Werk & Studie alle pijlers

Supermarkt: In de tas kijken

20-07-2018 04:51 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Hier lig ik echt al lang wakker van, vandaar de rare tijd :-|

Ik werkte afgelopen avond bij de supermarkt. Ik was deze avond niet achter de kassa, maar meer schoonmaken enzo. Kwam de baas aangelopen om 18:30: "daarnet kwamen twee jongens langs gelopen met een rugzak en je had in hun tas moeten kijken. Toen ik erachter aan ging rene ze weg."

Ik natuurlijk, shit. Moet je maar gebeuren, baas niet blij.

Nou nu, later, zo 19:30, was er een vrouw met een platsic tasje die langs de kassa kwam. Ik zag dat er wat zwaars inzat. Met de woorden van mijn baas in mijn hoofd ging ik achter haar aan. Vraag netjes: "Mevrouw, mag ik in uw tasje kijken alstublieft?" En ze werd BOOS.
Werkte wel mee, daar niet van, maar ze ging echt tekeer. Dat ze nu voor gek stond en dat het heel oneleefd was enzo. Kwam allemaal best hard aan.
Baas was al weg, ik was er alleen met een ander meisje die nog achter de kassa zat, die zat ook raar te kijken.

Maar hoe in vredesnaam pak je dit goed aan??

Thanks,
Brixxxie
Alle reacties Link kopieren
Dit pak je gied aan door de regels te kennen: je hebt het recht niet om in tassen te kijken, ook al beweren supermarkten van wel.

Die vrouw had gelijk, alleen had ze moeten weigeren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Vraag de regels aan je baas.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-07-2018 05:52
Vraag de regels aan je baas.
Die ze waarschijnlijk niet kent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
De enige optie die een winkel heeft: bij de ingang duidelijk huisregels ophangen, een klant die de huisregels overtreedt kan de toegang worden ontzegd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Op grond van het strafrecht mag het personeel u staande houden en niet fouilleren of uw tas controleren, maar winkels zijn geen openbare ruimten. De winkelier mag op grond van het civiele recht huisregels opstellen waar de klant zich aan moet houden. Die regels moeten wel duidelijk zichtbaar bij de ingang hangen. Als in die regels staat dat de winkelier (of het personeel) uw tas mag controleren, dan moet u dit dus toestaan. Daarvoor is geen verdenking nodig. Wie de winkel betreedt, accepteert de huisregels. Als je het er niet mee eens bent, kun je hoogstens naar een andere winkel gaan.

Bron: rechtswinkel.nl
Ik denk dat het begint bij goede uitleg door baas aan zijn personeel.
Iets roepen en vinden zonder uitleg of zelf het goede voorbeeld geven werkt niet. Personeel in deze tijd van het jaar is vaak jong, onervaren en zelf ouder en ervaren personeel weet zich hier niet zondermeer raad mee.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
20-07-2018 07:09
Op grond van het strafrecht mag het personeel u staande houden en niet fouilleren of uw tas controleren, maar winkels zijn geen openbare ruimten. De winkelier mag op grond van het civiele recht huisregels opstellen waar de klant zich aan moet houden. Die regels moeten wel duidelijk zichtbaar bij de ingang hangen. Als in die regels staat dat de winkelier (of het personeel) uw tas mag controleren, dan moet u dit dus toestaan. Daarvoor is geen verdenking nodig. Wie de winkel betreedt, accepteert de huisregels. Als je het er niet mee eens bent, kun je hoogstens naar een andere winkel gaan.

Bron: rechtswinkel.nl
Dat zei ik ja
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dat is bij ons alleen als je bij de kassa staat en alles al op de band hebt gelegd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-07-2018 05:47
Dit pak je gied aan door de regels te kennen: je hebt het recht niet om in tassen te kijken, ook al beweren supermarkten van wel.

Die vrouw had gelijk, alleen had ze moeten weigeren.
Want jij weet wat er op de deur van de winkel staat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet er in tassen worden gekeken?
Slotje op dit topic, mensen. Jolly heeft gesproken.
:arrow:
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-07-2018 08:22
Want jij weet wat er op de deur van de winkel staat?
Nee, ik weet wat de regels zijn zelfs al er iets op de deur staat
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als burger niet zomaar iemand staande houden en vragen om de inhoud van haar tas te mogen bekijken. En burger ben je, ook al werk je voor die winkel.

Al kan de winkel op voorhand zoveel regels opstellen als mogelijk en deze in chocoladeletters bij de ingang hangen, het geeft werknemers die NIET bevoegd zijn, geen reden om in tassen te snuffelen.

Tenzij het heterdaad is. Wat inhoudt dat je zelf gezien moet hebben dat die mevrouw iets in haar tas stopte waar nog niet voor betaald was en waarvan je dan redelijkerwijs kunt vermoeden dat ze dat doet om het goed aan het zicht te onttrekken.

Dan nog mag alleen een bevoegd persoon in haar tas kijken.

Fijne baas heb je TO.

Waar was de security trouwens? Want die mogen het namelijk wel.
Veni, vidi, vagina.
Hij kwam en zag dat het kut was
Alle reacties Link kopieren
Idd, winkel heeft niet zonder meer het recht om in je tas te kijken.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Dus TO: ik was ook boos geworden en had gezegd dat je de politie maar moet bellen als je me ergens van verdenkt.
Such fun!1
Bij ons in de JUMBO hangt de mededeling dat het kassapersoneel tassen mag controleren.

Als men er bezwaar tegen heeft moet men dat even melden bij de klantenservice.... Geen idee wat er dan gebeurt.
Ze zullen het niet voor niets doen, er wordt ongetwijfeld veel gestolen.
Alle reacties Link kopieren
Vind die eigen regeltjes altijd zo grappig. Alsof je door een bordje ineens wel bevoegd bent om dat te doen... Dan zou de wereld wel heel makkelijk in elkaar steken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit een handig linkje: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... tas-kijken
Alle reacties Link kopieren
Je kan maar tot op zekere hoogte begrip krijgen van de klanten; als ze zich geschoffeerd voelen blijven ook de goede klanten weg.

Ik zou investeren in een goed camerasysteem. Ik zag laatst een nieuw soort camerasysteem dat stelende klanten detecteerde op grond van hun gedrag en bewegingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MarindaH schreef:
20-07-2018 08:31
Idd, winkel heeft niet zonder meer het recht om in je tas te kijken.
Jawel hoor. Het is geen openbare ruimte en dus mag de winkel zelf regels opstellen. Je bent te gast in de winkel. Wel moet er bij de ingang staan dat men zich het recht voorbehoudt personeel in tassen te laten kijken. En dan hoeft er geen verdere directe aanleiding te zijn.

Dat zegt de rechtswinkel hierover...
Alle reacties Link kopieren
Je mag iemand wel aanhouden en dan de politie bellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
20-07-2018 08:41
Jawel hoor. Het is geen openbare ruimte en dus mag de winkel zelf regels opstellen. Je bent te gast in de winkel. Wel moet er bij de ingang staan dat men zich het recht voorbehoudt personeel in tassen te laten kijken. En dan hoeft er geen verdere directe aanleiding te zijn.

Dat zegt de rechtswinkel hierover...

Dat zeg ik toch: niet zonder meer. Lees dan.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Als je je zelf geschoffeerd voelt dan ga je het ook niet meer melden als je iemand ziet stelen.

Maar goed, je kan altijd weigeren, en eisen dat de politie komt.

Alleen als een bepaalde winkel zeldzame voordelen heeft boven andere winkels dan ben je eerder geneigd om onaangenaamheden en ongemakken voor lief te nemen, en dat gaat dus niet op voor gewone supermarkten. Je komt met je geld. Zonder jou waren zij er niet geweest. Dan komt een grote bek me misplaatst over.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar of het wel of niet mag, dat is niet je vraag. Ik raad je aan om naar je baas te gaan en te zeggen dat je even terug wilt komen op het voorval van de rugzakken. Of hij je uit kan leggen hoe je zoiets aanpakt. En of hij het bv eens voor kan doen. Maar ik schat je nog jong in en dan kan ik me voorstellen dat je tegen de hoge baas opkijkt en dit allemaal niet durft. Laat het in ieder geval van je afglijden, je hebt het goed bedoeld, klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven