Werk & Studie alle pijlers

Help, wel of geen tussenjaar?

16-08-2018 19:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik zit met een dilemma en ik zou graag wat advies willen. Dit jaar heb ik het VWO afgerond en het is de bedoeling dat ik aankomende september ga beginnen aan de universiteit. Ik word in oktober 18, ben nu nog 17. Het ding is alleen dat er een andere universitaire studie is die mij (veel) leuker lijkt dan de studie die ik nu van plan ben om te gaan doen. Voordat ik die studie kan gaan doen moet ik eerst een tussenjaar nemen en mijn wiskunde kennis bijspijkeren. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. In september beginnen aan de studie die mij wel leuk lijkt of een jaar wachten en een studie doen die mij echt leuk lijkt?

Als ik een tussenjaar neem dan ben ik grotendeels vrij, ik hoef dan maar namelijk een paar uur per week naar de VAVO. Hoe zou ik deze tijd dan zo nuttig mogelijk kunnen gebruiken? Het andere waar ik mee zit is dat ik me wel wat oud voel als ik ga beginnen met studeren indien ik een tussenjaar neem, ik zal dan namelijk (bijna) 19 zijn. Verder weet ik ook niet zo goed hoe ik het mijn ouders moet vertellen... Ik heb nog helemaal niks hierover gezegd en ik weet ook niet hoe ze zouden reageren als ik dit zo drie weken voor de start van het studiejaar vertel.

Alle hulp word zeer gewaardeerd!
Serieus? Ga werken en spaar je collegegeld vast bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo ingewikkeld doen. Neem een tussenjaar, ga je wiskunde bijspijkeren, geld verdienen zodat je alvast een potje voor je studie hebt en volgend jaar de studie doen die je echt heel leuk vindt. En 19 is nog steeds heel piepjong ;)
Alle reacties Link kopieren
Werken of maatschappelijke stage. In ieder geval iets wat een aanvulling is van je cv.
Alle reacties Link kopieren
Denk je nou echt dat alle eerstejaars achttien zijn en dat je met negentien de oudste bent? Er zijn studenten die een keer zijn blijven zitten, studenten die een keer zijn gezakt, studenten die niet van het vwo afkomen, maar eerst havo en soms ook vmbo hebben gedaan en daarna zijn doorgestroomd, studenten die eerst een propedeuse hbo hebben gehaald, studenten die van studie zijn geswitcht, studenten die ook een tussenjaar hebben gehad, enzovoort, enzovoort.

Ik ben een keer blijven zitten én ben een keer gestopt met studeren en heb toen de rest van dat studiejaar gewerkt, en was dus twintig toen ik eerstejaars was, maar ik heb me nooit oud gevoeld, ik was ook gewoon niet de oudste.

Weet je trouwens wel zeker dat je echt een jaar nodig hebt om je wiskunde bij te spijkeren? Voor mijn studie had je wiskunde A nodig en speciaal voor mensen die daarin achterliepen was er een wiskundecursus, die je naast je gewone vakken kon volgen. Ik zou daar eerst naar informeren. Mocht je dat jaar toch nodig hebben, dan zou ik naast die wiskunde een baan zoeken.

Ik vond het zelf destijds wel een pittig jaar, niet omdat het werk zo pittig was, maar omdat ik me echt tussen wal en schip voelde vallen, iedereen van school studeerde, dus daar hoorde ik voor mijn gevoel niet bij, en de mensen op het werk, daar hoorde ik ook niet écht bij, want die hadden die tijd allang achter zich, hadden al een vaste baan, gezin, enzovoort. Dus ik vond het wel eenzaam. Maar tegenwoordig hoor je heel vaak dat mensen een tussenjaar hebben, dus misschien valt het nu wel mee, en misschien lag het ook aan de plek waar ik werkte.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je echt niet oud te voelen hoor! Ik ben op de middelbare school een keer blijven zitten en afgelopen studiejaar ben ik gestopt met mijn studie (in het eerste jaar). Aankomend jaar ben ik dus ook eerstejaars en dan ben ik twintig!

Op mijn vorige studie was ik met mijn 19 jaar bijna de jongste, er zaten nog 18jarigen tussen en de oudste was 24.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun je hier niet met je ouders over praten? Zo wereldschokkend is het toch niet?
Beter een half motto....
Lady_Day schreef:
16-08-2018 21:23
Niet zo ingewikkeld doen. Neem een tussenjaar, ga je wiskunde bijspijkeren, geld verdienen zodat je alvast een potje voor je studie hebt en volgend jaar de studie doen die je echt heel leuk vindt. En 19 is nog steeds heel piepjong ;)
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een tussenjaar en je plan delen met je ouders. Je hebt een duidelijk doel voor ogen om aankomend jaar nuttig te besteden en weet al welke studie je volgend jaar wilt gaan doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar nemen en lekker veel gaan werken! Overdag is toch iedereen aan het werk/aan de studie.

Vraag me wel af waarom je je zo laat nog bedacht hebt?
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er een beetje van af hoe je zelf in elkaar steekt of Vavo wat is. Een vriendin van dochter heeft dit afgelopen jaar gedaan, omdat ze gezakt was. Zij heeft het er minimaal 20 uur bij gewerkt, gewoon haar bijbaantje bij AH uitgebreid, dus lekker kunnen sparen alvast.
Mijn zoon was het jaar ervoor ook gezakt en er werd ook erg aangedrongen op Vavo, ik zag hem echter al hele dagen op bed liggen en dan de lessen die hij wel had ook nog over slaan, en dat zag hij zelf ook wel als hij eerlijk was. Het is dus het hele jaar over doen geworden.
Je bent nog piepjong, dus dat lijkt me geen bezwaar. Mijn dochter is van september en die liep er best wel tegen aan dat ze te jong was. Je mag vaak niet lid worden van verenigingen etc. bijvoorbeeld (als ze dat had gewild). Ze is echt overal de jongste. Ze gaat ook extra vakken doen en dan 4 jaar over haar bachelor, omdat ze anders wel erg jong is als ze klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar doen.

En wat is oud? Ik ben rond de 50 en begin net aan mijn bachelor :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij begon op haar 16e aan het HBO en was op haar 20e afgestudeerd en kon aan het werk. Achteraf gezien ook nog een studie gedaan die ze niet leuk vond (maar wel afgemaakt want dat hoorde zo).

En inderdaad, genoeg mensen die nog gaan beginnen als ze 30, 40, 50 zijn. Als je nog tot ongeveer je 70e moet werken kun je nog heel wat jaren voordeel doen met je diploma ;)
Alle reacties Link kopieren
Neem een tussenjaar. Als dat de studie is die je echt leuk lijkt, ga ervoor! Werk ondertussen, doe vrijwilligerswerk, ga als het kan op reis.
Alle reacties Link kopieren
Een tussenjaar en ondertussen werk dat raakvlakken heeft met de studie die je gaat doen. Werkervaring is belangrijk voor je persoonlijke groei, je leert relativeren, samenwerken, je ontwikkelt jezelf. Ik vind het echt een plus als we op mijn werk nieuwe jonge collega's hebben met werkervaring. Die matchen vaak veel beter dan jonge hoog opgeleide mensen die soms een arrogante houding hebben of totaal niet snappen dat in een bedrijf zaken soms over 50 schijven gaan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en inderdaad wat SweetFirefly zegt. Als ik een starter moet aannemen heb ik weinig houvast om te zien of iemand geschikt is of niet. Goede studieresultaten heeft iedereen (of je wordt niet eens uitgenodigd), maar verder? En dan zijn tussenjaren, (bij)banen, etc wel een hulpmiddel om te zien wat je kan, waar je interesses liggen, etc.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ja leuk, doen! Ik zou eerst gaan backpacken. Of gewoon een lange reis maken zonder te backpacken. Dan wiskunde bijspijkeren. En daarna aan die leuke studie beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog zo jong, natuurlijk is 18 niet te oud om aan een studie te beginnen.

Waar ik me over verbaas is dat je dit nog niet met je ouders hebt besproken. Ik heb kinderen van jouw leeftijd en ik mag toch hopen dat zij dit soort beslommeringen met ons bespreken.

Ik ga ervan uit dat je nu een bijbaan hebt, dus ik lekker een uur of 25 gaan werken en verder je wiskunde bijspijkeren.
Ik was 21 toen ik begon te studeren dus die leeftijd vind ik niet zo interessant. Als je er met je ouders over gaat praten, lijkt het me wel slim om het niet te brengen als 'ik heb dan lekker veel tijd', maar alvast een plan te hebben wat je met je tijd wil doen dat jaar. Werken lijkt mij de meest logische optie, maar misschien kun je ook een mooie vrijwilligersbaan erbij doen. Wat zijn je ouders bereid aan je studie te kunnen betalen, of wat willen ze betalen? Een jaar werken en flink sparen kan je een mooie buffer voor je studie geven.

Ik zou dus zeker voor dat studiejaar gaan als je dan de studie kunt doen die je graag wilt. Wat is nou een jaar op een mensenleven??
Alle reacties Link kopieren
Prima plan voor een studiejaar, toch? Parttime spijkeren aan je wiskunde, de rest werken en alvast een potje opbouwen. Ik zou als ouder vinden dat je het prima doordacht hebt en je volledig steunen hierbij.

Enne...er starten hele volksstammen pas op hun 19e met hun studie, hoor, dat moet echt geen beletsel zijn.
Moet je een heel jaar wiskunde bijspijkeren? Anders zou ik dat een half jaar doen, en werken ernaast. En dan een half jaar reizen. En daarna lekker studeren. Je bent met 18 (want jemig, hoe klein ben je als je zegt dat je bíjna 19 bent) echt niet 'oud' als je gaat studeren. Er zitten genoeg zittenblijvers / tussenjaarnemers tussen. En wat is nou precies het verschil tussen bíjna 18 en bíjna 19? Geen zak hoor.

Veel plezier in je tussenjaar. Lekker geld verdienen!
Trouwens, als je bíjna 18 bent als je nu gelijk zou studeren, mag je helemaal niet drinken in de intro. Nog een reden om het een jaartje uit te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven