Werk & Studie alle pijlers

Pabo zij-instroom

11-09-2018 19:49 18 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het zij-instroomtraject voor het Primair Onderwijs. Ik ben me aan het oriënteren en heb een aantal vragen. Gezien ik niemand ken die aan dit traject heeft meegedaan en de pabo geen gegevens mag verstrekken van studenten, probeer ik het op deze manier.

1. Wat is jouw achtergrond? Welke ervaring had je al voordat je van start ging het het assessment en het traject?
2. Ik heb een brochure ontvangen over het assessment en het kwam best ‘heftig’ over. Hoe heb jij dit ervaren en bij welke school is dit afgenomen?
3. Kan je iets meer over het assessment vertellen en de beoordeling?
4. Hoe bevalt het lesgeven? Pakte je het snel op? Hoeveel dagen ben je per week gaan werken?
5. Hoe vind je de begeleiding die je krijgt?
6. Hoeveel uur ben je per week kwijt aan zelfstudie en studie op locatie?
7. Is er nog iets anders dat ik moet weten? Heb je nog tips?

Alvast heel erg bedankt!
Tvp
Hallo Rozekoek 18,

Ik ben geen zij instromer maar doe wel de verkorte pabo in deeltijd. In totaal 2,5 jaar.

Ik kan wel een aantal van je vragen beantwoorden.

1) hele andere branche, HBO geschoold en niet gelukkig in dit werk.
4) Vooral tijdens het lesgeven leer je veel. Ik mocht van mijn mentoren vrij snel al lessen voorbereiden en geven en daar leer je ontzettend veel van. Vooral door het doen, leer je wat je leerpunten zijn. Per les schrijf je ook op aan welke doelen je voor jezelf wilt werken en je mentor beoordeelt je daar dan ook op. Zo krijg je gerichte feedback per leerdoel. Soms krijg je van je mentor een leerdoel. Ik liep een dag in de week stage en dit jaar is dat 1 a 2 per dag. Net wat mogelijk is met de rest van je verplichtingen. Wel moet ik dit jaar meer uren halen. Mijn stageschool staat hier heel flexibel in.
5) Ik heb tot nu toe drie stages gelopen en bij alle drie vond ik de begeleiding heel erg goed. Ik kreeg veel positieve feedback over het feit dat ik al wat ouder ben en nu nog de pabo doe. Ze merken dat je ervaring in het leven hebt en ook goed kan reflecteren op jezelf. Dat is wel echt belangrijk. Sta open voor feedback en pak het op voor volgende lessen. Hier leer je heel veel van.

6) 8 uur stage, 8 uur naar school en in drukke periodes elke avond en weekend aan de slag. Het is een drukke opleiding, niet zozeer moeilijk maar wel echt veel.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik zit er ook aan te denken deze route te bewandelen
Heb je er wat aan rozekoek?
Ik ben er op dit moment mee bezig.
Aankomende week het performance assessment en de week erop het interview. Dan nog even wachten of ik het gehaald heb.

Ik heb een master in de psychologie. Heb als psycholoog werkervaring, als begeleider van kinderen en als begeleider van volwassenen met een licht verstandelijke beperking icm gedragsproblematiek.

Goed ik weet niet hoe ze het gaan beoordelen, maar ik vind het tot nu toe te doen. De wiscat heb ik behaald, hier nog wat tips gekregen, maar al met al goed te doen (is een handig boekje voor om je mee voor te bereiden).
Schriftelijke deel assessment vond ik wel lastig en dan vooral om alles wat je al aan vaardigheden hebt om te draaien als 'bewijs' voor een bekwaamheid. Ik heb dan ook best wel een aantal dingen niet ingevuld omdat ik denk dat ik daarin nog iets te leren heb.

Praktijk, ik heb vorig schooljaar een paar dagen meegelopen in verschillende klassen voor mijn beeldvorming. Dit schooljaar 1 dag in de week in groep 3, waar ik iedere week 1 of 2 lessen geef ter voorbereiding op het assessment. Ik bereid deze les voor, geef hem en heb daarna nog even tips gevraagd aan de leerkracht. Dat is wel echt heel fijn, want je leert het meest van het te doen. Ik vind het super, de kinderen zijn erg leuk en het is fantastisch om te zien hoe ze met je werken.

Jouw laatste vragen kan ik nog niet beantwoorden, het enige dat ik weet is dat de lesdag om de week op vrijdag gaat zijn. De rest hoop ik te mogen ontdekken.

Als je nog vragen hebt, pb mag ook.
Ik kan je er meer over vertellen! Kun je mij een pb sturen?
Alle reacties Link kopieren
goedemorgen,

Ik wil ook graag meer informatie. Dus wie heeft er meer informatie en tips?


Het lijkt me zo een betekenisvolle baan.. En heb ook zin om te gaan studeren.. maar ben ook bang dat ik niet geschikt ben. Krijg ook wel een beetje de kriebels bij het idee om voor een klas van 30 kinderen te staan.. Maar ben me er ook van bewust dat het met de juiste begeleiding moet gaan lukken.

De deeltijd of flexibele pabo zou ook kunnen, echter dan zijn de studiekosten zoals ik begrijp wel voor jezelf nou dat gaat dan meer dan €15000 kosten verwacht ik..

Ik heb een stichting gebeld en die adviseren me om te solliciteren. maar aangezien de instap september en februari al vol zitten, gaat het dan om de start in september 2019. Ik verwacht dat de oriëntatiefase eerder start? Wie weet hier meer van. En staan de zij-instromers in de rij?
Ik word er best onzeker van, tja waarom zou ik geschikt zijn. Ik kom zelf uit een hele andere richting. Ik ben inmiddels 37 dus wel wat meer levenservaring en heb jonge kinderen dus kan me wel verplaatsen in de denkwijze van kinderen.


Sleutelhuis: ik verwacht dat je met een master psychologie wel een voorsprong hebt. Was het lastig om een school te vinden?

En krijg je voor de dagen die je voor de klas staat direct salaris?
Alle reacties Link kopieren
Sleutelhuis, veel succes ik hoop dat je het hebt gehaald..
onderWIJSer schreef:
18-09-2018 11:16
goedemorgen,

Ik wil ook graag meer informatie. Dus wie heeft er meer informatie en tips?


Het lijkt me zo een betekenisvolle baan.. En heb ook zin om te gaan studeren.. maar ben ook bang dat ik niet geschikt ben. Krijg ook wel een beetje de kriebels bij het idee om voor een klas van 30 kinderen te staan.. Maar ben me er ook van bewust dat het met de juiste begeleiding moet gaan lukken.

De deeltijd of flexibele pabo zou ook kunnen, echter dan zijn de studiekosten zoals ik begrijp wel voor jezelf nou dat gaat dan meer dan €15000 kosten verwacht ik..

Ik heb een stichting gebeld en die adviseren me om te solliciteren. maar aangezien de instap september en februari al vol zitten, gaat het dan om de start in september 2019. Ik verwacht dat de oriëntatiefase eerder start? Wie weet hier meer van. En staan de zij-instromers in de rij?
Ik word er best onzeker van, tja waarom zou ik geschikt zijn. Ik kom zelf uit een hele andere richting. Ik ben inmiddels 37 dus wel wat meer levenservaring en heb jonge kinderen dus kan me wel verplaatsen in de denkwijze van kinderen.


Sleutelhuis: ik verwacht dat je met een master psychologie wel een voorsprong hebt. Was het lastig om een school te vinden?

En krijg je voor de dagen die je voor de klas staat direct salaris?
Je kunt het beste dan voor de zij-instroom gaan. Dan werk je gelijk 3 of 4 dagen en je gaat 1 dag naar school. Je krijgt gelijk een 32/40-uurs contract en hebt verder geen studiekosten. Er zullen de komende tijd vast veel meer zij-instroom mogelijkheden opgestart worden dus houd de stichtingen en de Hogescholen goed in de gaten.
onderWIJSer schreef:
18-09-2018 11:16

Sleutelhuis: ik verwacht dat je met een master psychologie wel een voorsprong hebt. Was het lastig om een school te vinden?

En krijg je voor de dagen die je voor de klas staat direct salaris?
De school vinden was niet lastig. Afgelopen mei stond hier van een scholengroep een bericht op Facebook dat ze hier mee wilde starten (in samenwerking met andere koepels en avans). Ik heb contact gezocht met de stichting in deze stad en ben via hen heel snel binnen gerold. Eerst 4 dagen meegelopen in verschillende klassen om te kijken of mijn beeld klopt, vervolgens aangegeven (na 2x al) dat ik heel graag wil. Toen is het assessment gestart. In de zomervakantie het portfolio kunnen maken en nu ben ik de rest aan het doen.
Of ik een voorsprong heb weet ik niet, dat ligt er maar net aan waar je kwaliteiten liggen.
Of de opleidingen vol zitten, geen idee. Ik heb laatst met 7 mensen de wiscat gemaakt, maar of dat alle zij-instromers zijn???

Neem contact op met overkoepelende organisaties, desnoods meerdere. De novemberstroming (waar ik aan mee ga doen) die red je niet meer, maar wellicht februari wel.

Wat betreft betaald werk, je moet voor de opleiding minstens 2 dagen voor de klas staan. Hoeveel je er zelf gaat doen, is in overleg met de koepel.

Dank je voor je succes wensen, nog even en dan ben ik klaar en weet ik of ik mag... spannend!
Ik lees ook even mee. Ik wil volgend jaar ook graag dit traject volgen. Ben met name benieuwd naar de uren thuisstudie.
Appeltje-- schreef:
19-09-2018 16:44
Ik lees ook even mee. Ik wil volgend jaar ook graag dit traject volgen. Ben met name benieuwd naar de uren thuisstudie.
In de aanloop naar de toetsweken is het wel aanpoten natuurlijk. Maar als je al zelf beschikt over veel kennis van een bepaald vak is dat natuurlijk minder. Tussendoor hebben we weinig tot geen huiswerk.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik stuur sommige nog even een privé berichtje met wat vragen. :-) Ik heb twee jaar terug een half jaar de deeltijd, verkort pabo gedaan dus daar weet ik al iets van af. Helaas bleek dit echt niet te combineren met 3 dagen werken en nog een activiteit in mijn privéleven die eigenlijk iedere avond en zaterdag opslokte aan tijd. De wiscat-toets heb ik dus al gehaald, dat scheelt weer iets! Ik heb al een gesprek met een wellicht geïnteresseerde school gehad. Als het goed is hoor ik morgen meer. Ik houd jullie wel op de hoogte van het traject, mocht het bij deze school iets worden. :-)
Ben benieuwd!
Hier op het praktijk gedeelte 'deels bekwaam met ontwikkelingsperspectief ' bevonden. Dat is dus al mooi.
Volgende week de laatste stap!
Wat fijn dat je tussendoor ook wat hoort! Hoe ‘goed’ ging jouw proefles, vond je zelf? Heb je echt al het idee dat het heel goed gaat of had je zelf nog twijfels over hoe goed je overkwam? Ik heb vandaag gehoord dat de school graag met mij het traject in gaat. Super leuk en fijn!

Enige puntje is nog de subsidieaanvraag en het startmoment. Ik heb tot 31 december 2016 dus ingeschreven gestaan op de pabo verkort deeltijd en gezien je de afgelopen twee jaar geen lerarenopleiding gevolgd mag hebben, kan ik pas vanaf 1 januari 2019 starten. Als ik het zo lees op internet gaat de subsidieaanvraag datum over het moment dat je ook daadwerkelijk met school en studie start. Als we 7 januari starten en dat ook opgeven, zou dat voor de subsidie geen probleem moeten zijn. Alleen, op een hogeschool gaven ze aan de basisschool aan dat het hierbij ging om de datum van de start van het geschiktheidsonderzoek. Zo had ik het echter niet gelezen, ga daarom maandag even bellen met het duo om hier duidelijkheid over te krijgen. Zou het liefst namelijk in november al starten met het onderzoek en dan na de kerst echt starten, als ik er doorheen kom. Maar mocht dat met de subsidie niet lukken, dan kan ik na de kerst pas starten met het onderzoek. Dat zou jammer zijn. ☺️
sleutelhuis schreef:
21-09-2018 07:56
Ben benieuwd!
Hier op het praktijk gedeelte 'deels bekwaam met ontwikkelingsperspectief ' bevonden. Dat is dus al mooi.
Volgende week de laatste stap!
Ik heb jou gisteren trouwens een PB gestuurd. Zie m alleen nergens meer staan, dus geef even een gil als je niks hebt gehad. 🤗
zar84 schreef:
19-09-2018 17:19
In de aanloop naar de toetsweken is het wel aanpoten natuurlijk. Maar als je al zelf beschikt over veel kennis van een bepaald vak is dat natuurlijk minder. Tussendoor hebben we weinig tot geen huiswerk.
Ik heb je een pb gestuurd :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven