Werk & Studie alle pijlers

salarisvergelijking huidige/nieuwe baan

23-09-2018 00:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben in de race voor een vacature met een bepaalde salarisindicatie. Ik wil deze graag vergelijken met mijn huidige salaris om te kijken hoe ik uit ga komen, maar ik twijfel of ik die vergelijking wel goed doe

Huidige werkgever:
  • Mijn brutto salaris is nu €3835,- obv 36 uur. Ik werk 28 uur dus bruttosalaris is €2983,-.
    Salaris is exclusief 8% vakantiegeld en een 13e maand.
    Organisatie kent 25 vakantiedagen en ik krijg deze naar rato voor 28 uur.
    Ik krijg nog een reiskostenvergoeding, maar ik weet niet hoeveel dat is.
    Bij deze werkgever ben ik ik vaste dienst.
Evt nieuwe werkgever:
  • Max brutto maandsalaris is €5333,- obv 32 urige werkweek.
    Inclusief 8% vakantiegeld en betaalde vakantiedagen (u bouwt in deze periode dus geen betaalde vakantiedagen op staat er in de vacaturetekst).
    Ik ontvang mijn salaris per cyclus van 4 weken, inclusief uw vakantiegeld en (22 op jaarbasis) vakantiedagen.
    Exclusief woon/werk reiskosten a 19 cent per km of per 1ste klas OV.
    Bij deze werkgever kom ik via een uitzendconstructie.
Beide salarissen zijn dus verschillend en ik zal dus moeten rekenen hoe dat onder aan de streep gaat uitkomen. Wat ik tot nu toe gedaan heb is (alle bedragen brutto en afgerond op hele bedragen):

Huidige salaris:
  • 2983 / 4 = 746 per week
    52 weken x 746 = 38779,- brutto per jaar
    13e maand reken ik 1 maand salaris voor is 2983.
    38779 + 2983 = 41762 hier 8% vakantiegeld overheen is: 3341
    Totaal = 41762 + 3341 = 45103 brutto jaarsalaris
Evt nieuw salaris:
  • 5333 / 4 = 1333 per week
    52 weken x 1333 = 69329 brutto jaarsalaris
    Hier komt dan geen extra 13e maand of vakantiegeld meer over heen.
    Maar nog wel extra reiskosten, want voor deze functie ga ik veel kilometers maken.
Dan zou ik zn 24000 meer gaan verdienen in de nieuwe functie. Maar ik kom ook in een hogere belastingschaal. Wat is dan het verschil bij een netto salaris? Want ik weet niet hoe je dat berekend.

Het gaat om een junior functie en de recruiter checkte van de week bij mij nog extra of ik wel akkoord kon gaan met het maandsalaris van 5333. En juist omdat ze het zo specifiek vroeg ben ik gaan twijfelen. Zie ik iets over het hoofd?

Uitbetaling per 4 weken lijkt mij dan wel lastig, dan moet ik met mijn partner gaan kijken hoe we dat met de vaste lasten moeten gaan doen.

Vakantiedagen zijn wel een stuk minder, maar 20 op jaarbasis. Ik weet niet of ik dat nog extra kan onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Voor een goede vergelijking moet je (volgens mij, het is laat en ik ben niet zo heel goed met getallen) bij de nieuwe baan nog even 4,5 week aan ‘vakantiesalaris’ aftrekken. Je rekent jezelf te rijk op deze manier. Dus 4,5x1333= 5998,50.

69339 - 5998 = 63341 op jaarbasis. Tenzij je geen vakantie opneemt natuurlijk.
Wat betreft het betaald worden per 4 weken, dat is even wennen, maar je kunt dat simpel oplossen. Je zet het apart op een spaarrekening ofzo en je betaalt jezelf een vast bedrag per maand. Dan kun je gewoon je rekeningen betalen zoals je gewend was. Dus dat zou verder geen belemmering moeten zijn.

Verder kun je een maandsalaris niet zo terugrekenen naar 4 weken. Dus je moet gewoon (12 x 2983 x 1,08) + 2983 doen voor salaris 1 (13e maand is zwaarder belast).

En dan 52 x 5333 voor salaris 2.

Het nieuwe salaris zal vooral hoger zijn omdat het geen vast vast contract is. Is er pensioen ofzo geregeld? Of moet je dat zelf doen? Dat soort dingen maakt ook verschil. Je wordt waarschijnlijk ook niet betaald als je vrij neemt, want het is op uitzendbasis.
Alle reacties Link kopieren
Verdien je zoveel, weet je niet eens hoe je bruto schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er precies lastig aan per vier weken je salaris krijgen? Zeker met dit inkomen en nog twee verdieners (ga ik ff van uit) moet dat toch geen probleem zijn?
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
23-09-2018 01:16
Voor een goede vergelijking moet je (volgens mij, het is laat en ik ben niet zo heel goed met getallen) bij de nieuwe baan nog even 4,5 week aan ‘vakantiesalaris’ aftrekken. Je rekent jezelf te rijk op deze manier. Dus 4,5x1333= 5998,50.

69339 - 5998 = 63341 op jaarbasis. Tenzij je geen vakantie opneemt natuurlijk.
Ah dat is idd iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Tnx voor het opmerken.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-09-2018 01:16
Het nieuwe salaris zal vooral hoger zijn omdat het geen vast vast contract is. Is er pensioen ofzo geregeld? Of moet je dat zelf doen? Dat soort dingen maakt ook verschil. Je wordt waarschijnlijk ook niet betaald als je vrij neemt, want het is op uitzendbasis.
Nee klopt is een jaarcontract.
Pensioen staat in het nieuwe aanbod nergens genoemd en ook vergeten naar te vragen. Is idd een belangrijk punt.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
23-09-2018 02:09
Wat is er precies lastig aan per vier weken je salaris krijgen? Zeker met dit inkomen en nog twee verdieners (ga ik ff van uit) moet dat toch geen probleem zijn?
Per 4 weken krijg je een lager maandbedrag dan per maand, maar je vaste lasten zijn wel maandelijks. Het is niet een heel probleem, maar je moet dat wel ff regelen in je boekhouding. Mijn partner werkt als zzper, soms ontvangt ze maanden niks, dan opeens een groot bedrag voor al het werk. Alle vaste lasten waren dus op mij maandelijkse salaris afgestemd.
Je maakt rekenfouten:
Bij je huidige baan is je salaris per maand x 12 je jaarsalaris, niet maandbedrag gedeeld door 4 * 52

Daarnaast reken je bij je huidige salaris met 28 uur, bij je nieuwe baan met 32 uur. Je moet voor een eerlijke vergelijking beiden omrekenen naar hetzelfde aantal uren (dus huidige maandsalaris delen door 28 maal 32).

En klopt het dat je vakantiegeld over je dertiende maand krijgt? Ik ben er niet zo in thuis maar betwijfel of dit klopt.

Bij je nieuwe baan: is het aangegeven maandsalaris het bedrag per 4 weken, of echt het maandbedrag, wat je dan x 12 moet doen, maar in 13 delen uitbetaald krijgt?

En dan idd nog de kosten voor pensioen en vakantiedagen.

Vergis je niet in de kosten voor vakantiedagen: een maand telt zo’n 22 werkdagen. Met 22 vakantiedagen per jaar is dat zo’n 9% van je gewerkte dagen op jaarbasis, en dus ook 9% salaris. (Exacte nummers kan je wel vinden als je zoekt op aantal werkdagen per jaar).
Krijg je officiële feestdagen wel doorbetaald?

Hoger belastingtarief maakt natuurlijk niet zo veel uit, dat geldt alleen voor het deel van je inkomen wat boven die grens uitkomt, niet voor je hele salaris.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 07:28
40.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is niet raar om bijonderhandelingen te vragen om een indicatieve bruto-netto berekening. Gewoon doen en dan goed vergelijken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
chocolol schreef:
23-09-2018 01:24
Verdien je zoveel, weet je niet eens hoe je bruto schrijft.

:rofl:

Ik vraag me ook af wat voor functie dit is met zo’n riante salaris als junior ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
23-09-2018 07:42
:rofl:

Ik vraag me ook af wat voor functie dit is met zo’n riante salaris als junior ook nog.
Riant.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jaarsalaris huidige baan obv 32 uur
€3835 /36 X 32 = €3409
€3409 X 1,08 X 12 mnd + €3409 = €47.590 per jaar

Jaarsalaris nieuwe baan
Onduidelijk of je €5333 per maand of 4 weken krijgt. Ik denk per maand.
€5333 X 12 = €63.996 per jaar
(Bedrag p 4 weken is /13 = €4923)

Maar geen vakantiedagen:
Nieuwe maandloon €5333 /21,75 = dagloon €245 X 25 vakantiedagen per jaar = €6125
€63996 - €6126 = €57.870 per jaar

Maar zoals ook eerder aangegeven. Pensioenopbouw (echt wel belangrijk), doorbetaald bij ziekte? Doorbetaald met Kerst etc.?
Alle reacties Link kopieren
Maar wie zegt dat je het max. salaris ook krijgt dan? Kan best dat je een stuk lager ingeschaald wordt, lijkt me.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Denk er ook aan dat je bij deze nieuwe werkgever niet doorbetaald krijgt als je verlof opneemt.

De waarde van de 22 vakantiedagen zit in het salaris.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat iets meer verdienen, maar er kleven zoals hierboven gezegd ook een aantal nadelen aan. Pensioen is een vraagteken en doorbetaling bij ziekte bijvoorbeeld. Daarnaast geef je een vast contract op voor een uitzendcontract.

Belangrijkste vraag is denk ik het toekomstperspectief. Is er iets afgesproken over dat het bedrijf je overneemt na x periode goed presteren? Hoe zit het met zaken als doorgroeien, aangezien je als junior begint? En hoe zit dat bij je huidige werkgever? Van welke baan wordt je uiteindelijk blijer?

Zonder dergelijke goede afspraken of garanties zou ik er niet aan beginnen. Teveel nadelen en risico's ten op zichte van onder de streep een klein beetje meer loon.
Alle reacties Link kopieren
De baan waar ik nu in zit vind ik echt niet meer leuk. Ik moet daar voor mezelf echt zsm weg. Iedere dag weer frustraties, heb het lang aangekeken, maar zit nu op het punt dat er iets moet veranderen.
De baan bij deze organisatie is iets wat ik in het verleden al eens gedaan heb, wat ik super tof vind om te doen. En deze organisatie is voor mij wel echt een ultiem doel om binnen te komen. Er is geen kans om intern over genomen te worden. Maar als externe zit je er ook veel beter, qua salaris, maar ook de kans om te blijven. Intern wordt vaak gereorganiseerd wat ze weer opvullen met externen. De opdracht is voor 1 jaar, met kans op verlenging tot 3 jaar. Daarna stopt het denk ik, kan ik nu nog niet overzien.

Ik heb nog nooit voor een uitzendorganisatie gewerkt, dus dat vind ik zeker spannend. Een vast contract geef ik graag op voor een baan waar ik weer blij van wordt. Wat heb ik aan zekerheid als ik er doodongelukkig ben? De zekerheid betaald mn hypotheek, maar de afgelopen jaren ben ik steeds verder terug gegleden in mn werk nog leuk vinden en met plezier opstaan om te gaan werken.

De opmerkingen over pensioen, doorbetaling bij ziekte/feestdagen en de vakantiedagen neem ik zeker mee. Mijn focus is nu zsm bij de opdrachtgever om tafel komen. En daarna onderhandel ik bij het recruitmentbureau verder. De opdrachtgever heeft haast, deze maand alles nog rond. Ik hoop dat ik daarmee wat ruimte kan pakken bij het recruitmentbureau.
Malagueña schreef:
23-09-2018 08:27
Maar wie zegt dat je het max. salaris ook krijgt dan? Kan best dat je een stuk lager ingeschaald wordt, lijkt me.

Dit denk ik ook. Afhankelijk van je opleiding en ervaring wordt je in een trede op de schaal geplaatst die als laatste trede dat max bedrag heeft. Dat is dan je salaris over 5 tot 10 of zelfs 15 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
23-09-2018 08:27
Maar wie zegt dat je het max. salaris ook krijgt dan? Kan best dat je een stuk lager ingeschaald wordt, lijkt me.
Kan zeker en houd ik ook rekening mee. Ik zit nu in een heel ander werkveld op medior/senior niveau en weet wat ik daar waard ben. Ik weet ook wel waar ik de nadruk op moet leggen om te verkopen waarom ik in de evt nieuwe baan een hoog salaris waard ben.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik begrepen dat ik de eerste 6 maanden geen pensioen opbouw, daarna wel. Dat is conform uitzendbranche CAO? Loop ik daar enig risico mee?

Ziektedagen worden wel uitbetaald, maar de eerste 2 dagen niet.

Op mijn vraag over de vakantiedagen heb ik nog geen antwoord gekregen. (zooooo irritant, dat als je 5 vragen stelt dat men er maar op 3 antwoord geeft.... :steam: ) Maar we hebben nog wel een mondeling gesprek mocht de baan mij gegund worden.
Alle reacties Link kopieren
Of je risico loopt met geen pensioenopbouw ligt aan jezelf. Als je gedisciplineerd genoeg bent om zelf genoeg apart te zetten hoeft het geen probleem te zijn. Of anders zelf pensioen opbouwen, maar je mist wel het werkgeversdeel.

Eerste 2 dagen (dus de belangrijkste) krijg je niet uitbetaald bij ziekte, dus een dagje niet lekker en je hebt gelijk geen loon.

Ik zou zelf nooit voor dit soort constructies kiezen, maar als je weg wilt bij je huidige werk en deze baan klinkt als je droombaan. Tja, dan kan je het voor lief nemen.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen meld ik me niet ziek bij een dagje niet lekker voelen, maar gewoon wanneer ik echt ziek ben. En dan ben je meestal wel een week thuis.

Pensioenopbouw vind ik wel een issue, daar zal ik over in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Wie betaalt nu de pensioenpremie? Jij, je werkgever of samen? Hoe zit dat in de nieuwe situatie?

En over 'ik ben nooit ziek'. De kans is dan wel klein, maar àls je langdurig ziek wordt is de schade heel groot als je direct naar 70% inkomen gaat. Bovendien is de kans op werkloosheid groot bij een uitzendbaan.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven