Werk & Studie alle pijlers

Ongezonde werkstress - ziekmelden

27-07-2018 06:58 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik moet. Ik denk er non-stop aan: gister door baas aangesproken op dingen die ik in haar ogen fout doe. Ik kan het denk ik nooit goed doen. Ze focust zich altijd op het negatieve. Zelfs als ik prijzen win maakt ze nog een punt van dat ik iets in haar ogen fout doe. Dat er ook iets goed is gegaan blijft onbenoemd.

Ik heb al aangegeven dat ik moeite heb met haar te bereiken en andersom heeft zij dat ook bij mij.

Dit werk is te stressvol voor mij op deze manier. Ik wil mij eigenlijk ziek melden om uit te rusten en mijn veerkracht te hervinden. Dit voelt echter verkeerd. Wat moet ik doen als ik er met mijn baas niet uitkom en niet meer herstel van onze samenwerking?

Ik ben al op zoek naar een andere baan maar heb er niet genoeg energie voor om elke week nieuwe sollicitaties de deur uit te sturen.

Mijn contract loopt overigens eind december af met mogelijkheid tot verlenging. Zelf wil ik niet meer werken voor mijn baas ondanks dat ik mijn projecten en collega’s heel leuk vind.

Is dit misschien iets dat ik met de bedrijfsarts moet bespreken? Of moet ik mijn vakbond opbellen voor advies? Ik ben letterlijk aan het trillen van de overspanning. Ik het zo graag los willen laten maar kan het op de een of andere manier niet.

Wat zijn hierin mijn rechten en wat zijn mijn plichten?
Heb je geen vakantie in het vooruitzicht?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
27-07-2018 07:03
Heb je geen vakantie in het vooruitzicht?
Dankjewel voor je reactie. Ik ben in juni twee weken weggeweest. Ik heb vorig jaar ook wel eens op mijn kopg gehad omdat ik teveel met vakantie zou gaan (ik heb vorig jaar vier weken opgenomen van de zeven weken die ik heb waarvan een week was voor de verdediging van mijn promotie en verhuizing naar de stad van mijn nieuwe baan en een halve week voor sollicitaties ergens anders omdat het niet goed is hier voor mij)
anoniem_373478 wijzigde dit bericht op 27-07-2018 07:07
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je je nu ziekmeldt zal je zeker argwaan wekken. Maar als je echt overspannen bent moet je het toch doen en open zijn. Niet het gesprek als reden geven, want dat is geen ziek zijn. Je moet het echt hebben over je klachten. Als je dat tenminste wil delen met je leidinggevende. Bedoel het meer als tip om minder argwaan te wekken, kan je beter open zijn.
Weet je, als jij niet voor jezelf opkomt dan doet niemand het. Trek aan de bel en zorg dat je de hulp krijgt die nodig is.

Je hoeft je niet eens perse ziek te melden maar zorg in ieder geval dat je beter leert omgaan met stress, moeilijke leidinggevenden en het aangeven van je eigen grenzen. Zoek een goede psycholoog of een inhous coachingstraject als jouw bedrijf/uni dat biedt.
Vliegend_aapje schreef:
27-07-2018 07:06
Dankjewel voor je reactie. Ik ben in juni twee weken weggeweest. Ik heb vorig jaar ook wel eens op mijn kopg gehad omdat ik teveel met vakantie zou gaan (ik heb vorig jaar vier weken opgenomen van de zeven weken die ik heb waarvan een week was voor de verdediging van mijn promotie en verhuizing naar de stad van mijn nieuwe baan en een halve week voor sollicitaties ergens anders omdat het niet goed is hier voor mij)
Je hebt die vakantiedagen om op te nemen. Hoe wil je anders bijkomen.

Hoeveel heb je nog tot eind dit jaar? Plan ze nu grotendeels in voor de rest van het jaar houd wat achter de hand voor sollicitaties enzo.
Als jij nu nog een stuk of 5 weken hebt die je kunt opnemen, dan is het effectief tot eind december nog maar 4 maanden werken en niet vijf. :)
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
27-07-2018 07:07
Als je je nu ziekmeldt zal je zeker argwaan wekken. Maar als je echt overspannen bent moet je het toch doen en open zijn. Niet het gesprek als reden geven, want dat is geen ziek zijn. Je moet het echt hebben over je klachten. Als je dat tenminste wil delen met je leidinggevende. Bedoel het meer als tip om minder argwaan te wekken, kan je beter open zijn.
Dankjewel voor je advies. Ik ben bang dat ze het tegen mij zal gebruiken als ik zeg dat ik trillend thuis zit van overspanning.
En je hoeft helemaal niet te verantwoorden waaróm je vakantie opneemt. Het is niet zo als je niets nuttigs hebt gepland, je geen vrij mag nemen. Zou wat zijn..
Vliegend_aapje schreef:
27-07-2018 07:06
Dankjewel voor je reactie. Ik ben in juni twee weken weggeweest. Ik heb vorig jaar ook wel eens op mijn kopg gehad omdat ik teveel met vakantie zou gaan (ik heb vorig jaar vier weken opgenomen van de zeven weken die ik heb waarvan een week was voor de verdediging van mijn promotie en verhuizing naar de stad van mijn nieuwe baan en een halve week voor sollicitaties ergens anders omdat het niet goed is hier voor mij)
Als je 7 weken hebt en er vorig jaar maar 4 hebt opgenomen dan heb je er voor dit jaar dus 10 waarvan slechts 2 opgenomen? Plan nog een lekker lange vakantie in dan! Die dagen heb je niet voor niets. Ze moeten niet zeiken dat je die wil opnemen, je hebt er recht op.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat moet ik vandaag? Ik kan niet huilend en trillend op mijn werk verschijnen. Ik kan me ook niet ziekmelden en het daarbij laten.
Vliegend_aapje schreef:
27-07-2018 07:18
Maar wat moet ik vandaag? Ik kan niet huilend en trillend op mijn werk verschijnen. Ik kan me ook niet ziekmelden en het daarbij laten.
Juist wel ziekmelden nu met 't weekend voor de deur. Dan heb je in elk geval 3 dagen om even tot jezelf te komen. En dan kijk je maandag verder. Als je dan nog zo van streek bent ga je naar de huisarts voor 'n verwijzing naar 'n psych.
Alle reacties Link kopieren
Vliegend_aapje schreef:
27-07-2018 07:12
Dankjewel voor je advies. Ik ben bang dat ze het tegen mij zal gebruiken als ik zeg dat ik trillend thuis zit van overspanning.
Wat een onmenselijke werkgever dan. Waar ben je bang voor dat ze zullen doen?
Alle reacties Link kopieren
Wat RB zegt, laat je niet gek maken TO!
'T is maar werk, meld je gewoon ziek.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Is een last minute vrij dag nemen mogelijk? Maar daar zal je leidinggevende ook een mening over hebben.

Kun je je vermannen en je tijd gewoon uitzitten vandaag? Gooi het op de hitte: het was te warm om goed te slapen.

Succes! En snel kijken hoe veel vrije dagen je nog hebt en snel vrij plannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat ze het niet als een valide reden zien. Dat het wordt opgevat als een passief agressieve actie.

Sinds kort ben ik bij een psych geweest voor een intake gesprek. Ik heb eerder bij een psych gelopen. Ik vermoed dat ik gewoon minder stressvol werk moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-07-2018 07:19
Juist wel ziekmelden nu met 't weekend voor de deur. Dan heb je in elk geval 3 dagen om even tot jezelf te komen. En dan kijk je maandag verder. Als je dan nog zo van streek bent ga je naar de huisarts voor 'n verwijzing naar 'n psych.
Ja dat is een goede. Voor nu ziekmelden en kijken of ik tot mezelf kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Is je chef jaloers ...dan wel ziet zij jou als een bedreiging?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang werk je al, en heb je dit soort ervaringen eerder mee gemaakt? Ligt het echt aan haar, of heb jij zelf moeite met omgaan met kritiek? Is de kritiek terecht, of is het gezeur om niks? Weet je ook waarom zij zo kritisch is? Is ze dat bij iedereen? En hoe reageren anderen op haar?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-07-2018 07:36
Is je chef jaloers ...dan wel ziet zij jou als een bedreiging?
Nee dat kan ik mij niet voorstellen. Ze is echt veel meer senior dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
27-07-2018 07:37
Hoe lang werk je al, en heb je dit soort ervaringen eerder mee gemaakt? Ligt het echt aan haar, of heb jij zelf moeite met omgaan met kritiek? Is de kritiek terecht, of is het gezeur om niks? Weet je ook waarom zij zo kritisch is? Is ze dat bij iedereen? En hoe reageren anderen op haar?
Ik denk dat ik de stress niet aankan. Kritiek ligt er aan denk ik: als het duidelijk is hoe ik iets moet verbeteren en het wordt dan wel. Vooral als er geen blaam wordt uitgesproken. Zodra er boosheid bij komt en blaam dan verteer ik het slecht.

De kritiek is bij mijn huidige baas vaak onterecht. Ze legt op alle slakken zout en duldt geen tegenspraak. Ze heeft natuurlijk vast ook wel een punt ergens maar ze corrigeert voordat ze de volledige situatie in beeld heeft is mijn indruk. En ze blaast dingen teveel op. Wat ik eerder ook zei: ze benoemt ook alleen het negatieve. Als ik afga op haar kritiek dan doe ik niks goed.
Ga naar je werk en ga een gesprek aan.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je je ziekmelden vind ik. Ik zou ook juist zelf contact opnemen met de bedrijfsarts en dit goed bespreken. Je werk is namelijk de reden dat je je zo voelt, of eigenlijk, de omgang met je lg.
Laat de bedrijfsarts maar een voorstel maken hoe je dit het beste kan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Vliegend_aapje schreef:
27-07-2018 07:27
Ja dat is een goede. Voor nu ziekmelden en kijken of ik tot mezelf kan komen.
Als je aan het huilen en trillen bent kun je niet werken. Dat kwalificeert als ziek.

Is er geen coach oid waar je werkt? Toen ik de neiging kreeg mijn toegangspas bij mijn baas op zijn bureau te gooien heb ik een aantal gesprekken gehad bij een coach en dat hielp heel goed. Ik kreeg goede handvaten om met bepaalde situaties om te gaan en het hielp dat een ander met frisse blik keek naar zaken waarin ik vastliep en geen oplossingen meer zag.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je je zo druk maakt over wat zij van je vindt?
Je wint prijzen, je bent goed in je werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vandaag ziekmelden. En een afspraak bij de bedrijfsarts regelen, die is ook voor preventie.

Overigens erg dom van je werkgever dat vakantiedagen opnemen zo wordt afgekeurd. Je hebt ontspanning nodig om goed te kunnen presteren. Plan je vrije dagen, maak ze op voor december. Daar heb je recht op en het is noodzaak voor jou. Het enige wat ze daadwerkelijk kunnen doen is jou geen verlenging geven in december, maar dat vind je niet erg.

Hoe reageren je collega's op je leidinggevende?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven