Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg en hittegolf

19-07-2018 22:48 589 berichten
Ondanks dat er een heel leuk hitte protocol is met wat wel en niet 'mag' wanneer het buiten 27+ graden is loop ik al jaren tegen het probleem aan dat sommige clienten absoluut geen rekening houden met het warme weer. De meesten gelukkig wel dus daar doe ik rustig aan en alleen het hoognodige en wat extra's mits niet te zwaar. Maar er zijn ook clienten, meestal inval adressen, die willen dat ik vloeren uitgebreid ga schuren etc. Vaak kan ik dan een compromis sluiten en iets minder zwaars gaan doen maar soms is een client niet voor rede vatbaar en moet het NU gebeuren.

Ik vraag me af hoe collega's hiermee om gaan? Hoe zorg je dat je het hoofd koel houd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben misschien heel koppig , maar ik zou zeggen :” sorry, mag niet van het hitteprotocol”. Niet jouw probleem maken. Die vloer loopt niet weg, kan wrs best een week wachten. Zijn ze het er niet mee eens? “ sorry meneer / mevrouw, het mag niet. Als u het er niet mee eens bent kunt u een klacht indienen”. Niet jouw probleem maken.
...
anoniem_6368c0de068c3 wijzigde dit bericht op 12-08-2018 13:47
98.30% gewijzigd
Sinds wanneer is vloeren schuren een klus van de thuiszorg?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de horeca en daar móet gewoon alles schoon zijn. Schuren, vegen, dweilen, meerdere prullenbakken buiten vervangen, etc. Geen hitteprotocol behalve dat ik een flesje koud water mag pakken. Niet zeuren maar werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk niet echt last van de warmte, werk is werk en dat moet nou eenmaal gedaan worden. Ik sjor geen wasmachines van de plek nu, maar als er vloeren geschrobt moeten worden, tja, dan is dat zo.

Ik denk altijd; ik heb mijn rondje sportschool wel gehad en krijg daar ook nog voor betaald. Alleen het hoognodige? Dat vind ik persoonlijk erg weinig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
VesperLynd schreef:
19-07-2018 22:52
Bij ons worden grote klussen sowieso niet door invallers gedaan, d.a. ramenlappen, gordijnen wassen, vloeren schuren... Dus ik zou zeggen; 'ik zie dat het wel weer eens mag gebeuren, maar dit laat ik liever aan *vaste hulp* over' of 'ik wil het best een keertje doen, maar dan liever volgende week als het wat koeler is. Lijkt u dat een goed idee?'.
Ik zou volgende maand opperen. Dit gaat nog wel even duren en volgende week is er weer een hittegolf. ;-)
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 22:54
Sinds wanneer is vloeren schuren een klus van de thuiszorg?
dit is precies wat ik dacht. Ik werk in de thuiszorg en geen haar op mijn (of de organisatie zijn) hoofd die er aan denkt dat die vloeren b.v door ons gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
En wat Blijdoener zegt. De meeste mensen moeten gewoon hun werk doen. Hier is een dame die in een wasserij werkt, ik denk niet dat zij het rustig aan doet. Stratenmakers, dakdekkers, leveranciers, politie, postbodes....

Ik vind eigenlijk dat je nog best mazzel hebt dat je je werk deels zelf kunt bepalen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
@Lucifer2018 Wie moet het anders doen als client het zelf niet meer kan en familie het altijd maar druk heeft.

@VesperLynd Ja de meeste inval adressen laten mij het hoognodige doen maar er zijn er dus ook die mij juist het zwaardere werk willen laten doen omdat "dan hoeft mijn vaste dat niet meer te doen" etc.
Goguma schreef:
19-07-2018 23:02
@Lucifer2018 Wie moet het anders doen als client het zelf niet meer kan en familie het altijd maar druk heeft.

@VesperLynd Ja de meeste inval adressen laten mij het hoognodige doen maar er zijn er dus ook die mij juist het zwaardere werk willen laten doen omdat "dan hoeft mijn vaste dat niet meer te doen" etc.
In ieder geval niet de thuiszorg.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-07-2018 23:02
@Lucifer2018 Wie moet het anders doen als client het zelf niet meer kan en familie het altijd maar druk heeft?

Er valt toch prima te leven op een niet-geschuurde vloer? Dat valt toch niet onder thuiszorg?
Wat is het volgende maand, het plafond witten? De buffetkast verhuizen?
himalaya wijzigde dit bericht op 20-07-2018 06:45
1.00% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
als client en/of fam t niet kan, kunnen ze iemand inhuren.

Thuiszorg is erg voor de ADL/wondzorg etc etc. Niet voor huishoudelijke taken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die clienten niets weten over jullie hitte protocol.Ik heb er ook nooit van gehoord want waarom zou je geen zwaarder werk kunnen doen als het 27+ graden is? warm hebben we het allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Schuren als zijnde schrobben of wat bedoel je?
Toen ik nog thuishulp was begon ik zulke dagen een uurtje vroeger en inderdaad een tandje langzamer werken.
En als ik commentaar kreeg dat mevr het vroeger ook allemaal moest doen kaatste ik de bal terug dat zij waarschijnlijk heel de week over haar huis kon doen en dat ik er 8-10 in de week op orde moest houden.
Alle reacties Link kopieren
Tip, neem een ventilator mee.
Schuren is hier schrobben ofzo?

Bij zo’n baan weet je toch dat je ‘s zomers in de bloedhitte aan het buffelen bent? In de winter trouwens ook, gezien de gemiddelde temperaturen bij bejaarden. :proud: Hoort bij dat werk.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat andere mensen ook moeten werken met de hitte en dat anderen het zwaarder hebben, is geen reden waarom TO moet accepteren dat ze werk doet bij temperaturen die niet gezond zijn.

De arbodienst zegt hier het volgende over:

- In de zomer is de ideale temperatuur tussen de 23 en 26˚C.
- Bij temperaturen boven de 26˚C is er sprake van een extra lichamelijke belasting en behoort men na te denken over maatregelen
- Voor licht fysiek kantoorwerk geldt een maximum van 28˚C
- Voor intensief lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 26˚C. Mits er een duidelijk voelbare luchtstroom is. Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25˚C.
- Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25˚C. Mits er een voelbare luchtstroom is. Anders mag het niet warmer dan 23˚C zijn.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... -te-werken

Bij verplicht moeten werken boven deze temperaturen kun je dus de arbodienst inschakelen. Aangezien TO niet verplicht is om zwaar lichamelijke arbeid te doen en dit volgens mij ook niet bij haar werk hoort, zou ze dit gewoon kunnen weigeren bij cliënten met het argument dat het niet mag van de arbo. Ouderen nemen vaak eerder iets aan, als je een autoriteit als argument gebruikt.
lollypopje wijzigde dit bericht op 19-07-2018 23:23
3.37% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ceylon schreef:
19-07-2018 23:01
En wat Blijdoener zegt. De meeste mensen moeten gewoon hun werk doen. Hier is een dame die in een wasserij werkt, ik denk niet dat zij het rustig aan doet.
Meldt zich :D

Wij doen het wel degelijk een beetje rustiger aan dan normaal. Extra pauze in de middag, ijsje tussendoor, mannetje extra inplannen.

Maar het is nog steeds geen feest hoor. Zo heet daarbinnen, bah.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe warm is het dan bij die mensen binnen?? Ik was vanavond bij mijn omaatje en daar was het 26 graden, net als in december, alleen staat er dan de verwarming voor aan en nu niet.
Iedereen moet werken met dit warme weer, niet iedereen werkt op kantoor met airco. En als je op kantoor zit is het weer klagen dat de airco te koud staat :proud:
Niet zeuren, gewoon werken. Dat doen de stratenmakers en post/ pakketbezorgers, ambulancepersoneel ook om zo maar even wat te noemen.
dolfje schreef:
19-07-2018 23:16
Schuren als zijnde schrobben of wat bedoel je?
Toen ik nog thuishulp was begon ik zulke dagen een uurtje vroeger en inderdaad een tandje langzamer werken.
En als ik commentaar kreeg dat mevr het vroeger ook allemaal moest doen kaatste ik de bal terug dat zij waarschijnlijk heel de week over haar huis kon doen en dat ik er 8-10 in de week op orde moest houden.
Ik hoor ook weleens dat mensen tegenwoordig niet meer zo goed kunnen poetsen als vroeger gedaan werd. En dan denk ik ook van joh ik heb maar 3 uur en ik betwijfel of er vroeger echt zoveel beter gepoetst werd. Maar ik ga nooit met die cliënten in discussie uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
19-07-2018 23:27
Ik hoor ook weleens dat mensen tegenwoordig niet meer zo goed kunnen poetsen als vroeger gedaan werd. En dan denk ik ook van joh ik heb maar 3 uur en ik betwijfel of er vroeger echt zoveel beter gepoetst werd. Maar ik ga nooit met die cliënten in discussie uiteraard.
Oh nou ik heb het echt wel eens gezegd hoor,je hoeft je niet als voetveeg te laten behandelen.
Ik snap 'vloeren schuren' nog steeds niet. Is dat dan een houten vloer die daarna in de olie moet ofzo?
Met vloeren schuren bedoel ik tegelvloeren om zo aangekoekt vuil eraf te halen wat er met gewoon dweilen niet af gaat. Echt sommige antislip vloeren in badkamers zijn geweldig.
anoniem_244419 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 23:39
19.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven