Werk & Studie alle pijlers

Help! Presentatie tips gevraagd

14-09-2018 21:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Over twee weken moet ik in een presentatie mijn budget plannen voor 2019 verdedigen aan een groep managers. Niet heel speciaal zou je denken, maar mijn voordrachtsuurtje is gepland aan het eind van een lange middag vol presentaties van andere disciplines.

Mijn vakgebied is al niet het meest populaire in ons bedrijf en ik wil dus uit alle macht voorkomen dat er een soort death-by-powerpoint-sfeer ontstaat. Het plan is inhoudelijk revolutionair voor hoe wij met mijn vak omgaan, dus ik wil wel volledig commitment om de plannen te gaan uitvoeren en dus het geld los te krijgen.

Wie heeft sublieme tips om ze niet alleen wakker te houden, maar het liefst ze ook te overtuigen dat mijn budget noodzakelijk is? Inhoudelijk heb ik een sterk verhaal, maar ik vind het lastig om het aan deze groep over te brengen.

Ik zit zelf te denken aan starten met een leuk filmpje, of een mooie compilatie van de successen van mijn team uit 2018.

Ik start na de laatste korte pauze (10 min) en na mij komt er nog 1 collega met een nog impopulairder maar wel “ noodzakelijker” vakgebied.

Tips en succeservaringen meer dan welkom! Bedankt vast en goed weekend.
- Niet te veel tekst op je slides (niet voorlezen vanaf het scherm)
- Indien van toepassing/gebruikelijk: Interactie met voting-apps (bv shakespeak)
- filmpjes niet te lang en alleen doen als ze relevant zijn
- Kijk de zaal in, maak oogcontact met mensen die er vriendelijk uit zien
- Blijf niet stokstijf staan en gebruik je handen tijdens het spreken
- Let op intonatie en praat extra rustig
- Neem jezelf op en kijk terug
- Let op dat je geen pointer kunt gebruiken bij smart boards
Wordt een kansloze missie.

Bedoel ik niet vervelend maar als daar een groep managers zit die al 4 of 5 presentaties voor hun kiezen hebben gekregen, dan is de aandacht echt weg.

Dan kun je daar bij wijze van spreken in je blote kont gaan staan maar zeker de helft heeft simpelweg geen energie meer om naar presentatie nr 6 of zo te gaan zitten kijken/luisteren.

Is geen hogere wiskunde maar gewoon aangetoond. Vergaderingen langer dan twee uur zijn ook compleet zinloos.

Begrijp dus ook degene niet die dat zo gepland heeft.

Zou dus gaan voor een ander presentatiemoment.
Alle reacties Link kopieren
Zoek op tedtalk naar presentatie technieken. En maak je verhaal persoonlijk. Dus niet alleen de feiten maar de emotie en het persoonlijke verhaal achter die feiten.
Begin met een enthousiast en beeldend verhaal wat jouw voorstel gaat betekenen voor de organisatie. Je hebt dan direct de aandacht te pakken en hopelijk de interesse gewekt. Bijvoorbeeld:

“Stelt u zich eens voor, precies over een jaar sta ik weer voor u en dan kijken we terug op een succesvol jaar: we hebben innovaties doorgevoerd, nieuwe netwerken aangeboord, de winst verdrievoudigd, kennis gedeeld, in de bladen gestaan, uitgenodigd bij RTL (verzin iets wat van toepassing is).

Om deze ambitie te realiseren vraag ik u een investering te doen van €xxx,-
(En dan heel beknopt aangeven wat je daarvan gaat doen, maar niet te lang, want dan gaat de energie weg.)

Ik ben zelf enorm enthousiast en wil me komend jaar volledig inzetten voor deze revolutionaire werkwijze, bedankt voor uw aandacht.”

Zit je eigen manager er ook bij? Het helpt altijd enorm als je al een beetje gelobbyd hebt en er dus al ambassadeurs van je plan zijn.

Vooral kort houden en de rest in een memo zetten.
Alle reacties Link kopieren
Begin met de essentie.

NIET beginnen opbouwen (vorig jaar hebben we x gedaan, dan y, dan z beslist dan geëvalueerd en dus stellen we nu voor..)

Direct je voorstel doen (om dit en dat te bereiken willen we zus en zo doen en dat kost zoveel)

Daarna kan je onderbouwen als je wil.

Zorg voor "hooks" om de aandacht te capteren: een verrassend beeld, een citaat (aub geen einstein), een cijfer (bvb een slide met enkel een cijfer op: dit is het aantal huppelepuppen die we vorig jaar...)

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Moeten ze nu akkoord geven of wil je ze nu alleen teasen en ze later meer vertellen over de inhoud?
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
14-09-2018 22:24
Begin met de essentie.

NIET beginnen opbouwen (vorig jaar hebben we x gedaan, dan y, dan z beslist dan geëvalueerd en dus stellen we nu voor..)

Direct je voorstel doen (om dit en dat te bereiken willen we zus en zo doen en dat kost zoveel)

Daarna kan je onderbouwen als je wil.

Zorg voor "hooks" om de aandacht te capteren: een verrassend beeld, een citaat (aub geen einstein), een cijfer (bvb een slide met enkel een cijfer op: dit is het aantal huppelepuppen die we vorig jaar...)

Succes!
Ik moet denken aan the golden circle van Simon Sinek. Kijk ff op YouTube naar zijn ted talk. Mooi voorbeeld van de essentie (de why) en van daaruit verder.

En maak het idd beeldend, dus een filmpje of iets wat typerend is.

Succes!
Eames6 schreef:
14-09-2018 22:07
Begin met een enthousiast en beeldend verhaal wat jouw voorstel gaat betekenen voor de organisatie. Je hebt dan direct de aandacht te pakken en hopelijk de interesse gewekt.
Dit en wat aliva zegt.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 14:27
64.38% gewijzigd
Moet het met een Powerpoint? Als je toch een ontwerper in zou huren, kun je in plaats daarvan ook een zogenoemde “praatplaat” laten maken door een tekenaar. Een tekening met daarin de kernpunten van jouw betoog in beeld gebracht. Aan het eind krijgt iedereen een afdruk mee naar huis, dus zelfs als ze je niet gehoord hebben, hebben ze een tastbare herinnering aan je verhaal.

Google op ‘visual recording’, ‘praatplaat’, visuele verslaglegging’ of ‘graphic facilitator’ om iemand te vinden die dit goed kan.
Wat een goede tips heb je al gekregen!

Maar uit je eigen post vind ik ook het starten met een mooie slideshow met de successen van afgelopen jaar echt een leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet alle tips over ontwerpers en zo. Je zit aan het einde van de dag, grote kans dat de boel uitgelopen is en dat de mensen naar huis willen. Zorg dat je in 1 minuut de belangrijkste dingen kunt vertellen over je plannen. Alle tijd die je meer krijgt is meegenomen. Met eye candy verkoop je op zo'n moment niks. Met een goed verhaal wel.
Een tekening is geen eyecandy. Het is een boodschap waarbij je een andere hersenhelft aanspreekt dan de rest van de dag is aangesproken. En waarbij je langdradige verhalen beknopt kunt overbrengen, zodat ze nog beter blijven hangen ook.

Voorbeelden: je kunt een reeks cinfers voorlezen, of je kunt een grafiek laten zien. Je kunt een bord neerzetten met de tekst ‘deze straat alleen van de andere kant inrijden’, of je kunt een verkeersbord neerzetten.
Je kunt het verschil tussen de aanpak van twee afdelingen eindeloos uitleggen, of je kunt een plaatje laten zien van een hond en een kat.

Echt een misvatting, dat beeld voor het opleuken is. Maar als je niet in de kracht van visuele communicatie gelooft: trek bij de presentatie een joggingbroek aan om het uit te testen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met Stroman eens. Beeld zegt zoveel meer dan woorden!
Alle reacties Link kopieren
O super wat een goede tips! Bedankt alvast, ik zie weer mogelijkheden.

Helaas kan ik niks veranderen aan de dagopbouw en mijn plek daarin, maar ik kan zeker wel spelen met de grafische kant van het verhaal.

Powerpoint is zeker niet verplicht, de hand-out van de tekening vind ik een goede, had ik niet aan gedacht en de investering is klein.

Ik ga vast stoeien met de vorm, meer tips zijn altijd welkom uiteraard.
Als je echt mensen wilt verrassen zou je zelfs kunnen kijken of je een presentatie coach kunt vinden die een keer kan kijken naar een oefenversie van je presentatie en je dan tips geeft voor inhoud en presentatie. Ja, dat is een investering, maar kan het waard zijn.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 14:26
39.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Probeer vooraf een teaser te hebben. Leg een stelling neer en zoek naar interactie met de groep.

Humor...start met aan te geven dat het een lange dag was en dit niet bijster interessant lijkt....maar.....

Grappige of pakkende plaatjes.

Ik neem aan dat het een zeer serieuze aangelegenheid is. Als het anders mag zoek aansluiting bij een actualiteit of een thema buiten de inhoud om. Ik heb de minions, Johan Cruijff stellingen wel eens gebruikt. Viva forum om het aan op te hangen 😜

Uiteraard goede grafische weergave en niet te veel tekst op sheets. Sledes zijn ondersteunend dus niet voorlezen. Vertel het anders dan op de sledes staat.

Verder heb ik veel goede tips gezien.

Heel veel succes en laat nog iets weten wat je gedaan hebt en hoe het gegaan is.
HTH schreef:
16-09-2018 14:28
Probeer vooraf een teaser te hebben. Leg een stelling neer en zoek naar interactie met de groep.

Humor...start met aan te geven dat het een lange dag was en dit niet bijster interessant lijkt....maar.....

Grappige of pakkende plaatjes.

Vertel het anders dan op de sledes staat.

Verder heb ik veel goede tips gezien.

Heel veel succes en laat nog iets weten wat je gedaan hebt en hoe het gegaan is.
Dit zou ik afraden. Nooit jezelf ondermijnen. Dus absoluut niet beginnen met zoiets als "dit lijkt niet bijster interessant". Zorg gewoon voor een mooie, frisse introductie met bijvoorbeeld een toekomstscenario zoals een andere forumgebruiker voorstelde hierboven.

Daarnaast is het super moeilijk om grappig te zijn. Niet iedereen kan dit. En de minions horen zeker niet thuis in een professionele presentatie.

Je moet uiteraard de tekst niet voorlezen (niet van je aantekeningen en niet vanaf de slides). Maar je moet juist wel dezelfde zinnen/woorden/begrippen gebruiken als op de slides, want anders heeft het publiek tijd nodig om te lezen terwijl ze juist zouden moeten luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe formeel of informeel de omgeving is waar je gaat presenteren en wat in jouw branche gebruikelijk is, maar de laatste presentatie die ik heb gegeven om een voorstel voor een creatief project aan mensen voor te stellen, heb ik opgebouwd rond vijf afbeeldingen die ik schermvullend toonde op het scherm. Naar aanleiding van die beelden vertelde ik mijn verhaal.

De samenvatting van mijn verhaal met de feiten (cijfers, kosten, planning, doorlooptijd, al dat soort info) stonden in de hand-out die ik achteraf aan de aanwezigen gaf. Achteraf want ik wilde dat ze naar mijn verhaal luisterden en niet op de hand-out zouden zitten kijken.

Werkte voor mij heel goed, want aan de hand van die foto's had ik de ruggengraat van mijn verhaal waardoor ik los en ontspannen kon praten (geen aantekeningen om voor te lezen of wat dan ook) en door die hand-out hadden zij achteraf alles wat ze weten moeten op papier.
Wat eten we vanavond?
probeer eens te spelen met Prezi, kun je hele mooie aanlokkelijke en ook zakelijke presentaties mee maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven