Werk & Studie alle pijlers

Geneeskunde in Rotterdam of Leiden?

04-09-2018 18:09 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik wil volgend jaar geneeskunde gaan studeren in Rotterdam (Erasmus) of in Leiden. Nu vroeg ik me af of sommige van jullie hier geneeskunde studeren en hoe de universiteit en de opleiding daar bevallen?

Wat zijn positieve punten, wat zijn evt negatieve punten en heb je aanbevelingen? :)

Bij beide universiteiten heb ik ongeveer evenveel kans om binnen te komen, want ik kan bij beide meedoen aan de 8+ regeling.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk: ik zou vooral kijken welke stad je meer aanspreekt. Uiteindelijk leidt geneeskunde op tot hetzelfde, dus in grote lijnen zul je ook hetzelfde leren.
Daarnaast heeft niemand geneeskunde in beide steden gedaan, dus je hoort altijd maar een enkelzijdig beeld waarop je eigenlijk niet kan vergelijken.
Welk onderwijssysteem gebruiken ze? Bij Geneeskunde heb je een aantal opleidingen die al meer problem-based werken dus waar je meer zelfstandig aan de slag gaat ipv met een aanbevolen literatuurlijst. Beide systemen hebben voor- en nadelen, is een beetje wat jou het beste ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken waar je de meeste kans hebt op woonruimte als je moet verhuizen voor je studie. Leiden is een drama. Voor iedereen trouwens, ook jongvolwassenen die het ouderlijk huis willen verlaten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
04-09-2018 18:23
Heel eerlijk: ik zou vooral kijken welke stad je meer aanspreekt. Uiteindelijk leidt geneeskunde op tot hetzelfde, dus in grote lijnen zul je ook hetzelfde leren.
Daarnaast heeft niemand geneeskunde in beide steden gedaan, dus je hoort altijd maar een enkelzijdig beeld waarop je eigenlijk niet kan vergelijken.
Ja, dat is waar :) Rotterdam vind ik een heel leuke stad. In Leiden ben ik nog nooit geweest, maar ga binnekort naar de open dag daar en zal dan zeker de stad verkennen!
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
04-09-2018 18:33
Welk onderwijssysteem gebruiken ze? Bij Geneeskunde heb je een aantal opleidingen die al meer problem-based werken dus waar je meer zelfstandig aan de slag gaat ipv met een aanbevolen literatuurlijst. Beide systemen hebben voor- en nadelen, is een beetje wat jou het beste ligt.
Zal hier ook zeker naar kijken, dankjewel voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
04-09-2018 18:36
Ik zou kijken waar je de meeste kans hebt op woonruimte als je moet verhuizen voor je studie. Leiden is een drama. Voor iedereen trouwens, ook jongvolwassenen die het ouderlijk huis willen verlaten.
Overal in de grote steden is het volgensmij een drama. Wel hebben we wat contacten in Rotterdam, wat een voordeel is :) Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Even dit forum weer proberen aan de gang te krijgen met behulp van dit berichtje☺ Ben op zoek naar ervaringen van studenten die bij 1 van deze universiteiten studeren.
Nope. Ben geen student.

Maar speciaal voor jou een vergelijking:
https://universitaire.bachelors.nl/stud ... neeskunde/
Alle reacties Link kopieren
Wil je studeren in een dorp of in een grote stad?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
16-10-2018 19:32
Nope. Ben geen student.

Maar speciaal voor jou een vergelijking:
https://universitaire.bachelors.nl/stud ... neeskunde/
Zal er naar kijken, dankje!
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
16-10-2018 20:33
Wil je studeren in een dorp of in een grote stad?
Dat weet ik dus niet haha. Allebei lijkt me leuk. Het heeft ook beide voor en nadelen...
Alle reacties Link kopieren
Als je je keuze limiteert tot Leiden en Rotterdam heb je je blijkbaar al ingelezen in deze twee universiteiten + steden.

Wat zijn de voor- en nadelen die je in beide locaties ziet?
Westerpaviljoen schreef:
16-10-2018 20:33
Wil je studeren in een dorp of in een grote stad?
Leiden had eerder stadsrechten dan Rotterdam.

WP, als ik jou bij je oude naam noem, ga je me zeker staffen.
De beeb is erg schattig trouwens.
Tja geneeskunde bij Erasmus staat bekend als een hele goede opleiding en is wel echt een universiteit waar goed tegen aan gekeken wordt (vanuit mijn ervaring in de gezondheidszorg/onderzoek). Ook hebben ze daar problem based learning. Ik studeer zelf aan een andere universiteit met pbl en vind het een hele fijne manier van leren. Want je discussieert de stof in je onderwijsgroepen heel goed en dit legt al een goede basis voor het tentamen.
Met Leiden heb ik niet echt ervaring maar ik denk dat je daar ook niet mis kan gaan. Ik zou je sowieso bij beide universiteiten inschrijven en misschien word je bij de een wel aangenomen en de ander niet en dan is de keuze heel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reacties!
Ik zal eens een lijst maken met de plus- en minpunten van de twee universiteiten en de verschillen ertussen.

Als mensen nog ervaringen hebben of plus/minpunten; voel je vrij om ze te delen!
Eerlijk gezegd denk ik dat alle universiteiten een goede geneeskunde-opleiding hebben, simpelweg omdat er veel aandacht is voor de kwaliteit van het geneeskunde-onderwijs.
Je kan selecteren op de verschillen, zoals problem based learning, aantal contacturen, activiteiten van de studievereniging, enz.

Wil je de lijst met plus en min hier delen op het forum?
Alle reacties Link kopieren
Studentje14 schreef:
19-10-2018 19:06
Dankjewel voor de reacties!
Ik zal eens een lijst maken met de plus- en minpunten van de twee universiteiten en de verschillen ertussen.

Als mensen nog ervaringen hebben of plus/minpunten; voel je vrij om ze te delen!
Maar hoe kun je al voor deze twee universiteiten hebben gekozen als je nog geen idee hebt van de plussen en minnen?

Hoe kom je dan bij Leiden en Rotterdam?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
19-10-2018 19:15
Eerlijk gezegd denk ik dat alle universiteiten een goede geneeskunde-opleiding hebben, simpelweg omdat er veel aandacht is voor de kwaliteit van het geneeskunde-onderwijs.
Je kan selecteren op de verschillen, zoals problem based learning, aantal contacturen, activiteiten van de studievereniging, enz.

Wil je de lijst met plus en min hier delen op het forum?
Ik zal datgene wat ik nu heb zo delen :)
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-10-2018 19:20
Maar hoe kun je al voor deze twee universiteiten hebben gekozen als je nog geen idee hebt van de plussen en minnen?

Hoe kom je dan bij Leiden en Rotterdam?
Ik ben naar de open dagen geweest van 5 verschillende universiteiten en de sfeer in Leiden, Rotterdam & Nijmegen sprak me het meeste aan. En ja van die drie richt ik me nu op de universiteiten Rotterdam en Leiden, omdat ik de sfeer even goed vond op alle universiteiten maar de kans om binnen te stromen voor mij bij deze twee universiteiten het grootste zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tot nu toe verzamelde informatie:

Verschillen tussen universiteiten verkregen door enquêtes bij studenten:
(L=Leiden R=Rotterdam)

Studententevredenheid L: 4,1 R: 4,2
Inhoud L: 3,9 R: 4,0
Algemene vaardigheden L: 3,9 R: 4,0
Praktijkgericht onderzoek L: 3,7 R: 3,8
Voorbereiding beroepsloopbaan L: 3,7 R: 3,6
Docenten L: 3,6 R: 3,9
Toetsing & Beoordeling L: 3,8 R: 3,5
Informatievoorziening L: 3,5 R: 3,4
Groepsgrootte L: 4,2 R: 3,8
Stage & opleiding L: 3,4 R: 3,6
Stage ervaring L: 3,5 R: 3,7
Studiefaciliteiten L: 3,6 R: 3,3
Kwaliteitszorg L: 3,4 R: 3,3
Uitdagend onderwijs L: 3,4 R: 3,6
Internationalisering L: 2,8 R: 3,2

Beide steden scoren hetzelfde op:
Sfeer (4,2), Studiebegeleiding (3,6), Studierooster (3,8), en Studielast (3,5)

Contacttijd 1e jaars L: 18-24 uur R: 12-18 uur
Doorstroom naar 2e jaar L: 88% R: 90%
Afstuderen L: 66% R: 75%

Min en pluspunten Leiden voor mij:
+ Kleinschalig en persoonlijk onderwijs
+ Alles in de stad is met de fiets bereikbaar
+ Weinig tot geen wachttijden co-schappen
+ Kamers zijn minder duur dan in Rotterdam
+ Als student heb je een belangrijke stem in het vaststellen van het onderwijsprogramma
+ Veel internationale mogelijkheden
+ Je krijgt de ruimte om een groot deel van je onderwijsprogramma zelf in te vullen
+ Je krijgt een ouderejaars student-mentor
+ Laagdrempelige begeleiding en onderwijs
+ Onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg zijn erg met elkaar verbonden
+ Je loopt meteen in het 1e jaar stage
- Verder van huis dan Rotterdam (geen ramp)
- Sommige Engelstalige blokken (vind ik persoonlijk minder fijn, maar geen ramp)
- Men zegt dat een Leidse arts minder status heeft als een Erasmusarts (latere baankansen)
- Minder modern dan Rotterdam zover ik heb gezien
- Begin krijg je eigenlijk heel weinig ziektebeelden en klinische aspecten; je legt de nadruk eerst op de normale vorm en functie van het lichaam
+- Elk blok heb je 1 tentamen en 1 tussentijdse toets

Min en pluspunten Rotterdam voor mij:
+ Erasmus-arts heeft een goede reputatie
+ Goede connectie met ziekenhuis om daar te werken na het behalen van je P (in studententeams kan je werken)
+ Dichter bij huis dan Leiden
+ Ben al redelijk bekend met de stad
+ Erg modern ziekenhuis en leercentrum en mooie faciliteiten
+ Lichte collegezalen
+ Alleen Nederlandstalig onderwijs (boeken wel in Engels, maar dat is bij beide universiteiten)
+ Na elk blok heb je 1 tentamen
+ In elk thema volg je de stappen van oorzaak naar klacht naar ziektebeeld naar behandeling
+ Patiënt-georiënteerd onderwijs: je ontmoet vanaf 1e college patiënten (in Leiden heb je ook patiëntdemonstraties)
+ Beroepsoriëntatie in het eerste jaar
+ Alle hoorcolleges worden opgenomen (denk dat dit in Leiden ook is)
+ Vind Rotterdam een erg leuke stad en studentenleven lijkt me erg leuk (op 1e oog leuker dan Leiden, maar ja dat weet ik natuurlijk niet zeker)
+ Uitgebreide mogelijkheden om in het buitenland onderzoek te doen of coschappen te lopen
+ Docenten geneeskunde op het Erasmus scoren erg hoog
- Grootschaliger en minder persoonlijk
- Kamerprijzen zijn duurder
- Collegezalen zijn soms te klein waardoor niet alle studenten het college live kunnen volgen en dus in een andere zaal op scherm moeten kijken
:kneel:
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik zou nooit in Rotterdam willen wonen of studeren, maar gnk staat daar wel echt een heel stuk beter aangeschreven dan in Leiden.
Alle reacties Link kopieren
Studentje14 schreef:
19-10-2018 19:44
Mijn tot nu toe verzamelde informatie:

- Begin krijg je eigenlijk heel weinig ziektebeelden en klinische aspecten; je legt de nadruk eerst op de normale vorm en functie van het lichaam
Dit lijkt me nu bij uitstek een voordeel; hoe kun je pathologie herkennen zonder (voldoende) kennis van de fysiologie?

Daarnaast denk ik oprecht dat de kamerprijzen elkaar weinig zullen ontwijken, beide steden zijn duur.
Alle reacties Link kopieren
Visea schreef:
19-10-2018 19:52
In Rotterdam krijg je, als ik het goed heb gelezen, in het eerste blok wel alleen grotendeels anatomie, maar de volgende blokken ga je wel al in ziektebeelden in. Bij de blokken krijg je dan natuurlijk ook verdiepende anatomie. In Leiden komen ziektebeelden het 1e jaar vrij weinig voor.

En klopt, denkt dat het over het algemeen niet heel erg uitmaakt als het om kamerprijzen gaat. Maar verschillende bronnen op internet zeggen dat je wel moet rekenen op bijna 100 euro per maand meer aan kamerprijzen in Rotterdam. Weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze bronnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven