Werk & Studie alle pijlers

Hbo SJD deeltijd naast baan politie.. haalbaar of niet?

07-09-2018 21:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Ik ben een vrouw van 30 jaar. Ik werk ruim 10 jaar bij de Nationale politie. Binnen de organisatie heb ik diverse opleidingen gevolgd en tevens heb ik een mbo diploma sociaal juridisch medewerker niv. 4. Ik werk momenteel bij de recherche.

De doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie zijn erg slecht. Door de reorganisatie en bezuinigingen is besloten dat er bijna geen opleidingen meer worden aangeboden. Door de vergrijzing wordt er alleen nog geinvesteerd in nieuwe medewerkers (politieagenten) op niv 4 en 5. Dit maakt de doorstroom naar niv. 5 ook lastig. Al jaren loop ik met de gedachte rond een opleiding naast mijn werk te volgen in eigen tijd. Ik werk momenteel 40 uur maar ik heb besloten om 4 dagen te gaan werken (4x9 uur).

Nu heb ik twee studieadviesgesprekken gehad voor de opleiding Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening SJD. Mijn voorkeur gaat uit naar de opleiding SJD. Echter deze opleiding is voor mij bijna 2 uur reizen (enkele reis). Ik woon in zuid Limburg en de opleiding wordt in Utrecht aangeboden. Dit is voor mij de dichtstbijzijnde locatie. Ik maak mij een beetje zorgen of het haalbaar is om 36 uur te blijven werken en 25 uur exclusief reistijd aan mijn studie te kunnen besteden.

Ik ben nu 30 jaar oud en 31 jaar zodra ik met de opleiding zal gaan starten. Ik heb nu nog geen kinderwens maar wel over een aantal jaren. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar het lijkt me niet ideaal om tijdens mijn studie zwanger te worden. Mijn partner heeft een sterke kinderwens en hij hoopt dat we over een aantal jaren dit ook kunnen verwezelijken. Ik hoop dit ook maar je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. Aan de ene kant denk ik dat ik gewoon moet starten met de opleiding en ervaren hoe het gaat. Ik ben ook erg enthousiast om weer te kunnen gaan studeren. Ik heb er erg veel zin in. Maar ik voel ook een lichte angst dat ik het misschien allemaal onderschat. Mijn vriend staat overigens 100% achter mij welke keuze ik ook maak.

Ik wil mij heel erg graag verder ontwikkelen. Ik heb het gevoel dat ik al jaren stil sta. Ook weet ik niet of ik mijn hele leven binnen deze organisatie wil blijven werken. Ik zal dan iets moeten ondernemen om mijn kansen buiten de organisatie te kunnen vergroten.

Jullie visie en advies is erg welkom. Ook hoop ik dat jullie je ervaringen met mij willen delen (deeltijd studie naast baan) . Ook ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met de deeltijd opleiding SJD.

Alvast bedankt,

Groetjes Mint-tea
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraag, maar kun je niet in België gaan studeren?
Als het financieel mogelijk is, zou ik er toch voor kiezen om minder uren te gaan werken. Je wilt niet een paar jaar lang alleen maar bezig zijn met studeren en werken, dat is ook geen leven. Of blijf wel werken maar houd er rekening mee dat je er misschien een jaar of wat langer over doet.
Ik vond het prima te doen en zat met politiemensen in de klas, wel al 11 jaar terug.
Die hebben het ook gehaald.
Ik werkte toen 32 uur en besteedde een zondag en een avond ongeveer aan huiswerk.
Je moet veel in groepjes doen en dat is heel ergerlijk, dus het staat of valt met je studiegroep.
Ik ben normaal best aardig maar bij de introductie was ik net een haai. Ik was echt heel kritisch met wie ik samenwerkte en we hebben ook verschillende mensen geloost.
Helaas proberen ze de leftovers in je maag te splitsen als je een beetje goed bent en daar moet je alert op zijn.

Wat ik verder wel over deze opleiding kwijt wil is dat je er qua doorgroei buiten de politie of gemeente niks aan hebt.
Je kunt amper Masters of vervolgopleidingen doen en het is de enige opleiding waarmee je geen tweedegraads docent kopopleiding kunt gaan doen.
Dus ik start nu weer een andere HBO opleiding want ik kon er geen reet mee verder.
Binnen de politie hebben mijn oud klasgenoten het wel goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
In Sittard wordt toch ook de Hogere Juridische Opleiding aangeboden? Redelijk vergelijkbaar.

Wat doe je trouwens bij de recherche? Gewoon uit interesse :-)
Alle reacties Link kopieren
@Huisduif; een juridische opleiding in een ander land is geen optie. Het is belangrijk dat je de Nederlandse wet,- en regelgeving kent voor een functie in Nederland. Ik vind het niet erg als ik iets langer over de studie moet doen maar mijn streven is om de studie binnen 4 jaar af te ronden. Ook kan ik nog een dag minder gaan werken mocht het echt nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
@ minnimouse; ja dat klopt maar zij bieden geen deeltijd variant in Sittard aan helaas.

Ik ben werkzaam in het sociaal domein gericht op jeugdzaken binnen het strafrecht. Dat is erg gevarieerd van huiselijk geweld ( kindermishandeling) tot radicalisering van minderjarigen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_375775 wijzigde dit bericht op 07-09-2018 23:03
99.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ Het- groepje; Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad lastig om samen een beroepsproduct te maken als niet iedereen even gedreven en gemotiveerd is. Je zou zeggen dat bij een deeltijd studie de meeste studenten wel gemotiveerd zouden moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat je je tijd ook beter kan besteden als je niets voor je studie wilt doen. Maar goed, daar zou ik ook redelijk snel klaar mee zijn denk ik;).

De uren die beschrijft voor de studie vind ik erg meevallen. Dit zou ik volgens mij ook prima kunnen combineren met de dagen die ik dan werk. Ik zit wel in de luxepositie dat ik ook minder kan gaan werken. Ik wil dit liever niet gelijk doen omdat het ook erg druk is op de afdeling waardoor ik me ergens schuldig voel tegenover collega's dat ik nu al minder uren in de week ga werken.

Ik hoorde inderdaad dat SJD een redelijk populaire studie is voor politieagenten. Het sluit natuurlijk ook wel mooi aan op het gebied van juridische vaardigheden en sociale vaardigheden. Dit is voor mij ook wel de reden dat ik liever voor SJD ga dan voor de opleiding Rechten. Mocht ik ooit voor een functie buiten de politie gaan kijken dan trekt de gemeente, reclassering of bureau slachtofferhulp mij erg aan. Daarbij sluit de opleiding SJD natuurlijk erg goed aan. Als je in de zakelijke dienstverlening wil gaan werken zoals in het notariaat of advocatuur dan denk ik dat de opleiding Rechten beter aansluit. Dan zou je na je bachelor nog een premaster en master rechten kunnen doen. Dit is een stuk lastiger na afronding van de opleiding SJD. Daar heb je gelijk in.

Heb je ooit gewerkt in de sociaal juridische dienstverlening? Ik neem aan dat je een relevante werk of stageplek had tijdens het volgen van de opleiding?
Welke opleiding ga je nu volgen als ik vragen mag?

Alvast veel plezier met je nieuwe studie! Knap dat je het op kan brengen om weer te gaan studeren!
Alle reacties Link kopieren
Grappig... ik heb de voltijd SJD gedaan, werk ook al 20 jaar in die richting, maar zou juist graag bij de recherche willen werken :proud:

Hoe ben je daar terecht gekomen als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Toevallig, mijn dochter doet nu SJD in Leiden en wil uiteindelijk bij de politie instromen. Heb jij niets aan, maar leuk om jouw pad te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo zie je maar.. Ik heb op mijn 19e, na afronding van mijn mbo niv 4 opleiding, gesolliciteerd bij de politie. Na afronding van de politieopleiding heb ik na enkele jaren intern gesolliciteerd bij de recherche. Ik heb zoveel mogelijk cursussen gedaan. Ook had ik al wat werkervaring opgedaan. En zo ben ik daar terecht gekomen. Doordat ik op jonge leeftijd een keuze heb gemaakt voor een specifieke organisatie kriebelt het bij juist om eens verder te kijken. Ik hoef niet weg maar ik heb ook geen mogelijkheden omdat ik geen hbo diploma heb. En dat benauwd mij regelmatig. Ik wil mij nog verder ontwikkelen. Ik ben ook erg leergierig en daarom vind ik het zo zonde als ik voor mijn gevoel stil blijf staan.

@ Lunar; waar werk je als ik vragen mag? Ja grappig dat we altijd het tegenovergestelde zouden willen van wat we zelf hebben!

@ Because; wat leuk om te horen dat je dochter SJD studeert! Hoe bevalt de studie haar? Ze kan daarna altijd nog bij de politie solliciteren natuurlijk!
To, ik werkte toen in de GGZ en later als schoolmaatschappelijk werkster. Nu doe ik iets soortgelijks maar wil mijn lesbevoegdheid halen. Ik had achteraf beter mwd kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook SJD deeltijd gedaan en vond t best veel naast 36 uur werken met twee uur reistijd per dag. Wel te doen maar door alle schrijfopdrachten en veel leeswerk was ik wel bijna elke dag even bezig. In t weekend deed ik een middag en de avonden niets om t vol te houden. Als je niet direct van baan wil wisselen moet je misschien nog eens goed bedenken of je wel nu SJD moet doen. Veel wetgeving op sociaal vlak wijzigt nogal eens dus je loopt redelijk snel achter. In mijn omgeving hoor ik dat je bij de gemeente haast alleen binnenkomt met recente ervaring bij een andere gemeente.

Ik ben zelf uiteindelijk iets heel anders gaan doen dan waar de opleiding voor opleidt. Veel van de opgedane competenties kan je ook bij andere beroepen gebruiken dus ik heb er zeker wel wat aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ze zit er pas een week en ze vindt het nu al fantastisch. Ze denkt zelf richting reclassering te gaan als politie niets wordt en anders doorgaan tot officier van justitie. Het is een nogal een pittig stevig (karakter) meisje van 17... mooi om haar zo te zien.
Alle reacties Link kopieren
De opleiding wordt ook in Zeeland gegegen, is dat niet dichterbij?
Alle reacties Link kopieren
@ Because; wat leuk om te horen dat ze zo enthousiast en gedreven is! het is zo belangrijk om iets te doen waar je gelukkig van wordt.

@ Robijntje8; De opleiding wordt helaas ook niet in Deeltijd variant aangeboden in Zeeland. Ik heb iedere onderwijsinstelling bekeken of zij de opleiding aanbieden. Utrecht is helaas echt de dichtstbijzijnde locatie waar ik de opleiding kan volgen.
Alle reacties Link kopieren
@ Het- groepje: Ik kan mij voorstellen dat je met MWD misschien iets meer raakvlakken en doorstroom mogelijkheden had gehad. Maar de opleiding is natuurlijk niet helemaal voor niets geweest. Succes met je nieuwe uitdaging!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_375775 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 09:21
Reden: twee keer dezelfde vraag gesteld.
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mogelijk ben je al begonnen met de opleiding maar ik kwam je berichtje tegen en wou er graag op reageren.

Ik heb SJD gestudeerd en heb mij toevallig gisteren aangemeld voor de HBO masteropleiding recherche. Mijn vraag is juist of SJD genoeg aansluit voor deze master en of dat je hiermee mogelijk een streepje voor hebt.

Om jouw vraag te beantwoorden, ik vond de opleiding best pittig. Niet zozeer om de stof maar de stageperiode en afsluiting hiervan is best wel pittig. De opleiding is zeker te combineren als je deeltijd student bent. Zelf heb ik even gewerkt voor de gemeente Maastricht en ging ik twee dagen per week naar Amsterdam voor mijn studie. Ik volgde de voltijd variant. Voor mij was dit amper haalbaar. Dat is meer omdat het mentaal heel veel van je vergt. Fulltimebaan, verslagen, opdrachten, stage, tentamens en contacturen. Dit brak mij op dus ik ben na een paar maanden naar de omgeving van Amsterdam verhuist. Dit was mijn ervaring. Ik heb geen ervaring met deeltijd maar ook hiervan verwacht ik dat het best pittig is. Zeker omdat je daarvoor een enorme dosis zelfdiscipline moet hebben.

Als dit echt is wat je wil dan zal die motivatie mogelijk wel genoeg zijn. De opleiding is te doen en haalbaar, alleen moet je jezelf afvragen of je over genoeg discipline beschikt.

Als je al bent gestart hoor ik graag van je wat je er van vindt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven