Werk & Studie alle pijlers

Positieve beroepen gezocht

15-08-2018 09:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat mij op dit moment tegenstaat in mijn werk is de eindeloze stroom van problemen van klanten die mijn kant op komt. Ik kan ze zelf vaak niet oplossen en probeer ze maar zo goed mogelijk in te plannen dat ze opgelost worden door mensen die dat wel kunnen.
Nu wordt het tijd om om mij heen te gaan kijken naar ander werk wegens andere factoren (afdeling staat op losse schroeven, niet duidelijk of ons product blijft bestaan) en ik ben op zoek naar positievere beroepen.
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de gezondheidszorg, maar dat is natuurlijk ook eigenlijk een aaneenschakeling van ziekte en ellende...
Ik ben WO-opgeleid (kunstmatige intelligentie), en snap natuurlijk dat ik veel beroepen niet kan uitvoeren met mijn opleiding ;) maar omscholing vind ik op zich geen probleem op HBO of WO niveau.

Het topic is niet echt bedoeld om hét nieuwe beroep voor mij te vinden, maar ik ben vooral benieuwd op inzichten en invalshoeken wat een beroep leuk/positief maakt, zodat ik daar op kan letten bij het zoeken naar opleidingen en/of vacatures.
Grappige vraag. Positieve beroepen. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Wat doe je nu dan?
Alle reacties Link kopieren
Conducteur?
Alle reacties Link kopieren
Beheerder van een vakantie park, organiseren van bruiloften, trouwambtenaar, verloskundige.
AI is super hot&happening, dus ik begrijp eigenlijk niet heel erg goed waar om je met klanten te maken hebt eigenlijk. Je kunt ook gewoon bij een bedrijf werken waar bij je ontwikkelt en geen contact hebt met klanten.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
15-08-2018 10:02
Wat doe je nu dan?
Ik ben nu service manager bij een IT bedrijf. Klanten melden probleem, ik kijk of het klopt wat ze melden, wat de prioriteit is, ik plan de problemen in om opgelost te worden en houd in de gaten ze tijdig worden opgelost. Dit rapporteer ik aan klanten hoe het de afgelopen maand(en) is gegaan. Probleem is onderbezetting, we kunnen de stroom aan inkomende problemen niet aan. En ik ben het directe klantcontact zat, het contact is nóóit positief.
Alle reacties Link kopieren
Er is overal denk ik wel in meer of mindere mate (negatief) gedoe/gezeur, maar mijn ervaring is, dat dat stukken minder is in creatieve sectoren waar mensen vaak echt gepassioneerd over wat ze doen. Ik vond die sfeer een totale verademing en eye-opener.
Zanahoria schreef:
15-08-2018 10:08
Ik ben nu service manager bij een IT bedrijf. Klanten melden probleem, ik kijk of het klopt wat ze melden, wat de prioriteit is, ik plan de problemen in om opgelost te worden en houd in de gaten ze tijdig worden opgelost. Dit rapporteer ik aan klanten hoe het de afgelopen maand(en) is gegaan. Probleem is onderbezetting, we kunnen de stroom aan inkomende problemen niet aan. En ik ben het directe klantcontact zat, het contact is nóóit positief.
Ja, daar zou ik ook gestoord van worden.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
15-08-2018 10:06
Beheerder van een vakantie park, organiseren van bruiloften, trouwambtenaar, verloskundige.
oeh, leuke suggesties! Organiseren van bruiloften vind ik dus echt fantastisch, maar ben bang dat er niet een fulltime baan (en salaris) uit te behalen is. Maar evenementorganisatie is zeker een optie. Trouwambtenaar is ook superleuk! Wel iets voor "erbij" denk ik.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
15-08-2018 10:08
AI is super hot&happening, dus ik begrijp eigenlijk niet heel erg goed waar om je met klanten te maken hebt eigenlijk. Je kunt ook gewoon bij een bedrijf werken waar bij je ontwikkelt en geen contact hebt met klanten.
Dat klopt. Programmeren is echter niet mijn sterke kant, dus dan worden de opties wel minder. Achteraf bezien helaas de verkeerde studie gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Renee_ schreef:
15-08-2018 10:09
Er is overal denk ik wel in meer of mindere mate (negatief) gedoe/gezeur, maar mijn ervaring is, dat dat stukken minder is in creatieve sectoren waar mensen vaak echt gepassioneerd over wat ze doen. Ik vond die sfeer een totale verademing en eye-opener.
iedere baan heeft natuurlijk mindere kanten, maar een beetje meer balans zou fijn zijn :)
Zelf ben ik niet super creatief. Als in, ik knutsel graag en vind dat ook heel leuk, maar kunstenares of muzikant zou echt niet voor mij weggelegd zijn. Heb je voorbeelden van beroepen in de creatieve sector die dan wel geschikt zouden kunnen zijn?
(ik zit al even te denken... musea vergen natuurlijk ook wel echt veel organisatie bijvoorbeeld)
Zanahoria schreef:
15-08-2018 10:11
Dat klopt. Programmeren is echter niet mijn sterke kant, dus dan worden de opties wel minder. Achteraf bezien helaas de verkeerde studie gekozen.
Kun je daar dan niet in gaan duiken? Men vraagt ook heel veel data analisten, en je hebt er vaak niet eens een gerichte opleiding voor nodig (die bestaan ook maar sinds een aantal jaar) maar men vraagt WO exacte richting.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
15-08-2018 09:59
Grappige vraag. Positieve beroepen. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn man fixt vanalles rond computers. Er komen wel stromen problemen zijn kant op, maar hij klaart het klusje en daar zijn mensen áltijd blij mee. Lijkt me met een achtergrond in de ki wel een goeie richting.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-08-2018 10:08
Ik ben nu service manager bij een IT bedrijf. Klanten melden probleem, ik kijk of het klopt wat ze melden, wat de prioriteit is, ik plan de problemen in om opgelost te worden en houd in de gaten ze tijdig worden opgelost. Dit rapporteer ik aan klanten hoe het de afgelopen maand(en) is gegaan. Probleem is onderbezetting, we kunnen de stroom aan inkomende problemen niet aan. En ik ben het directe klantcontact zat, het contact is nóóit positief.
En als jij nou degene bent die de problemen gaat oplossen ipv de spreekbuis zijn?
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
15-08-2018 10:13
iedere baan heeft natuurlijk mindere kanten, maar een beetje meer balans zou fijn zijn :)
Zelf ben ik niet super creatief. Als in, ik knutsel graag en vind dat ook heel leuk, maar kunstenares of muzikant zou echt niet voor mij weggelegd zijn. Heb je voorbeelden van beroepen in de creatieve sector die dan wel geschikt zouden kunnen zijn?
(ik zit al even te denken... musea vergen natuurlijk ook wel echt veel organisatie bijvoorbeeld)
Je zou eens kunnen kijken naar IT gerelateerde functies en of projecten binnen organisaties zoals musea. Ook daar zijn ze, zoals in veel andere sectoren, druk bezig met digitaliseren en krijgt IT een steeds meer toegepaste rol.
Alle reacties Link kopieren
Wil je op zich wel binnen je vakgebied blijven ? Er zijn genoeg functies die interessanter zijn, een concreter "resultaat" bieden aan het eind van de week en een positiever gevoel geven - ook als je met klanten werkt!

Kan je bv niet (bij/om) scholen om de problemen die je nu doorstuurt (op locatie of remote) op te lossen ?

Of Richting functioneel beheer / informatiemanagement / functioneel of technisch ontwerper, architect.
De markt is nu goed, werkgevers genoeg die daar ook wel in willen investeren.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met positief dat je in je werk mensen blij maakt?
Ik denk dat je daar de meeste kans op maakt bij 'luxe dienstverlening', oftewel het bieden van diensten die mensen als extra ervaren. Kleinschalig luxe hotel, organisereren van evenementen, ontwerpen van persoonlijke sieraden, personal trainer, tattoeage-artiest. Bij noodzakelijke diensten, zoals zorg en klantenservice, word je ingeschakeld als er een probleem is, bij de luxe diensten als het goed is niet. Al heb je natuurlijk overal kritische, zeurende of ontevreden klanten.

In de zorg heb je ook grote verschillen natuurlijk, thuiszorg is anders dan op een afdeling, verloskundige anders dan werken met ouderen. Ik werk in het (voortgezet en hoger) onderwijs, vind ik ook grotendeels positief maar dat hangt ook helemaal af van je affiniteit met pubers, de organisatie en je collega's.
tyche wijzigde dit bericht op 15-08-2018 10:21
0.06% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
.. En zoek een sector/klantengroep die je aanspreekt. zoals gezegd, zorg, milieu, finance, non-profit kent vaak specifieke it toepassingen. Affiniteit met het primair proces van je klant is dan prettig werken.
Alle reacties Link kopieren
Hou bij je keuze ook rekening met de markt. Niet in alle sectoren is de vraag even groot. In de zorg zou je met een goede opleiding zo aan de slag kunnen, maar bij een museum kom je er bijna niet in.
Alle reacties Link kopieren
Lastige vraag. Ik heb werk in een commerciële dienstverlenende sector. Het gaat dus ordinair om 'geld verdienen'. Soms mis ik ook wel eens de voldoening. Ik heb in dat proces een creatieve functie, daar haal ik mijn voldoening uit... dat soort dingen mooi en overzichtelijk maken geeft mij een goed gevoel. Ik realiseer me dat het best een oppervlakkig is, maar dat geldt voor zoveel functies als je jezelf de vraag stelt: wat voeg ik toe?

Ik lees tussen de regels door dat je vooral het gezeur zat bent, klopt dat? Dus dan zou je ook geholpen zijn bij werk bij een andere organisatie, waar ze dingen al beter op de rit hebben? Niks frustrerender dan boze mensen te woord staan, waarvan je weet dat je ze niet verder kunt helpen.
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
15-08-2018 10:19
Je zou eens kunnen kijken naar IT gerelateerde functies en of projecten binnen organisaties zoals musea. Ook daar zijn ze, zoals in veel andere sectoren, druk bezig met digitaliseren en krijgt IT een steeds meer toegepaste rol.
Precies, dat bedoel ik, je hoeft misschien niet van beroep te veranderen, 'alleen' van sector, kan dag en nacht verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er niet echt een positief beroep is eigenlijk. Alles heeft zijn leuke en nare kanten. Het positieve zit 'm er in hoe jij er naar kijkt, hoe het gaat met je werkomgeving en je collega's.
Als je tegen mij zegt negatief beroep denk ik aan een klein kamertje zonder raam, geen of sacherijnige collega's en klote tijden. Maar niet het werk opzich. Wat is er nou negatief aan het oplossen van problemen vraag ik me af, dat lijkt me dus juist een positief iets. Ik denk dus dat het meer aan jou ligt dan aan je werk eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je kan bv ook werken bij consultatiebureau, daar hangt wél een positieve sfeer en is binnen de gezondheidszorg ;)
Alle reacties Link kopieren
Als gezondheidszorg je trekt...
Iets op de afdeling innovatie van een grote gezondheidszorg/welzijnsinstelling?
Wij hebben een afdeling die zich bezig houdt met alle innovatieve ontwikkelingen (zorgrobot, moodschilderij en dat soort zaken) binnen de zorg. Denkt daar over mee en ontwikkelt zelf en wat nog meer (ik heb er zelf zijdelings mee te maken, dus weet niet van hoed en rand). Lijkt me wel erg leuk, als je er ook een beetje verstand van hebt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven