Werk & Studie alle pijlers

Lezen voor de lijst. Tips gezocht.

20-09-2018 16:48 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon moet "lezen voor de lijst". Nederlands.

Niveau 1 of 2.

Het boek van "Hendrik Groen" leek hem wel leuk, totdat hij het i.r.l. zag. Te dik.

Zoon houdt van grappige boeken die niet te dik zijn. Liever geen drugs, prostitutie.

Wie heeft tips?

Voorbeeldlijsten.
https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/1


https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/2
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Op de site staan toch alle boeken met inhoud en tips.
Wat bedoel je precies met nog meer tips?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Lijstje mee en de (school)bieb in? Lijkt me de handigste optie om tot boeken te komen die ie daadwerkelijk leuk vindt. Of (bij echte aversie) googlen waar ie de luisterboeken van kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dat cavia-boek van Paulien Cornelisse (niveau 2)
Paaz (niveau 2)
De verwarde cavia zie ik staan. Ik heb me kapot gelachen en je hebt het zo uit (nu werk ik op een communicatieafdeling en nou ja zie mijn nick) maar ik vind het een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Kijk je ook bij de goede leeftijd?
Ik zie weinig grappigs bij niveau 1. Drugs, prostitutie, ziektes, en allerhande andere problemen. Nu ken ik ze natuurlijk niet allemaal, maar over het algemeen is literatuur voor de leeslijst niet heel grappig.
Bij niveau 2: De verwarde cavia is heel grappig. Verbaasd me dat die op de lijst staat; is bepaald geen literair hoogstandje maar wel leuk. Red ons, Maria Montanelli is ook grappig. Wel een bepaalde droge humor waar je van moet houden.

Ik had De aanslag ook wel in niveau 1 of 2 verwacht. Staat erom bekend dat scholieren die niet van lezen houden die kiezen (makkelijk leesbaar, spannend), Uit nieuwsgierigheid even bij de andere niveaus gekeken, zie ik dat ie bij 4 staat, tussen boeken die echt veel complexer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zoek je tips van deze lijst.
De renner is een aanrader volgens een aantal mannen uit mijn omgeving. Moet ik zelf nog lezen.
Hex is ook wat dikker, maar wel een spannend verhaal en speelt in de huidige tijd (over een lokale heks, die een dorp geheim probeert te houden);
Als hij op Vlieland is geweest is Eilandgasten misschien wel wat.
De Kroongetuige is een spannende klassieker en niet al te dik

Grappige boeken voor je lijst vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
Luisterboeken zou mijn tip zijn.
Alle reacties Link kopieren
De dagen van de bluegrassliefde van Edward van de Vendel is geen dik boek. Er is een vervolg, Ons derde lichaam (wel iets dikker), en nog een prequel vanuit het perspectief van het andere personage, Oliver, dus als dit boek hem bevalt, kan hij die andere delen misschien ook lezen.

Die dag aan zee van Peter van Gestel is denk ik ook wel een aanrader voor hem.

Red ons, Maria Montanelli van Herman Koch is denk ik ook wel een aanrader. Niet al te dik en een fijne schrijfstijl, toen ik op de middelbare zat, was dit een van mijn favoriete boeken.

Kinderjaren van Jona Oberski, en Isabelle van Tessa de Loo zijn allebei dun, of ze hem inhoudelijk aanspreken weet ik niet.

Ik vind het moeilijk om tips te geven die niet op de lijst staan, ik weet niet of hij die mag lezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat Vaders en dochters van Martin Bril ook op de lijst staat, misschien dat zijn andere boeken ook mogen? Hij schreef voornamelijk columns en die zijn vrij luchtig om te lezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zouden boeken van Simon Carmiggelt misschien mogen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
20-09-2018 17:33
Ik zie dat Vaders en dochters van Martin Bril ook op de lijst staat, misschien dat zijn andere boeken ook mogen? Hij schreef voornamelijk columns en die zijn vrij luchtig om te lezen.
Ik ken van Martin Bril alleen een boek met schrijfsels van toen hij terminaal was en hij is uiteindelijk ook gestorven. Als zoon echt niet van dat soort dingen houdt moet hij wel uitkijken wát het precies is van Martin Bril
Isabelle is dun en spannend! Bij vlagen zelfs grappig
Alle reacties Link kopieren
Het Gevaar van jos vanderloo was toen de dunste op mijn lijst. Echt een heel dun boekje.
Alle reacties Link kopieren
Als het van deze lijst moet zijn zou ik Hendrik agroen gewoon lezen. Veel boeken op de niveau 1 en 2 lijst zijn prima boeken, maar die zijn meer spannend en of emotioneel.

Hoeveel boeken moet zoon dit jaar voor de lijst lezen?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ben ik weer, ik vond persoonlijk Kaas echt hilarisch, heb hardop gelachen. Maar het is oudbollig en Vlaams en staat bij niveau 4. Hoe oud is je zoon en wat voor niveau doet ie?
Alle reacties Link kopieren
‘Mama Tandoori’ van Ernest van der Kwast. Echt hilarisch!
Of mag hij niet afwijken van de lijst?

In dat geval: ‘De belofte van Pisa’. Enorm goed leesbaar!
Ik verbaas me over de hoeveelheid oude kneut die erop staat. Sommige boeken waren eind vorige eeuw al gedateerd, toen deed ik eindexamen. En dan vaak ook van die ‘probleemboeken’.

Mogen ze ook zelf suggesties doen?
Oké, ik ben een boekenwurm... Maar dit lijkt me dan toch het juiste moment om je zoon te leren dat je beter een iets dikker boek kunt gaan lezen dat je leuk lijkt, dan een dun boek, waarvan de inhoud je totaal niet aanspreekt en waar je vervolgens niet doorheen kunt komen en de weerstand tegen lezen alleen maar zal doen vergroten.
Alle reacties Link kopieren
Het is al heel oud maar is Oeroeg van Hella Haase wat?
Ik heb hem jaren terug ook van mijn lijst gelezen. Ik vond hem wel leuk, ook vanwege mijn Indische achtergrond. (ik denk te herinneren jij ook, maar dat weet ik niet zeker)
https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... /o/oeroeg/

En ik zie dat Hex van Thomas Olde Heuvelt op de lijst mag, dat is een leuk boek.
https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... h/tip-hex/
Alle reacties Link kopieren
Zoon doet Havo 4, hij is 15, in gedrag/belevingswereld wat jonger.

Ik begrijp de indeling op die boekenlijsten ook niet helemaal, net wat anderen zeggen. "De Aanslag" die is bepaald op niveau 4, bijvoorbeeld. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me daar in 1990 doorheen moest worstelen. Nadat mijn vader de videoband mee had genomen uit de bibliotheek las het wel gemakkelijker.

Het risico van films kijken is dat ze net wat anders kunnen zijn, dus niet optie 1.

Luisterboeken doen we ook, liefst laat ik hem luisteren en lezen tegelijk. Gelukkig is er steeds meer beschikbaar.

Het lijkt me het verstandigste dat zoon een gekozen boek (of twee) buiten de internetlijsten voorlegt aan de docent.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Kinderjaren een mooi boek. Het is dun en leest vrij makkelijk, wel zwaar. Gaat over een joods kindje in een concentratiekamp.
Alle reacties Link kopieren
Ronald Giphart, misschien is dat iets? En Kees van Kooten? Ik zit te kijken op de leeslijst van Scholieren.com en daar staan wel boeken van hen genoemd.

https://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ligt het aan mij dat ik er nogal van op kijk dat een moeder zich gaat bemoeien met de boeken die iemand uit Havo 4 moet / kan lezen.
Laat het hem lekker zelf uitzoeken zou ik zeggen.
Als jij alles voor hem blijft regelen leert ie nooit om dingen zelfstandig aan te pakken.
En als hij er niet uitkomt, gaat ie toch lekker in overleg met zijn docent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven