Werk & Studie alle pijlers

Ziek thuis, voel me schuldig

16-08-2018 14:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Nu is het zo dat ik me vanmorgen ziek gemeld heb. Gister avond voelde ik me al niet top(loop al 2 dagen met een zere nek) maar ik ben vroeg mijn bed in gegaan. Vannacht werd ik wakker om een uur of 4, helemaal bezweet en misselijk. Na even wakker te zijn geweest toch even naar beneden om wat te drinken, maar dat kwam er net zo snel weer uit!

Ziek is ziek, maar ik voel me schuldig. Ik leg jullie even uit waarom.

Tussen 2 jaar geleden en mei 2017 ben ik 3 keer ziek geweest ongeveer. Dat waren dan geen hele weken maar losse dagen(of twee dagen). Er was erg hoge werkdruk en ik had al een jaar geen vakantie gehad. Toen ze een collega ontsloegen kon mijn vakantie niet meer door gaan en werd het me wat te veel. Ik was behoorlijk aan vakantie toe, en nu moest ik ook nog de uren opvangen van de collega die moest vertrekken.
Mijn leidinggevende heeft me er toen op aangesproken dat ik te vaak ziek ben(na dat ik een middag vrij wilde, vervanging was al geregeld), en ik heb toen ook aangegeven dat het me hoog zat en dat ik aan vakantie toe was!
Later dan gepland kreeg ik een weekje vakantie waarin ik me vooral lullig heb gevoeld door deze sitiuatie.

Nu is deze werkdruk situatie wel weer achter de rug, maar toch voel ik me na deze ziekmelding van vandaag niet op mijn gemak. Ik ben bang om er weer op aangesproken te worden terwijl in mijn ogen de situatie van vorig jaar niet echt eerlijk was. Ik voel me dan ook onrustig en wil zo snel mogelijk beter zijn.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil maar ik moest het even kwijt. Misschien hebben jullie nog tips voor me of ervaringen om te delen.

(Verder loopt alles uitstekend op het werk, volgens mij zijn ze prima tevreden over me en functioneer ik goed)
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Aanvullende info: ik ben dit jaar een keer eerder thuis geweest door een migraine aanval.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is het heel simpel. Ofwel je kan werken, en dan is je schuldgevoel terecht en moet je als de donder aan het werk, ofwel je kan niet werken en dan kan dat nog zo slecht uitkomen, vervelend zijn en wat niet al, maar dan is dat niet jouw schuld en is schuldgevoel dus niet nodig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet gek dat je ziek wordt als je nooit vakantie kunt opnemen. Je hebt er gewoon recht op en zou daar zeker iets aan doen op je werk.
Voor nu niet schuldig voelen, schiet je niks mee op.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zijn ze tevreden over je, braaf je vakantie opgeven omdat het bedrijf op een idioot moment iemand ontslag geeft. Andere baas zoeken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het is bij sommige bedrijven nog steeds een beetje in de mode om iedereen maar aan te spreken op ziek zijn, maar zoals je al zegt was dat bij jou zeer onterecht. Ik vermoed dat je met je ziektedagen de statistieken niet omhoog gooit, dus laat ze lekker hun zeikbeleid uitvoeren en trek het je verder niet aan.
ALs ik ziek ben werk ik trouwens meestal gewoon thuis, dan kan ik het een beetje spreiden over de hele dag / week - maar ja, ik krijg niet betaald als ik ziek ben.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk kan ik niet thuis werken. Dus je bent er of je bent er niet.
Dit jaar heb ik gelukkig wel mijn vakantie kunnen nemen, en heb nog twee weken te gaan.

Dat aanspreken op mijn ziekzijn van 2017 deden ze overigens ook via een whatsapp bericht!

Verder werk ik er heerlijk dus een andere baan zoeken doe ik denk ik niet snel, al zal ik niet treuren als er een andere leidinggevende zou komen.
Onze tijd is nu.
Ziek is ziek.
In welk branche werk je?

Misschien bedoelde je baas dat je te vaak ziek bent in de zin dat je beter op jezelf moet letten?
Alle reacties Link kopieren
Je bent 3 keer ziek geweest in ongeveer een jaar tijd, een jaar met hoge werkdruk en geen vakantie gehad? Dat is toch niet ontzettend veel? Als ze je daar op hebben aangesproken kan ik me wel voorstellen dat je je schuldig/ongemakkelijk voelt.
Maar het zegt volgens mij meer over jouw leidinggevende dan over of jij werkelijk te vaak ziek bent.
Beterschap!
Tegenwoordig moet iedereen maar wonderperson zijn, nooit ziek, nooit vakantie, het liefst ook maar 1 dag vrij na de bevalling... Het is goed hoor.. ziek is ziek, en als je dit jaar nog maar 1 of 2 dagen thuis bent geweest met migraine en je bent nu ziek, dan heb je helemaal niets om je schuldig over te voelen.
Alle reacties Link kopieren
In veel bedrijven wordt er standaard bij de derde keer ziekteverzuim in een jaar een verzuimgesprek gevoerd. Dat gebeurt dan zonder aanziens des persoons en zonder de omstandigheden mee te wegen, omdat in het ziekteverzuimprotocol nu eenmaal is afgesproken dat er na 3 ziekmeldingen een gesprek volgt. Zou het misschien ook kunnen zijn dat zoiets in jouw organisatie aan de orde is, en dat de leidinggevende simpelweg het protocol heeft gevolgd (zonder verder te denken dan zijn/haar neus lang is, en hand in de eigen boezem van de organisatie te steken)?
Je gaat toch je vakantie niet opgeven omdat je werkgever iemand ontslaat? Dan is t zijn probleem, hij neemt maar snel een nieuwe aan of had gewacht tot na jouw vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Hm! Ik vraag me af of ze wel helemaal netjes met vakantiedagen omgaan, als ik dit zo hoor? Hebben ze wel twee weken vooraf laten weten dat je niet op vakantie kon? En heb je wel je wettelijke vakantiedagen op kunnen nemen dat jaar? En hebben ze een vergoeding gegeven voor de vakantie die niet doorging?

https://juridisch-platform.nl/hoe-zit-h ... ntiedagen/

Was niet je vraag, maar het klinkt als een rotbedrijf. Wat een gezeur over ziek zijn.
Ze is toch al meer dan een jaar niet meer ziek geweest? Tussen 2 jaar geleden en mei 2017, of moest daar 2018 staan? Neem aan van niet anders had dat gesprek niet plaats gevonden.

Anyway, als je ziek bent ben je ziek. En je voelt je niet schuldig, maar bent bang op een volgend gesprek. Dat is natuurlijk iets anders, wel begrijpelijk trouwens hoor daar niet van.

Overigens valt die werkgever wel iets te verwijten als ie jou geen vakantie geeft, en je al een jaar geen vakantie had gehad (bedoel je daar mee ook vrije dagen zo los?). Dan kun je in principe verwachten dat je medewerkers vaker een ziekmelding doen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-08-2018 15:21
Ze is toch al meer dan een jaar niet meer ziek geweest? Tussen 2 jaar geleden en mei 2017, of moest daar 2018 staan? Neem aan van niet anders had dat gesprek niet plaats gevonden.

Anyway, als je ziek bent ben je ziek. En je voelt je niet schuldig, maar bent bang op een volgend gesprek. Dat is natuurlijk iets anders, wel begrijpelijk trouwens hoor daar niet van.

Overigens valt die werkgever wel iets te verwijten als ie jou geen vakantie geeft, en je al een jaar geen vakantie had gehad (bedoel je daar mee ook vrije dagen zo los?). Dan kun je in principe verwachten dat je medewerkers vaker een ziekmelding doen.
Het klopt dat daar 2017 staat. En inderdaad ik ben bang dat er een volgend gesprek komt of zo...
Ik heb dat jaar wel als nog mijn vakantie opgenomen in de wintermaanden. Ze hebben geen vergoeding gegeven of iets. Ik wist ook niet dat ik daar recht op had?

Ik bedoel er ook los vrije dagen mee. Ik werk niet fulltime, maar er word wel van mij verwacht dat ik altijd opgroepen kan worden als er iemand ziek is of vrij moet. Dus ik moet altijd klaar staan voor ze en kan dan dus niet weg of iets plannen.
Onze tijd is nu.
Dat mag sowieso niet. Je wordt ingepland of niet. Als je niet ingepland staat kunnen ze niet van je verwachten dat je die dag vrijkomt.
Inderdaad wordt vaak na 3x ziekmelden een verzuimtraject gestart.
Dit verhaal kan ik zo inpassen bij de werkgever die steeds verassend altijd voordelig is. Maar weet niet of ik daar juist mee zit ;)

Ik had er ook heel erg last van. Maar niet omdat ik op de vingers getikt werd, ik had een schuldgevoel naar mijn collega's. Of ik eigenlijk, mijn team dat onder me staat die het nu alleen moeten doen omdat er geen vervanging voor me geregeld is.
Ik zit nu in mijn 11e week ziek thuis en begin nu van het schuldgevoel af te komen.
Alle reacties Link kopieren
Hm, je werkt niet fulltime maar moet altijd beschikbaar zijn? Ik zou dat persoonlijk niet accepteren. Vrij is vrij. Tuurlijk kan het voorkomen dat je een keer moet invallen, maar altijd stand by staan? En dan ook nog die grap met dat ontslag waardoor jij geen vakantie kreeg? Ik zou persoonlijk verder gaan zoeken naar een andere baan. Je hoeft je niet schuldig te voelen over het ziek melden, ziek is ziek.
Mar-ianne schreef:
16-08-2018 15:28
Het klopt dat daar 2017 staat. En inderdaad ik ben bang dat er een volgend gesprek komt of zo...
Ik heb dat jaar wel als nog mijn vakantie opgenomen in de wintermaanden. Ze hebben geen vergoeding gegeven of iets. Ik wist ook niet dat ik daar recht op had?
Je moet toch compensatie krijgen voor het feit dat je je vakantie hebt moeten annuleren?
Ik bedoel er ook los vrije dagen mee. Ik werk niet fulltime, maar er word wel van mij verwacht dat ik altijd opgroepen kan worden als er iemand ziek is of vrij moet. Dus ik moet altijd klaar staan voor ze en kan dan dus niet weg of iets plannen.
Je moet helemaal niets. Als jij een dag weg wil dan ga je weg. Als ze je dan onverwacht oproepen dan hebben ze gewoon vette pech. Dan moeten ze je maar 'n fulltime contract aanbieden met vaste werkdagen. En dan nog heb je recht op snipperdagen.
Alle reacties Link kopieren
Mar-ianne schreef:
16-08-2018 15:28
Het klopt dat daar 2017 staat. En inderdaad ik ben bang dat er een volgend gesprek komt of zo...
Ik heb dat jaar wel als nog mijn vakantie opgenomen in de wintermaanden. Ze hebben geen vergoeding gegeven of iets. Ik wist ook niet dat ik daar recht op had?

Ik bedoel er ook los vrije dagen mee. Ik werk niet fulltime, maar er word wel van mij verwacht dat ik altijd opgroepen kan worden als er iemand ziek is of vrij moet. Dus ik moet altijd klaar staan voor ze en kan dan dus niet weg of iets plannen.
To, je moet er wel vanuit kunnen gaan dat je vrije dag, je vrije dag is. Als er iemand ziek is, mogen ze altijd vragen of je kunt, maar als je wat anders hebt houdt het op. Als je verplicht bent om altijd standby te staan, dan moet daar een vergoeding tegenover staan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vergelijk banen wel eens met relaties. Is dit een baan waarin je je veilig en gesteund voelt? Waar er wederzijds respect is? Zo nee, snel weg!

Mocht je niet zomaar weg kunnen, ga eens babbelen bij het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl Het klinkt allemaal niet zo in de haak daar.

En wat LoVaKo zegt: als je (en zij) zo doorgaat, zit je straks overspannen thuis en kost je nog veel meer ziektedagen. Vakantie en thuisblijven als je ziek bent is geen luxe, het is een recht.
Alle reacties Link kopieren
Mar-ianne schreef:
16-08-2018 14:15
Hallo,

Nu is het zo dat ik me vanmorgen ziek gemeld heb. Gister avond voelde ik me al niet top(loop al 2 dagen met een zere nek) maar ik ben vroeg mijn bed in gegaan. Vannacht werd ik wakker om een uur of 4, helemaal bezweet en misselijk. Na even wakker te zijn geweest toch even naar beneden om wat te drinken, maar dat kwam er net zo snel weer uit!

Ziek is ziek, maar ik voel me schuldig. Ik leg jullie even uit waarom.

Tussen 2 jaar geleden en mei 2017 ben ik 3 keer ziek geweest ongeveer. Dat waren dan geen hele weken maar losse dagen(of twee dagen). Er was erg hoge werkdruk en ik had al een jaar geen vakantie gehad. Toen ze een collega ontsloegen kon mijn vakantie niet meer door gaan en werd het me wat te veel. Ik was behoorlijk aan vakantie toe, en nu moest ik ook nog de uren opvangen van de collega die moest vertrekken.
Mijn leidinggevende heeft me er toen op aangesproken dat ik te vaak ziek ben(na dat ik een middag vrij wilde, vervanging was al geregeld), en ik heb toen ook aangegeven dat het me hoog zat en dat ik aan vakantie toe was!
Later dan gepland kreeg ik een weekje vakantie waarin ik me vooral lullig heb gevoeld door deze sitiuatie.

Nu is deze werkdruk situatie wel weer achter de rug, maar toch voel ik me na deze ziekmelding van vandaag niet op mijn gemak. Ik ben bang om er weer op aangesproken te worden terwijl in mijn ogen de situatie van vorig jaar niet echt eerlijk was. Ik voel me dan ook onrustig en wil zo snel mogelijk beter zijn.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil maar ik moest het even kwijt. Misschien hebben jullie nog tips voor me of ervaringen om te delen.

(Verder loopt alles uitstekend op het werk, volgens mij zijn ze prima tevreden over me en functioneer ik goed)

Wat zei de vakbond hiervan ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig had ik die vakantie niks geboekt. Wij zouden lekker thuis blijven en uitstapjes maken. Dus ik had geen annuleringskosten.

Volgens mijn werkgever staan ze altijd in hun recht om je op te roepen om te werken. Ook als je op vakantie bent bij wijze van in het buitenland dan kan ze je terugroepen. Ronduit belachelijk natuurlijk, en zoiets extreems is nooit voorgevallen, maar dat geeft even een beeld van hoe zij er over denkt.

En die dagen dat ik niet ingepland sta, inderdaad, ik zou gewoon moeten kunnen zeggen dat ik niet kan. Maar ze kan me altijd zo lullig laten voelen als ik een keer niet kan. En dan is mijn dag eigenlijk al verpest, ik trek me daar te veel van aan. En het gebeurd ook vaak als er iets gepland staat al...
Ik heb er wel eens naar gevraagd, en dan geeft ze ook aan dat ik inderdaad niet altijd klaar hoef te staan maar dat ze wel flexibiliteit vragen. Maar als puntje bij paaltje komt dan is de situatie opeens weer anders. Flexibiliteit daar bedoeld ze mee: zeg alles af en kom werken.

Ik voel me overigens na een dag rusten al weer wat beter, dus ga morgen wel weer aan de slag.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou morgen ook nog thuisblijven dan heb je lang weekend.

Ze mogen alleen bij zwaarwegende bedrijfsbelangen je vakantie annuleren.
Alle reacties Link kopieren
Mar-ianne schreef:
16-08-2018 18:15
Gelukkig had ik die vakantie niks geboekt. Wij zouden lekker thuis blijven en uitstapjes maken. Dus ik had geen annuleringskosten.

Volgens mijn werkgever staan ze altijd in hun recht om je op te roepen om te werken. Ook als je op vakantie bent bij wijze van in het buitenland dan kan ze je terugroepen. Ronduit belachelijk natuurlijk, en zoiets extreems is nooit voorgevallen, maar dat geeft even een beeld van hoe zij er over denkt.
Dat is niet wettelijk toegestaan. Zelfs verloskundigen en spoedmonteurs mogen niet alle dagen oproepbaar zijn. Per 4 weken mag je maar 14 dagen oproepbaar zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... onsignatie
Mar-ianne schreef:
16-08-2018 18:15
En die dagen dat ik niet ingepland sta, inderdaad, ik zou gewoon moeten kunnen zeggen dat ik niet kan. Maar ze kan me altijd zo lullig laten voelen als ik een keer niet kan. En dan is mijn dag eigenlijk al verpest, ik trek me daar te veel van aan. En het gebeurd ook vaak als er iets gepland staat al...
Ik heb er wel eens naar gevraagd, en dan geeft ze ook aan dat ik inderdaad niet altijd klaar hoef te staan maar dat ze wel flexibiliteit vragen. Maar als puntje bij paaltje komt dan is de situatie opeens weer anders. Flexibiliteit daar bedoeld ze mee: zeg alles af en kom werken.

Ik voel me overigens na een dag rusten al weer wat beter, dus ga morgen wel weer aan de slag.
Emotionele chantage, wat een vervelende machtsspelletjes dit. Het zou mijn baan niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dit voor een raar bedrijf zeg! Ik heb ook lang voor een besrijf gewerkt, dat verschikkelijk moeilijk doet over ziek zijn. Daar moet je elke dag dat je ziek bent de leidinggevende bellen en vertellen hoe het gaat (terwijl je niet verplicht bent te vertellen wat je voor een ziekte hebt). Doe je dat niet worden een antaal dagen van je vakantiedagen eraf gehaald. Je moet ook vaak bij de bedijfsarts terecht, terwijl die ook niet veel kan doen. Als iemand echt ziek is, is die gewoon ziek. Je hoef je niet schuldig te voelen. Je baas moet ervoor zorgen dat je genoeg tijd hebt om te ontspannen, bijvoorbeeld met vakantie of vrije dagen. Je hebt toch recht op je vrije dagen. Dat staat toch in je contract. Ook de antaal uren die je moet werken, staan toch in het contract. Dus als je nee zegt, kunnen ze niks doen.
En trouwens, als je je nog niet helemaal goed voelt, blijf nog even thuis. Anders herstel je niet goed en bent volgende week weer ziek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven