Werk & Studie alle pijlers

Werkgever verzoek mbt rok

21-09-2018 08:29 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn baas vroeg mij gisteren of ik met betrekking tot mijn rokken wat meer bedekkende kleding kon dragen. Omdat ik (zijn woorden) wel in een mannenbedrijf werk.

Ik voel me geïntimideerd en gediscrimineerd. Ik ben altijd voorzichtig met mijn kledingkeuze en denk er goed over na. Het kwam voor mij volledig uit het niets.

Moet ik me nu anders gaan kleden? Ik draag altijd jurken waarvan 80% tot op de knie. Ik draag er altijd een korte broek onder.
Mag hij dit zomaar eisen? Ik ben namelijk wel representatief en doe kantoorwerk. Het bedrijf bestaat uit 60 mannen en 2 vrouwen.

Ik voel me echt enorm naar :( heel erg bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een belachelijke reactie! Ik snap dat je je naar voelt, want wat je ook doet, goed gaat het niet meer voor je voelen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Je draagt een broek onder je rok?

Wat draag je in de andere 20% van de gevallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen zijn, dat je werkgever met het woord rok eigelijk jurk bedoelt.
En daarmee dus je hele jurk.
Ben je van boven ook goed gekleed? Een normaal halsje ipv een v-hals tot aan de navel? ;-)
Of altijd zeer korte mouwtjes?
Misschien te strakke (sexy) jurkjes?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er bij jullie kledingvoorschriften?
‘Bedekkende kleding’ is typisch een term die door gelovigen wordt gebruikt. Heb je gevraagd wat hij concreet bedoelde?
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk ook, ik zou naar hem terug gaan en vragen om meer uitleg. Wat is precies het probleem. Misschien heeft je baas mensen heeft aangesproken op hun effectiviteit of zo en dat er toen door bepaalde mannen gezegd is dat ze afgeleid worden door jou. Ik verzin maar wat, maar zoiets zou het kunnen zijn. En dat je baas er dan maar voor kiest om niet die kerels op te voeden, dat ze gewoon aan het werk moeten en niet zo’n slaaf van hun hormonen moeten zijn. Of wellicht heeft hij wel echt een punt dat jij niet door hebt. Dat krijg je alleen maar duidelijk door het gesprek aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
wat ongepast. Uiteraard kan een werkgever eisen dat je representatieve kleding draagt. Je geeft zelf aan dat je dat ook doet. Maar je meer bedekkend moeten kleden "omdat je in een mannenbedrijf werkt" is gewoon seksisme. Hebben jullie een vertrouwenspersoon oid waar je dit kan melden?
Tenzij je de overige 20% naakt rondhuppelt, vind ik het een hele vreemde opmerking.
Alle reacties Link kopieren
tot op de knie, is dat dus met de knie bloot?

Los van mannen/vrouwen-bedrijf, een medewerker in korte broek of korte rok zou ik ook aanspreken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Tja rot voor je dat je het zo voelt. Ik snap je. Maar ik snap je baas ook. Ik heb ook gewerkt met 200 mannen en 2 vrouwen. Ik vind zulke bedrijven heel leuk altijd met plezier gewerkt. Maar ik droeg geen jurkjes. Dat kwam niet in mij op ook. Als je jong ben en in jurkjes tussen 200 kerels door wil dartelen denk ik toch dat je daar beter over na moet denken.
Je baas is misschien bezorgd al is dat misplaatst en seksistisch... Hij bedoelt het misschien goed! T is een mannenbedrijf en je moet je een beetje aanpassen daar aan.

Ik vind het moeilijk er wat over te zegeen want alles is tegenwoordig seksistisch en moet kunnen. En dat klopt. Maar je moet wel een beetje op jezelf passen.
Alle reacties Link kopieren
De ene rok tot op de knie is de andere niet, en lang niet alle rokken zijn geschikt voor een zakelijke omgeving ook al zijn ze tot op de knie. Kan het zijn dat jouw idee van “verzorgd” niet helemaal aansluit bij wat zakelijk gezien onder “verzorgd” wordt verstaan?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk voor ons te beoordelen. Misschien heeft je baas wel een punt. Ik zie regelmatig mensen die eruit zien alsof ze naar het strand gaan ipv naar kantoor. Die mensen zijn er ook van overtuigd dat ze gepast gekleed zijn en zouden dat hier ook heel overtuigd kunnen verkondigen. Het is dan best lastig voor een baas of hij er wat van moet zeggen en hoe. De vraag zal hier ongetwijfeld ook wel eens vanuit de leidinggevende voorbij zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Plaats eens een voorbeeld van wat je zoal draagt? Gewoon plaatjes van het internet. Beetje lastig te beoordelen wat je nou ongeveer zoal draagt en of de man een punt heeft
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan altijd benieuwd of het ook de andere kant op zo werkt; als een man in een vrouwenbedrijf werkt...of hij dan ook zijn kleding moet aanpassen op die vrouwen. Dat een ietwat strak zittende broek of goed passende blouse dan ook uit den boze is.

Zelf werk ik ook in een mannenbedrijf en zolang ik er representatief uit zie doet niemand er moeilijk over en sta ik mijn mannetje tegenover de mannen die het wel nodig vinden een opmerking te maken over mijn make-up, haar, rok, etc. Ik vind het zwak om vrouwen te verwijten dat ze afleidend zijn terwijl ze gewoon netjes gekleed zijn. :facepalm:
Draag je een panty? Zelf vind ik een rok/jurk tot op de knie i.c.m. blote benen niet altijd gepast (hangt ook erg van het soort bedrijf af), maar met een panty is het dan weer geen enkel probleem. Een korte broek bij mannen wordt ook vaak niet gewaardeerd.

Ik zou het niet meteen op seksisme gooien, maar een neutraal persoon eens om een objectieve mening vragen.
Alle reacties Link kopieren
Een kort rokje kan met blote benen wel aanstootgevend zijn, maar met een maillot eronder komt hetzelfde rokje degelijk over. Een korte broek eronder kan ik me ook niks bij voorstellen... of bedoel je een korte legging?

Het is inderdaad lastig inschatten zo. Aan de andere kant, wat maakt het uit wat ze hier op het forum vinden kunnen en wat niet. Ik zou het prima vinden om voortaan een casual spijkerbroek aan te doen... en wel zo makkelijk ook. Het is aan jou hoe je je deze opmerking aantrekt!

Overigens heb ik het ooit andersom gehoord. Dat me werd verteld dat het 'gewaardeerd werd' als ik er wat vrouwelijker bij zou lopen. Dat was wel in een branche waar uiterlijk vertoon onderdeel was van het plaatje naar buiten. Ik heb er overigens juist geen gehoor aan gegeven... En dat was ook goed.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/search?q=strakke+ ... O2Sn-Q36oM:


Dit is tot over de knie en toch....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De korte broek onder je rok snap ik dan weer niet helemaal . Als dat nodig is, dan is er een gerede kans dat je rok te kort is.
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 10:43
1.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
21-09-2018 10:35
Ik ben dan altijd benieuwd of het ook de andere kant op zo werkt; als een man in een vrouwenbedrijf werkt...of hij dan ook zijn kleding moet aanpassen op die vrouwen. Dat een ietwat strak zittende broek of goed passende blouse dan ook uit den boze is.

Zelf werk ik ook in een mannenbedrijf en zolang ik er representatief uit zie doet niemand er moeilijk over en sta ik mijn mannetje tegenover de mannen die het wel nodig vinden een opmerking te maken over mijn make-up, haar, rok, etc. Ik vind het zwak om vrouwen te verwijten dat ze afleidend zijn terwijl ze gewoon netjes gekleed zijn. :facepalm:
Je hebt gelijk hoor echt wel. Maar ja de praktijk is gewoon dat een jong meisje op zichzelf moet letten in zulke bedrijven omdat ze anders constant bekeken word. Dat is de realiteit. Hoe fout het ook is.
Je weet als vrouw zijnde ook best dat dat gebeurd. Er zijn zelfs vrouwen die dat wel leuk vinden en het uitlokken.
En ik wilde graag erbij horen zeg maar en paste mijn kledingkeuze daar op aan.
Tja, ben je onderwerp van gesprek aan de lunchtafel geworden, slaan alle mannenhartjes op hol en kan niemand zijn aandacht meer bij zijn werk hebben?
Ik weet natuurlijk niet hoe je eruit ziet in je jurkjes. Had je gisteren je 80% of 20% jurk aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het persoonlijk netjes dat hij je vraagt om je kledingkeuze te herzien, aangezien hij het wel moet opnemen voor 60 man. Heb me zelf ook al eens verbaasd om een nauwsluitende, vleeskleurige jurk bij een collegaatje die niets te raden overliet. Vind het niet kunnen en vele collega's zijn het met me eens. Drie keer raden waar je als man even later zit wanneer je er een opmerking over maakt... Juist, #me2.

Ga gewoon nog een keer in gesprek en zeg dat je graag aan de wens wilt voldoen, maar dat je wel graag wilt weten wat wel/niet kan. Ik neem aan dat je werkgever een redelijk vent is en dat hij je heus niet verplicht om in jute zakken rond te gaan lopen vanaf nu. Niets mis met wat 'finetuning'. Ik heb mijn eigen vrouw ook al eens gewezen op een net iets te diep decolleté, die bedankte mij voor m'n eerlijkheid hierin en deed er een hemdje onder. Problem solved!
Wonend in de Biblebelt hoor ik zulke verhalen vaker van werkneemsters. Als een vrouw bij mijn bedrijf afscheid neemt om te gaan werken bij een dergelijk bedrijf is de standaard gimmick bij de receptie iets met een burka.
Dus TO, betreft het een bedrijf met een stevig christelijk signatuur?
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 13:12
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
21-09-2018 10:35
Ik ben dan altijd benieuwd of het ook de andere kant op zo werkt; als een man in een vrouwenbedrijf werkt...of hij dan ook zijn kleding moet aanpassen op die vrouwen. Dat een ietwat strak zittende broek of goed passende blouse dan ook uit den boze is.
Exact!
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat er bij mij op het werk ook een keer iets van gezegd werd.

Lijkt wel of het steeds meer de mode wordt om te korte rokjes en jurkjes aan te hebben.
Wat is te kort?
Wanneer je niet zonder er bij na te denken zo kunt gaan zitten, maar al rok/jurk naar beneden trekkend op je stoel probeert te schuiven.
Het ziet er gewoon niet uit. En dat terwijl de rokjes en jurkjes opzich heel leuk en netjes zijn, maar gewoon 10cm te kort! Zonde.

Gaat bij ons trouwens om vrouwelijke collega's van alle leeftijden en een aantal transgender collega's, bij wie kledingkeuze al zo gevoelig ligt dat überhaupt niemand er een opmerking over durft te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven