Werk & Studie alle pijlers

Te laat komen bij clienten.

26-09-2018 21:42 66 berichten
Ik kom meestal gewoon op tijd, vaak zelfs te vroeg omdat ik niet graag te laat kom. Nu is het echter zo dat de planning gewoon geen rekening lijkt te houden met reistijden van client A. naar B. waardoor je soms dus net te laat komt omdat je niet bekent bent in het dorp/buurt en dus even moet zoeken omdat Google Maps soms ook niet echt betrouwbaar is.
Ik voel me dan altijd zo rot tegenover clienten omdat ik te laat ben terwijl de client het vaak ook geen punt vind als ik max. 10 minuutjes te laat ben en aangeef waarom ik wat later ben en ook gewoon wat langer blijf. Heb ook een keer gehad dat iemand na 4 minuten al kantoor ging bellen waar ik bleef terwijl ik in de straat even aan het uitzoeken was welke flat ik nu precies moest hebben want Google Maps had de verkeerde aangegeven.

Ik vraag me af hoe anderen hiermee omgaan als dingen net iets te strak gepland zijn waardoor je te laat komt. Bel je dan bij voorbaat al op dat je later bent (mits je een telefoonnummer hebt), bel je pas als je meer dan x minuten te laat gaat komen of geef je niks aan en maak je excuses als je er bent?
Alle reacties Link kopieren
In welk werkveld werk je?
Alle reacties Link kopieren
Je niet zo druk maken. In de wijkzorg wordt cliënten vaak verteld dat het 30 minuten eerder of later kan worden. Als het met afwijkt even bellen.

Dit klinkt als huishoudelijke zorg. Ik zou even overleggen met je planner dat je hier tegen aan loopt en of er 10 minuten tussen kunnen. Of gewoon accepteren dat het zo is.
Alle reacties Link kopieren
Hi To,
Ik probeer ook altijd op tijd te komen. Als het gaat om een vergadering/cursus en ik kom te laat, maak ik ter plekke excuses. Ze gaan zonder mij wel van start immers. Als het een afspraak is waarbij mensen op me zitten te wachten, bel of app ik als ik aan zie komen dat het niet gaat lukken op tijd te komen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Proberen los te laten hoe lastig het ook is. Ik heb overigens ook weleens (vandaag nog) dat mensen boos zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik plan zelf alles in, maar het verkeer in de stad is erg onvoorspelbaar. Soms komt er bij een cliënt iets onverwachts tussendoor of word ik gebeld en wil ik dat gesprek even afmaken.
Als ik 5 minuten of meer te laat ben, bel of app ik even. Zeker als ik er voor de eerste keer, of nog niet zo lang kom.
Ik merk dat de meeste mensen het niet erg vinden als ik wat later ben. Ze maken zelf ook allemaal wel eens mee dat ik voor hen wat langer blijf als dat nodig is of m'n best doe een telefonische afspraak tussendoor te plannen omdat nog even iets met een andere hulpverlener kort gesloten moet worden. Beetje geven en nemen zegmaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook in de thuiszorg gewerkt, de cliënten weten dat je een speling hebt van 30 min. (Eerder of later). Mocht ik al veel later komen door omstandigheden dan belde ik de cliënt dat ik later kwam.
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
26-09-2018 21:44
In welk werkveld werk je?
Ja, dat lijkt mij ook wel relevant.
Ik ben superpunctueel, ben echt heel stipt. Als ik ergens te laat ben, is daar een hele goede reden voor. Maar dat weet niet iedereen. Jij hebt het over cliënten, die kennen jou vaak niet of nauwelijks, neem ik aan. Wie plant die cliënten dan? Ik bedoel, wel een beetje dom om reistijd niet in te calculeren.

Bellen als je te laat dreigt te komen is netjes, maar kan natuurlijk niet in elke situatie. Maar goed, de mate van ergernis hangt af van het karakter van de cliënt. Ik haat laatkomers. Omdat ik daar zelf heel zorgvuldig in ben, erger ik me suf aan mensen die slordig met andermans tijd omgaan. Maar dan heb ik het over notoire laatkomers; incidenteel kan het natuurlijk een keer gebeuren.

Maar het ligt wel degelijk ook aan je werkveld. Voorbeeldje : toen mijn vader terminaal was, had hij een morfinepomp. Daar kwam dagelijks iemand naar kijken en aan prutsen. Dat ding was op dat moment zó cruciaal voor hem, dat hij echt nerveus en geïrriteerd werd als die persoon later kwam dan verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zet je dan geen goede routeplanner op je telefoon? Er zijn er meer dan Google maps. En als je naar een nieuw adres moet de dag van te voren goed uitzoeken waar je heen moet en kijken hoeveel tijd dat ongeveer kost.
Herkenbaar. Ik heb hiervoor ook in de thuiszorg gewerkt en had nog geen auto. Planner zou er rekening mee houden, maar dat was uiteindelijk niet zo. Had een kwartier om van cliënt A naar cliënt B te gaan, op de fiets. Dat was echt krap, vooral als het nog in een andere plaats was. En als het slecht weer was, ging ik met de bus. Hier is dat echt een drama, dus dat vermeed ik zoveel mogelijk. Ik had toen ook nog geen auto.
Gelukkig waren al mijn cliënten daar echt niet moeilijk in, en wisten ze dat het even niet anders kon. Vaak bleef ik dan wat langer als ik echt een kwartier later kwam, of ik haalde dat op een andere dag in. Ik gaf mijn vaste cliënten ook mijn telefoonnummer, zodat ze niet eerst naar het hoofdkantoor moesten bellen.

Je kan even met je planner overleggen eventueel.
Mocht dat niets uithalen, zorg dan dat je gewoon relaxed binnenkomt. Ik maakte in het begin nog weleens de fout dat ik dan wat gestresst binnenkwam bij de cliënt, waarop ze altijd zeiden: Joh meid, wat maken die 10 minuten nou uit. Werd ik eerst op de bank gezet met thee of koffie haha.
Ik werk als huishoudelijke hulp en ondanks dat ik mijn werkzaamheden ter plaatse altijd goed plan komt het wel eens voor dat ik even iets af moet maken, dat de client nog iets vraagt of dat ik even moet bellen om iets na te vragen etc. Had laatst ook last minute een inval adres een dorp verderop. Hoorde het 45 minuten van te voren (kun je vanmiddag invallen? Ik mail je het adres wel even) was zowiezo 30 minuten fietsen en dan ook nog zoeken en was bezig met een boterham eten. Vergeet iedere keer te vragen of dat adres wel in de buurt is.
Ik ben altijd en overal te laat, ik zou dat werk niet kunnen doen. Privé of professioneel, ik ben niet punctueel en streef dat ook niet na. Ik heb niet eens een horloge.

Het leven is niet opgedeeld in blokjes van 10 minuten, dat weten je cliënten ook. Bij hun kan er ook eens iets uitlopen.
dolfje schreef:
26-09-2018 21:56
Waarom zet je dan geen goede routeplanner op je telefoon? Er zijn er meer dan Google maps. En als je naar een nieuw adres moet de dag van te voren goed uitzoeken waar je heen moet en kijken hoeveel tijd dat ongeveer kost.
Ik check ook altijd zodra m'n rooster bekend is of er inval adressen op staan waar het precies is en hoe lang ik erover zou moeten doen zodat ik de planning ruim van te voren kan bellen/mailen dat dat niet haalbaar is. Maar soms wijzigen dingen nog last minute dus dan lukt dat niet.
Welke routeplanner raad je aan? Heb eens Maps.me gebruikt in Amsterdam toen ik ergens naartoe wilde wandelen maar dat ding raakte helemaal van slag,
Haha ik zou ook verdwalen in Amsterdam.. Zelfs met navigatie :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Waze is een goeie.

In geval van inval moet je tegen de planning zeggen dat ze je wel de tijd moeten geven om er te komen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
26-09-2018 22:13
Ik ben altijd en overal te laat, ik zou dat werk niet kunnen doen. Privé of professioneel, ik ben niet punctueel en streef dat ook niet na. Ik heb niet eens een horloge.

Het leven is niet opgedeeld in blokjes van 10 minuten, dat weten je cliënten ook. Bij hun kan er ook eens iets uitlopen.
Het lukt mij ook niet goed, ben ook niet erg punctueel. Ik vind het dan ook geen probleem als de ander wat later is.

Voor TO: inderdaad andere navigatie proberen en overleggen of er meer reistijd ingepland kan worden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als cliënt zijnde vind ik het heel vervelend als degene met wie ik een afspraak heb te laat komt. Gelukkig stuurt ze altijd even een appje als ze wat later is en dan vind het geen probleem. Dan weet ik dat ze in ieder geval onderweg is.
Zelf naar het kantoor bellen als ze te laat is doe ik pas na een uur, maar dat doe ik dan voornamelijk omdat ik dan wil controleren of ik inderdaad op die dag een afspraak heb of dat ik het verkeerd heb opgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte als ambulant begeleider en belde als ik 5 minuten of later was. Dan waren ze op de hoogte. En soms was er een noodgeval en komt alles tegelijk, dan bel ik of het nog uitkomt of dat ze liever een nieuwe afspraak maken, mocht dat mogelijk zijn.
Installeer Waze...
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet even bellen, als je merkt dat je te laat komt?
acmp schreef:
27-09-2018 00:31
Als cliënt zijnde vind ik het heel vervelend als degene met wie ik een afspraak heb te laat komt. Gelukkig stuurt ze altijd even een appje als ze wat later is en dan vind het geen probleem. Dan weet ik dat ze in ieder geval onderweg is.
Zelf naar het kantoor bellen als ze te laat is doe ik pas na een uur, maar dat doe ik dan voornamelijk omdat ik dan wil controleren of ik inderdaad op die dag een afspraak heb of dat ik het verkeerd heb opgeschreven.
Mijn ouders krijgen ook zorg aan huis en die zijn er ook altijd maar druk mee. Ze zitten natuurlijk ook al ruim voor de afgesproken tijd klaar en als ze dan later zijn dan duurt het heel lang allemaal en hebben ze het gevoel niets anders meer te kunnen doen.

Ik ben zelf totaal niet punctueel en begrijp het probleem niet, want ze zijn gewoon thuis. Maar zij ervaren dat als heel onrustig.
Alle reacties Link kopieren
Wat Nitflex zegt dus. Tijd is flexibel hoor. Alles binnen de 10 minuten voor of na de geplande tijd vind ik nog steeds op tijd.
En vergeet niet: hoe minder mensen te doen hebben, hoe belangrijker ze de tijd gaan vinden. Zolang jij doet wat je moet doen, uitgerust aankomt en de tijd neemt voor je clienten vinden ze het niet erg om te wachten. De meeste van je clienten zouden het namelijk ook maar wat fijn vinden wanneer jij 5 minuutjes langer bij ze blijft als dat nodig zou moeten zijn of als je eens iets extra's doet wat tijd kost.
Ik wil maar zeggen: neem hun stress niet over. Doe je werk naar beste kunnen, in het contract met de thuiszorg zal zeker iets staan over de flexibiliteit van de starttijd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
27-09-2018 11:01
Wat Nitflex zegt dus. Tijd is flexibel hoor. Alles binnen de 10 minuten voor of na de geplande tijd vind ik nog steeds op tijd.
En vergeet niet: hoe minder mensen te doen hebben, hoe belangrijker ze de tijd gaan vinden.
Dit is zo waar. Mijn ouders zijn al ouder en ze worden er niet flexibeler op, zeg maar. Dus ze klampen zich heel erg vast aan afgesproken tijden en ze raken gespannen als dingen anders lopen. Ook als er geen gevolgen zijn.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik in de middag langs kom, dan willen ze echt weten hoe laat dan. Terwijl ze nergens heen gaan en het gewoon op de koffie is, dus niet met eten koken enzo.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
27-09-2018 11:12
Dit is zo waar. Mijn ouders zijn al ouder en ze worden er niet flexibeler op, zeg maar. Dus ze klampen zich heel erg vast aan afgesproken tijden en ze raken gespannen als dingen anders lopen. Ook als er geen gevolgen zijn.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik in de middag langs kom, dan willen ze echt weten hoe laat dan. Terwijl ze nergens heen gaan en het gewoon op de koffie is, dus niet met eten koken enzo.
Herkenbaar! Want als ik om 2 uur kom krijg ik thee met een chocolaatje, maar als ik er om 3 ben is het koffietijd en daar hoort een koekje bij en de koektrommel is bijna leeg, dus ze willen het wel weten. Anders moeten er nog snel boodschappen gehaald worden. Want ojee, welk drama treft ons wanneer er een chocolaatje bij de koffie komt, of niets!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
27-09-2018 11:18
Herkenbaar! Want als ik om 2 uur kom krijg ik thee met een chocolaatje, maar als ik er om 3 ben is het koffietijd en daar hoort een koekje bij en de koektrommel is bijna leeg, dus ze willen het wel weten. Anders moeten er nog snel boodschappen gehaald worden. Want ojee, welk drama treft ons wanneer er een chocolaatje bij de koffie komt, of niets!
Mijn ouders ook (worden wij later ook zo???), die plannen als ze op vakantie gaan precies Waar ze Wat gaan lunchen & Hoe laat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven