Werk & Studie alle pijlers

Werk als dierenartsassistente

15-08-2018 11:16 16 berichten
Hallo!

Is er iemand die dierenartsassistente is? En die me er graag wat meer over zou willen vertellen?

Hoe ziet je dag er uit? Waar ben je voornamelijk mee bezig? Hoe was de opleiding? Verdient het een beetje en is er genoeg werk in?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Er is ontzettend weinig werk te vinden als dierenartsassistente en het verdient slecht.
Ik heb ooit, in een ver verleden mijn diploma paraveterinair gehaald en op wat invalwerk na, nooit een baan kunnen vinden. Het werk an sich vind ik fantastisch.
Vroegah, in mijn tijd, was de enige opleiding voor dit beroep in Barneveld, nu zijn er veel meer groen-scholen die de opleiding aanbieden en dat maakt de werkgelegenheid niet groter, zeg maar.
LaFleurNoire schreef:
15-08-2018 11:22
Er is ontzettend weinig werk te vinden als dierenartsassistente en het verdient slecht.
Ik heb ooit, in een ver verleden mijn diploma paraveterinair gehaald en op wat invalwerk na, nooit een baan kunnen vinden. Het werk an sich vind ik fantastisch.
Vroegah, in mijn tijd, was de enige opleiding voor dit beroep in Barneveld, nu zijn er veel meer groen-scholen die de opleiding aanbieden en dat maakt de werkgelegenheid niet groter, zeg maar.
Ohh wat jammer! Maar je spreekt over het verre verleden, is dit dan nu nog steeds zo? Zou er nu nog steeds zn weinig werk zijn? Want als ik in mijn omgeving rondkijken zijn er toch genoeg praktijken.
Alle reacties Link kopieren
Het verdient heel slecht omdat er zoveel meisjes zijn die dierenarts assistente willen worden.

Een groot deel van je werk bestaat uit schoonmaken.
sugarmiss schreef:
15-08-2018 11:26
Het verdient heel slecht omdat er zoveel meisjes zijn die dierenarts assistente willen worden.

Een groot deel van je werk bestaat uit schoonmaken.
Jammer, heb je er zelf ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
15-08-2018 11:24
Ohh wat jammer! Maar je spreekt over het verre verleden, is dit dan nu nog steeds zo? Zou er nu nog steeds zn weinig werk zijn? Want als ik in mijn omgeving rondkijken zijn er toch genoeg praktijken.
Ja, dat is nog steeds zo. Veel te veel meisjes die dierenartsassistente willen worden, veel meer opleidingslocaties, dus nog veel meer mensen op de arbeidsmarkt dan vroeger. Bovendien hoef je niet per se gediplomeerd te zijn he. Kan best dat de dierenarts om de hoek een ongediplomeerde assistente ook prima vindt, leert ie het je zelf wel en hoeft ie ook minder te betalen.

En ja, schoonmaken it is. Je loopt de hele dag te poetsen en te boenen. Ik heb tijdens mijn stages geleerd kleine ingrepen uit te voeren, ik mocht zelf katers castreren, infusen aanleggen, gebitten reinigen, injecties geven, wonden hechten etc., maar er zijn ook praktijken waarbij je echt alleen mag assisteren en niets zelfstandig mag doen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-08-2018 11:34
20.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wilde het ook gaan doen. Gelukkig had ze zelf al uitgevonden dat stages niet te vinden zijn en werk ook niet.
Nu gaat ze gelukkig een andere opleiding doen en viert ze haar dierenliefde bot op de manege, kinderboerderij en op iedere hond/kat die ze maar tegenkomt.
LaFleurNoire schreef:
15-08-2018 11:30
Ja, dat is nog steeds zo. Veel te veel meisjes die dierenartsassistente willen worden, veel meer opleidingslocaties, dus nog veel meer mensen op de arbeidsmarkt dan vroeger. Bovendien hoef je niet per se gediplomeerd te zijn he. Kan best dat de dierenarts om de hoek een ongediplomeerde assistente ook prima vindt, leert ie het je zelf wel en hoeft ie ook minder te betalen.
Ja ik snap het ook wel, want als je iets met dieren wilt doen ik dat eigenlijk wel een van de weinige opties. Zoveel banen met dieren zijn er helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
15-08-2018 11:32
Ja ik snap het ook wel, want als je iets met dieren wilt doen ik dat eigenlijk wel een van de weinige opties. Zoveel banen met dieren zijn er helaas niet.
Dan ga je een andere opleiding doen en ga je als vrijwilliger met dieren aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
15-08-2018 11:26
Het verdient heel slecht omdat er zoveel meisjes zijn die dierenarts assistente willen worden.

Een groot deel van je werk bestaat uit schoonmaken.
Dat laatste klopt zeker.
De eerste bewering zeker niet! Het verdient slecht, omdat huisdiereigenaren niet bereid zijn meer te betalen voor diergeneeskundig zorg.
De kwaliteit, kennis en kunde liggen op gelijk niveau met de humane geneeskunde. De prijzen liggen echter vele malen lager.
Dierenartsen zijn de laagst betaalde academici! Zolang zij niet fatsoenlijk verdienen, zullen de paraveterinairen dat ook niet doen.

Op dit moment is er een landelijk tekort aan dierenartsen. Ook paraveterinairen liggen niet voor het oprapen, dus de kansen op de banenmarkt liggen vele malen hoger dan 5 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
15-08-2018 12:46
Dat laatste klopt zeker.
De eerste bewering zeker niet! Het verdient slecht, omdat huisdiereigenaren niet bereid zijn meer te betalen voor diergeneeskundig zorg.
De kwaliteit, kennis en kunde liggen op gelijk niveau met de humane geneeskunde. De prijzen liggen echter vele malen lager.
Dierenartsen zijn de laagst betaalde academici! Zolang zij niet fatsoenlijk verdienen, zullen de paraveterinairen dat ook niet doen.

Op dit moment is er een landelijk tekort aan dierenartsen. Ook paraveterinairen liggen niet voor het oprapen, dus de kansen op de banenmarkt liggen vele malen hoger dan 5 jaar geleden.
Ik heb hier eigenlijk geen aanvulling meer op! Behalve dat het een schitterend beroep is ;-)
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
15-08-2018 12:46
Dat laatste klopt zeker.
De eerste bewering zeker niet! Het verdient slecht, omdat huisdiereigenaren niet bereid zijn meer te betalen voor diergeneeskundig zorg.
De kwaliteit, kennis en kunde liggen op gelijk niveau met de humane geneeskunde. De prijzen liggen echter vele malen lager.
Dierenartsen zijn de laagst betaalde academici! Zolang zij niet fatsoenlijk verdienen, zullen de paraveterinairen dat ook niet doen.

Op dit moment is er een landelijk tekort aan dierenartsen. Ook paraveterinairen liggen niet voor het oprapen, dus de kansen op de banenmarkt liggen vele malen hoger dan 5 jaar geleden.

dit.
https://www.youtube.com/watch?v=wHwgdWT ... e=youtu.be
bekijk de docu dan even.. over onder betalen ect..
Alle reacties Link kopieren
Toen ik mijn paarden nog in pensionstalling had staan, waren er velen die daar hun paard hadden staan die ook die opleiding deden tot dierenartsassistente. Echt veel. Maar één ervan werkt nu nog als dierenartsassistente bij nog altijd dezelfde praktijk. Die anderen zijn allemaal een andere opleiding gaan doen en ander werk. Omdat het zo verrekte slecht betaalt.

Je kunt er niet van op jezelf wonen, althans, niet in je eentje, niet als je niet een partner hebt met ook een salaris.

Je werk bestaat natuurlijk veel uit het begeleiden van dieren in de spreekkamer, maar ook het ophalen van medicijnen, registreren in de computer, vooral administratief werk. Maar ach, waar is dat laatste niet.
En bij de ene dierenarts krijg je toch meer verantwoordelijkheid dan bij de ander. Ik zit met mijn honden bij twee praktijken. En daar hebben de assistentes ook een beetje een adviserende taak en geven ze mij tips over mogelijkheden en aanpak.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
15-08-2018 12:46
Dat laatste klopt zeker.
De eerste bewering zeker niet! Het verdient slecht, omdat huisdiereigenaren niet bereid zijn meer te betalen voor diergeneeskundig zorg.
De kwaliteit, kennis en kunde liggen op gelijk niveau met de humane geneeskunde. De prijzen liggen echter vele malen lager.
Dierenartsen zijn de laagst betaalde academici! Zolang zij niet fatsoenlijk verdienen, zullen de paraveterinairen dat ook niet doen.

Op dit moment is er een landelijk tekort aan dierenartsen. Ook paraveterinairen liggen niet voor het oprapen, dus de kansen op de banenmarkt liggen vele malen hoger dan 5 jaar geleden.
Als er te weinig dierenartsen zijn, is er dus ook te weinig werkgelegenheid voor assistenten. Die opleidingen zitten namelijk altijd vol en er is geen numerus fixus op het mbo. Er zijn ook grote regionale verschillen qua werkgelegenheid. Bovendien zijn er genoeg dierenartsen die net zo lief hun buurmeisje/nichtje/whatever laten assisteren dan een gediplomeerde assistente. Of, zoals mij wel eens is overkomen, je stelt je stagiaires een baan in het vooruitzicht, maar...je hebt wel een proeftijd van drie maanden, onbetaald. Na die drie maanden ben je ineens toch niet zo heel geschikt (terwijl je je stage met een uitstekend cijfer hebt afgerond) en kun je gaan. Vervolgens wordt de volgende stagiaire hetzelfde voorgehouden.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
15-08-2018 19:09
Als er te weinig dierenartsen zijn, is er dus ook te weinig werkgelegenheid voor assistenten. Die opleidingen zitten namelijk altijd vol en er is geen numerus fixus op het mbo. Er zijn ook grote regionale verschillen qua werkgelegenheid. Bovendien zijn er genoeg dierenartsen die net zo lief hun buurmeisje/nichtje/whatever laten assisteren dan een gediplomeerde assistente. Of, zoals mij wel eens is overkomen, je stelt je stagiaires een baan in het vooruitzicht, maar...je hebt wel een proeftijd van drie maanden, onbetaald. Na die drie maanden ben je ineens toch niet zo heel geschikt (terwijl je je stage met een uitstekend cijfer hebt afgerond) en kun je gaan. Vervolgens wordt de volgende stagiaire hetzelfde voorgehouden.
Er is een tekort aan dierenartsen, maar werk genoeg! De vacatures zijn gewoon niet in te vullen, zoveel zijn het er. Zodra die vacatures ingevuld zijn en pas afgestudeerde dierenartsen er weer voor kiezen om in de praktijk te gaan werken i.p.v. in het bedrijfsleven, zal de vraag naar het aantal paraveterinairen ook snel stijgen.

Verder herken ik niets in je verhaal over onbetaalde proeftijden van 3 maanden. Als dat zo is, dan is dat een kwalijke zaak! Sinds de CAO in het leven is geroepen zijn de werkomstandigheden en financiële beloning een stuk verbeterd.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik schreef; regiogebonden dan wel. Ik zie hier in de regio nooit vacatures voor dierenartsassistentes en ik hou het nog steeds bij, je weet maar nooit. Verder ken ik een aantal dierenartsen vanuit mijn werk, die dit rooskleurige beeld ook niet onderstrepen. Maar het zou mooi zijn voor bijvoorbeeld mijn dochter, die ook graag dierenartsassistente wil worden. Vooralsnog denk (en zeg) ik nah, doe maar niet, ga een opleiding volgen waar je iets mee kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven