Werk & Studie alle pijlers

Tekenen voor een proefplaatsing Wajong

18-09-2018 01:19 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen
fely890 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 01:14
Reden: X
99.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er meer aan hebt om op het wajong forum je vragen te stellen :) .

https://perspectief.uwv.nl/forum/s/hoev ... -uitkering

En heb je een oude of nieuwe wajong? Maakt ook nog verschil of je die van 2010 of 2015 hebt.

Hier vind je daarover informatie.

2010
https://www.uwv.nl/particulieren/arbeid ... ude-wajong

2015

https://www.uwv.nl/particulieren/arbeid ... index.aspx

En je kunt natuurlijk je jobcoach ook vragen stellen morgen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt niet gratis, Nederlanders die wel werken betalen momenteel je uitkering. Dat zal vast terecht zijn, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook een Wajong. Hij mag tot €330 netto bijverdienen zonder gekort te worden, hij heeft de oude Wajong.
Alle reacties Link kopieren
Een lunchvergoeding? Dat is in Nederland zeker niet gebruikelijk of de norm.
Alle reacties Link kopieren
Je zou in elk geval nooit minder over moeten houden dan je wajong nu is en je draagt weer bij aan de samenleving, bent zelfstandig en kunt vanuit een eerste baan wellicht doorgroeien en zo meer gaan verdienen uiteindelijk.
Ik vind je bericht verwend overkomen. Je werkt voor je eigen ontwikkeling. Daarnaast kun je het ook zien als dat je al jaren (met welke reden dan ook) gratis geld krijgt en nu er iets voor moet doen. Waarschijnlijk is je Wajong meer dan ik in 18 uur verdien.

En hoever woon je van je werk af? Binnen 11km krijg je hier ook geen reiskostenvergoeding en lunchvergoeding heb ik nog nooit gehad. Dat is in Nederland niet gebruikelijk.
Je wensen tav lunch en reiskosten zijn niet reëel!
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
18-09-2018 06:25
Je zou in elk geval nooit minder over moeten houden dan je wajong nu is en je draagt weer bij aan de samenleving, bent zelfstandig en kunt vanuit een eerste baan wellicht doorgroeien en zo meer gaan verdienen uiteindelijk.
Helaas klopt dit niet helemaal. Er is mij door een medewerker van UWV zelf gezegd dat het niet zeker is dat je er met betaald werk financieel op vooruit gaat. Je kunt er zelfs financieel op achteruit gaan en dan ontvang je (door werk!) per maand dus minder dan de 70% van het min. loon die je nu krijgt. Goed in de gaten houden! (Dit kan zo zijn bij Oude Wajong trouwens, weet niet of dat bij Nieuwe Wajong ook zo is. Die regels zijn weer anders geloof ik.)

Werken / participeren is natuurlijk sowieso goed voor je eigen gevoel betrokken te zijn en blijven binnen de maatschappij. Plus, je bouwt nu aan je cv zodat je wellicht in de toekomst kunt solliciteren naar een betere / leukere baan!
Als je niet "gratis" wil werken, zeg je je wajong op en solliciteer je naar een baan.

Maar 18 uur werken voor wat je krijgt is helemaal niet zo slecht, beter dan heel veel mensen krijgen. En die krijgen ook geen reiskosten vergoeding en lunch.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
18-09-2018 06:25
Je zou in elk geval nooit minder over moeten houden dan je wajong nu is en je draagt weer bij aan de samenleving, bent zelfstandig en kunt vanuit een eerste baan wellicht doorgroeien en zo meer gaan verdienen uiteindelijk.
Correctie: met een laag aantal uren en/of een dispensatie kun je wel degelijk onder de Wajong uitkomen. En helaas ook rustig 100-150 euro...

Het lastige aan het systeem waar TO in zit, is dat ze geen enkele garantie heeft dat er hierna wel betaald gaat worden. In feite solliciteert ze nu al 3 maanden op de baan die haar min of meer wordt beloofd, en nu moet ze tekenen voor nog twee maanden solliciteren naar haar eigen baan, en dat ze daarna mag hopen dat ze betaald gaat worden. Het kan zijn dat de werkgever haar nog een paar maanden gratis wil. Ondertussen wordt op iedere slak zout gelegd, allemaal omdat de werkgever je zo min mogelijk wil betalen. En jobcoach en uwv zeggen ‘volhouden’.

TO: we hebben een Wajong-topic hier. Daar geven we tips en advies.
gizzmo-returns schreef:
18-09-2018 07:17
Je wensen tav lunch en reiskosten zijn niet reëel!
Ik vind reiskosten vaak helemaal niet iets heel onreël.
Lunchkosten wel natuurlijk, dat is echt vreemd.
Celaena_Aelin schreef:
18-09-2018 07:52
Correctie: met een laag aantal uren en/of een dispensatie kun je wel degelijk onder de Wajong uitkomen. En helaas ook rustig 100-150 euro...

Het lastige aan het systeem waar TO in zit, is dat ze geen enkele garantie heeft dat er hierna wel betaald gaat worden. In feite solliciteert ze nu al 3 maanden op de baan die haar min of meer wordt beloofd, en nu moet ze tekenen voor nog twee maanden solliciteren naar haar eigen baan, en dat ze daarna mag hopen dat ze betaald gaat worden. Het kan zijn dat de werkgever haar nog een paar maanden gratis wil. Ondertussen wordt op iedere slak zout gelegd, allemaal omdat de werkgever je zo min mogelijk wil betalen. En jobcoach en uwv zeggen ‘volhouden’.

TO: we hebben een Wajong-topic hier. Daar geven we tips en advies.
En als je dan ook nog je eigen reiskosten moet betalen gaat het hard.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-09-2018 07:57
En als je dan ook nog je eigen reiskosten moet betalen gaat het hard.
Precies.

Tel daarbij op dat je collega’s dezelfde werkzaamheden doen en wel salaris krijgen. En een reiskostenvergoeding.
Celaena_Aelin schreef:
18-09-2018 08:07
Precies

En een reiskostenvergoeding.
Dat is echt niet vanzelfsprekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb speciaal hiervoor een account aangemaakt. Ik volg dit traject ook (ben alleen iets verder). Wat je gaat verdienen kun je heel makkelijk uitrekenen mbv de rekenhulp van de wajong. Het hangt er vanaf hoeveel je gaat verdienen of je erop vooruit gaat. Ik werk 24 uur en ga er op vooruit. Maar ook toen ik alleen een krantenwijk had ging ik erop vooruit.

Wat je zegt klinkt als een werkfit traject. Dus je situatie komt veel voor. Je werkgever is verplicht je na je proefplaatsing een contract voor 6 maanden aan te bieden.

Overigens werk je niet gratis. Er wordt je een traject aangeboden door de overheid omdat jij op dit nog niet over de juiste vaardigheden beschikt. Je werkgever biedt jou een plek waar jij dit kan oefenen en de overheid neemt het risico. Als het goed is heb je doelen opgesteld. Werk daaraan.

Ik krijg nog steeds wajong, aanvullend op mijn loon. Mijn inkomen is wel gestegen. Lunchgeld kun je naar fluiten, maar dat lijkt me normaal. Kilometervergoeding hier pas vanaf 11 km. Dat hoor ik veel dus dat lijkt me ook normaal.

En de proefplaatsing is niet alleen voor de werkgever he. Dat is ook voor jou: kan je hier leren wat je wilt leren? Wat is toekomstperspectief binnen deze organisatie? Hoe is contact met collega’s? Ga je dit volhouden op de langere termijn? Denk goed na over je doelen.

Mijn proefplaatsing eindigde in augustus en ik kreeg een 6 maand contract. Waarschijnlijk moet ik daarna wel weg. Maar alles is beter als weer thuis zitten. Zo uitzichtloos en depressief. Ook werk in aan mijn angsten en doe ik werkervaring op. Ik moet er niet meer aan denken. Je leven gaat beter worden als je gaat werken, echt!

In mijn geval levert het werken mij ontzettend veel angsten op. Geloof mij, die angsten die ik ervaar zijn mij al het geld in de wereld niet waard. Als het ging om puur geld verdienen dan was ik allang weer gestopt. Maar ondanks de angsten die enorm toenoemen en niet te stoppen zijn, voel ik me niet meer continu waardeloos. Wel met tijden hopeloos, maar dat is een heel ander gevoel.

Ga terug naar waarom je dit traject aan bent gegaan: wat wilde je leren? Is dat gelukt? Wat wil je nog meer leren? Wat kun je nu doen om je positie op de arbeidsmarkt te versterken, ondanks je beperking? Levert dit je buiten geld om, nog iets anders op? Ervaring, sociaal contact, ritme? Inzet betaalt misschien nu niet uit, maar later zeker wel!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-09-2018 08:21
Dat is echt niet vanzelfsprekend!
Vind je salaris wel vanzelfsprekend? Zeg maar marktconform of conform cao?

De werkgever van TO lijkt erop uit om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Na een werkervaringsplaats ‘hoor’ je een contract te krijgen, betaald. Sterker nog, er zijn organisaties die een (laag) salaris geven voor een werkervaringsplaats, of iig een stage of reiskostenvergoeding. Dat er nu eerst een proefplaatsing volgt, zegt mij dat de werkgever van TO er alles aan doet om haar zo goedkoop mogelijk binnen te halen. Dus zal er wel een loondispensatie volgen, met als gevolg dat TO niet eens minimumloon krijgt, maar een percentage daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
18-09-2018 09:24
De werkgever van TO lijkt erop uit om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Na een werkervaringsplaats ‘hoor’ je een contract te krijgen, betaald. Sterker nog, er zijn organisaties die een (laag) salaris geven voor een werkervaringsplaats, of iig een stage of reiskostenvergoeding. Dat er nu eerst een proefplaatsing volgt, zegt mij dat de werkgever van TO er alles aan doet om haar zo goedkoop mogelijk binnen te halen. Dus zal er wel een loondispensatie volgen, met als gevolg dat TO niet eens minimumloon krijgt, maar een percentage daarvan.
Ik heb dit zo gedaan, een vriendin doet dit nu zo, anderen die ik ken hebben dit ook allemaal zo gedaan en dit zijn toch prima organisaties hoor. Helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste plaats. Dit is zoals het gaat. Ideaal? Nee. Maar ik denk niet dat het in TO best interest is om bij de pakken neer te gaan zitten.

De vraag moet niet gaan over word ik betaald naar wat ik wil? Of net als een ander? De vraag moet gaan over of TO bij deze organisatie past en of de organisatie bij TO past. Over werknemersvaardigheden ontwikkelen. Over in het werkende leven passen en dat je werkende leven ook reeel in je persoonlijke leven past. Deze zaken zijn belangrijker dan loon. En anders moet hierover gepraat worden. Daarna pas over loon.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
flexibel wijzigde dit bericht op 18-09-2018 11:13
95.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De zoon van mijn man werkt ook via het UWV en heeft een wajong en behoort tot de nieuwe wajongers.
Hij werkt 40 uur met plezier en blijdschap. Zijn werkgever krijgt loondispensatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven