Werk & Studie alle pijlers

Privacy geschonden

10-09-2018 16:28 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,

Vandaag ontving ik een mail van de HR-afdeling van mijn werk. Ze bieden hun excuses aan omdat er per ongeluk een brief voor mij is opgestuurd naar een (naaste) collega.

Nu betreft dit niet zomaar een brief... het is een brief van de bedrijfsarts met daarin een verslag van het afronden van mijn re-integratie.

Persoonlijk heb ik hier erg veel moeite mee omdat hier dus allerlei erg persoonlijke dingen instaan. Een excuses is voor mij dan ook eigenlijk niet voldoende.

Wat kan ik doen? Heeft iemand tips voor mij met welke stappen ik zou kunnen ondernemen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heeft je werkgever dit ook officieel gemeld als datalek?

Ik weet niet wat je verder zou willen, wat zou wel voldoende zijn?
Alle reacties Link kopieren
Welke stappen zou je willen? Je kunt het niet meer ongedaan maken, dus hoe vervelend je het ook vindt (wat ik goed begrijp), het feit blijft zoals het is. Het enige dat ik kan bedenken is dat je nog een gesprek met ze hebt waarin ze uitleggen wat voor maatregelen er genomen zijn om herhaling te voorkomen.
Juridisch horen zij dit te melden bij de autoriteit persoonsgegevens. Ook daar zal gemeld moeten worden hoe ze het proces verbeterd hebben.

Maar veel meer kun je niet verwachten. Hoe vervelend ook voor jou, de ‘schade’ zal zeer waarschijnlijk beperkt blijven tot kennis bij een ander, en geen directe kosten (zoals bv als de creditcard gegevens per ongeluk openbaar gemakat worden oid). Het zou kunnen dat het bedrijf wel een boete krijgt, als het systeem echt niet goed was. Maar nogmaals: bedenk voor jezelf of je dat wilt en of je daar echt beter van wordt. Het feit blijft helaas op tafel liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: vervelend...dat zeker!
Excuses van werkgever is netjes en het minste wat ze kunnen doen. Komt er ook een persoonlijk gesprek?

Verder: de bedrijfsarts stuurt nooit persoonlijke medische informatie naar de werkgever, dus de werkgever kan nooit medische informatie lekken. Gaat het dan over wanneer je weer aan het werk bent gegaan volledig o.i.d.?
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht jij dat ze voor je kunnen doen? Geloof je hun excuus niet? Wil je compensatie? Heb je sowieso moeite met je reintegrate traject? Worden je klachten niet serieus genomen?

Wil je dat het privacy beleid onder de loep wordt genomen een aangescherpt? Of gaat het om jouw persoonlijke genoegdoening?

Waar gewerkt wordt, vallen er spaanders. En fouten kunnen altijd gemaakt worden. Hoe ik hier op zou reageren zou heel erg afhangen van de situatie. Is het een goede organisatie die alles redelijk op een rijtje heeft en zich aan de regels houdt, en is het gewoon een stomme fout. Dan zou ik heel anders reageren dan bij een organisatie die aan alle kanten rommelt en zich nooit aan regeltjes houdt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bedankt alvast voor de eerste reacties.
Ik vind het zelf ook lastig wat ik precies wil omdat het inderdaad al gebeurd is.
Het voelt alleen ontzettend vervelend omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn collega op de hoogte is van mijn persoonlijke informatie

De precieze informatie van de brief heb ik niet omdat ik de brief dus niet ontvangen heb. Ik weet dus ook niet welke info mijn collega precies wel en niet heeft ontvangen.
Het betreft een brief van de bedrijfsarts zelf aan mij (staat in de mail), niet gericht aan mijn werkgever dus.
Alle reacties Link kopieren
Een organisatie hoort een datalek te melden bij het Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ik zou in ieder geval vragen of dat is gedaan en zo niet, dan zelf het datalek melden.

Een reprimande voor de betreffende medewerker vind ik ook wel op zn plek.

Maar het ongedaan maken, dat gaat nooit niet gebeuren. Die collega heeft het misschien geleden, die weet nu dingen over jou, dat gaat niet meer weg. Hoe is hij/zij er trouwens mee omgegaan? Weet je zeker dat het gelezen is of is het bedrijf er op tijd achter gekomen, hebben ze gebelt en heeft de medewerker het mailtje direct verwijderd? Vertrouw je er op dat er integer mee omgegaan is?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me toch dat je die brief ook zelf nog gaat krijgen?
En inderdaad vragen wat er aan gedaan is om dit te voorkomen...?

Verder is het erg lastig om hier nog een vorm van compensatie voor te bedenken die bevredigend zal zijn denk ik...
Alle reacties Link kopieren
Ken je die collega? Kun je erop vertrouwen als hij/zij zegt de enveloppe (ik neem nu even aan dat de brief van de bedrijfsarts in een gesloten enveloppe bij jouw werkgever is binnengekomen en zij die met begeleidend schrijven in een aparte enveloppe hebben doorgestuurd) niet open te hebben gemaakt?

Eigenlijk: vraag eerst om meer informatie.
Wanneer, naar wie, op welke manier is het verzonden (dichte enveloppe in een enveloppe van werk), etc?
Kumu91 schreef:
10-09-2018 16:42
Bedankt alvast voor de eerste reacties.
Ik vind het zelf ook lastig wat ik precies wil omdat het inderdaad al gebeurd is.
Het voelt alleen ontzettend vervelend omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn collega op de hoogte is van mijn persoonlijke informatie

De precieze informatie van de brief heb ik niet omdat ik de brief dus niet ontvangen heb. Ik weet dus ook niet welke info mijn collega precies wel en niet heeft ontvangen.
Het betreft een brief van de bedrijfsarts zelf aan mij (staat in de mail), niet gericht aan mijn werkgever dus.

Wie heeft dan de brief (verkeerd) verzonden? Je werkgever of de arbodienst?
Alle reacties Link kopieren
Het is mij ook allemaal nog wat onduidelijk. De mail die ik kreeg was kort en zakelijk. Bedankt alvast voor de tip om eerst meer informatie te vragen.

De arbodienst heeft de brief verzonden.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je de arbodienst bij de AP melden!
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de AVG/Wet datalekken moesten ze dit aan je melden, dus dat is op zich niet zo bijzonder netjes van ze.

Het minste wat ze moeten doen is die brief als de donder terug halen. Als de envelop ongeopend is is er verder niets aan de hand, anders hebben ze wel een ding. Ze zijn verplicht dat te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en dus bij jou.

De vervolgstap is nu inderdaad te bedenken wat jij zou willen om deze fout zoveel mogelijk te herstellen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kumu91 schreef:
10-09-2018 16:53
Het is mij ook allemaal nog wat onduidelijk. De mail die ik kreeg was kort en zakelijk. Bedankt alvast voor de tip om eerst meer informatie te vragen.

De arbodienst heeft de brief verzonden.
Ik zou dus kort en krachtig op die mail reageren met

“Beste ...,

Ik ben erg geschrokken van dit bericht en voel mij ernstig in mijn privacy aangetast.

Ik wil daarom graag weten wat er nu precies is gebeurd. Ik hoor graag van jullie:
- bij wie de brief bezorgd is
- hoe deze brief precies bezorgd is (los in de envelop, of wellicht als bijlage in een gesloten envelop
- of de brief door de ontvanger is ontvangen, en zo ja, gelezen
- wat er precies in de brief stond, aangezien ik deze zelf nog altijd niet heb ontvangen
- hoe deze fout gemaakt heeft kunnen worden, en wat jullie er aan doen om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen
- of deze fout gemeld is bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Gezien de omstandigheden verwacht ik per ommegaande een reactie.

Met vriendelijke groet,
...
Alle reacties Link kopieren
Terugdraaien kan niet maar dit is echt heel slordig. Ik zou vragen:
1) met wie je een gesprek kan hebben hierover om je zorgen en ongenoegen te uiten
2) wie het gesprek met je collega gaat organiseren en faciliteren
3) of zij al melding gemaakt hebben van het lek en wat daar de consequenties van zijn.

Ik vind dit echt heel kwalijk, dit zijn toch van die dingen die je dubbel controleert.
Alle reacties Link kopieren
Wat NummerZoveel zegt. Ook schandalig dat je nu ook nog niet weet wat er precies in die brief stond en dus gelekt is.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips.

Ik heb de tekst gebruikt van nummerzoveel en hoop snel op reactie.
Alle reacties Link kopieren
Kumu91 schreef:
10-09-2018 20:18
Bedankt voor de tips.

Ik heb de tekst gebruikt van nummerzoveel en hoop snel op reactie.
Fijn dat je er iets aan hebt en sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig wat slordig!!!!, En al wat gehoord?.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik ook benieuwd naar!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Ik mag wel hopen dat je inmiddels gebeld bent?
Alle reacties Link kopieren
In de brief zelf kan nooit veel bijzonders staan. Ik heb heel wat verslagen in mijn handen gehad bij mijn vorige baan, maar meer dan een opbouwschema of ‘ is momenteel niet belastbaar’ staat er niet in. Dat mag ook helemaal niet.

Neemt niet weg dat ik snap dat je het een klote situatie vindt omdat je je erg kwetsbaar opstelt en het toch prive is.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
19-09-2018 08:26
In de brief zelf kan nooit veel bijzonders staan. Ik heb heel wat verslagen in mijn handen gehad bij mijn vorige baan, maar meer dan een opbouwschema of ‘ is momenteel niet belastbaar’ staat er niet in. Dat mag ook helemaal niet.

Neemt niet weg dat ik snap dat je het een klote situatie vindt omdat je je erg kwetsbaar opstelt en het toch prive is.

Dit idd ik heb bij een arbodienst gewerkt en er werd altijd dezelfde informatie verzonden naar de werkgever als naar de werknemer. Dus als dit een brief is die vanuit de arbo naar jou is gestuurd zal er altijd zoiets instaan. Overigens er zijn ook bedrijven met een eigen arbodienst, dat hoeft niet altijd uitbesteed te zijn. Ik werkte in het ziekenhuis en daar is voldoende werk voor 1 bedrijfsarts + nog wat andere arbomedewerkers.

Blijft natuurlijk dat het slordig is dat jou brief bij iemand anders terecht is gekomen. Wij verstuurden de verslagen altijd in een dichtgeplakte dichte envelop naar de medewerkers (en ook naar de leidinggevende, nooit in een postmap). Dus als ik bijvoorbeeld een envelop voor Kuzu heb en 1 voor collega van Kuzu en ik draai de brieven om dan gaat het al fout en dan zal de collega van Kuzu de envelop ook geopend hebben.

Bij een externe arbodienst stuurt de arbodienst de verslagen zelf naar de medewerker, daar heeft het bedrijf niets mee van doen.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
19-09-2018 08:26
In de brief zelf kan nooit veel bijzonders staan. Ik heb heel wat verslagen in mijn handen gehad bij mijn vorige baan, maar meer dan een opbouwschema of ‘ is momenteel niet belastbaar’ staat er niet in. Dat mag ook helemaal niet.

Neemt niet weg dat ik snap dat je het een klote situatie vindt omdat je je erg kwetsbaar opstelt en het toch prive is.
En het valt vermoedelijk toch echt onder de gegevenssoorten die op grond van de AVG nogal serieus beschermd dienen te worden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kumu91 schreef:
10-09-2018 16:42
Bedankt alvast voor de eerste reacties.
Ik vind het zelf ook lastig wat ik precies wil omdat het inderdaad al gebeurd is.
Het voelt alleen ontzettend vervelend omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn collega op de hoogte is van mijn persoonlijke informatie

De precieze informatie van de brief heb ik niet omdat ik de brief dus niet ontvangen heb. Ik weet dus ook niet welke info mijn collega precies wel en niet heeft ontvangen.
Het betreft een brief van de bedrijfsarts zelf aan mij (staat in de mail), niet gericht aan mijn werkgever dus.
Maar hoe komt je werk er dan aan als het een brief van een derde aan jou is? Dat word dan toch gewoon naar jouw mail of adres gestuurd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven