Werk & Studie alle pijlers

Scriptie zomer 2018

18-07-2018 12:53 20 berichten
Hoii allemaal,

Ik ben nu begonnen met scriptie schrijven. In september moet ik het concept inleveren.

Ik vind het lastig om in deze warme zomerdagen gemotiveerd te werken aan scriptie.. hebben jullie nog tips?

En zijn er nog meer mensen bezig met scriptie schrijven? Misschien kunnen we elkaar motiveren..
Alle reacties Link kopieren
Ergens in de bieb gaan schrijven?

Je kunt beter drie of vier uur per dag wat nuttigs doen en de rest van je dag écht vrij zijn, dan dat je de hele dag net niets doet en constant door je hoofd laat spoken wat je allemaal nog moet gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen scriptie, maar ik schrijf voor mijn werk. Wel herken ik een deel van wat je zegt, mijn concentratie vermogen vermindert ook flink met deze warmte. Werk daarom zoveel mogenlijk in de ochtend, hou de middag vrij en ga ik de avond weer verder; oftewel, op het hoogtepunt van de warmte doe ik weinig (tenzij het lekker loopt natuurlijk, dan stop ik er niet voor).
Alle reacties Link kopieren
Waarom nu? Begin in september.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het grootste deel van mijn scriptie in de (universiteits)bibliotheek geschreven. Ik was thuis veel te afgeleid en in de bieb was ik veel productiever. Paar uurtjes bikkelen in de bieb en daarna lekker de zon in, als beloning.

En dat minderde de stress ook, want ik associeerde thuis niet met werken of scriptie schrijven maar met ontspanning. Is ook belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-07-2018 13:00
Waarom nu? Begin in september.
Tenzij je probleemloos een goed concept uit je mouw kan schudden is september wel heel laat om te beginnen als je het dan ook al in moet leveren. En tenzij de scriptie het laatste is wat TO voor haar opleiding moet doen heeft ze dan ook minder tijd ervoor omdat andere vakken ook aandacht en tijd vragen. Juist verstandig om vroeg te beginnen wanneer je er de tijd voor hebt.
Ik zou wekelijkse afspraken met jezelf maken, welk hoofdstuk (of deel daarvan) je geschreven wilt hebben. Tevens per week een planning maken met wat je wanneer gaat doen, en jezelf ook vrij geven in deze planning. Anders kun je nooit met een gerust hart niks doen.
Alle reacties Link kopieren
tja.. ik ben ook gewoon aan het werk dus.. Ik zou wel een koele ruimte zoeken, misschien inderdaad een bieb met airco? En soort van vaste werktijden aanhouden, bijv. van 10.00 tot 16.00, heb je daarna tijd om leuke dingen te doen, hoef je niet te vroeg op en natuurlijk kan je af en toe dingen anders plannen.

Stagiaires bij ons blijven vaak hangen in de periode dat ze hun scriptie schrijven en komen dus 'gewoon' naar kantoor en werken hier aan de scriptie. Omringt door het werkende personeel lijkt dat te motiveren ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gemotiveerd blijven met dit weer kan ik ook niet. Ik heb ook weinig tips hoe je dat wel kunt doen, want ik zou ook niet in de zomer mijn scriptie schrijven. Misschien dat jij goed werkt met beloningen? Een X aantal uur per dag/week tegenover een X aantal uur vrije tijd? Maak vooral een goede planning! Ik hield mij goed aan mijn planning en had alles op tijd af. Het is heel goed te doen, zo lang je maar iedere week goed je werk bijhoudt.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 14:01
Reden: verkeerde citaat
35.35% gewijzigd
Bedankt voor alle reacties/tips!

Ik ga even de mogelijkheden onderzoeken van de bibliotheek, geloof alleen niet dat de bieb hier alle dagen geopend zijn is en niet 'hele' dagen.

De universiteit is in Tilburg maar het kost me 45 min met de auto om daar te komen, vind dat net te ver om daar elke dag heen te rijden.

Het is niet echt mogelijk om in september pas te gaan beginnen met schrijven. De deadline is 9 september al.

Goede tip ook om een duidelijke planning te maken en ook ontspanning in te plannen. Al vind ik het wel lastig om te ontspannen, op de een of andere manier zit altijd die 'scriptie' in mijn hoofd. Ook heb ik last van faalangst achtige gedachten. Dat is het toch niet ga halen of te weinig tijd heb om het goed af te ronden. Heel vervelend en daardoor blokkeer ik soms ook.
Alle reacties Link kopieren
Pijnboompitje25 schreef:
18-07-2018 13:08
Ik heb het grootste deel van mijn scriptie in de (universiteits)bibliotheek geschreven. Ik was thuis veel te afgeleid en in de bieb was ik veel productiever. Paar uurtjes bikkelen in de bieb en daarna lekker de zon in, als beloning.

En dat minderde de stress ook, want ik associeerde thuis niet met werken of scriptie schrijven maar met ontspanning. Is ook belangrijk!
Dit! En spreek met medestudenten af die ook scriptie moeten schrijven en motiveer elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Madeliiefjee schreef:
18-07-2018 14:54
Bedankt voor alle reacties/tips!

Ik ga even de mogelijkheden onderzoeken van de bibliotheek, geloof alleen niet dat de bieb hier alle dagen geopend zijn is en niet 'hele' dagen.

De universiteit is in Tilburg maar het kost me 45 min met de auto om daar te komen, vind dat net te ver om daar elke dag heen te rijden.

Het is niet echt mogelijk om in september pas te gaan beginnen met schrijven. De deadline is 9 september al.

Goede tip ook om een duidelijke planning te maken en ook ontspanning in te plannen. Al vind ik het wel lastig om te ontspannen, op de een of andere manier zit altijd die 'scriptie' in mijn hoofd. Ook heb ik last van faalangst achtige gedachten. Dat is het toch niet ga halen of te weinig tijd heb om het goed af te ronden. Heel vervelend en daardoor blokkeer ik soms ook.
Ik ben in september begonnen als in dat mijn startdatum september was. Koos zelf voor studievertraging, maar dan kon ik wel lekker mijn zomer vullen met wat ik wilde. Hoe komt het dat jij nu pas start met je scriptie? Normaal gesproken (bij mijn school ten minste) zou je klaar zijn in mei/juni.

Faalangst kan jouw school je goed mee helpen, maar ja dat is lastig in de zomervakantie. Als je de hele dag denkt aan je scriptie waardoor je niet kunt ontspannen, werk dan door tot je een voor nu goed gevoel hebt. Het lijkt heel erg groot die scriptie, maar echt, het is prima te doen!
Alle reacties Link kopieren
Met jezelf afspreken dat je pas andere dingen mag doen op een dag als je 500 (of een ander aantal naar keuze) woorden hebt geschreven.

Dan voel je je waarschijnlijk beter omdat er schot in de zaak zit en als je tussentijds kunt inleveren bij je begeleider (bijvoorbeeld als je op de helft bent) dan kun je goed bijgestuurd worden.

Heb zelf net mijn scriptie afgerond dus weet hoe je je voelt. Scripties zijn gewoon k*t.

Maar even doorbikkelen, dan komt alles goed! Succes!
fotoroid schreef:
18-07-2018 15:09
Ik ben in september begonnen als in dat mijn startdatum september was. Koos zelf voor studievertraging, maar dan kon ik wel lekker mijn zomer vullen met wat ik wilde. Hoe komt het dat jij nu pas start met je scriptie? Normaal gesproken (bij mijn school ten minste) zou je klaar zijn in mei/juni.

Faalangst kan jouw school je goed mee helpen, maar ja dat is lastig in de zomervakantie. Als je de hele dag denkt aan je scriptie waardoor je niet kunt ontspannen, werk dan door tot je een voor nu goed gevoel hebt. Het lijkt heel erg groot die scriptie, maar echt, het is prima te doen!
Ik ben in februari begonnen met het afstudeer traject. Dat betekent natuurlijk eerst onderwerp, onderzoeksvoorstel etc. Net voor de zomer het eerste hoofdstuk moeten inleveren bij mijn begeleider. Betekent verder dat ik de rest de zomer moet schrijven. 9 september is de deadline van het concept.

Ja ik denk ook dat ik me gewoon te druk maar en alles per hoofdstuk bekijk in plaats van die “hele scriptie” het goed te doen moet zijn.
Madeliefje227 schreef:
18-07-2018 15:27
Met jezelf afspreken dat je pas andere dingen mag doen op een dag als je 500 (of een ander aantal naar keuze) woorden hebt geschreven.

Dan voel je je waarschijnlijk beter omdat er schot in de zaak zit en als je tussentijds kunt inleveren bij je begeleider (bijvoorbeeld als je op de helft bent) dan kun je goed bijgestuurd worden.

Heb zelf net mijn scriptie afgerond dus weet hoe je je voelt. Scripties zijn gewoon k*t.

Maar even doorbikkelen, dan komt alles goed! Succes!

Goed idee inderdaad! Punt is dat ik 1 hoofdstuk heb moeten inleveren voor de vakantie en begeleider nu vakantie heeft. 9 september het concept dan is hij net weer begonnen dus tussentijds andere hoofdstukken laten nakijken gaat niet lukken. Als ik dan nog veel feedback krijg, heb ik weinig tijd om het te verbeteren.. daar krijg ik helaas veel stress van.

Ik snap ook dat het een proces is met ups and downs.. moet er gewoon doorheen.
Alle reacties Link kopieren
In september lever je 'maar' een concept in. Als je het nog moet aanpassen, hoor je het vanzelf.
Als je nu geen overzicht hebt, kun je die warboel in je hoofd beter opdelen in stukken of hoofdstukken en de tijd die je vrij hebt verdelen over de hoofdstukken. Zet het voor jezelf eens op papier.

Op google vind je ook nog wel wat voorbeelden:
http://www.afstudeersucces.nl/wp-conten ... rbeeld.png
https://cynthia.nl/wp-content/uploads/2 ... lanner.jpg
huisduif schreef:
18-07-2018 17:17
In september lever je 'maar' een concept in. Als je het nog moet aanpassen, hoor je het vanzelf.
Als je nu geen overzicht hebt, kun je die warboel in je hoofd beter opdelen in stukken of hoofdstukken en de tijd die je vrij hebt verdelen over de hoofdstukken. Zet het voor jezelf eens op papier.

Op google vind je ook nog wel wat voorbeelden:
http://www.afstudeersucces.nl/wp-conten ... rbeeld.png
https://cynthia.nl/wp-content/uploads/2 ... lanner.jpg
Vaak krijg je maar een week om het aan te passen, dus in die zin snap ik wel dat ze iets in wil leveren wat goed is.

Aangezien je ver van je eigen universiteit woont: is er wellicht een universiteit of hogeschool dichterbij huis waar je kunt werken? Je geeft aan dat de bieb geen hele dagen open is, dus dan gok ik dat je in een dorp woont? Wellicht zijn er andere mogelijkheden.
Verder helpt het mij om 's avonds al te plannen wat ik de volgende dag ga doen. Dan hoef ik daar niet meer over na te denken en kan ik gelijk aan de slag. Deel het op in hapklare delen, dus geen 'hoofdstuk 2 schrijven' maar 'artikel x en y lezen' of 'paragraaf over x schrijven'.

Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Madeliiefjee schreef:
18-07-2018 16:47
Ik ben in februari begonnen met het afstudeer traject. Dat betekent natuurlijk eerst onderwerp, onderzoeksvoorstel etc. Net voor de zomer het eerste hoofdstuk moeten inleveren bij mijn begeleider. Betekent verder dat ik de rest de zomer moet schrijven. 9 september is de deadline van het concept.

Ja ik denk ook dat ik me gewoon te druk maar en alles per hoofdstuk bekijk in plaats van die “hele scriptie” het goed te doen moet zijn.
Oke dat is heel anders dan bij ons. Hoe lang duurt jouw traject dan? Mijn onderzoeksvoorstel moest in week 2 af zijn. In totaal 15 weken scriptie.
Alle reacties Link kopieren
heb je wellicht mensen in je omgeving ( of in die van je ouders) met een eigen bedrijf waar momenteel (bijv ivm vakantie) een werkplek vrij is? Zo`n omgeving stimuleert ook enorm om door te werken, dat doen de andere tenslotte ook ;-)
fotoroid schreef:
19-07-2018 10:35
Oke dat is heel anders dan bij ons. Hoe lang duurt jouw traject dan? Mijn onderzoeksvoorstel moest in week 2 af zijn. In totaal 15 weken scriptie.
In principe begint het traject op 1 februari en definitieve versie scriptie 14 oktober en dan is verdediging in nov-jan. In principe dus 2 semesters. Daar zitten ook de nakijktermijnen in. De termijnen om zelf weer dingen aan te passen nav feedback is 1-2 weken, vind ik vrij kort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven