Werk & Studie alle pijlers

Geen energie meer

17-07-2018 08:42 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb jullie advies nodig. Ik ben nu een jaar werkzaam bij een kleine organisatie. Ik ben er begonnen vlak na mijn studeren, toen het team van 4 ineens zonder directeur en een medewerker zat, en er dus 2 overbleven. Ikzelf werd samen met iemand anders aangenomen als medewerker, een half jaar later kwam de nieuwe directeur pas. Dat eerste half jaar was ontzettend vreemd. De rolverdeling was onduidelijk, niks was concreet en noem maar op. Maar goed, met alle energie die ik had, ging ik ervoor. Positief blijven.

Na een half jaar was er een nieuwe directeur die beloftes maakte over veranderingen. Nu een half jaar later is daar nog steeds niks van terecht gekomen en gaan er weer twee mensen weg. Daarbij komt ook nog dat al hun werkzaamheden op mij worden geschoven. Terwijl ik een assistent functie heb, ben ik nu zowel de evenementenmanager als de communicatiemedewerker en de administratie/financiën medewerker. Als ik dit aan kaart bij de directeur zegt ze alleen maar “ik hoor je. Ik snap dat het nu even niet leuk is, maar houd het een paar maanden vol, dan is alles weer op orde.”

Nou dat lukt me dus niet. Ik ga iedere dag met pijn in mijn buik naar kantoor, kom mijn bed nauwelijks uit, en ik ben ieder weekend dag en nacht aan het slapen. Ik ben uitgeput.

Nu ben ik aan het solliciteren, want ik moet daar gewoon weg. Maar ik vraag me af of jullie tips hebben om het werken daar nog wat dragelijk te maken. Ik heb namelijk geen puf meer om ook maar iets te doen, maar ja zo werkt het niet natuurlijk.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Ik zou aangeven dat je je helemaal niet gehoord voelt en dat als er nu niet binnen een paar weken mensen aangenomen worden en jij een betere functie krijgt, je er vandoor gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch ook geen drie functies doen. Zeg gewoon tegen je leidinggevende dat je vanaf morgen alleen je eigen taken standaard doet. Al het andere moet ze met jou overleggen en plannen. Er zullen dus dingen blijven liggen maar dat is haar probleem en daar moet ze mensen voor aannemen of inhuren.
Alle reacties Link kopieren
De directeur heeft een heel groot probleem als jij overspannen thuis komt te zitten dus, die zal als de donder personeel gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Aangeven bij je leidinggevende dat jij het zo niet langer aan kan.
Je kunt niet in je uppie het werk van drie mensen doen.

Afspreken welke taken je wel doet (zou gaan voor de taken waar je voor aangenomen bent) en je dan daar ook strikt aan houden.
Je mag ook altijd vragen om een arbeidsomstandighedengesprek bij je bedrijfsarts. Dat is een preventief gesprek om hopelijk te voorkomen dat je gaat uitvallen. Je kunt daar dan de situatie uitleggen en de arts zal je tips geven e.d..
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben helemaal gelijk en dat is ook wat ik probeer. Maar er is geen budget. Als ik aangeef dat ik het te druk heb, wordt er boos gereageerd, “dat we elkaar moeten helpen”..
Alle reacties Link kopieren
Sabrina_V90 schreef:
17-07-2018 09:01
Jullie hebben helemaal gelijk en dat is ook wat ik probeer. Maar er is geen budget. Als ik aangeef dat ik het te druk heb, wordt er boos gereageerd, “dat we elkaar moeten helpen”..
Dat is natuurlijk ook haar probleem. Je bent geen vriendjes met haar, ze is je werkgever en jullie hebben een zakelijke overeenkomst. Dat ze boos op je wordt vind ik niet echt professioneel overkomen. Iets anders zoeken lijkt me helemaal geen gek idee.
Alle reacties Link kopieren
Sabrina_V90 schreef:
17-07-2018 09:01
Jullie hebben helemaal gelijk en dat is ook wat ik probeer. Maar er is geen budget. Als ik aangeef dat ik het te druk heb, wordt er boos gereageerd, “dat we elkaar moeten helpen”..
Hoezo, er is geen budget? Eerst waren er toch ook 4 mensen? Kul smoes van de directeur, of strijkt die nu net zoveel op als eerst 3 mensen?
Alle reacties Link kopieren
Dat budget gaat naar nieuwe mensen.. en dan vervallen die taken ook weer. Maar ja ik houd het niet vol tot die tijd waarbij ik ook nog eens dik word onderbetaald..
Alle reacties Link kopieren
Sabrina_V90 schreef:
17-07-2018 09:14
Dat budget gaat naar nieuwe mensen.. en dan vervallen die taken ook weer. Maar ja ik houd het niet vol tot die tijd waarbij ik ook nog eens dik word onderbetaald..
Als jij die taken nu doet gaat ze natuurlijk niet haar best doen om een nieuwe werknemer te vinden of een uitzendkracht in te huren.
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen al zeggen, het bedrijf heeft er niets aan als jij uitvalt. Als jij thuis zit dan hebben ze een groot probleem. Je zult op je strepen moeten staan om minder werk te moeten doen, omdat je anders uitvalt. Ga echt het gesprek aan met de manager en laat je niet afschepen met dat je nog even door moet bijten. Dat heb je nu genoeg gedaan.

Ergens zit je ook in een machtspositie. Al voelt het niet zo. Jouw manager heeft een nog groter probleem als je weggaat of uitvalt.

Wat heb je te verliezen? Ja, jouw baan wellicht, maar jouw gezondheid is het allerbelangrijkst. Ik ken een paar mensen die een jaar thuis hebben gezeten en toen niet veel meer konden doen, omdat ze snel overprikkelt waren. Dat wil je echt niet.

Ga naar de huisarts. Je hebt nu al verschijnselen van een burn-out. Laat het niet zo ver komen dat je ook daadwerkelijk uitvalt.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Alle reacties Link kopieren
Je bent ieder weekend dag en nacht aan het slapen? Dat is een serieus teken dat je overspannen bent. Geef dat aan aan je leidinggevende en laat je doorsturen naar een bedrijfsarts. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen doen zo en gelukkig zie je dat zelf ook in. Jammer dat ze een goede werkneemster op deze manier wegpest. Er word misbruik van je gemaakt.

Jij doet nu het werk van 3 personen. Krijg je ook het salaris van 3 personen? Of je eigen beginners salaris wat vast al niet heel veel is. Dien een klacht in bij de bedrijfsarts.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Lekker een weekje ziekmelden en bijslapen. Kijken hoe ze dan reageren. Je bent goed op weg naar een burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
17-07-2018 08:48
Je kunt toch ook geen drie functies doen. Zeg gewoon tegen je leidinggevende dat je vanaf morgen alleen je eigen taken standaard doet. Al het andere moet ze met jou overleggen en plannen. Er zullen dus dingen blijven liggen maar dat is haar probleem en daar moet ze mensen voor aannemen of inhuren.
Dit! En houd je aan je werkuren, dus noet over gaan werken om maar zoveel mogelijk werk gedaan te krijgen.
Ik ben zelf helemaal kapot gegaan door eenzelfde type werkgever die maar werk op mijn bureau bleef schuiven en het 'nee, daar heb ik geen tijd voor' niet accepteerde. Hij kwam er pas achter wat ik allemaal al deed toen ik me ziek meldde en een paar maanden later mijn ontslag indiende. En daar was hij toen niet blij mee.
Ga echt je grenzen afbakenen, hoe lastig dat ook is. Jouw werkgever maakt m.i. misbruik van je en jij betaalt daarvoor straks de rekening.

En dat je werkgever geen budget heeft, is niet jouw probleem.
Helaas heb ik een aantal slechte werkgevers gehad. Ook de werkgevers waarvoor ik veel te hard gewerkt heb, lieten me als een baksteen vallen toen ik de grenzen ging afbakenen. Ze wilden wel dat ik loyaal was naar hun toe, maar andersom..........was dat niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je nu als het te veel is? Doe je er dan alles aan om toch zo veel mogelijk gedaan te krijgen, ook als die inspanning eigenlijk te groot is en je te weinig tijd hebt? Het is lastig om dat niet te doen als je je verantwoordelijk voelt voor bepaalde taken, maar ik zou daar toch mee stoppen. Het tekort aan mankracht is het probleem van je werkgever, maar op deze manier maak je er jouw probleem van. Je merkt nu al de effecten daarvan op je gezondheid, dit is voor jou niet houdbaar. Maar voor je werkgever is de huidige situatie lekker makkelijk: het scheelt ze geld als 1 persoon drie functies tegelijk doet, en ze hebben de tijd om op hun dooie gemakje naar een lange termijn oplossing toe te werken. De beste manier om verandering 'af te dwingen' lijkt mij door je grenzen af te bakenen en je daar ook echt aan te houden. Kijk goed naar hoeveel je realistisch gezien aankan, en hou daarbij wat speling (het is veel makkelijker om af en toe iets extra te doen dan om iets te laten vallen). Bespreek dit met je leidinggevende. Als die nog steeds niet bereid is om je verantwoordelijkheden te verlichten - en gezien eerdere reacties zou ik daarvan uit gaan - volgt een moeilijke maar wel noodzakelijke stap: dingen niet (op tijd) afmaken. Als je daar commentaar op krijgt, kun je gewoon herhalen dat je huidige takenpakket niet haalbaar is in X uur. Jouw werkgever vindt jouw welzijn blijkbaar niet belangrijk genoeg om rekening mee te houden zolang alles op rolletjes blijft lopen. Dus het is noodzakelijk om zelf voor je gezondheid te zorgen door te stoppen met het oplossen van zijn probleem.

Daarnaast raad ik je aan om zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan. Bel morgenochtend meteen op om een afspraak te maken. Als je overspannen wordt (of al bent en toch door blijft werken) kan dat nog lange tijd je functioneren flink belemmeren. Laat het niet zo ver komen. Je gezondheid is belangrijker dan je onderbetaalde baan. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, helaas herkenbaar. Ik pakte het maar aan alsof het niets was en allemaal oke was. Hierdoor had mijn baas ook niet door dat wat ik deed toch wel veel was.
Ik heb dat een beetje kunnen oplossen door prioroteiten in overleg met mijn baas te stellen.
Vroeg hij mij om X te doen, dan vertelde ik hem “prima, over 3 weken moet dat lukken.” Als dit niet kon vertelde ik. “Ook prima, werkzaamheden Y moet ik dan laten vallen.”

Gevolg was dat er 3 maanden geen bankafstorting was gedaan, maar hee, dat was in overleg met mijn baas, dat ‘wilde’ hij zo, daar zat ik dan ook niet zo mee.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Sabrina_V90 schreef:
17-07-2018 09:01
Jullie hebben helemaal gelijk en dat is ook wat ik probeer. Maar er is geen budget. Als ik aangeef dat ik het te druk heb, wordt er boos gereageerd, “dat we elkaar moeten helpen”..
Dan zeg je: “ja, ik help je ook, door tijdig aan te geven dat ik hier ziek van word en niet door te gaan tot ik erbij neerval.”
prinsesmaxima schreef:
17-07-2018 13:43
Lekker een weekje ziekmelden en bijslapen. Kijken hoe ze dan reageren. Je bent goed op weg naar een burn-out.
Ik vind dit een heel goed idee. Eventueel even langs de huisarts, maar die zal hetzelfde zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven