Werk & Studie alle pijlers

En dan ga je werken...

29-08-2018 06:36 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Nieuw hier, maar toch even iets dat ik eens kwijt wil. Ik ben een jongeman van 25, en ik werk nu iets meer dan een jaar na het behalen van mijn diploma als ingenieur. En hoewel dit als een droombaan zou moeten klinken voelt het toch niet zo.

Misschien bij het begin beginnen: Ik was altijd een buitenbeentje, al van kleins af, en ik werd, zeker op de middelbare school heel zwaar gepest. Vrienden had ik nooit en ik heb zelfs nog een tijdje psychologische hulp gehad omdat ik er zelf niet meer uit kwam.

Toen begon mijn studententijd, een nieuwe stad, nieuwe mensen, een nieuwe opleiding, en alles leek eindelijk beter te gaan. Ik had een studentenkroeg gevonden waar ik al snel een graag geziene gast was, ik maakte elke avond wel een stel vrienden, ik deed om half vijf de kroeg mee dicht en om half negen zat ik braaf weer in de les. Ik zat overal op en aan en bij wat er rond de universiteit maar gebeurde en ik had een enorm uitgebreide vriendenkring. Ik had eigenlijk eindelijk een thuis gevonden.

Uiteindelijk ging mijn master thesis heel erg goed, en gezien dat wel een flink aandeel heeft op je cijfer studeerde ik met een mooie cum laude af. Ik zat vol energie en dacht dat de wereld aan mijn voeten lag.

En toen moest ik gaan werken... Ik ging aan de slag bij een machinebouwer. In het begin nog wel gemotiveerd maar nu eigenlijk niet meer. Ik mis mijn vrienden, ik mis de leuke dingen gaan doen, ik mis de jonge mensen om me heen. Ik merk dat ik bijna altijd moet afzeggen "want ik moet werken". Ik ben ook altijd afgebrand na een dag werken, en niet meer in staat na mijn werk nog veel te doen. Ook het feit dat ik, na aftrek van alle belastingen, verzekeringen, en weet ik wat, niet veel meer verdien dan met mijn bijbaantje in het weekend toen ik student was maakt het niet echt beter. Ik heb het gevoel dat ik al die fijne momenten opgeef voor €100-€150 meer dan het loon van mijn bijbaan.

Het voelt ook echt als iets wat ik moet. Ik heb de leeftijd, ik hoor te werken. Niet als iets wat ik wil doen. Is dit iets wat bij het leven hoort? Heeft elke student dit? Of doe ik iets verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ja, afkicken van het feestbestaan hoort er bij. Als je dat niet wil zal je actie moeten ondernemen om het leven te krijgen wat je wel wil. Anders kan je beter leren dit leven te genieten, want klagen maakt je niet gelukkig
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat hoort erbij.
Als je eenmaal werkt ga je beseffen wat een luxe aan vrije tijd je had tijdens je studententijd. Dat komt niet meer terug.

In mijn geval stond daar wel tegenover dat ik meer ging verdienen. Ook zijn mijn vrienden allemaal klaar met studeren en werkend, waardoor ik het nooit 'mis' om te gaan feesten (simpelweg omdat niemand het meer doet in die mate en het dus ook niet ter sprake komt).

Je gaat een nieuwe levensfase in. Kan zijn dat je daar nu nog niet aan toe bent (doe er dan wat aan), en anders accepteren en er iets van maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, maak jezelf asjeblieft niet wijs dat je moet doen “wat hoort”. Als jij een ander leven wil, doen.

Het enige, maar dat is een mening van mij, is dat je het niet kan maken anderen te laten betalen voor jouw keuzes. Maar zolang jij je leven kan bekostigen, is iedere manier die jou gelukkig maakt goed
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Helemaal eens met Jolly.

Als je jonge mensen mist: zoek een baan ergens waar veel jonge mensen werken, een jonger bedrijf, meer cutting edge. Ga kijken of je een dag minder kunt werken, zodat je wat meer vrije tijd hebt om andere dingen te ondernemen en energie om die dingen te doen.
Als ingenieur net iets meer verdienen dan met een bijbaantje vind ik vreemd, er is een grote vraag naar technisch geschoolde medewerkers. Het zou toch niet moeilijk moeten zijn een baan te vinden met betere arbeidsvoorwaarden.

Denk niet dat je al vast zit. Je kunt altijd verder kijken. Altijd keuzes blijven maken die leiden tot een bestaan dat meer past bij wat jij wil. Misschien niet leiden tot een droomleven, maar wel tot iets waar je gelukkiger van wordt dan je nu bent.
Ja, dit hoort erbij. Ik denk dat je een ander ritme moet vinden waarin werk, socializen en sporten beter in balans komen.

Als over een tijdje je studentenvrienden zijn afgestudeerd en werken, hebben ook zij veel minder vrije tijd en zit je met z'n allen in hetzelfde schuitje. Dan zie je elkaar vanzelf minder vaak maar ook dat heeft z'n charme want dan heb je weer andere prioriteiten dan feesten en zuipen. ;-)
Zoek een andere baan!
Als ingenieur zou je normaal gesproken echt meer moeten verdienen dan €150 meer dan een studentenbaantje.

Kijk ook eens naar deeltijd werken. Met 32 of 36 uur verdeeld over vier dagen heb je een hele extra dag om leuke dingen te doen.

En helemaal kapot thuis komen na een dag werken is niet normaal. Het idee zou moeten zijn dat je ook energie krijgt van je werk.
Alle reacties Link kopieren
Dit hoeft niet, het kan wel degelijk anders. Ik herken wat je zegt van 'vroeger', ga bij een bedrijf werken met veel of meer jonge mensen. Ongetwijfeld worden er na werktijd leuke dingen gedaan. Ik zie 't bij mij op de werkvloer ook, net afgestudeerden van verschillende afdelingen doen ontzettend veel met elkaar. Ga op zoek naar een werkomgeving die beter past. Hoe het nu gaat hoeft niet.
Overigens eens met Head en Jolly. Bedrijfsculturen kunnen enorm verschillen dus een jongere werkomgeving kan verschil maken.

Je bent niet verplicht om carriere te maken dus als je genoeg uren werkt om je huur te betalen en daarnaast dingen kunt doen die jou voldoening geven, (uitgebouwde hobby, vrijwilligerswerk, reizen, bedrijfje opzetten, et cetera) is dat toch ook helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
29-08-2018 09:36
Zoek een andere baan!
Als ingenieur zou je normaal gesproken echt meer moeten verdienen dan €150 meer dan een studentenbaantje.

Kijk ook eens naar deeltijd werken. Met 32 of 36 uur verdeeld over vier dagen heb je een hele extra dag om leuke dingen te doen.

En helemaal kapot thuis komen na een dag werken is niet normaal. Het idee zou moeten zijn dat je ook energie krijgt van je werk.
Hij verdient ook ruim meer dan zijn studentenbaan, maar door hogere lasten houdt hij niet veel meer over. Dat verandert de komende jaren wel, maar voor nu vindt hij dat vervelend.

TO waarom ga je dan niet op zoek naar een andere baan?

Is het nu zo dat veel van je vrienden nog studeren en dus relatief veel vrije tijd hebben onder werktijd? Ook dat gaat de komende jaren veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het juist een verademing toen ik ging werken na mijn studie. Nooit meer leren in de weekenden of avond, gewoon vrije tijd is vrije tijd.

Wel moet je wennen aan het ritme. vroeg op etc, maar ik verdiende ook een stuk meer.

Misschien helpt een andere baan. Ik heb de eerste jaren voor een interim bureau gewerkt, dan kom je op veel nieuwe plekken, leer je veel nieuwe mensen kennen, omgeving blijft dan dynamisch.

Na een tijdje wil je meer stabiliteit maar voor na je studie is het ideaal.
Pijnboompitje25 schreef:
29-08-2018 09:20
Ja, dat hoort erbij.
Als je eenmaal werkt ga je beseffen wat een luxe aan vrije tijd je had tijdens je studententijd. Dat komt niet meer terug.

In mijn geval stond daar wel tegenover dat ik meer ging verdienen. Ook zijn mijn vrienden allemaal klaar met studeren en werkend, waardoor ik het nooit 'mis' om te gaan feesten (simpelweg omdat niemand het meer doet in die mate en het dus ook niet ter sprake komt).

Je gaat een nieuwe levensfase in. Kan zijn dat je daar nu nog niet aan toe bent (doe er dan wat aan), en anders accepteren en er iets van maken.
Wat bijzonder dat veel mensen dit zo ervaren. Ik was juist tijdens mijn studie ontzettend druk, omdat ik toen ook moest werken, terwijl ik fulltime bezig was met mijn studie. Ook als student moet je toch geld hebben om te wonen en te leven? Ik werkte zo'n 20-24 uur in de week + de 40 uur die ik aan mijn studie besteedde (veel contacturen).

Toen ik ging werken was dat een verademing. 40 uur werken, maar in de avonden en in het weekend had ik eindelijk vrije tijd en ik hoefde mijn studie niet meer te betalen en ging een stuk meer verdienen, dus meer tijd en geld voor leuke dingen.

Feesten doen mijn vrienden en ik nog steeds en we zijn nu allemaal dertigers. Gek idee dat je daarmee zou moeten stoppen als je een andere levensfase ingaat?
Ikigai schreef:
29-08-2018 10:14
Wat bijzonder dat veel mensen dit zo ervaren. Ik was juist tijdens mijn studie ontzettend druk, omdat ik toen ook moest werken, terwijl ik fulltime bezig was met mijn studie. Ook als student moet je toch geld hebben om te wonen en te leven? Ik werkte zo'n 20-24 uur in de week + de 40 uur die ik aan mijn studie besteedde (veel contacturen).
Op de universiteit heb je doorgaans maar een handjevol contacturen, dus zeeen van tijd. Het hbo is veel schoolser. Ik begon mijn dagen altijd met Koffietijd en As the world turns. Dan een uurtje of twee college, daarna een paar uur werken en dan nog wat lezen voor mijn studie. Ik heb het nooit meer zo relaxed gehad.
Poppy_del_Rio schreef:
29-08-2018 10:19
Op de universiteit heb je doorgaans maar een handjevol contacturen, dus zeeen van tijd. Het hbo is veel schoolser. Ik begon mijn dagen altijd met Koffietijd en As the world turns. Dan een uurtje of twee college, daarna een paar uur werken en dan nog wat lezen voor mijn studie. Ik heb het nooit meer zo relaxed gehad.
Ik heb wo gedaan, maar wel een studie met veel contacturen (waar ik blij mee was). Relaxt kan ik het niet noemen. Ik was vaak van 9 uur s ochtends tot 3 uur 's nachts in touw. Wel een geweldige tijd gehad overigens.
Ik zou kijken voor een andere baan. Er moet met jouw diploma vast wel iets zijn waar je meer verdient en waar je het meer naar je zin hebt.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
29-08-2018 10:19
Op de universiteit heb je doorgaans maar een handjevol contacturen, dus zeeen van tijd. Het hbo is veel schoolser. Ik begon mijn dagen altijd met Koffietijd en As the world turns. Dan een uurtje of twee college, daarna een paar uur werken en dan nog wat lezen voor mijn studie. Ik heb het nooit meer zo relaxed gehad.
Hoe herkenbaar :cheers:
Ik heb een periode gehad waarin ik slechts 6 contacturen per week had. Daarnaast veel gewerkt, om vervolgens al mijn bij elkaar gewerkte geld weer op te zuipen met collega's. Was een hele goede tijd, met heel veel vrije tijd.

Toen ik mijn master deed werd dat overigens weer anders, dat was hard werken van 9-7. Maar toen ik op een punt kwam dat ik alleen mijn scriptie nog moest schrijven was het weer lang leve de lol ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dit hoor je wel vaker. Ben je in t weekend ook te moe of heb je dan tijd voor leuke, nieuwe hobby's?

Misschien is veel stappen in het weekend er niet meer bij omdat je nu in een ander ritme zit, maar kun je wel overdag leuke dingen doen. Ook ben je bij een nieuwe baan in het begin nog heel erg moe, maar als je eenmaal gewend bent gaat dat beter.
Je kunt méér.
JollyRider schreef: Oh ja, maak jezelf asjeblieft niet wijs dat je moet doen “wat hoort”. Als jij een ander leven wil, doen.

Het enige, maar dat is een mening van mij, is dat je het niet kan maken anderen te laten betalen voor jouw keuzes. Maar zolang jij je leven kan bekostigen, is iedere manier die jou gelukkig maakt goed
Dat is ook maar relatief natuurlijk. We betalen voortdurend mee aan andermans keuzes. Kinderbijslag, subsidie voor voetbalclubs, de maatschappelijke kosten van vleesconsumptie, om er maar een paar te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
29-08-2018 10:19
Op de universiteit heb je doorgaans maar een handjevol contacturen, dus zeeen van tijd. Het hbo is veel schoolser. Ik begon mijn dagen altijd met Koffietijd en As the world turns. Dan een uurtje of twee college, daarna een paar uur werken en dan nog wat lezen voor mijn studie. Ik heb het nooit meer zo relaxed gehad.

Mwa, sommige HBO opleidingen kunnen er ook wat van. Een vriendin van mij deed MER en die had ook iets van 8 contacturen per week en huiswerk/projecten dat was max 1,5 dag. Bij mijn opleiding had ik het eerste jaar iets van 24 contacturen, huiswerk of zo kon in tussenuren. In het 2e jaar had ik max een uur of 14. In jaar 3 en 4 maar 1 dag, ook in de niet stage periodes.
Daarentegen had ik een aantal vriendinnen op het WO die hele dagen of les of prakticum hadden. Hangt gewoon af van de studie.

To, je werkt hier nu een jaar, vind je het werk zelf niet leuk of puur de omgeving? Ben je aan het einde van de dag zo moe, omdat je op je tenen moet lopen, of een andere oorzaak? Ga anders op zoek naar iets anders.
In het eerste jaar is het best mogelijk dat je niet gelijk 2x zoveel verdient als bij een studentenbaan. Is het mogelijk dat nu je werk je meer kosten zelf moet betalen, die jouw ouders voorheen betaalden? Ben je op jezelf gaan wonen?
Daarnaast, blijkbaar is jouw omgeving nog niet uitgestudeerd, waardoor ze gewoon meer vrije tijd hebben. Dus ik kan mij voorstellen dat dát soms steekt.
Maar je hoeft geen 40 uur te werken, als je ook met minder rond kunt komen. En daarnaast is volwassen zijn (dan ben je op je 25e), je ook volwassen gedragen en voor jezelf kunnen zorgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
29-08-2018 13:14
Dat is ook maar relatief natuurlijk. We betalen voortdurend mee aan andermans keuzes. Kinderbijslag, subsidie voor voetbalclubs, de maatschappelijke kosten van vleesconsumptie, om er maar een paar te noemen.
Natuurlijk. Maar ik vermoed dat zowel de TO als jij wel snappen wat ik bedoel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo is het leven. Probeer om een leuke, andere baan te vinden. Zou geen probleem moeten zijn. Als pas afgestudeerd ingenieur ligt de wereld aan je voeten.

Ook als net afgestudeerd ingenieur en nota bene full time werkend zou je nu heel veel meer moeten verdienen dan alleen met bijbaan in weekend tegen veel lager salaris.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-08-2018 10:14
Wat bijzonder dat veel mensen dit zo ervaren. Ik was juist tijdens mijn studie ontzettend druk, omdat ik toen ook moest werken, terwijl ik fulltime bezig was met mijn studie. Ook als student moet je toch geld hebben om te wonen en te leven? Ik werkte zo'n 20-24 uur in de week + de 40 uur die ik aan mijn studie besteedde (veel contacturen).

Toen ik ging werken was dat een verademing. 40 uur werken, maar in de avonden en in het weekend had ik eindelijk vrije tijd en ik hoefde mijn studie niet meer te betalen en ging een stuk meer verdienen, dus meer tijd en geld voor leuke dingen.

Feesten doen mijn vrienden en ik nog steeds en we zijn nu allemaal dertigers. Gek idee dat je daarmee zou moeten stoppen als je een andere levensfase ingaat?
Dit is voor mij ook herkenbaar. Ik ben dan wel wat jonger (22) maar nu ook 1 jaar aan het werk, en sta nog steeds elke maand in de kroeg of op een festival. Meer tijd + geld voor leuke dingen omdat ik in het weekend vrij ben en niet meer standaard hoef te werken.

TO, zie je je vrienden nog wel in het weekend? Dan ben je toch vrij neem ik aan. En dan kun je toch nog steeds stappen of andere leuke dingen doen?
Alle reacties Link kopieren
Je went vanzelf wel aan het ritme, maar wanneer je je werk écht niet leuk vindt (tenminste dat maak ik op uit jouw beschrijving) is het misschien een goed idee om verder te kijken naar een andere baan. "Als een droombaan zou moeten klinken" Voor wie? Voor jou? Of voor je ouders, vrienden, oud-studiegenoten? Kies een baan die bij je past, waar je je fijn voelt. Dat is zó belangrijk, anders kom je altijd uitgeblust thuis. Dus kijk iets verder dan alleen de status of functie maar ook naar de bedrijfscultuur en wie weet de gemiddelde leeftijd als dat voor jou uitmaakt? In deze economische tijden en met jouw diploma op zak zou je gemakkelijk een andere voor jou goede baan moeten kunnen vinden.

Verder snap ik niks van jouw financiën. Hoe kun je in vredesnaam maar 100-150 euro meer verdienen dan bij jouw voormalige bijbaan? Je bent afgestudeerd en gaan werken, dus oké je moet belasting betalen (maar als WO ingenieur zou er dan netto nog ruim voldoende over moeten blijven) en dan een keer een zorgverzekering, autoverzekering, reisverzekering? En dan? Woon je nu veel duurder dan wat je deed als student of heb je er een super dure nieuwe hobby bij of zo? Niet dat het om geld gaat, maar voor mij ontbreekt er een stuk in je financiënverhaal

Conclusie: zoek een baan waar jíj je fijn voelt en meer energie van krijgt, realiseer je dat die 'lang leve de lol' houding er nou eenmaal niet meer zo bij hoort als bij je studentenleventje, maar daar wen je vanzelf aan, blijf gewoon lekker afspreken met je vrienden dan kan je weekend alsnog 'lang leve de lol' zijn en denk na over je financiën

En als je het echt niet meer weet kun je ook gewoon geld gaan sparen en dan een paar maanden/jaar lang leve de lol gaan reizen :)
Misschien kun je een paar jaar in het buitenland gaan werken? Als ik je verhaal zo lees dan zou dat wel eens de oplossing kunnen zijn.
Ik kan me voorstellen dat de overgang pittig is. Het lijkt me ook lastig als nog niet iedereen in je omgeving een werkend leven heeft. Als straks iedereen 40 uur in de week op kantoor zit sluiten de levens weer op elkaar aan en merk je er niets meer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven