Werk & Studie alle pijlers

Stageplaats Social work tips

12-08-2018 14:54 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorwaarden voor het volgen van de studie social work is het hebben van een stageplek voor minimaal 8 uur gedurende het eerste jaar.

Nou heb ik op Brabantzorg.net gekeken maar de meeste stages zijn óf voor mensen die het diploma al op zak hebben of voor minimaal 20-24 uur...waarbij ze wel specifieke werkervaring vragen die ik dus nog niet heb.

Zijn er mensen hier die tips of ervaringen hebben voor het vinden van een geschikte stageplaats?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet online zoeken maar gewoon naar bedrijfjes of plekken waar je wellicht stage kan lopen toegaan. Vaak toont dat al een gemotiveerde houding. Online plaatsen ze stage plekken waar ze specifiek naar zoeken. Maar misschien hebben ze nog wel een extra plekje, je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat ook geen vacatures vinden voor een 1e jaar stage. Je kunt zelf organisaties benaderen met de vraag of ze een plekje hebben. Denk hierbij aan activiteiten begeleiding met verschillende doelgroepen. In Breda heb je bijvoorbeeld Surplus, waar welzijnswerkers en jongerenwerkers verspreid over de hele stad activiteiten coördineren in buurt- en jongerencentra. Zij hebben vaak stagiaires uit het eerste jaar. Of benader verzorgingstehuizen met demente ouderen, activiteitenextra voor gehandicapten, kijk eens in de vrijwilligersbank. Wellicht dat je opleiding ook nog tips heeft.
Ik neem aan dat je opleiding een stagebestand heeft.
Ik liep stage bij een vtb groep
Desnoods combineer je en de kindergroep op woe middag en 1 avond vtb voor volwassenen
Ga je deeltijd doen dan?
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder dat je hier vanuit school geen begeleiding bij krijgt. Een stage voordat je mag beginnen? Dat ken ik alleen van deeltijd en dan is het vaak geen stage maar betaald werk en niet voor 8 uurtjes naar voor minimaal drie dagen.

Bij pedagogiek moesten wij stage lopen vanaf de tweede periode. De eerste periode stond in het teken van basiskennis en het zoeken naar een stage (waarbij school een flink aanbod had).

Ik zou op zoek gaan naar organisaties die werken met vrijwilligers. Deze bieden vaak diensten waarvoor geen opleiding nodig is dus daar zou je zo in moeten kunnen stromen. En dan actief benaderen! In Tilburg bijvoorbeeld Contour en de Twern. Wijkcentra, verzorgingstehuizen, (basis)scholen, jongerencentra...
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Staan goede tips tussen.
Ik wil inderdaad de deeltijd variant volgen. Er zal vast vanuit school ook begeleiding zijn maar daar heb ik nu nog geen inzage in. Vrijwilligerswerk is ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik deeltijd deed was het minimaal aantal uren 20. Kijk ook goed welke eisen de opleiding stelt aan de stageplaats. Zo moest ik een begeleider hebben die afgestudeerd was op minimaal hetzelfde niveau en aantal jaren werkervaring en een begeleiderscursus hebben gedaan. Toen viel er best veel af.
Alle reacties Link kopieren
Acht uur stage in totaal? Of wekelijks voor een bepaalde periode?

Wanneer in totaal dan inderdaad vrijwilligerswerk. Hebben jullie in jullie gemeente geen centraal punt waar het vrijwilligerswerk gecoördineerd wordt? Buurtcentrum, jongerencentrum of iets dergelijks? Daar vind je waarschijnlijk ook de vrijwilligersvacatures.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste jaar 8 uur per week.
Voor de daarop volgende jaren volgens mij minimaal 20 uur per week.
En inderdaad worden er eisen gesteld aan het niveau en ervaring van de stage begeleider.
Daarom al met al nog best lastig te vinden. Gezien ik nog ander betaald werk heb, vind ik voor het eerste jaar 8 uur prima. Hopelijk kan ik daarna een relevante werkplek vinden voor minimaal 20 uur.
Ik ga inderdaad eens kijken wat er in de gemeente georganiseerd wordt.
anoniem_362853 wijzigde dit bericht op 13-08-2018 18:03
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke richting wil je op? Mijn ervaring is dat je er op groepen wel redelijk snel tussen komt als je een betaalde baan zoekt en nog niet zoveel ervaring hebt. Maar als je voor wijk en samenleving gaat weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven