Werk & Studie alle pijlers

Promotie zonder overleg

03-09-2018 12:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva's

Vorige week tijdens een niet gepland gesprek deelde mijn chef samen met de manager mij mede dat ze is overgeplaatst naar een andere locatie en dat ik nu alle taken in haar functie ga uitvoeren. Aangezien zij eerst nog 3 weken vakantie heeft, zou die betreffende dag meteen de laatste zijn en werd ik dus per direct gepromoveerd. Totaal overdonderd kon ik er verder niet op doorgaan, omdat ik even niet wist hoe ik hier op moest reageren. Er is ooit wel over deze mogelijkheid gesproken, maar niet dat dit zo snel zou zijn. Ik werk er immers pas 5 maanden.

Ik heb wel al redelijk wat verantwoordelijke taken geleerd, maar ik heb totaal geen idee van wat ze nog meer doet en wanneer en hoe. Kortom; ik sta er nogal alleen voor.

Die werkdag drong het steeds meer tot mij door en toen ze eenmaal afscheid had genomen en weg was, voelde ik volledige weerstand en dat totaal niet is wat ik wil. Ik heb dit thuis besproken en zij adviseerden en bevestigden wat ik aannam te gaan doen: het gesprek de dag erna aangaan met de manager. Ik heb mij vooraf ingelezen op Google, maar dit was de nogal juridische kant van het verhaal. En ik wilde niet laten overkomen dat dit leek op werkweigering. Ik heb aangegeven dat ik nog niet klaar ben hiervoor en dat ik ook niet helemaal ervan overtuigd ben dat ik hier heel gelukkig van zou worden.
Manager gaf aan dat dit vast een fase van mij is en dat hij mij ging opleiden. Als hij geen potentie in mij zou hebben gezien, had hij mij niet gekozen. Echter totdat blijkt dat ik écht geschikt ben, krijg ik nog niet de waardering in loon die bij de nieuwe functie hoort.
Tevens is het zo, dat ik ook buiten mijn werktijden om, dus ook als ik vrij ben, zaken aan het opvangen ben. Manager gaf aan dat ik dit niet moet doen, want werk = werk en privé = privé. Echter deed zich al na 2 dagen een situatie voor waarbij ik gebeld werd betreft een ziekmelding van een medewerker van mijn afdeling en hoe dit op te lossen. Manager is zelf niet bereikbaar op zijn vrije dag dus het kwam hoe dan ook bij mij terecht. Ik heb het opgelost en het kwam er op neer dat ik op mijn vrije dag voor een uurtje ben moeten gaan werken, omdat er geen capaciteit en dus mogelijkheid was. Ik vind dit allemaal eigenlijk niet kunnen.

Mijn contract loopt tot begin oktober. Indien manager aan blijft geven dat hij wil dat ik dit doe, voel ik mij genoodzaakt iets anders te zoeken en op te zeggen.

Advies gevraagd! Wat kan ik en wat zouden jullie doen?
everything happens for a reason
Heb je een loonsverhoging gekregen?
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:40
Heb je een loonsverhoging gekregen?
Ze schrijft van niet.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:40
Heb je een loonsverhoging gekregen?
Nee dit wordt pas doorgevoerd wanneer ik écht geschikt blijk en ik klaar ben. Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens.
everything happens for a reason
Dit is geen promotie, dit is iemand opzadelen met veel meer taken en verantwoordelijkheden zonder dat er een loonsverhoging of officieel andere functietitel tegenover staat.
Klinkt als misbruik maken van.
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
03-09-2018 12:42
Dit is geen promotie, dit is iemand opzadelen met veel meer taken en verantwoordelijkheden zonder dat er een loonsverhoging of officieel andere functietitel tegenover staat.
Klinkt als misbruik maken van.
Mee eens. Zo voelt het ook. Het is zonder enig overleg gebeurd.
everything happens for a reason
Ik zou mijn contract erop naslaan, en als daar bepaalde werkzaamheden in omschreven staan aangeven dat je daarvoor bent aangenomen en dat graag blijft doen.
Ik ken iemand die is steeds meegegaan in dit soort promoties (diegene heeft overigens wel de bijbehorende salarisverhoging gekregen) en loopt er nu tegenaan dat het te ver is doorgeschoten. De huidige baan is te zwaar dus diegene kan die baan helemaal niet aan waardoor de collega's er last van hebben.
Daar is ook een naam voor: "Peter Principle". Daar moet je dus voor uitkijken.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:45
Ik zou mijn contract erop naslaan, en als daar bepaalde werkzaamheden in omschreven staan aangeven dat je daarvoor bent aangenomen en dat graag blijft doen.
Ja dat heb ik gezegd. Punt is dat als ik het niet doe, er geen chef is. Manager maakt van zijn probleem, mijn probleem.
everything happens for a reason
puntjeeee schreef:
03-09-2018 12:48
Ja dat heb ik gezegd. Punt is dat als ik het niet doe, er geen chef is. Manager maakt van zijn probleem, mijn probleem.

En dan is het aan jou om, hoe lastig ook, dit niet toe te laten.
puntjeeee schreef:
03-09-2018 12:41
Nee dit wordt pas doorgevoerd wanneer ik écht geschikt blijk en ik klaar ben. Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens.
Ik vind dit altijd zo raar! Alsof je dat ook zou doen bij een externe sollicitant: eerst laten werken voor een loon wat hoort bij een lagere functie.

Zeker bespreken met leidinggevende. Vraag in ieder geval wanneer de peildatum is waarop bepaald wordt of jij capabel bent voor de functie of niet. Vanuit daar kun jij je conclusies trekken.
Head* schreef:
03-09-2018 12:49
En dan is het aan jou om, hoe lastig ook, dit niet toe te laten.
Precies dit! Je bepaalt zelf hoever je hierin wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:48
Ik ken iemand die is steeds meegegaan in dit soort promoties (diegene heeft overigens wel de bijbehorende salarisverhoging gekregen) en loopt er nu tegenaan dat het te ver is doorgeschoten. De huidige baan is te zwaar dus diegene kan die baan helemaal niet aan waardoor de collega's er last van hebben.
Daar is ook een naam voor: "Peter Principle". Daar moet je dus voor uitkijken.
Wetende dat ik vorig jaar al op zo'n punt heb gezeten dat ik niet meer kon werken, is de reden geweest om het meteen aan te geven dat ik vrees dat dit 'm niet gaat worden. Manager gaat daar niet op door. Zegt alleen dat de verantwoordelijkheden verdeeld gaan worden over meerdere mensen waar ik mee samenwerk. Deze zal ik dan wel zelf moeten gaan aanleren.
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:51
Precies dit! Je bepaalt zelf hoever je hierin wil gaan.
Ik wil héél graag nogmaals een gesprek waarin ik met de vuist op tafel sla en aangeef 'nee ik doe het niet!'. Maar hoe breng ik dit netjes, maar duidelijk over?
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Is er een ondernemingsraad of iets dergelijks binnen jullie bedrijf? Dan zou ik het daar eens aankaarten en om raad vragen. Of ben je lid van de vakbond misschien?

Ik ben ook wel eens zo een promotie ingerold zonder dat dat gepland was, wegens langdurige ziekte van de leidinggevende. Maar daar kreeg ik toen wel een waarnemingstoeslag voor. Dat was niet het volledige salaris van de leidinggevende maar in elk geval wel een extraatje. Voor dat volledige salaris heb ik een jaar later nog flink wat moeite moeten doen, maar dat is een ander verhaal. Dat was bij de overheid, ik weet niet hoe dat binnen een bedrijf werkt.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Is er niet iemand van HR of Personeelszaken bij jullie? misschien dat je die eens kunt aanspreken.

Daarnaast zou ik nogmaals aan je manager aangeven dat je op deze manier niet dit werk wilt gaan doen. Je wilt graag groeien in het bedrijf, maar hebt nu niet het gevoel dat je er al klaar voor bent. Daar zal hij het toch maar mee moeten doen.
En dat is volgens mij geen werkweigering, want voor deze functie ben je niet aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen gegevens vinden van de ondernemingsraad op mijn intranetpagina. Ook een eventuele vertrouwenspersoon weet ik het bestaan niet van.

Ziekte is inderdaad overmacht. Maar manager vertelde mij zelf dat ze hadden kunnen wachten met overplaatsen als ze mij er nog niet klaar voor schatten.

@jazekerenof: manager gaf aan een halfjaar aan te geven om te zien of ik capabel ben.
everything happens for a reason
Ik zou een tussenweg proberen te vinden ipv zo'n vaste standpunt in te nemen dat je het niet doet. Misschien als je in de toekomst wel zou willen doorgroeien dat ze dit tegen je kunnan gaan gebruiken.

Kom met een eigen voorstel vwb werkzaamheden die jij aankan en waar je tijd voor over hebt, en daarbij een passende loonsverhoging. Spreek af dat bij wederzijdse tevredenheid je eventueel verder in onderhandeling zou willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
03-09-2018 13:05
Ik zou een tussenweg proberen te vinden ipv zo'n vaste standpunt in te nemen dat je het niet doet. Misschien als je in de toekomst wel zou willen doorgroeien dat ze dit tegen je kunnan gaan gebruiken.

Kom met een eigen voorstel vwb werkzaamheden die jij aankan en waar je tijd voor over hebt, en daarbij een passende loonsverhoging. Spreek af dat bij wederzijdse tevredenheid je eventueel verder in onderhandeling zou willen gaan.
Het spookt al enige tijd door mijn hoofd om iets anders te zoeken. Dit was ik al aan het doen en nam me voor om het contract op te zeggen voordat ik in deze situatie terecht zou komen. Helaas is alles iets sneller gelopen dan ik gedacht had. Ik zou daarom ook niet willen doorgroeien. Heb manager aangegeven dat ik het nu al aangeef om te voorkomen dat ze in mij gaan investeren voor niets, stel dat ik over een tijd aangeef het niet aan te kunnen. Zelfs nu ik dus heb laten doorschemeren dat de kans bestaat dat ik er misschien wel wegga, blijft hij volhouden dat ik het wel kan.
everything happens for a reason
puntjeeee schreef:
03-09-2018 13:05
Ik kan geen gegevens vinden van de ondernemingsraad op mijn intranetpagina. Ook een eventuele vertrouwenspersoon weet ik het bestaan niet van.

Ziekte is inderdaad overmacht. Maar manager vertelde mij zelf dat ze hadden kunnen wachten met overplaatsen als ze mij er nog niet klaar voor schatten.

@jazekerenof: manager gaf aan een halfjaar aan te geven om te zien of ik capabel ben.
Dat is echt heel erg lang! Ik zou zeker een passende loonsverhoging vragen. Ze kunnen het ook omdraaien: je krijgt een tijdelijke loonsverhoging en als je capabel blijkt te zijn, dan wordt dat omgezet in een definitieve loonsverhoging.
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
03-09-2018 13:04
Is er niet iemand van HR of Personeelszaken bij jullie? misschien dat je die eens kunt aanspreken.

Daarnaast zou ik nogmaals aan je manager aangeven dat je op deze manier niet dit werk wilt gaan doen. Je wilt graag groeien in het bedrijf, maar hebt nu niet het gevoel dat je er al klaar voor bent. Daar zal hij het toch maar mee moeten doen.
En dat is volgens mij geen werkweigering, want voor deze functie ben je niet aangenomen.
Ik ben niet specifiek voor deze functie aangenomen, maar wel om de chef te ondersteunen. Er was een mogelijkheid om op termijn door te gaan voor de functie van chef, maar toch niet al na 5 maanden en dan ook nog zonder overleg? En zonder te peilen of ik dat nog wel wil en ik op mijn plek zit. Ik heb al een aantal keer aangegeven heel onzeker te zijn. Maar toch zijn zij overtuigd geweest dat dat wel snor zat.
everything happens for a reason
puntjeeee schreef:
03-09-2018 12:51
Wetende dat ik vorig jaar al op zo'n punt heb gezeten dat ik niet meer kon werken, is de reden geweest om het meteen aan te geven dat ik vrees dat dit 'm niet gaat worden. Manager gaat daar niet op door. Zegt alleen dat de verantwoordelijkheden verdeeld gaan worden over meerdere mensen waar ik mee samenwerk. Deze zal ik dan wel zelf moeten gaan aanleren.
In dat geval moet je het denk ik niet als een promotie zien, maar als een herverdeling van het werk omdat anderen ook meer verantwoordelijkheden krijgen.
Alle reacties Link kopieren
puntjeeee schreef:
03-09-2018 13:05
Ik kan geen gegevens vinden van de ondernemingsraad op mijn intranetpagina. Ook een eventuele vertrouwenspersoon weet ik het bestaan niet van.

Ziekte is inderdaad overmacht. Maar manager vertelde mij zelf dat ze hadden kunnen wachten met overplaatsen als ze mij er nog niet klaar voor schatten.

@jazekerenof: manager gaf aan een halfjaar aan te geven om te zien of ik capabel ben.

Want dat geeft hem genoeg tijd om iemand te zoeken voor die functie? Misschien zijn ze oprecht, maar het kan net zo goed dat jij als tijdelijke hulp wordt ingezet.

Aangezien je hier aangeeft het niet te willen doen, zou ik dit ook communiceren naar je baas. Het is niet jouw probleem.
Het klinkt of je in een winkel of supermarkt ofzo werkt? Om wat voor functies (oude en nieuwe) gaat het precies?
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
03-09-2018 13:23
Het klinkt of je in een winkel of supermarkt ofzo werkt? Om wat voor functies (oude en nieuwe) gaat het precies?
Dat zie je goed dat het om een winkel gaat.
Van assistent van de afdelingschef naar afdelingschef. Dus de leidinggevende van de afdeling.
everything happens for a reason

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven