Werk & Studie alle pijlers

Te lief

13-09-2018 21:33 69 berichten
Ik ben bezig met solliciteren en ik krijg vaak terug dat ze twijfelen omdat ik te lief overkom.

Maandag moet ik dit in een tweede ronde zien aan te passen. Iemand tips?
Om wat voor werk gaat het en waarom vinden ze dat je te lief overkomt?
Alle reacties Link kopieren
Voor wat voor baan solliciteer je? Ergens waar je heel stevig in je schoenen moet staan?
Heb je overwicht voor deze baan nodig? Klantencontact?
Ik zou denk ik voorbeelden uit mijn werkervaring benoemen waaruit blijkt dat ik assertief en doortastend ben.
Als docent, dus ja het is wel nodig.
Hij zei je hele werkervaring en wat je zegt laten zien dat je het waarschijnlijk kan. Maar m'n houding matcht niet.
Alle reacties Link kopieren
O dan zeg je als je een vraag krijg als "Vertel eens wat over jezelf" om ze voor te zijn - (want je weet toch al dat mensen dat over je gaan zeggen) zo van: "Ik zie er misschien lief en klein uit, maar pas op..." en dan lach je er eens bij.
Dan heb je dit meteen getackeld.
naamloosjes schreef:
13-09-2018 21:39
Hij zei je hele werkervaring en wat je zegt laten zien dat je het waarschijnlijk kan. Maar m'n houding matcht niet.
Heb je elders succesvol in het onderwijs gewerkt?
Ja, maar ben nog wel in opleiding. Heb wel 2,5 jaar gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
13-09-2018 21:42
O dan zeg je als je een vraag krijg als "Vertel eens wat over jezelf" om ze voor te zijn - (want je weet toch al dat mensen dat over je gaan zeggen) zo van: "Ik zie er misschien lief en klein uit, maar pas op..." en dan lach je er eens bij.
Dan heb je dit meteen getackeld.
Niet lachen een beetje gemene grijns.
Effe oefenen voor de spiegel.
Mensen die me kennen, vinden dit vaak helemaal niet. Maar op het eerste gezicht wel.
Herkenbaar. Ik krijg dat nog steeds te horen en het is nog steeds een struikelblok, na notabene 18 jaar ervaring in een buitendienstfunctie in een ‘mannenwereld’. Heel irritant.
Toevallig heb ik gisteren weer gesolliciteerd. Kreeg als feedback (jaja sollicitatietips tijdens het gesprek) dat ik moet zeggen ‘ik doe’ of ‘ik pak dat zo aan’, in plaats van ‘ik probeer zoveel mogelijk zus en zo’. En dan te bedenken dat ik tijdens een sollicitatie zelfs nog mijn volume aanzet om meer overwicht uit te stralen.
MinkeDeWit schreef:
13-09-2018 22:20
Herkenbaar. Ik krijg dat nog steeds te horen en het is nog steeds een struikelblok, na notabene 18 jaar ervaring in een buitendienstfunctie in een ‘mannenwereld’. Heel irritant.
Toevallig heb ik gisteren weer gesolliciteerd. Kreeg als feedback (jaja sollicitatietips tijdens het gesprek) dat ik moet zeggen ‘ik doe’ of ‘ik pak dat zo aan’, in plaats van ‘ik probeer zoveel mogelijk zus en zo’. En dan te bedenken dat ik tijdens een sollicitatie zelfs nog mijn volume aanzet om meer overwicht uit te stralen.
Haha herkenbaar. Kreeg zelfs een keer als reactie vrouwen kunnen dat niet. Op zo een moment zeg ik vaak niks om later te denken van waarom zei ik niks.
Alle reacties Link kopieren
Overkomen heeft vaak ook met kleding te maken. Kijk in je kledingkast of dat je iets hebt wat meer autoriteit uitstraalt. Haar wat strakker doen.

Blijf uiteraard jezelf.

Wees ze voor, zeg; ik kom misschien erg lief over, maar in de praktijk valt dat soms vies tegen. In mijn klas hou ik van rust en orde, en verwacht dit ook van mijn leerlingen (bijvoorbeeld, ik been geen docent). Blijf wel jezelf.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ga m'n kleding is goed bekijken. Ik ga een proefles geven. Ik zie er vrij jong uit en dat werkt niet altijd mee.
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
13-09-2018 22:56
Ik zie er vrij jong uit en dat werkt niet altijd mee.


Gelukkig gaat dat vanzelf wel over mettertijd.

Succes met je sollicitatie.
naamloosjes schreef:
13-09-2018 22:48
Haha herkenbaar. Kreeg zelfs een keer als reactie vrouwen kunnen dat niet. Op zo een moment zeg ik vaak niks om later te denken van waarom zei ik niks.
Ik zou ook niks zeggen als iemand zo’n reactie zou hebben tijdens mijn sollicitatiegesprek. En niet omdat ik geen weerwoord zou hebben. Maar omdat ik op dat moment zou denken, waar is hier de uitgang? Ik zou de moeite niet eens nemen om daarop in te gaan, maar asap bedanken voor het fijne gesprek, en mijn nummer op de belmijniet-lijst laten zetten.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik keijg ook vaak te horen dat ik niet 'zwaar' genoeg ben voor functies. Toen ik protesteerde door te zeggen dat ik begreep dat dat hun mening was en dat ik het er niet mee eens was, vonden ze me toch zwaar genoeg en mocht ik door naar de volgende ronde.

In de volgende ronde heb ik voor mijn idee enorm overdreven door heel stellig te vertellen wat ik kon betekenen en hoe ik zaken zou aanpakken.

Bij mij is het probleem vaak dat ik aardig wil overkomen en heel hard werk voor een klik met toekomstige werkgever. Doe ik dat niet en denk ik meer van take it or leave it... dan krijg ik positiever feedback.
Nog wat taaltips: gebruik niet teveel verkleinwoorden en mijd het woord "toch?". Ik hoorde dat vandaag een paar dames een paar keer zeggen en dat vond ik erg onzeker over komen.
Niet dat het simpel is te letten op elk woord dat uit je mond komt zonder krampachtig over te komen, maar oefen het in het dagelijkse leven.
Ik kreeg gisteren als laatste vraag ‘welke vraag die we niet gesteld hebben wil je nog beantwoorden’. Dat was de vraag waarom ze mij moeten aannemen, dus toen heb ik een vlammend betoog gehouden over mijn jarenlange ervaring, waarin ik nog nooit door een collega of klant van tafel geblazen ben en ik echt wel mijn mannetje sta in functie. Ik zou mezelf zo aannemen, want ik krijg het werk gedaan en mensen vinden me nog aardig ook.
aviv_13 schreef:
13-09-2018 23:24
Nog wat taaltips: gebruik niet teveel verkleinwoorden en mijd het woord "toch?". Ik hoorde dat vandaag een paar dames een paar keer zeggen en dat vond ik erg onzeker over komen.
Niet dat het simpel is te letten op elk woord dat uit je mond komt zonder krampachtig over te komen, maar oefen het in het dagelijkse leven.
Moet je je tijdens een gesprek dan eigenlijk als zelfingenomen arrogante kwast opstellen?
Ik vind mezelf heel assertief, daadkrachtig en deskundig. Ik kan echter ook wel tien mensen opnoemen die deskundiger of daadkrachtiger zijn dan ik, en met die mensen in mijn achterhoofd steek ik daar magertjes bij af. Mijn ‘idolen’ op dat vlak zijn alleen wel de hoge managers die ik tegenkom, en in mijn functie hoef ik echt niet de allerbeste te zijn op dat specifieke vlak. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat ik heel aardig kan fietsen, terwijl ik dat bovengemiddeld goed kan, maar geen Lance Armstrong dus ik krijg de zin ‘ik kan heel goed fietsen’ maar moeilijk over mijn lippen. (Even als voorbeeld, ik ben een belabberde fietser).
Het valt me trouwens op dat je forumnaam Naamloosjes is. Dat roept bij mij de associaties op van klein, verlegen, lief idd, niet opvallen, kwetsbaar (hoezo heb jij geen naam?? Verdien je die niet ofzo?),
Misschien ben je dat niet hoor. Maar mogelijk straal je onbewust deze dingen ook uit naar je omgeving (en dus ook tijdens je sollicitatie).
MinkeDeWit schreef:
13-09-2018 23:44
Moet je je tijdens een gesprek dan eigenlijk als zelfingenomen arrogante kwast opstellen?
Ik vind mezelf heel assertief, daadkrachtig en deskundig. Ik kan echter ook wel tien mensen opnoemen die deskundiger of daadkrachtiger zijn dan ik, en met die mensen in mijn achterhoofd steek ik daar magertjes bij af. Mijn ‘idolen’ op dat vlak zijn alleen wel de hoge managers die ik tegenkom, en in mijn functie hoef ik echt niet de allerbeste te zijn op dat specifieke vlak. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat ik heel aardig kan fietsen, terwijl ik dat bovengemiddeld goed kan, maar geen Lance Armstrong dus ik krijg de zin ‘ik kan heel goed fietsen’ maar moeilijk over mijn lippen. (Even als voorbeeld, ik ben een belabberde fietser).

Moet je jezelf kinderachtiger of onzekerder voordoen dan je bent omdat je anders overkomt als een arrogantie kwast?
Je gedraagt op een bepaalde manier omdat het je iets oplevert. Helemaal aangezien je aangeeft dat je helemaal niet zo lief bent is het interessant om te kijken waarom je je dan zo gedraagt. Lief en aardig zijn kan natuurlijk veel opleveren in het normale leven. Ze verwachten echter dat jouw strategie niet werkt in de baan waarin je gaat werken. Wat ik me kan voorstellen in het onderwijs. Dat is dan voor niemand prettig. Kinderen hebben duidelijkheid en grenzen nodig en daarnaast natuurlijk een beetje warmte. Niet een liefelijk en onzeker ogende docent. Je zal je gedrag/strategie dus moeten aanpassen en een andere manier moeten bedenken om gedaan te krijgen wat je wil. Niet glimlachen, frunniken, jezelf ‘klein voordoen’, etc. Staan voor wie je bent, rechtop zitten, open houding en blik en vertrouwen op je eigen kunnen. Kinderen/mensen hebben een duidelijke leider zonder poespas nodig. Zo zou ik het gesprek ingaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven