Werk & Studie alle pijlers

Traditionele vrouwen banen geven minder voldoening?

13-09-2018 14:22 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zorg, onderwijs etc. zijn sectoren waar vrouwen traditioneel gezien vaker voor kiezen.
Zijn "vrouwenbanen" steeds minder bevredigend aan het worden?

Het lijkt een trend aan het worden dat altruïstische banen steeds groter tekorten aan het ontwikkelen zijn en dat altruïsme steeds minder voldoening lijkt te geven. We zijn steeds minder met de ander bezig en het geluk van de ander kan worden opgevat als inleveren van jouw geluk. Dit kan ook gevoed worden door maatschappelijke veranderingen door de opkomst van social media.

Kan het zo zijn dat vrouwen minder werken omdat "vrouwenbanen" minder voldoening geven dan "mannenbanen"?
Alle reacties Link kopieren
Voldoening of salaris? :sarcastic:
Ik denk dat eventuele tekorten meer te maken hebben met de combinatie (toegenomen) werkdruk en beloning van zulke banen. Werkruk hoog, beloning relatief laag. De werkdruk wordt ook steeds hoger door onze veranderende zorg- en onderwijssystemen en de hoeveelheid administratie die erbij komt kijken. Gooi daar nog een ronde bezuinigingen overheen...hoe 'leuk' of 'bevredigend' is het nog? Kom je überhaupt nog inhoudelijk aan je werk toe?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 13-09-2018 14:32
22.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is denk ik niet zo zeer dat de persoonlijke voldoening minder is geworden. Vaak zijn dit banen in sectoren waar te weinig geld naar toe gaat. Bekendste voorbeelden zorg en onderwijs.

Het onderwijs blijft voor mij één van de aantrekkelijkste sectoren om in te werken. Hier haal ik de meeste persoonlijke voldoening uit. Tegelijkertijd is het ook één van de meest frustrerende sectoren om in te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk salaris. Zeker in de zorg blijven ze maar aan die cao salarissen hangen. Je hebt geen kans om door te groeien in verdiepen met die vaste schalen en er zitten echt wel waardevolle knappe koppen op die werkvloer. Ja, het kan wel maar er komt geen cent bij. Alleen maar groeien in de hoogte levert ietsie pietsie meer op maar ook daar zit je weer vast in de schaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg. Het is hard werken met veel verantwoordelijkheid en weinig salaris. Er zijn zeer grote tekorten en dan gaat denk ik nog erger worden.
Als ik nu jong zou zijn zou ik er nooit meer voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
salaris en waardering zijn belangrijker.

In een land als Finland en Zuid Korea staan leraren op een voetstuk, worden ze als zeer belangrijk gezien in de ontwikkeling van kinderen. En worden ook beter betaald.

Vrouwen zijn slechter in voor zichzelf opkomen, en dat zie je nu dus terug in de meer typische vrouwenbanen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
13-09-2018 14:38
Ik werk in de zorg. Het is hard werken met veel verantwoordelijkheid en weinig salaris. Er zijn zeer grote tekorten en dan gaat denk ik nog erger worden.
Als ik nu jong zou zijn zou ik er nooit meer voor kiezen.
Hoeveel verschil in maandelijkse salaris zou jou een goed gevoel geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een combinatie is van dat het werk minder leuk wordt en je je niet gewaardeerd voelt.
Waarschijnlijk ga je in de zorg werken omdat je graag mensen wil helpen. Als je dan standaard te weinig tijd hebt voor patienten en ze maar 1x per week ofzo mogen douchen etc, dan wordt het er niet leuker op. Kan me voorstellen dat je daar een behoorlijke weerstand tegen kan ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap vooral niet, waarom mensen in een beroep gaan werken, waarvan algemeen bekend is, dat je tegen een minimaal loontje keihard moet werken. Is dat een vorm van masochisme of zo?
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
13-09-2018 14:45
Ik denk dat het een combinatie is van dat het werk minder leuk wordt en je je niet gewaardeerd voelt.
Waarschijnlijk ga je in de zorg werken omdat je graag mensen wil helpen. Als je dan standaard te weinig tijd hebt voor patienten en ze maar 1x per week ofzo mogen douchen etc, dan wordt het er niet leuker op. Kan me voorstellen dat je daar een behoorlijke weerstand tegen kan ontwikkelen.
Waaruit komt die tekort aan waardering voornamelijk? Maatschappelijk, zorginstelling of patiënten?

Wat zijn mechanismen waaruit iemand in de zorg waardering zou kunnen voelen naast salaris verhogen?
Het probleem met de zorg is naar mijn idee gewoon het feit dat veel werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. (En dat is lang niet altijd omdat ze dat zelf willen maar de regering heeft ook lekker bezuinigd en veel kapot gemaakt.) Je krijgt weinig salaris voor wat je doet en ze vragen ook gerust dat je 40 uur beschikbaar bent waarna ze je maar hooguit 20 uur inplannen die week. En soms bellen ze dan ook nog in de ochtend of je een half uur later aan de slag kunt. Geef je aan dat dat niet meer gaat lukken dan is er gezeur want je was toch beschikbaar vandaag?! En als je ze toch nog tegemoet wil komen en aangeeft dat je 2 uur later wel kunt dan is dat lastig en zoeken ze wel even verder. Daarnaast is de waardering vanuit de werkgever soms ver te zoeken maar de waardering van clienten maakt veel goed.

Toch ben ik om me heen aan het kijken voor iets anders waar ik wel waardering krijg, een stabiel inkomen en gewoon weet waar ik aan toe ben.
Traditioneel? Vroeger waren leerkrachten allemaal mannen.

Traditioneel gaan de status en het salaris omlaag in sectoren waar veel vrouwen werken. Dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Combi van alles denk ik.
Er wordt enerzijds wel gezegd: daar kun je altijd een baan in vinden, maar anderzijds wordt het zorgen en omgaan met kinderen als een noodzakelijk kwaad gezien. Dat lijkt iets te zijn wat je zo weinig mogelijk wilt doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
diedietje schreef:
13-09-2018 14:45
Ik denk dat het een combinatie is van dat het werk minder leuk wordt en je je niet gewaardeerd voelt.
Waarschijnlijk ga je in de zorg werken omdat je graag mensen wil helpen. Als je dan standaard te weinig tijd hebt voor patienten en ze maar 1x per week ofzo mogen douchen etc, dan wordt het er niet leuker op. Kan me voorstellen dat je daar een behoorlijke weerstand tegen kan ontwikkelen.
Patienten zullen dan ook geen waardering tonen want zij kregen het gevoel dat er geen tijd voor ze is. Alles moet gehaast.
Alle reacties Link kopieren
Tufan schreef:
13-09-2018 14:52
Waaruit komt die tekort aan waardering voornamelijk? Maatschappelijk, zorginstelling of patiënten?

Wat zijn mechanismen waaruit iemand in de zorg waardering zou kunnen voelen naast salaris verhogen?
ben je met een onderzoek bezig??
huiswerk?
Ik denk dat het meer met salaris, werkdruk en carrièremogelijkheden te maken heeft. Veel mensen in bovengenoemde beroepen houden van hun baan. Maar je moet ook ee hypotheek kunnen betalen en misschien wil je ook eens ver weg op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-09-2018 15:08
ben je met een onderzoek bezig??
huiswerk?
:rofl:

Nieuwsgierigheid, mensen zijn interessant. :popcorn:
Interessant dat je dit zegt. Dit is namelijk iets waarvan ik ook vermoed dat het zo is. Het lijkt me - los van het salaris- werk waar je (best snel) op uitgekeken raakt.
Al zal voor sommigen ook gelden dat ze bij voorbaat al weten dat ze het werk parttime en/of tijdelijk zullen willen verrichten.

Maar met name bij werk in (gezondheids)zorg of welzijnsberoepen denk ik zelf dat ook degenen die ooit oprecht fulltime wilden gaan werken hun plezier in het werk snel verliezen. Zeker om het 40 uur in de week vol te houden.

Al is dat ook mijn idee bij veel (para)medische beroepen en deze worden volgens mij ook door vrouwen vaak wel fulltime vervuld?
Daarbij, het zijn vaak dienstbare en verzorgende beroepen. Mijn tantes (nu in de 60/70) hadden destijds geen keus, ze gingen automatisch de verzorging in. Zo ging dat in die tijd. Ik ben er van overtuigd dat ze niet allemaal voor dat vak gekozen zouden hebben, hadden ze een vrije keus gehad. Dus zoveel altruïsme zat daar ook niet bij.
Ik vind leraren is het basis onderwijs niet weinig verdienen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sonderwijs

Als ik dat vergelijk met vrienden en kennissen die hbo alfastudie hebben gedaan, dan zitten de meesten daar echt niet boven. Vraag me af waarom de bedragen in mijn link laag worden gevonden.

Ik vind het wel heel knap dat ze die grote klassen aankunnen. Petje af!
Nitflex schreef:
13-09-2018 15:22
Daarbij, het zijn vaak dienstbare en verzorgende beroepen. Mijn tantes (nu in de 60/70) hadden destijds geen keus, ze gingen automatisch de verzorging in. Zo ging dat in die tijd. Ik ben er van overtuigd dat ze niet allemaal voor dat vak gekozen zouden hebben, hadden ze een vrije keus gehad. Dus zoveel altruïsme zat daar ook niet bij.
Dat denk ik ook. Voorbeeld van wat je om je heen ziet en wat je geacht wordt om te doen. Al verschilt het per omgeving.
Zusje van mijn opa (geboren eind jaren 20) wilde kunstacademie doen maar moest eerst een echte universitaire studie doen van haar vader. Deed sociale geografie en later alsnog kunstacademie. Vond ik wel stoere keuzes.
NYC schreef:
13-09-2018 15:34
Dat denk ik ook. Voorbeeld van wat je om je heen ziet en wat je geacht wordt om te doen. Al verschilt het per omgeving.
Zusje van mijn opa (geboren eind jaren 20) wilde kunstacademie doen maar moest eerst een echte universitaire studie doen van haar vader. Deed sociale geografie en later alsnog kunstacademie. Vond ik wel stoere keuzes.
En dat is dan dus al een academisch milieu waar ze als vrouw kon gaan studeren. Mijn tantes gingen geen van allen naar de universiteit. Twee van de drie broers wel, maar dat waren de eersten uit de familie. Het was een rijke boerenfamilie, maar behalve wat priesters had er verder niemand echt gestudeerd, hoewel er wel aandacht was voor het volgen van een goede opleiding, was studeren geen optie. Laat staan kunstacademie, haha!
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
13-09-2018 15:27
Ik vind leraren is het basis onderwijs niet weinig verdienen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sonderwijs

Als ik dat vergelijk met vrienden en kennissen die hbo alfastudie hebben gedaan, dan zitten de meesten daar echt niet boven. Vraag me af waarom de bedragen in mijn link laag worden gevonden.

Ik vind het wel heel knap dat ze die grote klassen aankunnen. Petje af!
Ik heb ook Hbo gedaan, in de categorie breed, vaag en communicatief (zou ik nooit weer doen) en ik heb echt geen bijzondere of leidinggevende functie, maar ik verdiende al snel veel meer dan dat en zit nu (ben eind 30) nog volop in ee stijgende lijn waar het in het onderwijs op een gegeven moment toch echt wel ophoudt. Dus wie weet bedoelt men dat.
Ik ben (half)Italiaanse en mijn moeder en haar broers en zussen gingen allemaal werken toen ze 14-15 waren. Dat was toen zo, vooral In de dorpen en kleine steden. Hoe slim sommigen ook zijn en waren.

Mijn vader is Nederlands en die heeft wel gestudeerd, aan de erasmus. De meeste ooms en tantes ook gestudeerd, en ook wel lerarenopleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven