Werk & Studie alle pijlers

(directie)secetaresse studie volgen op latere leeftijd (45)?

21-09-2018 11:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Lang verhaal!!

Ik heb advies nodig! Het volgende is er aan de hand:
Ik heb een kleine 20 jaar gewerkt als zelfstandige samen met een compagnon en de laatste jaren ook met personeel. Detailhandel via het internet.
Mede door teruglopende inkomsten (een paar jaar geen inkomsten! wel break even gedraaid) en een gevoel van "is dit het nu?" ben ik na lang wikken en wegen gestopt. Mijn compagnon is wel verder gegaan.

Een jaartje thuis gezeten, toen gesolliciteerd bij een groot bedrijf maar uiteindelijk niet aangenomen (zat bij de laatste 2). Dit was een soort van frontoffice functie waar ik bezoekers zou rondleiden door het bedrijf, en ook de aanvragen daarvoor zou behandelen. Helaas ging dit niet door.

Na een nog eens een jaar thuis gezeten en div. sollicitaties waarbij ik meestal niet eens uitgenodigd werd ben ik gaan werken als gastvrouw bij een cateringbedrijf. Fijne uren en schoolvakanties vrij, niet te veel aan mijn hoofd, dat leek me wel wat... Na een paar maanden wist ik al wel dat dit toch niet helemaal mijn ding was, ik mis de uitdaging en het werken op kantoor. Mijn collega's zijn super lief, dat maakt dat ik er nog steeds werk en dat ik dan toch wat om handen heb.

Nu heb ik zo'n 25x gesolliciteerd maar na elke sollicitatie volgt een afwijzing, ik mag meestal niet eens op gesprek komen!
Eerst heb ik wel vermeld dat ik ondernemer ben geweest, daarna niet meer, ik krijg daar wisselende maar overwegend negatieve reacties op, in die zin, of ik wel voor een baas kan werken (ja, geen probleem) en men denkt nogal snel dat ik overgekwalificeerd ben, maar aan andere kant heb ik geen middelbare school diploma, maar wel een middenstandsdiploma. (gehaald nadat ik van school af moest ivm 2x blijven zitten, ik vond toen alles belangrijk behalve school. Daarna natuurlijk spijt en alsnog middenstandsdiploma gehaald...)

De functies waarop ik solliciteer zijn de parttime administratieve functies, en ik begrijp dat men daar heel veel reacties op krijgt, de reactie die ik meestal krijg is dat men voor de meer gekwalificeerde personen kiest en ik daar niet bij hoor. Na 25 afwijzingen zie ik het even niet meer zitten, dit doet toch wel wat met me.

Nu zit ik eraan te denken om via Schoevers een (directie)secretaresse opleiding te gaan volgen. Dit ligt aardig in het verlengde van wat ik altijd op kantoor deed.
Hoe denken jullie daarover? Ik ben bang dat als ik klaar ben, ik een 47 jarige ben met een leuk diploma maar toch geen ervaring? Terwijl ik als zelfstandige ook al die dingen deed die men in de meeste vacatures vraagt.

En ook vraag ik me nu af, met alle respect, of mijn huidige functie niet "slecht" staat op mijn cv, het is in een hele andere functie als waarin ik altijd heb gewerkt (en je geen diploma's o.i.d. nodig hebt) maar ik denk dat het zeker wel laat zien dat ik een aanpakker ben en zeker ook voor een baas kan werken.

Wat denken jullie? lang verhaal maar hopelijk maakt het duidelijk waar ik mee zit, en ik hoop op wat input !

Bedankt voor het lezen
Alle reacties Link kopieren
De concurrentie in de administratie is moordend omdat dat type functies steeds meer verdwijnt. De meeste administratie digitaliseert of automatiseert tot het niveau dat er amper mensen aan te pas komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Normaal zou ik zeggen: je bent nooit te oud om te leren.

Echter denk ik dat deze studie je geen extra garantie op een baan gaat geven. Zeker niet gezien je leeftijd in combinatie met ervaring.

Ik zou het liever niet zeggen eerlijk gezegd.

Wel denk ik, dat je gewoon een studiemoet doen. De tijd gaat toch ondertussen voorbij, dan kan je je beter blijven ontwikkelen.

Misschien heb je geluk en was het toch de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je de skills al die die opleiding je zou moeten leren. Het gaat dus puur om het papiertje ?

Waarom begin je niet als virtual assistant ? Zit in de lift tegenwoordig en je kan het uitbouwen in je eigen tempo terwijl je je vaste inkomen van je catering baan houdt. Misschien bevalt het zo dat je er op termijn volledig kan van leven en wil je wel niets anders meer. En anders doe je relevante ervaring op voor opdrachtgevers die je weer als referentie kan gebruiken.

Bovendien ga je dan veel netwerken en sta je sterker als je al vanuit een persoonlijk contact zou kunnen gaan solliciteren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik denk dat de opleiding weinig toevoegt. Ik denk dat je er meer aan hebt om je CV eens grondig te laten herzien en je ervaring tot nog toe meer weet toe te schrijven op de rol die je ambieert.
Als zelfstandig ondernemer mag je immers *helemaal* zelf weten welke functietitel je jezelf toekent. Onder die titel schrijf je dan Verantwoordelijkheden: planning, agendabeheer, administratie, telefonisch contact, etc. Kijk wat daar bij een goede directiesecretaresse staat en welke taken je daarvan hebt uitgevoerd.
Nog een tip, maak meerdere rollen aan. Dus:

(naam bedrijf: jaar x tot y)
Directiesecretaresse
takenpakket:

Administratief medewerker
takenpakket


etc.
Laat dan de jaren op elkaar aansluiten.
Itt Viva-Amber verwacht ik dat de zwaardere secretaresse functies absoluut niet zullen verdwijnen, waaronder directiesecretaresse en PA etc. Een drukke directeur heeft nl een goede rechterhand nodig om goed te kunnen functioneren. Dit zal nooit volledig geautomatisserd kunnen worden.

Ik merk dit namelijk heel goed als ZZP’er zijnde in dit vakgebied. De vraag naar goeie ondersteuning is nog steeds groeiend. Aan de andere kant, ze verwachten wel een hoop van zo iemand en zeker niet alleen een diploma. Schoevers staat nog steeds goed op je CV, maar ik merk vooral dat een opdrachtgever de voorkeur geeft aan ondersteuning met heel wat jaren werkervaring op dit gebied. Ik ben 50+ en hanteer een aardig hoog uurtarief. Genoeg jongere Schoevers-gediplomeerden, maar toch een voorkeur voor de wat ‘oudere’ garde. Het waarom heb ik vaak te horen gekregen, instelling (flexibeler, geen 9-5 mentaliteit) en de Nederlandse taal.

Natuurlijk is het altijd goed om jezelf te ontwikkelen, maar ik vraag mij af of je hierdoor sneller aan het werk komt zonder de benodigde werkervaring op dit gebied.

Wellicht zit ik er naast hoor, maar ik wilde je even mijn ervaring laten weten.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een directiesecretaresse van 39 met een beetje ervaring als secretaresse en veel ervaring als administratief medewerker en ik kom er ook niet tussen. Dat kwam ik jaren geleden al niet.

Een opleiding doen is niet verkeerd, maar ik zou een andere richting kiezen.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
21-09-2018 12:04
Volgens mij heb je de skills al die die opleiding je zou moeten leren. Het gaat dus puur om het papiertje ?

Waarom begin je niet als virtual assistant ? Zit in de lift tegenwoordig en je kan het uitbouwen in je eigen tempo terwijl je je vaste inkomen van je catering baan houdt. Misschien bevalt het zo dat je er op termijn volledig kan van leven en wil je wel niets anders meer. En anders doe je relevante ervaring op voor opdrachtgevers die je weer als referentie kan gebruiken.

Bovendien ga je dan veel netwerken en sta je sterker als je al vanuit een persoonlijk contact zou kunnen gaan solliciteren.
goeie tip, bedankt.
Het zou inderdaad alleen gaan om het papiertje, en ik denk ook de vaardigheden misschien wat op te frissen, het is tenslotte al bijna 4 jaar geleden dat ik op kantoor werkte, de tijd vliegt voorbij!
wilma36 schreef:
21-09-2018 12:26
Ik ben een directiesecretaresse van 39 met een beetje ervaring als secretaresse en veel ervaring als administratief medewerker en ik kom er ook niet tussen. Dat kwam ik jaren geleden al niet.

Een opleiding doen is niet verkeerd, maar ik zou een andere richting kiezen.
Exact, er is gewoon een heel groot verschil (qua zwaarte) tussen administratief mdw/secretaresse en directiesecretaresse/PA. In het laatste geval is een berg aan ervaring in deze rol heel erg belangrijk. Vaak dien je niet alleen als ondersteuning, maar ben je zelfs sparringpartner van een CEO etc.
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
21-09-2018 12:04
Normaal zou ik zeggen: je bent nooit te oud om te leren.

Echter denk ik dat deze studie je geen extra garantie op een baan gaat geven. Zeker niet gezien je leeftijd in combinatie met ervaring.

Ik zou het liever niet zeggen eerlijk gezegd.

Wel denk ik, dat je gewoon een studiemoet doen. De tijd gaat toch ondertussen voorbij, dan kan je je beter blijven ontwikkelen.

Misschien heb je geluk en was het toch de moeite waard.
heb ook zitten denken aan een HRM opleiding, dat past ook wel bij me, maar ook daar, veel vissen in de zee, en ben ik dan toch niet die "oudere", wel met papiertje maar geen ervaring?
Flight schreef:
21-09-2018 12:31
heb ook zitten denken aan een HRM opleiding, dat past ook wel bij me, maar ook daar, veel vissen in de zee, en ben ik dan toch niet die "oudere", wel met papiertje maar geen ervaring?
Eerlijk, ik denk dat je gelijk hebt helaas, maar nogmaals, niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-09-2018 12:31
Exact, er is gewoon een heel groot verschil (qua zwaarte) tussen administratief mdw/secretaresse en directiesecretaresse/PA. In het laatste geval is een berg aan ervaring in deze rol heel erg belangrijk. Vaak dien je niet alleen als ondersteuning, maar ben je zelfs sparringpartner van een CEO etc.
Het hoeft niet persé directiesecretaresse te zijn, secretaresse of administratief medewerker vind ik ook prima, alhoewel ik best wel een sparringpartner zou kunnen zijn, dat ben ik nu nog steeds voor mijn voormalig compagnon ;-)

Ik heb ook zitten denken aan een HRM studie, maar ook daarbij de vraag, dan heb ik mijn papiertje, maar geen ervaring en toch van een bepaalde leeftijd. Bij een HBO studie moet je zelfs een baan in de desbetreffende functie hebben.
En als je dit werk nou als zelfstandige zou doen? Of wil je dat ook echt niet meer? Nou weet ik niet hoe groot de markt daarvoor is, maar ik ken namelijk een dame die als zzp'er o.a. vergaderingen notuleert, administratie bijhoudt e.d. Ze geniet van haar werk en heeft leuke inkomsten.
Flight schreef:
21-09-2018 12:35
Het hoeft niet persé directiesecretaresse te zijn, secretaresse of administratief medewerker vind ik ook prima, alhoewel ik best wel een sparringpartner zou kunnen zijn, dat ben ik nu nog steeds voor mijn voormalig compagnon ;-)

Ik heb ook zitten denken aan een HRM studie, maar ook daarbij de vraag, dan heb ik mijn papiertje, maar geen ervaring en toch van een bepaalde leeftijd. Bij een HBO studie moet je zelfs een baan in de desbetreffende functie hebben.
Neem vetgedrukte een beetje met een korreltje zout is mijn advies ;-)

Doordat ik 12 jaar geleden besloot mijn vaste baan op te zeggen en ZZP’er te worden, wilde ik ook een papiertje halen puur en alleen voor op mijn CV. Ik had destijds al +20 jaar ervaring als secretaresse, maar geen HBO diploma. Destijds ben ik begonnen met een versnelde opleiding HBO Officemanagement en werkelijk, wat een hoop lachwekkende situaties heb ik tijdens deze opleiding mogen ervaren. Wat je leert uit de boeken staat zo niet in realiteit tot de praktijk en dat heb ik destijds ook vaak besproken/gedeeld met mijn docent en mede-leerlingen. Gelukkig waardeerde onze docent mijn praktijkervaring heel erg en heb ik heerlijk met hem kunnen sparren over mijn plannen om ZZP’er te worden.

Ook voor deze opleiding werd van mij verwacht een baan te hebben die bij deze opleiding hoorde, maar dat had ik niet. Althans, wel op HBO niveau, maar niet vergelijkbaar met de desbetreffende opleiding. Op mijn 40e moest ik een scriptie schrijven met als onderwerp een situatie uit mijn huidige praktijk en baan. Dat was voor mij destijds dus niet te realiseren en heb ik een situatie ‘verzonnen’. Deze scriptie kon ik echter alleen realistisch beschrijven dóór mijn 20+ jaren ervaring, het onderwerp had zomaar een bestaande situatie kunnen zijn!
Ben ook directiesecretaresse geweest. Onderschat het niet en als ik lees dat je naar part-time jobs solliciteerde, een echte directiesecretaresse is voor de baas op kantoor en gaat na hem naar huis. Ben je daartoe bereid? Ben je - indien nodig - ook bereid om naar het buitenland te gaan voor één of meerdere dagen? Want dat moeten sommige DS ook. Stel, u vindt een job van DS en men vraagt of u dat wil? Kan u dat combineren met uw eventuele gezin (ik heb niet alle inzendingen gelezen). Want, als u dan na eventuele studies, eindelijk een job in zicht heeft, zou het jammer zijn dat u vanwege bepaalde redenen 'het toch maar niet doet'.

Een héél groot punt (in België) toch, maar ik denk overal, want de wereld wordt steeds kleiner: hoe zit het met uw talen want u moet toch ongeveer in minstens 4 talen kunnen spreken, lezen en (handels)correspondentie uitvoeren.
Talen zijn een onschatbare troef voor iemand die (directie)secretariaatswerk wil uitvoeren. De specifieke dingen van bedrijf X, Y of Z die leer je on the field, maar talen en diverse computerpakketten, dat hoort al bij de 'standaarduitrusting'

Ik wens u veel succes en arbeidsvreugde maar doe geen studies die tot niks leiden!
Je zou eens naar een leerwerkloket in jouw gemeente (of een grotere gemeente vlakbij als je in een dorp woont) kunnen gaan. Zij kunnen je veel informatie geven over waar werk te vinden is en eventuele scholing die je daarvoor moet / kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-09-2018 13:07
Neem vetgedrukte een beetje met een korreltje zout is mijn advies ;-)
Ik heb deeltijd HRM gedaan en de relevante werkpraktijk werd toch echt streng gecontroleerd en beoordeeld.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat TO een opleiding HRM moet gaan doen. Idd veel te veel vissen met opleiding en ruime werkervaring om er tussen te komen.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-09-2018 12:16
Itt Viva-Amber verwacht ik dat de zwaardere secretaresse functies absoluut niet zullen verdwijnen, waaronder directiesecretaresse en PA etc. Een drukke directeur heeft nl een goede rechterhand nodig om goed te kunnen functioneren. Dit zal nooit volledig geautomatisserd kunnen worden.
Als we de afgelopen jaren iets hebben geleerd is dat je nooit nooit moet zeggen in deze context. Denk alleen maar aan hoe de jongere generatie werkt t.o.v. de vorige generatie. Als ik bij mij op het werk zie hoeveel werk dat de directiesecretaressesin het verleden deden is vervallen Bijvoorbeeld: onze nieuwe country manager (39 jaar oud) maakt al zijn afspraken zelf in Outlook en verstuurd ook alle mail, ook de "all employee"-mails zelf. De directeuren doen het al langer allemaal zelf. Vroeger had iedere directeur bij ons een eigen secretaresse. Nu is er 1 voor al het senior management (die ondertussen ook nog allerlei dingen doet voor de rest van het team).
Sara9876 schreef:
21-09-2018 13:36
Als we de afgelopen jaren iets hebben geleerd is dat je nooit nooit moet zeggen in deze context. Denk alleen maar aan hoe de jongere generatie werkt t.o.v. de vorige generatie. Als ik bij mij op het werk zie hoeveel werk dat de directiesecretaressesin het verleden deden is vervallen Bijvoorbeeld: onze nieuwe country manager (39 jaar oud) maakt al zijn afspraken zelf in Outlook en verstuurd ook alle mail, ook de "all employee"-mails zelf. De directeuren doen het al langer allemaal zelf. Vroeger had iedere directeur bij ons een eigen secretaresse. Nu is er 1 voor al het senior management (die ondertussen ook nog allerlei dingen doet voor de rest van het team).
Ik zeg ook niet dat er voldoende werkgelegenheid in is/blijft en dat er, zoals in jouw voorbeeld, enorm veel in gesneden wordt. Wel dat het haast onmogelijk is om het helemaal te automatiseren. Juist daarom is het belangrijk om met een enorme berg (praktijk)ervaring te komen en niet alleen met een diploma. De eisen en verwachtingen liggen gewoon een stuk hoger dan zo’n 15 jaar geleden, dat bedoelde ik te zeggen ;-)
Nummer*Zoveel schreef:
21-09-2018 13:23
Ik heb deeltijd HRM gedaan en de relevante werkpraktijk werd toch echt streng gecontroleerd en beoordeeld.

Ik begrijp wat je zegt, maar in mijn geval destijds had ik geen baan die overeen kwam met de opleiding, omdat ik als ZZP’er een andere (tijdelijke) opdracht had. Als het zo ontzettend belangrijk was voor de opleiding hadden ze mij moeten weigeren om deze opleiding te volgen, wat zij als bedrijf uiteraard zelden zouden doen gezien het bedrag wat ik voor deze opleiding moest betalen. Ik voldeed namelijk wél aan de benodigde overige vereisten om de opleiding te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt het wel in een erg moeilijke hoek. Administratieve functies - zeker parttime - zijn ontzettend gewild en worden steeds schaarser door steeds verdergaande automatisering.

Bij vacatures zijn er zo ontzettend veel sollicitanten dat werkgevers heel kieskeurig kunnen zijn.

Wellicht je ook op geheel andere sectoren concentreren? Evt. een praktische en korte opleiding volgen?
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-09-2018 14:16
Ik begrijp wat je zegt, maar in mijn geval destijds had ik geen baan die overeen kwam met de opleiding, omdat ik als ZZP’er een andere (tijdelijke) opdracht had. Als het zo ontzettend belangrijk was voor de opleiding hadden ze mij moeten weigeren om deze opleiding te volgen, wat zij als bedrijf uiteraard zelden zouden doen gezien het bedrag wat ik voor deze opleiding moest betalen. Ik voldeed namelijk wél aan de benodigde overige vereisten om de opleiding te volgen.
Bij ons werd je dus inderdaad van de opleiding gegooid als je praktijk niet voldeed. En logisch ook, want er stond een flink aantal studiepunten tegenover die relevante werkpraktijk.
Nummer*Zoveel schreef:
21-09-2018 14:33
Bij ons werd je dus inderdaad van de opleiding gegooid als je praktijk niet voldeed. En logisch ook, want er stond een flink aantal studiepunten tegenover die relevante werkpraktijk.
Gelukkig was dat bij mijn opleiding niet het geval en begrepen zij mijn freelance positie. Meer dan voldoende relevante praktijkervaring, maar op dat moment geen opdracht mbt de te volgen opleiding. Sterker nog, mijn opdracht was korter dan de opleiding zou duren. En fijn dat ze zo flexibel en meedenkend waren, want voor hetzelfde geld word je halverwege een opleiding ontslagen en heb je helemaal geen baan meer. Zouden ze je dan ook moeten verbieden de rest van de opleiding te volgen en af te ronden, terwijl je daarvoor toch een paar duizend Euros hebt betaald?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties zover, geeft me zeker stof tot nadenken!
En inderdaad, er zijn altijd veel reacties op de functies waarop ik solliciteer, misschien moet ik daar ook eens kritisch over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-09-2018 14:50
Gelukkig was dat bij mijn opleiding niet het geval en begrepen zij mijn freelance positie. Meer dan voldoende relevante praktijkervaring, maar op dat moment geen opdracht mbt de te volgen opleiding. Sterker nog, mijn opdracht was korter dan de opleiding zou duren. En fijn dat ze zo flexibel en meedenkend waren, want voor hetzelfde geld word je halverwege een opleiding ontslagen en heb je helemaal geen baan meer. Zouden ze je dan ook moeten verbieden de rest van de opleiding te volgen en af te ronden, terwijl je daarvoor toch een paar duizend Euros hebt betaald?
Jazeker, en dat gebeurde dus ook. Je kreeg geloof ik 3 maanden om een nieuwe plek te vinden, en als dat niet lukte, dan moest je stoppen.

Dat is toch niet zo gek? Als je in de voltijd je stages niet afmaakt, krijg je ook je hbo-diploma niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven