Werk & Studie alle pijlers

Kraamverzorgsters, help!

21-09-2018 12:14 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een dringende vraag aan de kraamverzorgsters onder ons.
Mijn huidige baan lijkt begin volgend jaar af te lopen (ik werk nu op kantoor bij een klein bedrijf dat er mee lijkt te stoppen volgend jaar).

Nu trekt mij al jaren het werk van een kraamverzorgster. Denk echt dat dit op mijn lijf geschreven is en word ook enthousiast van het idee.

Alleen......... Ik wil niet vastzitten aan 'minimaal 8 dagen achter elkaar werken' wat op veel vacatures staat. Dit omdat moeder worden echt mijn #1 doel is in 't leven en ik dan niet werken op die manier boven mijn gezin wil zetten. Qua tijden zal ik wel flexibel blijven, maar bestaan er banen als kraamverzorgster voor 'vaste dagen' of in ieder geval niet meer dan 4 dagen achter elkaar?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens moeder worden! Uit eigen ervaring weet ik dat dat niet zo vanzelfsprekend is als dat het klinkt (ook hier #1 wens en al 2,5 jaar bezig zonder resultaat. Als ik mijn werk er 2,5 jaar geleden op had afgestemd was ik mooi de sjaak geweest)
pergamon wijzigde dit bericht op 21-09-2018 12:18
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je het diploma al?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet zo. Ja, je werkt misschien 8 dagen achter elkaar, maar daarna kan je dan toch ook een aantal dagen vrijnemen en aan je gezin besteden? Alles staat of valt met de afspraken die je met je man maakt en de flexibiliteit van de opvang die je kiest en je netwerk (opa, oma).
Alle reacties Link kopieren
Werkt het in de kraamzorgbranche niet hetzelfde als in de luchtvaart, dat je 8 dagen werkt en dan een periode vrij bent?
Ik heb mijn kraamzorgorganisatie er indertijd bewust op uitgekozen dat zij garandeerden dat we de hele periode dezelfde kraamverzorgster kregen. Dat gedoe met verschillende mensen in huis wat ik van anderen hoorde had ik echt geen zin in.

En wat Pergamon al zegt: eerst maar eens zwanger worden want zo vanzelfsprekend is dat niet. Wij hebben op de tweede ook 3,5 jaar moeten wachten.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de Kraamzorg en heb een klein kind thuis. Inderdaad lastig te combineren maar echt niet onmogelijk.

Overigens ben je na 8 dagen inderdaad een aantal dagen vrij. Er wordt tegenwoordig ook vaker op rooster gewerkt, voor mensen met kleine kinderen echt ideaal! Dan werk je 8 dagen en heb je daarna bijvoorbeeld 4/5 dagen vrij. Standaard, het hele jaar door. Zo kun je ook makkelijker dingen plannen.

Als je nog meer vragen hebt, kom maar door!
Klinkt niet echt of het op je lijf geschreven is. Als kraamvrouw lijkt me een kraamverzorgende voor hele periode het fijnste. Daarnaast is het geen 24 uur per dag hè. Hier kwam ze 6 uur op een dag dus kun je nog 17 uur thuis doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in een kraamhotel in een ziekenhuis gaan werken. Daar werken ze met diensten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.kraamzorgdewaarden.nl/blog/ ... s-voor-jou
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar ik neem aan dat je daar toch een opleiding/diploma voor moet hebben? Hoe ga je dat regelen als je per begin volgend jaar dus al een nieuwe baan moet hebben?

En je bent nog niet zwanger en er is voorlopig nog geen kindje. Dus om je dan nu al zorgen te maken over die werkperiodes, lijkt me iets voorbarig. En na zo'n werkperiode volgt een vrije periode; dat is weer een groot voordeel lijkt mij.
Ben lang geleden in de jaren 90 kraamverzorgster geweest en er waren ook wel mogelijkheden tot kraambezoeken dus 2 uur gemiddeld bij 1 gezin alleen mbt moeder en kindzorg.
Echter kwam dit niet heel vaak voor.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kraambureau hadden ze elke avond van (volgens mij) 18 uur tot 5 uur een dienst en die deden dan de partimers om naar een gezin te gaan om te assisteren tijdens bevalling en op te starten. De volgende morgen kreeg je dan je vast kraanverzorger voor 8 dagen (fullrimers). Zo had ik wel 2 verschillende, ze was er van 22.00 tot 1.00 tijdens bevalling en eerst 2 uur na geboorte, en de andere de volle 8 dagen. Vond dat geen probleem. Met die eerst bouw je toch geen band op, was vooral f praktisch uitleggen hoe of wat en snel weg gestuurd zodat we konden gaan slapen!
Midden in de week wisselen lijkt me dan echt weer niet praktisch!
Noalien schreef:
21-09-2018 13:24
Bij mijn kraambureau hadden ze elke avond van (volgens mij) 18 uur tot 5 uur een dienst en die deden dan de partimers om naar een gezin te gaan om te assisteren tijdens bevalling en op te starten. De volgende morgen kreeg je dan je vast kraanverzorger voor 8 dagen (fullrimers). Zo had ik wel 2 verschillende, ze was er van 22.00 tot 1.00 tijdens bevalling en eerst 2 uur na geboorte, en de andere de volle 8 dagen. Vond dat geen probleem. Met die eerst bouw je toch geen band op, was vooral f praktisch uitleggen hoe of wat en snel weg gestuurd zodat we konden gaan slapen!
Midden in de week wisselen lijkt me dan echt weer niet praktisch!
Ach, 3 weken geleden m’n kraamweek gehad, zondag thuis gekomen. Kraamhulp 1, zij kwam maandag ook.
Kraamhulp 2 kwam dinsdag t/m donderdag.
Vanwege herindicatie voor een halve dag kwam vrijdag kraamhulp nummer 3. Ging op dat moment zo slecht met mij dat zij direct herindicatie heeft aangevraagd. Bleef de hele dag ipv de halve dag.
Vanwege herindicatie kwam kraamhulp 4 zaterdag en zondag.

Nu zijn wij wel uitzonderlijk, maar ik vond en vind het geen probleem. 4 verschillende vrouwen, 4 verschillende aanpakken. Van alle 4 hebben we de adviezen eruit gepakt waar wij wat mee konden. Ideaal? Nee. Probleem? Nee ook niet
Alle reacties Link kopieren
Maar het zijn toch geen 8 dagen van 8 uur over het algemeen?

Mijn moeder is kraamverzorgster en regelde (toen wij nog klein waren, in de jaren 80) altijd dat ze in een weekend begon. Dan kon ze de lange en intensieve dagen doen als mijn vader thuis was. Die latere dagen kon ze dan onder schooltijd doen. Of wij gingen uit school 1 of 2 dagen naar een tante of vriendin. En dan mochten we naar huis als mijn vader aan het eten begon.

En volgens mij kan dat nog steeds. De kraamverzorgster bij mijn jongste deed dat ook. En toen ik extra uren kreeg door een complicatie mocht ik van haar kiezen, of er voor een volle dag een andere kraamhulp kwam, of dat ik liever had dat zij bleef maar dan uitgesmeerd over meer dagen onder schooltijden.

Ook mijn moeder plant ( ook nu ze al lang geen thuiswonende kinderen meer heeft) een deel van haar uren flexibel in met het gezin waar ze werkt.
“Help” in de topictitel, een “dringende” vraag hebben en vervolgens niet reageren.. Bijzonder. Ook niet echt leuk voor alle behulpzame reacties.
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Ik heb inderdaad niet gereageerd, maar heb wel heel erg veel gehad aan de reacties die gegeven zijn. Dus dank allemaal.
Het gaat 'm voor mij niet worden. Het werk lijkt me geweldig, maar de verplichtingen die daarbij komen kijken niet.
Heb ook bij wat kennissen navraag gedaan en alle 3 de kraamverzorgsters zijn op een gegeven moment gestopt omdat het niet meer te combineren viel met hun gezin.

Om nog wel even kort te reageren op Pergamon. Wij zijn net begonnen met het 'proberen zwanger te worden'. Ik ga er niet vanuit dat het meteen raak is, maar ik ga er ook niet vanuit dat het jaren duurt. Dus ik wil wel al rekening houden met een mogelijke zwangerschap bij 't kiezen van een carrièrerichting.

Allemaal nogmaals bedankt! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch zomaar een vraag aan je, TO

Dacht je nu echt dat je zonder opleiding het vak van kraamverzorgende kon beoefenen?
Je denkt dat het je op het lijf is geschreven, maar na een paar reacties in een topic toch maar niet want "verplichtingen". Leek het je vooral leuk omdat het iets met baby's is? Je komt nog erg jong en bleu over. Uiteindelijk zal er toch brood op de plank moeten komen dus tenzij je vriend een gezin kan onderhouden zul je moeten gaan werken en dat brengt verplichtingen met zich mee. Wellicht een goed idee om uit te zoeken wat je dan wel wilt en wat je past?
En ik zou iets meer doelen stellen dan moeder worden, want zoals hier al gezegd is kan het erg lang duren of misschien wel helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
@Pearle
@Cafetière

Ik heb nóóit carrière willen maken, dat vind ik niet belangrijk.
Ik heb altijd moeder willen worden, dat wel. En daarnaast zou ik graag willen blijven werken, een leuke baan. Ik heb vanaf mijn 17e altijd fulltime gewerkt, dus ik heb helemaal geen moeite met verplichtingen. Maar ik zal nooit mijn werk boven mijn gezin verkiezen, zolang ik de keuze heb. Dus kies ik niet voor een baan waarbij heel veel aan verplichtingen komt kijken. Geen baan waarbij je dus verplicht bent om minimaal 8 dagen achter elkaar te werken. Dat is mijn keuze.
Of ik mijn werkzaamheden bij een gewone kantoorbaan van 24 uur per week leuker vind dan de werkzaamheden in de kraamzorg? Waarschijnlijk niet. Maar dat heb ik dan over voor mijn gezin tegen die tijd. Want dat gaat me voor. En daar kies ik dan voor.

En nee, tuurlijk dacht ik niet zomaar te kunnen beginnen in de kraamzorg zonder diploma. Ik heb de kans om in januari te beginnen aan een BBL opleiding bij een kraamzorgorganisatie die bij het halen van het diploma minstens 3 jaar werk garandeert. Dat had ik dan gedaan, als ik ervoor gekozen had.

Ik sluit zo VIVA Forum weer af en zit er verder totaal niet mee, maar ik vind jullie wel erg 'hatelijk' overkomen. Lijkt me niet nodig op zo'n forum als deze.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees toch eigenlijk niks hatelijks, wel realistische opmerkingen


Gewoon kijken wat bij jou past, ik had wel de indruk omdat je zelf met zwanger worden bezig bent, je opeens geïnteresseerd was in de kraamzorg. is logisch hoor als je in je hoofd bezig bent met een baby :)
Ik denk dat kraamverzorgende juist heel goed te combineren is met een kleintje. Het hangt wel een beetje af van hoeveel je wilt werken/hoeveel inkomen je wilt hebben. Ik ken kraamverzorgsters die enkel korte uren werken (gezinnen met 3 uur zorg per dag) of juist kraamverzorgsters die één gezin in de maand doen en dan drie weken vrij zijn. Dan zit je vaak wel aan die 8 dagen vast, maar ben je (denk ik alsnog) minder van huis.

Voordeel is dat je als kraamverzorgster zelf een beetje kan schuiven qua werktijd, begint jouw oppas bijvoorbeeld pas om 9:00 dan kan jij met je gezin afspreken dat je om 9:30 gaat starten. Dat kan heel fijn zijn.

Edit: kraamzorg werkt inderdaad volgens zo'n 'luchtvaart systeem'. Je werkt een blok en je bent een blok vrij. Afhankelijk van wat je zelf afspreekt natuurlijk. Er is wel veel vraag naar leuke kraamverzorgsters, go for it girl!
Alle reacties Link kopieren
@Pearle, dat zou inderdaad kunnen! Ik ben van jongs af aan al geïnteresseerd in alles wat met zwangerschap & kids komt kijken. Als tiener veel baantjes gehad als oppas of in de kinderanimatie. Dus dat heeft zich misschien wel doorgetrokken waardoor ik hoop moeder te worden en misschien daarom ook wel zo geïnteresseerd ben in de kraamzorg.

@CallieB, bedankt voor de info! Het kraambureau waar ik een BBL opleiding kon gaan doen werkt helaas niet zo. Daar word je gewoon 8 uur per dag verwacht voor minstens 8 dagen achter elkaar. En als je wel (in overleg met het gezin) minder uren werkt aan bijvoorbeeld het einde, dan moet je oproepbaar zijn voor andere gezinnen/bevallingen.
Mocht ik een organisatie vinden die inderdaad werkt zoals jij omschrijft, dan valt daar over na te denken, zeker!

Het gaat om regio Achterhoek trouwens, mocht íemand iets weten... ; :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven