Werk & Studie alle pijlers

Rechten en plichten stagiair kraamzorg

21-07-2018 17:34 37 berichten
Wat zijn je rechten en plichten als stagiair?

Ik ben een vrouw van 47 uit het midden van het land en bezig met een omscholing tot kraamverzorgster. Ik heb zelf 5 kinderen en heb altijd in de ouderenzorg gewerkt en was toe aan een nieuwe uitdaging. Nu werk ik bij een klein team die nog niet veel ervaring hebben met het begeleiden van stagiaires en loopt het een beetje moeilijk allemaal.
Ze zitten heel erg te springen om nieuw personeel, zoals alle kraambureaus op dit moment, en hadden al een aantal keren een vacature maar daar kwam niemand op af. Dus nu ze mij begeleiden willen ze me graag houden.
Ik vind het werk heel leuk maar ik merk ook dat het wat met me doet. Het is drukker dan ik van te voren had ingeschat. Mijn man werkt ook in de zorg en ook onregelmatig waardoor het soms best een gepuzzel is met opvang, en ik vind het op wacht staan en de nachten doorhalen en het ontbreken van werken volgens een cao best rommelig en veel van me vragen. Maar ik durf dit niet aan te geven. Er is al vaker tegen me gezegd dat ik de stagiaire ben en als ik nu al eisen ga stellen dat ik geen contract krijg. Ook zeggen ze dat ze me aan zich willen binden door me een contract aan te bieden voor een bepaalde tijd en dat ik voor die tijd niet weg mag en anders een boete krijg. Maar ze investeren behalve tijd (eigen keuze) niet in mij. Ik krijg geen salaris en ik betaal mijn eigen studie. Mag dit dan wel?
Ik werk veel meer dan wettelijk is toegestaan. Al mijn collega’s werken meer dan wettelijk is toegestaan. Maar het is een klein team en we moeten nu eenmaal collegiaal zijn zeggen ze. Wat resulteert in leegloop en overspannenheid. Ik heb een chronische ziekte maar heb dit niet durven zeggen. Ik heb tussendoor 1 keer in het ziekenhuis gelegen maar ik heb daar nul vrije dagen voor opgenomen. Ze zeiden dat ze geen gedoe hadden in zieke of zwakke collega’s want ze moesten een sterk team hebben. Nu zijn er 2 langdurig ziek en roddelt iedereen over elkaar. Het is altijd ruzie in de tent. Ik schaam me er soms voor. Ook voor het gesjoemel met uren en cijfers. Ik ben namelijk een enorme harde werker en super eerlijk. En daarnaast loop ik als enige met alle collega’s mee dus ik zie precies hoe iedereen werkt. En daar is nogal wat op aan te merken.
Ze proberen me ook laag in te schalen. Ze zeggen: je begint net in de kraamzorg dus je begint onderaan. Maar ik ben richting 50 en werk al 20 jaar in de ouderenzorg. Ik ga echt niet in tree 1 beginnen. Ze zeggen steeds: als je teveel zeurt krijg je geen contract.
Ik denk nu steeds: ik maak mijn uren en ga solliciteren bij de concurrent. Werk genoeg.
Maar ik ben zo bang. Want iedereen kent elkaar in het wereldje en ik kom overal dezelfde verloskundigen tegen. Ik wil geen gedoe voordat ik de arbeidsmarkt opga. Deze opleiding kost me een rib uit mijn lijf want ik verdien nu geen geld en mijn man verdient als verpleegkundige ook niet de wereld. Ik ben nu lid geworden van de vakbond. In de hoop dat die mij kunnen bijstaan. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Voordat ik iets teken. Ik heb het idee dat ze me een poot uitdraaien. Maar ik heb geen arbeidsovereenkomst vanuit hun ondertekend dus ik kan nergens op terug vallen. Wettelijk heb je recht op een aantal dingen maar in de kraamzorg werkt dat anders. Als je gaat zeuren vlieg je eruit. Dus wil je minder nachten, geen nachten of geen wacht dan willen ze je niet. Op rooster werken kan niet en je begint met een nul uren contract. Ik weet niet wat mijn rechten zijn. Het zijn allemaal zzp-ers samen dus geen management team boven ons. Ik ben al een aantal keer uitgezonden naar gezinnen in Gelderland, wat soms meer dan anderhalf uur enkele reis is. Ik mag geen reistijd schrijven wat echt heel vervelend is. Omdat ik nog herstellende ben van een depressie wil ik eigenlijk niet de nachten werken maar dat aangeven is helemaal mijn eigen graf graven. Ik zou zo graag gewoon alleen overdag werken en dan bijvoorbeeld 1 gezin per maand en geen partus assistentie. Maar dat is onmogelijk in de kraamzorg lijkt het wel. Ik vind de arbeidsomstandigheden echt erbarmelijk en ik vind het echt heel zwaar en hard werken. Ik heb einde van de dag overal spierpijn en draai vaak wel 50-70 uur per week. Ik vind dit niet normaal. Maar iedereen werkt zo bij ons in het team dus als ik het niet wil dan pas ik niet bij hun zeggen ze steeds. Werkbegeleiders doen ook super lullig tegen mij waar die clienten bij zijn, en zeggen dat ik maar de stagiair ben en laten me al het vuile werk doen.
Werken er hier meer mensen in de kraamzorg en is dit normaal? Ik maak me steeds meer zorgen of dit wel is wat ik wil. Groetjes Becky
Als je het niet trekt dan niet doen.

Je zeker niet op trede1 laten zetten met 20 jr ervaring.

Dat was het eigenlijk. De rest is opvulling.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf dat ze overal zoeken naar mensen met jouw profiel.
Dat betekent dat je in een bevoorrechte positie zit en kan kiezen of je op deze aanbieding in gaat. Als de sfeer nu al zo tegenvalt en overuren verlangd worden zonder compensatie, zou ik passen en op zoek gaan naar een leukere werkplek!

Zie dat je nu gewoon even je stage doorkomt en afgestudeerd bent ;)
En ben je nou stagiaire of leerling? De eerste krijgt inderdaad geen salaris, hooguit een stagevergoeding. De tweede hoort wel salaris te krijgen.
Ik vind dat ze ook respectloos met je omgaan door te dreigen dat je geen contract krijgt als je zeurt.
Dikke doei, zou ik allang gedacht hebben.
Alle reacties Link kopieren
https://www.inspectieszw.nl/melden

Voor klachten over de arbeidsomstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Diploma halen en weg.. en met 20 jaar ervaring in de zorg mag best een vergoeding staan.. en anders hup terug de ouderenzorg in.
Ik ben een stagiaire. Ik krijg enorm veel voldoening van het werk maar vind het op mijn vingers gekeken worden afschuwelijk. Ik heb al jaren werkervaring op een veel hoger niveau maar moet ineens werken onder begeleiders die ik echt ouderwets en onverantwoord vind werken en soms meer dan tien of soms zelfs wel 20 jaar jonger zijn dan ik. Ik krijg dankbare briefjes van de kraamvrouwen met dingen als: wat was ik blij dat jij er was en als ik beval van mijn tweede ben jij inmiddels klaar met je studie en hoop ik dat je alleen komt. Ik ben er klaar voor om alleen te gaan werken. Deze studie doe ik omdat ik niet de juiste papieren heb en dat wel nodig is. Ik doe het al verkort. Maar hoewel ik energie van de gezinnen krijg en enorm goede feedback doe ik het verder wel echt alleen. Ik word overal buitengehouden en kom ook niet op personeelsfeestjes en dergelijke. Ik voel me best wel eenzaam. Er wordt ook enorm veel geroddeld en ik vind het verschil in werken onderling ook super verwarrend. Bij de een moet ik alles alleen doen, bij de ander moet ik met mijn handen op mijn rug in de hoek staan kijken met kromme tenen. En mag ik niks zeggen. Ik heb op de PG afdeling voor hetere vuren gestaan en heb zelf stagiaires begeleid en moet nu ineens een stap terug doen. Ik zoek eigenlijk naar verhalen van mensen die in eenzelfde positie hebben gezeten of in de kraamzorg werken. Groetjes Becky
Angst is een slechte raadgever. Laat je niks wijsmaken, ken je waarde, men staat te springen om krachten zoals jij, en dan heb je dus waarschijnlijk echt wel wat te kiezen.

Hou je hoofd koel, maak je opleiding af, kijk daarna verder. Geen haast of paniek.

Edit vwb stagiair zijn en hoe vervelend dat is en wat dat betekent voor de toekomst (niet quoten aub):

[knip]

Wat ik wil zeggen: van nare stages kan je wat leren, van collega’s die hun van niet verstaan al helemaal, en waarschijnlijk is de invloed van de mensen die je nu tegenkomt veel kleiner dan jij nu denkt.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 19:43
38.39% gewijzigd
Pfff ik snap je frustratie.
Nogmaals: totaal respectloos hoe ze met je omgaan. Bij ons mogen leerlingen en stagiaires gewoon op feestjes e.d. komen.
Hoelang moet je nog? Ik zou bedanken voor een contract bij deze prutsers en lekker ergens anders gaan werken
Alle reacties Link kopieren
Leerlingen, stagiaires horen gewoon op feestjes ed van het werk te komen.. roddel en achterklap hou ik niet van dit is geen leuke organisatie. Diploma halen en naar een andere kraamorganisatie.
Ze maken kort gezegd dus flink misbruik van je. Ik zou zeggen geef duidelijk je grenzen aan en laat ze maar kletsen. En ach als je geen contract aanbieden dan kun je toch zo bij een ander terecht of werken al die bureau's samen?
Die andere werkgevers en zeker de verloskundigen weten best of dit bedrijf functioneert ofniet, dus ik zou me geen zorgen maken voor als je straks je diploma hebt en verder kijkt.

Geen nachten en juist regelmatig willen werken lijkt me dan weer een onmogelijke eis, dat hoort bij het beroep.
Ik vind dat je je wel snel bang laat maken voor iemand van 47.

Chronische ziekte, depressie, maar wel 5 kinderen en ook nog kiezen voor een omscholing naar belastend werk met onregelmatigheid vind ik ook een opmerkelijke keuze.

In ieder geval, ik zou niet willen (blijven) werken voor zo’n organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij nogal logisch dat een organisatie geen mensen aanneemt die voor moeilijkheden zorgen. Ook niet als ze een te kort aan personeel hebben.

Je komt op mij ook niet over als iemand die wat wil leren.
Je kan dan wel 20 jaar ervaring hebben in de ouderenzorg maar dat is toch heel anders werken dan met pas bevallen vrouwen en met baby's en kinderen.

En dan nu pas bedenken dat je geen nachtdiensten wil.
Dat hoort gewoon bij het vak en als jij dat weigert draait een ander dus voor extra nachtdiensten op.

Dat je veel te veel uren moet maken daar kan je wat van zeggen maar ik
denk dat je beter terug kan gaan naar de ouderenzorg als je zoveel te klagen hebt.
Je hebt werkervaring en connecties en kan dus altijd nog aan de slag in de ouderenzorg. Teken in ieder geval geen overeenkomst met een boeteclausule als ze niet je opleiding vergoeden en/of je voor de werkzaamheden betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ze willen to een tijdelijk contract laten tekenen wat niet tussentijds opzegbaar is. Niet zo raar voor deze organisatie.

Of zou jij het wel fijn vinden als ze bij een intake vertellen ja hoor na uw bevalling krijgt u kraamhulp. En als je dan bevallen bent nee sorry er komt toch geen kraamhulp want er hebben er te veel ontslag genomen.

De negatieve houding van to valt ze heus wel op. Logisch dat ze dan enige zekerheid in bouwen in de vorm van een tijdelijk contract dat niet tussentijds opzegbaar is.

Blijkbaar zitten ze erg omhoog fat ze nog steeds overwegen to een contract te geven.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier wel erg gedacht vanuit werknemers perspectief. Maar de werkgever heeft ook belangen en rechten.
Sugarmiss, we horen hier dan ook enkel de kant van TO. Gelukkig kan jou geen vooringenomenheid verweten worden :sarcastic:
Ik moet de eerste zorg-instelling zonder chronische tekorten, ziek personeel dat niet vervangen wordt, chronisch geldgebrek, massa's overuren en geroddel toch écht nog tegenkomen.

Dat weet je nu éénmaal als je in de zorg stapt.

Diploma halen (je bent bezig met de stage, ik zou dus wel zorgen dat je dat papiertje hebt) en een andere job zoeken.
Buiten de zorg, want daar ben je blijkbaar toch niet helemaal voor gemaakt op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
21-07-2018 19:16
Sugarmiss, we horen hier dan ook enkel de kant van TO. Gelukkig kan jou geen vooringenomenheid verweten worden :sarcastic:
Ik ga af op wat to schrijft. Ze vindt dat ze een hoger niveau heeft. Ze vindt dat op het werk van collega's van alles aan te merken valt. Ze vindt dat ze ouderwets werken. Ze vindt het moeilijk dat haar stagebegeleider jonger zijn dan zei.

Daar kan ik met de beste wil van de wereld niet uithalen dat ze positief haar werk staat te doen en dat ze ook maar iets van andere collega, 's wil aannemen. En dat is not juist wel waar een stage voor bedoeld is.

Om te leren. Niet om je stagebegeleider te vertellen dat ze het helmaal fout doen.
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop ze met je omgaan is respectloos. Ik zou zeker zo snel mogelijk daar weg gaan en ergens anders gaan werken. Niet bang zijn dat je ergens anders niet aan de bak kunt, ze staan te springen om kraamverzorgsters.
chentolove schreef:
21-07-2018 17:39
Je zegt zelf dat ze overal zoeken naar mensen met jouw profiel.
Dat betekent dat je in een bevoorrechte positie zit en kan kiezen of je op deze aanbieding in gaat. Als de sfeer nu al zo tegenvalt en overuren verlangd worden zonder compensatie, zou ik passen en op zoek gaan naar een leukere werkplek!

Zie dat je nu gewoon even je stage doorkomt en afgestudeerd bent ;)
Inderdaad. Zie dit als manier om je diploma te halen.
Dat zij denken dat ze zich zo als leuke concurrende werkgever neerzetten is hun probleem. Gewoon aanhoren, uren maken, diploma halen, taart uitdelen en afscheid nemen.
Dit klinkt niet als een team waarin ik zou willen werken. Ik zou daar dus ook niet solliciteren, maar als je klaar bent met je studie ergens anders solliciteren. Je hebt wel kans dat bepaalde dingen overal wel gebeuren, dus het is sowieso goed om te leren wat je je wel en niet moet aantrekken en ook om op een goede, professionele manier je grenzen aan te geven (het lijkt of dat je niet heel goed lukt).

Voor nu, gewoon je studie en stage afmaken, toch?
Ze willen me een contract met clausule aanbieden omdat ze niet willen dat ik tussentijds wegga maar daar ga ik niet mee akkoord. Ze hebben mijn opleiding niet betaalt en ik krijg ook geen salaris. Ik krijg helemaal niks dus ze hebben ook niet in mij geinvesteerd zoals andere bureaus dat wel doen. Die nemen je in dienst in dan ben je leerling en krijg je een leerlingsalaris en dan wordt je opleiding betaald nou dat heb ik allemaal niet. Ze zochten mensen en dachten dat dat wel handig zou zijn via een verkort begeleidingstraject. Ik heb zelf 3 jaar verloskunde gestudeerd voor de kinderen kwamen en ben daarna de ig gaan doen toen de kinderen kwamen daarna 2 jaar hbo-v. Ik heb heel lang op de verloskamers gewerkt alleen heb geen kraamaantekening dus ik heb genoeg ervaring en dat weten zij ook wel. Ik kan zo ergens anders aan het werk ik ben geen standaard stagiair. Maar ze doen net alsof ik heel erg dankbaar moet zijn dat ik bij hun in dienst mag komen. En gaan daar ineens allemaal belachelijk voorwaarden aan stellen. Ik ben nu nog afhankelijk van ze voor wat betreft mijn opleiding dus ik moet ze nog even te vriend houden. Ik hou ze een beetje op afstand wat betreft het in dienst treden want ik wil geen kwaad bloed zetten bij voorbaat en misschien lukt het me eerst niet meteen om iets anders te vinden en dan is het wel handig om even een paar maanden bij hen te kunnen overbruggen. Maar ik weet nu al dat ik daar niet wil blijven werken. Dan is helemaal zelfstandig zijn nog aantrekkelijker voor mij. Maar goed daar komen weer andere dingen bij kijken. Momenteel moet ik nog een paar maanden en dan ben ik klaar. Ik ben een heel makkelijker stagiair je hoort mij nooit klagen en ik werk keihard. Ik heb altijd mijn spullen voor elkaar en ben altijd op tijd en ben zo flexibel dat ik soms 22 dagen aaneengesloten werk. Ik doe alles en weet alles en dat vinden ze ook wel eens bedreigend. Want dat betekent soms ook dat ik het beter weet en dat vinden mijn begeleiders niet leuk. Ik hoor van anderen dat het overal in Nederland zo is. Ik heb nog overwogen over te stappen maar mijn collega stagiaires die bij andere organisaties zitten hebben ook allemaal wat dus het is overal in Nederland crisis. Mijn man kon een baan krijgen in het AMC en we hebben even overwogen naar Amsterdam te verhuizen en dat ik daar de opleiding zou gaan doen maar daar is het ook huilen met de pet op. Kraamzorgland is aan het vergrijzen, de werkomstandigheden veel te zwaar en de verdiensten veel te laag. Niemand wil dat nog. Het is gewoon niet aantrekkelijk. Ik ben me uiteindelijk gaan omscholen omdat ik echt de kraamzorg in wou en die kraamaantekening (branche erkende diploma) niet had en met de ig kon dat verkort en ik dacht: nu of nooit en je bent nooit te oud om te leren.
Groeten Becky
Het-groepje schreef:
21-07-2018 20:28
Inderdaad. Zie dit als manier om je diploma te halen.
Dat zij denken dat ze zich zo als leuke concurrende werkgever neerzetten is hun probleem. Gewoon aanhoren, uren maken, diploma halen, taart uitdelen en afscheid nemen.
Dit wilde ik inderdaad ongeveer zo aanpakken ja. Voelt wel een beetje gemeen maar ja we zijn verder geen vrienden van elkaar en ik eet ook niet van ze dus het is niet dat ik ze een vriendendienst zit te leveren. Ze hebben een stagiair opgeleid en hebben daarvan geleerd en verder is niemand iets aan elkaar verplicht. Zo is het natuurlijk ook wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven