voor je inrichten zodat jij prikkelarm kunt lassen.
etc.
Alle beroepen werken onder een bepaalde tijdsdruk en als je dat niet kunt waarmaken zul je dat beroep niet kunnen uitoefenen. Ben je jezelf dan niet voor de gek aan het houden op het moment dat je tijdens de schoolperiode van het kind wel die extra tijd krijgt? Want het kind kan het feitelijk niet binnen de gestelde tijd en omstandigheden?
Er wordt hierboven gesteld dat je dezelfde dingen toetst, maar is dat wel zo? Want je toetst misschien dezelfde kennis maar niet in dezelfde tijd. Bijvoorbeeld met automatiseren, of iemand de tafels kent is ook afhankelijk van tijd, ken je de tafels even goed als je 7x8 meteen kunt oplossen als dat je er 5 minuten voor nodig hebt?
Het kan best dat het antwoord op al mijn vragen nee is, want ik bedoel er echt niets mee, vraag het me gewoon af.
woensdag 18 juli 2018 07:45
Niet iedereen gaat hetzelfde beroep uitoefenen en school is toch echt wel heel erg eenheidsworst.florence13 schreef: ↑18-07-2018 07:38wat ik me afvraag, en ik bedoel daar niks mee, het is een oprechte vraag, is of je dat wel moet willen dat een kind extra tijd krijgt.
Reden waarom ik het me afvraag is omdat ik niet weet of je dan wel een echte indicatie van het niveau van het kind krijgt. Wat iemand kan is niet alleen afhankelijk van de feitelijke kennis en vaardigheid maar ook van de tijd waarbinnen iemand dat kan.
Stel nou je wordt chirurg, je krijgt je hele studie extra tijd omdat je (ik noem iets) niet goed bent met prikkels, kun je nooit feitelijk chirurg worden, want op het moment dat die echte patient op de operatie Tafel ligt zul je toch met die prikkels en tijdsdruk moeten werken.
Of je wordt journalist, maar je bent dyslectisch, je baas stelt dan echt de deadlines niet voor je uit want de krant moet toch echt gedrukt worden.
Of je wordt lasser, geen enkele werkgever gaat in een fabriekshal een stilte ruimte voor je inrichten zodat jij prikkelarm kunt lassen.
etc.
Alle beroepen werken onder een bepaalde tijdsdruk en als je dat niet kunt waarmaken zul je dat beroep niet kunnen uitoefenen. Ben je jezelf dan niet voor de gek aan het houden op het moment dat je tijdens de schoolperiode van het kind wel die extra tijd krijgt? Want het kind kan het feitelijk niet binnen de gestelde tijd en omstandigheden?
Er wordt hierboven gesteld dat je dezelfde dingen toetst, maar is dat wel zo? Want je toetst misschien dezelfde kennis maar niet in dezelfde tijd. Bijvoorbeeld met automatiseren, of iemand de tafels kent is ook afhankelijk van tijd, ken je de tafels even goed als je 7x8 meteen kunt oplossen als dat je er 5 minuten voor nodig hebt?
Het kan best dat het antwoord op al mijn vragen nee is, want ik bedoel er echt niets mee, vraag het me gewoon af.
woensdag 18 juli 2018 07:52
[quote=florence13 post_id=28768749 time=1531892312 user_id=322065]
wat ik me afvraag, en ik bedoel daar niks mee, het is een oprechte vraag, is of je dat wel moet willen dat een kind extra tijd krijgt.
Niet in alle gevallen, vind ik, maar een kind met ernstige dyslexie heeft vaak die extra tijd echt nodig om alleen de vragen te kunnen lezen.
Vaak kunnen kinderen zelf goed aangeven of ze die tijd/vergroting/e.d. nodig hebben.
wat ik me afvraag, en ik bedoel daar niks mee, het is een oprechte vraag, is of je dat wel moet willen dat een kind extra tijd krijgt.
Niet in alle gevallen, vind ik, maar een kind met ernstige dyslexie heeft vaak die extra tijd echt nodig om alleen de vragen te kunnen lezen.
Vaak kunnen kinderen zelf goed aangeven of ze die tijd/vergroting/e.d. nodig hebben.
Alles komt goed