Werk & Studie alle pijlers

Bang voor ontslag vanwege artrose

15-08-2018 02:50 35 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben net sinds drie maanden gestart met werken bij een nieuwe werkgever.
Een baan waarbij je fysiek en mentaal in uitstekende gezondheid moet zijn.
En helaas ben ik dat de laatste twee jaar niet meer.
Ik heb erg veel last gekregen van artrose in mijn onderrug, heupen en knieën.
Uiteraard doe ik mijn uiterste best om dit verborgen te houden voor mijn wergever en collega's, maar ik krijg steeds vaker vragen in de trant van of ik soms last heb van mijn rug omdat ze zien dat ik bv amper mijn auto uit kan komen als ik aankom op mijn werk, moeilijk loop als ik even heb gezeten of moeilijk kan bukken. Ook de coördinator heeft het helaas al gezien en er vragen over gesteld. Ik durf hem dus echt niet de waarheid te vertellen en heb me er met een smoesje vanaf gemaakt.
Maar ik ben dus als de dood dat mijn contract niet verlengd gaat worden straks en ik op straat kom te staan.
Het kan ook helemaal niet met mijn beroep dat je er zo krakkemikkig bij loopt. Maar ik doe dit werk al meer dan 20 jaar en ik hou van mijn werk. Ik zou niet weten wat ik moet gaan doen als ik dit werk niet meer kan doen. Een kantoorbaan is echt geen optie want ik kan ook niet lang zitten en bovendien lijkt het me vreselijk saai. Ik weet dat er niet echt een oplossing is voor mijn probleem maar ik moet het even van me afschrijven. Ik voel me vreselijk rot.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je op deze baan gesolliciteerd als je van te voren weet dat het fysiek voor jou beperkingen geeft?
Je zit nu in een situatie die voor jou vervelend is maar ook je collega's en coördinator zien dat het fysiek moeilijk gaat. Is er een mogelijkheid dat je klachten door medicatie verminderen?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Ik heb op deze baan gesolliciteerd omdat het mijn vak is dat ik al meer dan 20jaar uitoefen. Bij vorige werkgever weggereorganiseerd, maar gelukkig had ik deze baan net op tijd voor ik op straat stond. Wat had ik anders moeten doen dan? Voor een ander beroep heb ik geen diploma's of werkervaring.
Ik loop al een tijd bij de fysio maar het helpt helaas maar weinig.
Alle reacties Link kopieren
Asap aan de bel trekken bij een (bedrijfs)arts en omscholen.

Waarom jezelf de vernieling in helpen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Artrose wordt over 't algemeen niet beter.
Eerder alleen maar slechter.

Hoe zie je het zelf dan als je straks - over een jaar of 2 - echt niet meer je bed uitraakt van de pijn 's ochtends?
Gesteld al dat je het nog 2 jaar kan verborgen houden voor je baas.

Is er enige doorgroei-mogelijkheid in je job waarbij je minder zwaar werk kan gaan doen?
Als je bijvoorbeeld poetst een cursus gaan volgen zodat je een team kan leiden of mensen kan opleiden?
Hoi Apatura en Tornacence,

Fysiek is mijn werk niet te zwaar voor mij. Het gaat er meer om dat het een eis is voor dit beroep dat je fysiek gezond bent.
Toen ik op zoek moest naar een nieuwe baan heb ik er goed op gelet dat ik bv niet hele dagen moet staan, zitten etc. maar zoveel mogelijk afwisselen in zitten, lopen enz. Deze baan is tot nu toe nog heel goed te doen voor mij.
Alleen de eisen voor dit vak zijn het knelpunt. Het zou heel goed kunnen dat als ze erachter komen ze het toch niet aandurven om me een vast contract te geven. Omdat wat ik heb natuurlijk wel iets is dat niet meer over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ontzuren, zie Google.
Alle reacties Link kopieren
Schimmelteentje schreef:
15-08-2018 04:43
Hoi Apatura en Tornacence,

Fysiek is mijn werk niet te zwaar voor mij. Het gaat er meer om dat het een eis is voor dit beroep dat je fysiek gezond bent.
Toen ik op zoek moest naar een nieuwe baan heb ik er goed op gelet dat ik bv niet hele dagen moet staan, zitten etc. maar zoveel mogelijk afwisselen in zitten, lopen enz. Deze baan is tot nu toe nog heel goed te doen voor mij.
Alleen de eisen voor dit vak zijn het knelpunt. Het zou heel goed kunnen dat als ze erachter komen ze het toch niet aandurven om me een vast contract te geven. Omdat wat ik heb natuurlijk wel iets is dat niet meer over gaat.
Uhm, goed te doen?
"amper mijn auto uit kan komen als ik aankom op mijn werk, moeilijk loop als ik even heb gezeten of moeilijk kan bukken."
Ik weet niet hoor, maar hoezo goed te doen?

Denk dat je onder ogen moet gaan zien dat je lijf dit niet meer aankan en je je om moet laten scholen. Heel rot, maar soms is het niet anders. Je hebt iets wat niet beter wordt, juist gaat verergeren over tijd...

In welke sector werk je trouwens?
kia・ora wijzigde dit bericht op 15-08-2018 06:48
1.56% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Een baan waarbij je fysiek en mentaal in uitstekende gezondheid moet zijn.

Het kan ook helemaal niet met mijn beroep dat je er zo krakkemikkig bij loopt


Dit schrijf je over je baan. Dan schrijf je dat je nauwelijks je auto uit kunt komen etc. En dat je collega's en coordinator hier al vragen over hebben gesteld. Het is voor hen dus al duidelijk dat je fysiek niet in uitstekende gezondheid bent en dat je wel degelijk krakkemikkig bent. En dan zeg je dat het beroep voor jou fysiek goed te doen is. Dit kan ik niet met elkaar rijmen. Het spreekt elkaar echt tegen!
Artrose zal alleen maar erger worden, dus het zal steeds meer opvallen dat je fysiek niet in goede doen bent. Je schrijft dat je bang bent dat je contract niet verlengd gaat worden, maar wat gebeurt er als je niet meer kunt verbergen hoe slecht het me je gaat? Dan komen ze er achter dat je al die tijd hebt gelogen, ook een reden om een contract niet te verlengen.

Ik heb de indruk dat je op dit moment, heel begrijpelijk, je kop in het zand steekt. Het is ook erg moeilijk om te moeten accepteren dat het werk / de baan die je zo graag hebt geen optie meer is. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Maar je moet dit wel onder ogen gaan zien, zodat je op een constructieve manier aan een alternatief kunt gaan werken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-08-2018 06:23
Uhm, goed te doen?
"amper mijn auto uit kan komen als ik aankom op mijn werk, moeilijk loop als ik even heb gezeten of moeilijk kan bukken."
Ik weet niet hoor, maar hoezo goed te doen?

Denk dat je onder ogen moet gaan zien dat je lijf dit niet meer aankan en je je om moet laten scholen. Heel rot, maar soms is het niet anders. Je hebt iets wat niet beter wordt, juist gaat verergeren over tijd...
Ik lees het zo: de baan maakt het niet erger. Haar toestand is wat het is, en dat wetende, is deze baan nog haalbaar.

Gewrichtsklachten zijn gewoon enorm lastig.
Overbelasten: niet goed. Veel zitten: niet goed. Te weinig bewegen: niet goed. Teveel bewegen: niet goed.
Deze baan bevat nu net de juiste mix.

Dus herscholen, naar wat?

To, ben je een risico op het werk, omdat je klachten hebt?
Alle reacties Link kopieren
En naast deze baan waar je in goede fysieke conditie moet zijn bestaan er alleen maar saaie kantoorbanen waar je de hele dag zit... :sarcastic:

Misschien moet je je ogen openen en om je heen gaan kijken, want er is zo te lezen inderdaad een grote kans dat je contract niet verlengd wordt.

En waarom je lijf nog verder slopen met een zwaar fysieke baan? Er bestaat meer in het leven dan werken, daar wil je dan toch ook een beetje lol aan beleven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je werkgever je kan overplaatsen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt gelogen bij je sollicitatie? Ik vraag me af of je dan wel recht hebt op ziektewetuitkering.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus niet laten merken dat je er al twee jaar last van hebt maar de indruk wekken dat dit iets is van de laatste tijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
15-08-2018 07:17


En waarom je lijf nog verder slopen met een zwaar fysieke baan? Er bestaat meer in het leven dan werken, daar wil je dan toch ook een beetje lol aan beleven?
Maar to zegt dat de baan níet fysiek te zwaar is. Blijkbaar kan ze het wel aan, is het net afwisselend genoeg voor haar om vol te houden.

Maar het "hoort" blijkbaar niet dat ze fysiek iets mankeert (ben me nu suf aan t piekeren wat voor baan dat kan zijn :P , gevangenisbewaker of medewerker in een wellness center of in een instelling voor gedragsgestoorde kinderen of ...?)

Saai of niet, een "kantoorbaan" is door het vele zitten een ramp als je gewrichtsklachten hebt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-08-2018 07:34
Dus je hebt gelogen bij je sollicitatie? Ik vraag me af of je dan wel recht hebt op ziektewetuitkering.
Xqss me, maar dit kun je geen liegen noemen: werkgevers mogen sollicitanten geen vragen over hun gezondheid stellen. Anderzijds zijn sollicitanten wel verplicht het tijdens de sollicitatie te melden als ze medische beperkingen hebben die een goede uitvoering van de functie in de weg staan, zonder te benoemen wat ze hebben. Als het niet wordt gemeld en de sollicitant wordt aangenomen en valt later uit door deze beperkingen, dan hoeft de werkgever het loon niet door te betalen tijdens ziekte. Dit is overigens zelden hard te maken.

TO, je kunt beter open kaart spelen en om een preventief spreekuur met een bedrijfsarts vragen voor advies over hoe nu verder. De bedrijfsarts heeft bij een preventief spreekuur geheimhoudingsplicht en mag niets aan je werkgever doorgeven als jij er niet expliciet toestemming voor hebt gegeven. Misschien zijn er aanpassingen in je werk mogelijk, zodat je het toch kunt blijven doen. Met de krapte op de arbeidsmarkt kan ook je werkgever daarmee geholpen zijn. Je hoofd in het zand steken gaat je niet helpen.

Zet hem op!
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
artrose is een normaal verouderingsproces van de gewrichten. Net zoals de huid gaat rimpelen en de haren grijs worden, verandert de binnenkant van je lichaam ook na maten we ouder worden.

Ik kan aan een röntgenfoto niet zien wie de meeste klachten hebben, het is namelijk niet zo hoe meer artrose hoe meer klachten.

Verstandig dat je een beroep kiest waar je niet de hele dag op een stoel moet zitten. Stil zitten en stil staan is namelijk niet zo goed voor je lichaam.

Heel veel rugklachten en klachten van het bewegingsapparaat kan je verminderen door goede behandeling en trainingen. Wat doe je zelf om je belastbaarheid te vergroten? Trainingen om je spierkracht te vergroten, en je stabiliteit/balans. Doe je aan sport? Want hoe sterker je spieren zijn, hoe beter je beweegt hoe minder last je krijgt van je gewrichten.

Bij lang staan, zoals strijken, kan je 1 voet wat hoger zetten, ongeveer 1 traptrede hoog (10-15 cm) en dan afwisselen met linker en rechter been.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-08-2018 07:36
Ik zou dus niet laten merken dat je er al twee jaar last van hebt maar de indruk wekken dat dit iets is van de laatste tijd.

To, het is duidelijk dat je weet dat het een risico is dat je gelogen hebt, maar als je het werk verder gewoon aan kunt en geen risico bent voor anderen, dan zou ik hier voor gaan.
Ik snap jouw dilemma, een vriendin van mij had iets vergelijkbaars (wel een andere ziekte). Haar werkgever was niet blij toen deze erachter kwam, maar kon er weinig mee, want ze deed haar werk verder gewoon goed en verzuimde niet meer dan andere collega's. Soms moet je alleen een kans krijgen.
En vooral aangeven dat je er eigenlijk geen last van hebt als je aan het werk ben, maar dat je de laatste tijd merkt dat je minder soepel bent. Ik weet niet hoe oud je bent, anders gooien op 'blijkbaar ben ik geen 20 meer'. Een vriendin van mij was tegen een paaltje aangelopen en had vervolgens een mega blauwe plek en liep als een ouder vrouw. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
To, ik denk dat je voor jezelf even heel duidelijk moet hebben of de artrose jou beperkt in het uitvoeren van de werkzaamheden waar je voor betaald wordt of niet. Elke werkgever wil liefst jonge, gezonde werknemers, maar dat betekent niet dat ze daarop mogen selecteren (er vragen over stellen bij een sollicitatie) of dat het voor elke functie noodzakelijk is.

Het gaat er dus om of jij je werk naar behoren kunt doen, niet hoe je uit je auto komt. Een stratenmaker met een slechte rug weet dat hij zijn eigen werk niet goed kan uitvoeren (want veel bukken en sjouwen), maar heeft diezelfde persoon een kantoorfunctie dan kan een aangepaste stoel en regelmatig even opstaan bijvoorbeeld al genoeg zijn om gewoon te kunnen werken. Over dergelijke dingen die jou kunnen helpen zou ik je wel adviseren in overleg te gaan met de bedrijfsarts en je werkgever (zonder mediche informatie te delen met die laatste, daarmee kan de bedrijfsarts helpen)
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij je werk goed kan uitvoeren is er toch geen probleem?
Maargoed, misschien als ik wist om welk beroep het gaat ik er anders over zou denken hoor, zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je gewoon net als de rest 100% belastbaar bent en niet vaak verzuimt dan heeft een werkgever toch niets te klagen?
Kijk als er een moment komt dat jij maar voor bv 75% belastbaar bent en je 5x per jaar ziek meld met dezelfde klachten dan kun je de uitkomst zelf ook wel invullen.
Vraag is hoe je dit over de lange termijn ziet? Dat zou ik zelf namelijk belangrijk vinden want we moeten tegenwoordig door totdat de achter de rollator in elkaar zakken en onze laatste adem uitblazen..
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-08-2018 07:34
Dus je hebt gelogen bij je sollicitatie? Ik vraag me af of je dan wel recht hebt op ziektewetuitkering.
Ze heeft niet gelogen maar het niet verteld dat is een groot verschil.
Je bent helemaal niet verplicht om je medische achtergrond te vertellen dus je hoeft niks te zeggen.
Wat ik zou doen hoe vervelend ook dat is ziekmelden en alles uitleggen aan de bedrijfsarts.
Hoogstwaarschijnlijk word je contract niet verlengd maar kom je in de ziektewet bij het UWV te lopen.
Vanuit daar kun je omscholen of verdere stappen ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Door heel veel te oefenen kun je de spieren sterker maken, zodat deze een en ander op kunnen vangen. Dus ga er mee naar een fysiotherapeut.
Alle reacties Link kopieren
Maar ook al vindt TO dat ze het werk op deze manier aan kan, betekent het nog niet dat haar lichaan dit nog jaren trekt.

Je vindt je baan leuk en natuurlijk wil je niet zomaar toegeven aan je lichamelijke klachten. Maar toch denk ik dat je alvast vooruit moet plannen.

Wat als je klachten op ten duur echt heftig worden waardoor je of inderdaad je baan kwijtraakt of je kunt het simpelweg niet meer aan. Dan heb je niks achter de hand.
Wat zegt je behandelaar? Ben je verder gezond? Ik bedoel, doe je krachttraining om je spieren sterker te maken, heb je geen overgewicht etc?

Anders is daar winst te behalen, ook wat betreft stijfheid etc.

Als jij je functie kunt uit voeren, maar af en toe na lang zitten even stijf bent, lijkt het me toch geen probleem. Kun je bepaalde taken niet uit voeren of veel langzamer, ja dan is het wel een probleem.

En volgens mij is de prognose niet goed bij artrose, het wordt nooit beter enkel slechter. Daar zou ik ook over denken, dat je dit beroep misschien niet meer 10 jaar kunt uit voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven