Werk & Studie alle pijlers

een kamer in Amsterdam/Utrecht - vergeet het maar

11-08-2018 08:03 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2419562 ... t-het-maar

Volgend jaar gaat mijn dochter in Utrecht studeren, waar de kamernood net zo erg is als in Amsterdam. Ze staat sinds begin dit jaar ingeschreven bij de SSH maar de wachttijd voor je überhaupt uitgenodigd wordt om te hospiteren, is >18 maanden. Ze is rustig, introvert en ik begrijp dat hospiteren dan een uitdaging wordt. Ik heb geen geld om een huis te kopen in Utrecht of omgeving. Er zijn veel andere sites om een kamer te zoeken waaronder kamernet, Facebook, en ze zal al haar contacten laten weten dat ze een kamer zoekt. Kortom, ze zal begin volgend jaar flink aan de slag moeten.

Zijn er hier meer ouders/studenten die dit probleem hebben gehad, en hoe hebben jullie dit opgelost?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Particulier huren, in Zeist gaan wonen, als ouder een woning huren en de kamers onderverhuren (in overleg met huisbaas uiteraard)
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ken je niet iemand die op kortere reisafstand woont waar ze tijdelijk in kan trekken? Als je eenmaal in de buurt woont en contacten hebt, is het een stuk makkelijker om vlot op kamers te reageren of om via-via iets te vinden.
Is er ook niks in Nieuwegein, IJsselstein, Vianen, houten, de Meern, Zeist? Ik zou wat verder kijken dan Utrecht zelf. En de plaatsen die ik noem, zijn op fietsafstand van Utrecht.
En waar wonen jullie zelf? Is die afstand echt te ver?
Alle reacties Link kopieren
Antikraak een optie?...
Alle reacties Link kopieren
dit zijn uiteraard allemaal opties, die hebben we ook in gedachten. Ik ben vooral erg benieuwd naar ervaringen, zijn deze opties allemaal realistisch? is de wachttijd echt 18 maanden? is hospiteren echt onmogelijk voor introverte mensen?

Als ouder een woning huren daar had ik niet aan gedacht. ik ga eens uitzoeken hoe dat wettelijk zit, mag je zomaar een woning onderverhuren en wat zijn de (financieel) gevolgen en risico's.

wij hebben niemand in de buurt wonen, en een enkele reis is 2 uur van huis naar universiteit.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
11-08-2018 09:19
dit zijn uiteraard allemaal opties, die hebben we ook in gedachten. Ik ben vooral erg benieuwd naar ervaringen, zijn deze opties allemaal realistisch? is de wachttijd echt 18 maanden? is hospiteren echt onmogelijk voor introverte mensen?

Als ouder een woning huren daar had ik niet aan gedacht. ik ga eens uitzoeken hoe dat wettelijk zit, mag je zomaar een woning onderverhuren en wat zijn de (financieel) gevolgen en risico's.

wij hebben niemand in de buurt wonen, en een enkele reis is 2 uur van huis naar universiteit.
Bij de sshu staat per groep woningen altijd een wachttijd aangegeven.
En hoe het tegenwoordig in Utrecht is geen idee, maar als ik het zo lees verschilt het niets met 10 á 15 jaar geleden.

En introvert is geen ramp zeker als het huis ook rustige mensen omvat.
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 11-08-2018 09:22
4.36% gewijzigd
Er zijn nog zoveel plaatsen om Utrecht heen waar je, mits je in de buurt van het station woont, binnen een kwartier op Utrecht Centraal staat.
Maar bovenal: het helpt heel erg om overal kenbaar te maken dat je een kamer zoekt. Facebook, vrienden, buren, familie, kennissen. De meeste kamers worden volgens mij niet via wachtlijsten vergeven, maar via via.
Dit was 6 jaar geleden helaas al net zo. Via via gaat het het snelste. Of als ze zich aanmeldt bij een vereniging. Dan heb je ook huizen waar alleen mensen wonen van die vereniging, die er bij/een jaar na afstuderen uit moeten.

Het lijkt me nu zelfs nog erger omdat starters geen appartementen kunnen huren dus blijven hangen op hun kamers.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is hospiteren niet onmogelijk voor introverte mensen. Het gaat er dan om of er een klik is, dat hangt altijd af van beide partijen.
Via via, een portie geluk en anti kraak wonen hebben bij mij geholpen. Ik had ook wat studiegenoten die van verder weg kwamen (zeeland) en zij konden snel terecht in speciale huizen voor studenten die van ver kwamen. Was voor een jaar en binnen die tijd moest je dan iets anders hebben gevonden maar da’s bij iedereen ruimschoots gelukt. Als je er eenmaal woont is het veel makkelijker om wat te regelen (met name de via via).
Het is voor mij alweer even geleden dat ik moest hospiteren, maar ik herken wat je zegt over rustige en introverte mensen. Ik was destijds heel verlegen en stil bij vreemden en het was heel moeilijk om in tien minuten te laten zien dat ik een leuke, gezellige huisgenote zou zijn.

Uiteindelijk heb ik een kamer gevonden via kamernet, waarbij niet de huisgenoten zelf, maar een tussenpersoon de bezichtiging deed. Deze lette op andere dingen en vond het juist een plus dat ik rustig en netjes overkwam. Ik had toen zelfs mn vader meegenomen waardoor ze ook nog zeker wist dat de huur betalen geen probleem was. Dit doe je natuurlijk niet naar een bezichtiging met leeftijdsgenoten!
Ik heb zo wel vaker meegemaakt dat de eigenaresse (ouder persoon) de bezichtiging deed. Dit lijkt me voor je dochter wellicht ook een optie. Zelf kon ik destijds op kamernet aan de schrijfstijl en eisen/wensen vaak wel inschatten of het een oproep van een student of een verhuurder/tussenpersoon zelf was.

Via SSH zijn het wel altijd de studenten zelf die mogen kiezen en die letten vaak meer op of ze met je kunnen feesten. Natuurlijk zijn niet alle huizen zo, maar het kan langer duren als rustig persoon om gekozen te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon ook altijd enorm stressen over woonruimte van mezelf en van mijn broertje/zusje/vriendinnen. En toch lukte het iedereen steeds weer om in Utrecht of Amsterdam een kamer te krijgen. SSH is qua prijs wel fijner natuurlijk...

Snelste is inderdaad je netwerk zodra je gaat studeren. Dus de eerste weken veel reistijd, maar die tijd in de trein kun je ook studeren, slapen etc.

Ik heb in de 7 jaar studentenhuis vele hospitanten langs zien komen en introvert hoeft echt niet in de weg te staan. De kans is groot dat zij bij een 'feesthuis' zich ook niet thuisvoelt, dus dan is het maar beter als ze het niet wordt.

Ik heb echt alle soorten en maten huisgenoten gehad.

Boodschap is dus: het komt wel goed
Ach, daarom heen is er ook niks. Niet voor niks dat iedereen tegenwoordig veel te lang thuis moet blijven wonen. Ik woon in omgeving Amsterdam en er is echt niks.

Dit is toch niet iets nieuws? Dat weten we toch toch wel ondertussen?

En word steeds moelijker. Is niet te vergelijken met vroeger. Dat was soms al echt moeilijk maar nu is het 200x erger.

Er is geen kamer, er is niks te huur en niks te koop. De boel zit op slot. Alleen als je veel geld hebt maak je nog een kans op een mini krot voor heel veel geld.

En nee, je best doen en in oplossingen denken werken niet meer. ;-)

En 18 maanden is zeer realistisch. Soms lukt het gewoon nooit.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 11-08-2018 09:52
15.14% gewijzigd
yourlocalhero schreef:
11-08-2018 08:19
Antikraak een optie?...
In Amsterdam is daar een wachtlijst voor.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter gaat studeren lijkt ze me oud genoeg om dit niets oor haar moeder te laten oplossen.
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als student was ik altijd blij met een introvert, daar heb je weinig overlast van.
Het helpt niet als je op zon avond dichtklapt en geen woord uit kunt brengen.
Als je daar last van hebt is het handig als je wat standaard Info over jezelf kunt oplepelen; dan kan men wel inschatten wat voor persoon je bent en of dat matcht.

Naam/leeftijd/huidige woonplaats/studie/bijbaantje/hobby

Wat voor huis zoek je? (
- geluid: (Stil/ feest of waar beide mogelijk is)
- schoonmaakstijl (ieder doet waar die zin in heeft (lees: teringzooi)/ beetje schoon maar moet wel gezellig blijven/ schoon en structuur)
- sfeer bij huisgenoten:
Graag veel samen doen, koken/films etc// af en toe wat samen doen maar niet te veel verplichting/ een hallo op de gang is meer dan genoeg
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden was t in Amsterdam al zo dat we een omgebouwde bezemkast konden huren voor 500 euro.
Onze dochter is thuis gebleven. Reistijd is 1,5 uur, aangezien ze maar 2x les had in de week was dat heel goed te doen. Ze zat lekker met haar laptop in de trein te werken. Bijkomstig voordeel voor haar: al t geld van dr bijbaan mocht ze zelf houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Er is geen kamer, er is niks te huur en niks te koop. De boel zit op slot. Alleen als je veel geld hebt maak je nog een kans op een mini krot voor heel veel geld.
En dat is dus gewoon niet waar. Mijn broer en zijn vriendin trekken volgende week in hun nieuwe appartement in hartje Amsterdam. Geen bezemkast en geen €2000 euro huur per maand. Mijn twee neven zitten er op kamers. De een sinds 2 jaar en de ander sinds een halfjaar. Het is wel wat verkassen van tijdelijk naar tijdelijk, maar daarna heb je echt iets voor jezelf hoor.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
11-08-2018 09:19
is hospiteren echt onmogelijk voor introverte mensen?
Nee hoor. Toen wij nog studeerden hebben wij een keer bij de hospiteeravond een hele gezellige meid laten gaan voor een stille muis. Wij hadden meer behoefte aan rust in huis (laatste fase studie) en gingen gezelligheid opzoeken in de kroeg.
Voor elk type is een huis. Het wordt een groter probleem dat ze nog nooit eerder op kamers heeft gewoond (veel 1ejaars verwachten bij een soort nieuw casa di mama te komen en maken er een teringbende van)
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook introvert maar heb toch wel op kamers gewoond. Op hospiteeravonden ging ik dan krampachtig mijn best doen om anders over te komen maar achteraf denk ik dat ik het in dat soort huizen ook gewoon echt niet naar mijn zin had gehad. Er zijn ook voldoende huizen met wat rustigere mensen. En als ze straks al wat inschrijftijd bij sshu heeft is dat alleen maar voordelig. Heb je ook direct voor woningnet ingeschreven?
20 jr geleden was het ook al drama. Ik ging dus maar niet op kamers maar reisde elke dag anderhslf uur.
In Utrecht is het zo bij de SSH dat je na (aantoonbaar) 20x hospiteren zonder resultaat, een kamer toegewezen kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@yourlocalhero: ik zie bij de SSH alleen bij de cambridgelaan een wachttijd indicatie van 25 maanden. Verder niet. waar zie jij die wachttijd staan?

introvert kan op zich goed gaan maar ze moet zichzelf in 10 minuten "verkopen" terwijl ze meer een rustig kat-uit-de-boom-kijk type is. het zal dus wat lastiger zijn dan als je een spontaan iemand bent.

Kitty bedankt voor de tip, via een hospita of verhuurder lijken de kansen een stuk beter voor haar.
Shine ook bedankt voor de tips voor het voorbereiden. als ze een paar dingen duidelijk heeft dan komt ze al veel beter over.

Madeliefje/darkside met 2 keer les kan ik het me voorstellen. ik heb begrepen dat haar studie best veel contact uren heeft, en dan 4 uur reistijd op een dag...dat is veel

mariposa ze heeft zichzelf inderdaad ook bij woningnet ingeschreven maar daar gaat de wachttijd pas lopen als ze 18 is. dat duurt nog ruim een jaar. en dan schijn je jaren op de wachtlijst te moeten staan voor je in aanmerking komt voor een kamer/studio/huisje.

regenworm schreef:
11-08-2018 12:15
In Utrecht is het zo bij de SSH dat je na (aantoonbaar) 20x hospiteren zonder resultaat, een kamer toegewezen kan krijgen.
hier ben ik echt heel benieuwd naar, is dat echt zo? op de site/regels van SSH is dat niet te vinden. ik zou het een heel goede vinden!
neemt niet weg dat je uiteraard eerst zo hoog op de wachtlijst moet staan dat je mag hospiteren,.
gruffalo wijzigde dit bericht op 11-08-2018 13:17
0.03% gewijzigd
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen inschrijven bij SSH, maar ook bij woningnet. Sommige wbv’s bieden legale kamers aan via woningnet, speciaal voor studenten. Verder worden er via woningnet ook iedere week een paar woningen via loting aangeboden (dus wachttijd maakt niet uit). Dit kunnen ook studio’s of een plek in een ‘jongerenwoning’ zijn. Scheelt hospiteren, maar je moet wel wekelijks inloggen en reageren.

Sowieso is een inschrijving bij woningnet geen onverstandige investering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven