Werk & Studie alle pijlers

Chi kwadraat toets

13-08-2018 14:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik zou het waarderen als alleen mensen die zin hebben in zo'n soort vraag reageren/ mensen die zeggen dat ze hier geen zin in hebben kunnen gewoon beter niet reageren denk ik.

Ik heb een chikwadraad toets uitgevoerd van 2 nominale variabelen. Namelijk bruine vacht (yes or no) tegenover blonde vacht (yes or no). Het onderzoekje gaat over honden. Nu ik de chi kwadraad toets hiervoor heb uitgevoerd zie ik dat de pearson Chi-square die hieruit komt 30 is en significant is. De Cramers V die hieruit komt heeft een waarde van 1 en dit geeft aan dat het verband erg sterk is.

Ik vroeg me af of het niet gek is dat mijn sample size toevallig ook 30 is? Want mijn chi-square is ook precies 30? Of komt dit gewoon door het feit dat er per respondent gekozen is of ze een blonde of een bruine vacht mooier vinden?

Alvast heel erg bedankt!!!
Alle reacties Link kopieren
Chi kwadraat geeft een mate van verband aan, ik zie niet hoe dat zou kunnen met jouw variabelen. Ofwel ik snap de nul hypothese niet, ofwel je doet de foute toets.
Wat is je nul hypoyhese?
Waarom overleg je nou nog niet met je docent? Dit is al je zoveelste vraag over statistiek.

Het geeft niet als je het niet begrijpt, maar dit kun je beter op je school vragen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
13-08-2018 14:46
Waarom overleg je nou nog niet met je docent? Dit is al je zoveelste vraag over statistiek.

Het geeft niet als je het niet begrijpt, maar dit kun je beter op je school vragen.
Denk dat er op haar school nu vakantie is
florence13 schreef:
13-08-2018 14:47
Denk dat er op haar school nu vakantie is
Medestudenten, etc.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
13-08-2018 14:48
Medestudenten, etc.
Zou een optie zijn. Moet zeggen dat ik het resultaat van vragen aan medestudenten niet altijd optimaal vind. Die maken er ook vaak een potje van.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan niet. Mensen konden alleen ene bruine óf een blonde vacht mooier vinden. Dus het hokje ‘bruin ja, blond ja’ en het hokje bruin nee, blond nee’ blijven per definitie allebei op 0 staan. Dat maakt deze toets sowieso al ongeldig.
Je hebt nl maar 1 variable: bruin of blond. Niet twee (die ene variabele kan twee waarden hebben, dat wel, maar dat is iets anders). Echt, je snapt er bijzonder weinig van, dus ga het nou alsjeblieft vragen aan mensen die hier verstand van hebben, want je zit nu voor niks te rotzooien.

(Ik vraag me inmiddels wel af wat voor studie dit is, of dat we misschien stiekem deelnemen aan een test om te kijken hoeveel het Viva publiek van statistiek weet).
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
13-08-2018 14:46
Chi kwadraat geeft een mate van verband aan, ik zie niet hoe dat zou kunnen met jouw variabelen. Ofwel ik snap de nul hypothese niet, ofwel je doet de foute toets.
Wat is je nul hypoyhese?
Ik wilde onderzoeken of een significant verschil is tussen mensen die een hond met bruine vacht als gezonder zien en mensen die een hond met blonde vacht als gezonder zien. Een leraar heeft me toen aangeraden de chi-square toets te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat nausicaa hierboven zegt klopt, je kunt de toets dus niet zo doen.

Want je afhankelijke is vacht, je onafhankelijke is mens. Dan moet je je ze ook zo plotten in de chi kwadraat en dan kan het
Alle reacties Link kopieren
SPSSvraagje schreef:
13-08-2018 15:55
Ik wilde onderzoeken of een significant verschil is tussen mensen die een hond met bruine vacht als gezonder zien en mensen die een hond met blonde vacht als gezonder zien. Een leraar heeft me toen aangeraden de chi-square toets te gebruiken.
Dat kan alleen als die mensen ook nog een variabele hebben (bv mannen versus vrouwen, of jong versus oud of zo).
Niet als je gewoon wilt weten of mensen in het algemeen een voorkeur hebben voor bruin of blond.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-08-2018 16:23
Dat kan alleen als die mensen ook nog een variabele hebben (bv mannen versus vrouwen, of jong versus oud of zo).
Niet als je gewoon wilt weten of mensen in het algemeen een voorkeur hebben voor bruin of blond.
Precies, je hebt dus typen mensen nodig
Alle reacties Link kopieren
Er gaat iets mis in de basis.
Het lijkt me belangrijk dat je even uitzoekt welke test je in welke situatie gebruikt.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-08-2018 16:23
Dat kan alleen als die mensen ook nog een variabele hebben (bv mannen versus vrouwen, of jong versus oud of zo).
Niet als je gewoon wilt weten of mensen in het algemeen een voorkeur hebben voor bruin of blond.
Heel erg bedankt iedereen!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven