Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan docenten basisonderwijs

16-08-2018 14:17 62 berichten
Hallo Allemaal en de docenten uit het basisonderwijs in het bijzonder,

Ik ben momenteel bezig met het zij-instroomtraject om leerkracht basisonderwijs te worden. Nu is een van de vereisten dat je de Wiscat haalt. Zo niet, jammer dan mag je niet mee doen. Logische eis wel. Ik ben mezelf aan het voorbereiden op deze toets middels het rekenboek van groep 8. De school waarvan ik deze heb mogen lenen rekent met 'wereld in getallen'. Tot nu toe was alles duidelijk en ken ik alle rekenwijze, maar ik ben vandaag bij een vraag aanbeland waarvan ik het antwoord niet 100% zeker heb. Daarom ben ik op zoek naar het antwoordboek, of iets waaruit ik de instructie op zou kunnen maken.
Aangezien het nu vakantie is, kan ik deze vraag niet bij de betreffende basisschool leggen en ik heb 11 september de toets, dus wil ook niet te lang wachten met het antwoord vinden.
Is er iemand hier die toegang heeft tot de instructies of de antwoorden?
En als er iemand is die de wiscat al gedaan heeft en nog tips heeft of dingen die ik absoluut niet moet vergeten. Ik ben je onwijs dankbaar als je ze met me deelt.
Dit is iets wat ik heel graag wil, en in combinatie met een gezin en vaste lasten, is deze weg op dit moment de enige die écht haalbaar lijkt.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je de vraag hier neerzetten, dan komen we er vast wel uit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kom maar door met de som.
tis niet eens echt een som, maar het is meer met de inhoudsmaten omgerekend naar liters, deciliters etc.
Dus in dit geval hoeveel m3 is hoeveel liter (1m3 is 1liter toch) maar ik kan gewoon even niet verder zakken, want 1cm3 is dan 1cl?
Nu ik het opschrijf lijkt het me super logisch, heb gewoon even bevestiging nodig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee, 1 liter is 1dm3.
1m3 = 1000 liter.

Verder snap ik je vraag niet. Wat wil je precies weten?
Alle reacties Link kopieren
1 kubieke meter is 1 liter?

Denk nog eens even goed na. Loop naar de kraan. Vul een maatbeker met 1 liter water. Is die maatbeker 1 meter bij 1 meter bij 1 meter groot?
https://www.google.nl/search?q=1M3+LITE ... e&ie=UTF-8
Alle reacties Link kopieren
Dus 5 m3 is 5000 dm3 (1 stap is 3 nullen of de komma 3 plaatsen opschuiven want je werkt met lengte, breedte en hoogte vandaar 3 stappen) en is ook 5000 liter.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 16-08-2018 14:38
24.22% gewijzigd
1m3 = 1000 liter
Alle reacties Link kopieren
1 cm3 is 0,001 dm3 en is dus 0,001 liter en is 0,01dl en 0,1cl, of 1ml.
Thx!
Die 3 nullen schuiven dat weet ik en snap ik. Ik kwam alleen even niet meer vooruit zat vast in denken. Suf, want idd hoe kan 1m3 nu een liter zijn.
Ik kan nu weer vooruit, miste namelijk een stap in mijn rijtje.
Mag ik je een pb sturen over het zij-instroomtraject?
Alle reacties Link kopieren
Pas de Wiscat gemaakt, zonder enige voorbereiding in 1x geslaagd. Met een beetje logischdenken kom je er makkelijk, de hele toets is meerkeuze.
Such a beautiful place to be with Friends.
sleutelhuis schreef:
16-08-2018 14:47
Thx!
Die 3 nullen schuiven dat weet ik en snap ik. Ik kwam alleen even niet meer vooruit zat vast in denken. Suf, want idd hoe kan 1m3 nu een liter zijn.
Ik kan nu weer vooruit, miste namelijk een stap in mijn rijtje.
Ik ben heel erg benieuwd wat je nu voor baan hebt (of hebt gehad) en wat je opleiding is.
Ik verwacht van een leerkracht wel iets meer kennis dan een groep 7/8 niveau.
Alle reacties Link kopieren
http://www.cito.nl/onderwijs/hoger%20on ... oefentoets

Hier kan je oefenen.
Overigens... ik weet niet of alleen kennis van groep acht rekenstof wel voldoende is. Tegenwoordig kom je van de havo met rekenniveau 3F dus volgens mij moet je dat niveau beheersen voor de pabo.

Wat betreft je vraag:

Zorg dat je het rijtje in je hoofd hebt van de eenheden.
Daar zijn ezelsbruggetjes voor zoals:

Kan Het Dametje Met De Centimeter Meten?

Kilometer, Hectometer, Decameter, Meter, Decimeter, Centimeter, Millimeter

Voor lengtematen gebruik je van de ene grotere eenheid naar de andere kleinere eenheid x10, 1x een 0 voor 1 dimensie
Voor oppervlaktematen gebruik je x 100, 2x een 0 voor twee dimensies
Voor inhoudsmaten gebruik je x 1000, 3x een 0 voor drie dimensies.
(of delen ipv vermenigvuldigen als je van een kleine eenheid naar een grotere eenheid gaat)

Denk er wel om dat het x10 per eenheid kleiner is, ga je drie eenheden kleiner, moet je dus x10x10x10 doen (zoals van km naar meter) ofwel x1000.

Een blokje van 10x10x10cm is 1 liter, het gaat om een inhoudsmaat en dus drie dimensies. 10x10x10=1000cm3
1000cm3 is 1 liter.

Een laat het trucje van komma verschuiven los en probeer de kennis erachter te begrijpen, je moet het straks immers ook kunnen uitleggen aan leerlingen.

en ik kan hier geen plaatjes plakken, hierbij is een plaatje bij een praatje vaak wel aan te raden ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Appeltje-- schreef:
16-08-2018 15:31
Mag ik je een pb sturen over het zij-instroomtraject?
zeker
Pientjexxxx schreef:
16-08-2018 15:31
Ik ben heel erg benieuwd wat je nu voor baan hebt (of hebt gehad) en wat je opleiding is.

Dat mag, ik heb een master in de psychologie. Werk nu als begeleider met mensen met psychiatrische problematiek (hbo) en heb een eigen praktijk in de kinder- en jeugdpsychologie.

Maar soms, ook al moet je beter weten dan gr 7/8 heb je even een gekke kronkel waar je niet uit komt, hoe suf ook.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
16-08-2018 15:33
Ik verwacht van een leerkracht wel iets meer kennis dan een groep 7/8 niveau.
Nou inderdaad. De frustratie over de basisschool van dochter komt weer boven drijven, met leerkrachten die werkelijk bedroevend slecht waren in rekenen en door de slimmere kinderen in de klas totaal niet serieus genomen werden. Man, man wat een drama was dat.
Ik ben het met jullie eens, dat verwacht ik namelijk ook. Maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik was 11/12 toen ik deze stof kreeg. En ik zat er even naast. Kan gebeuren lijkt me.
Daarbij, ze testen die kennis en ik bereid me hier op voor, en na een nacht waarbij ik voor de 4e keer op rij er weer vaker uit was dan in voor mijn kind, kan je soms even iets kwijt zijn.
Kennen jullie dat niet, dat je iets even vergeet. Iemand het vertelt en je daarna denkt... ja...duh tuurlijk zit dat zo?
Voor iedereen die met me mee dacht, thx. Soms zit je even op zwart om het meest simpele. Nu heb ik weer kleurenbeeld en is het super logisch.

Bedankt voor de tip van het praktisch maken, het beelddenken. Iets wat ik anderen vaak als tip geef, maar nu even niet kon bedenken.

Info over wiscat, fijn om te weten dat het meerkeuze vragen zijn, niet omdat ik anders denk dat ik de antwoorden niet weet, maar omdat de structuur dan iets bekender is.
Kan je door de oefeningen heen bladeren, of moet je ze op volgorde doen? Zijn het enkel rekensommen of komen er ook strategievragen in? (welke strategie moet je gebruiken om deze vraag op te lossen?)
Ik deed een jaar of 10 geleden een instroomtraject en moest toen ook de rekentoets doen. Misschien werkt het nu een beetje anders, maar waar ik toen heel veel aan had was een boek wat specifiek gericht was op oefenen voor deze toets: 'Basisvaardigheden rekenen voor de Pabo'. Je traint dan systematisch alle toetsonderdelen. Er zitten ook oetentoetsen in, zodat je kan peilen of je score al goed genoeg is.
sleutelhuis schreef:
16-08-2018 17:45
Ik ben het met jullie eens, dat verwacht ik namelijk ook. Maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik was 11/12 toen ik deze stof kreeg. En ik zat er even naast. Kan gebeuren lijkt me.
Daarbij, ze testen die kennis en ik bereid me hier op voor, en na een nacht waarbij ik voor de 4e keer op rij er weer vaker uit was dan in voor mijn kind, kan je soms even iets kwijt zijn.
Kennen jullie dat niet, dat je iets even vergeet. Iemand het vertelt en je daarna denkt... ja...duh tuurlijk zit dat zo?
Dat soort basiskennis zit er bij mij ingestampt en ik ben de 50 al dik gepasseerd. De tafels vergeet je toch ook nooit meer?
Alle reacties Link kopieren
Bij de Wiscat, kreeg ik vragen, die ik volgens mij pas op de mavo had gehad, inhoud van bollen en cilinders, omtrek en oppervlakte van cirkels. Dus denk dat het niveau hoger ligt als groep 7/8
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven