Werk & Studie alle pijlers

Opleiding in België

29-09-2018 14:38 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Graag wil ik de opleiding vroedkunde gaan doen in België,
omdat ik nog niet helemaal het juiste niveau heb moet ik een capaciteiten toets maken.
Mijn vraag is heeft iemand deze weleens gemaakt in België en hoe moet ik me dat voorstellen?

Met vriendelijke groet,
Anne
Alle reacties Link kopieren
Het is oa een test van je rekenniveau, beheersing van de taal, begrijpend lezen ed.

Realiseer je wel dat het onderwijs in België anders geregeld is als hier. Veel succes!
Wie heeft jou geïnformeerd dat je die capaciteitentoets moet doen? Kan die jou dan niet verder informeren wat zoiets inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op onderwijskiezer.be.
Vroedkunde is een opleiding op het niveau van professionele bachelor, wellicht vergelijkbaar met het Nederlandse hbo.
Belgische studenten hebben een diploma middelbaar onderwijs nodig. Ofwel aso (vwo) of tso (havo), of bso + zevende jaar (vergelijkbaar met vmbo + mbo). Dit niveau wordt natuurlijk niet voor niets gevraagd. De slaagkansen van iemand die uit het bso komt, zijn klein voor het behalen van een professionele bachelor.
Voor buitenlandse studenten, vraagt men een vergelijkbaar niveau. Indien je dat niet heb kan de school een capaciteitentoets doen, maar dit is blijkbaar geen centrale toets, maar een toets die voor elke school verschillend is. Dus je zal de onderwijsinstelling waar je naartoe wil hierover moeten contacteren.
In België wordt heel weinig centraal aangestuurd, wij kennen hier geen centrale examens bij het afsluiten van het middelbaar. Scholen moeten zich aan eindtermen houden, maar geven zelf inhoud aan de manier waarop ze de lessen invullen en toetsen.
Er bestaan wel per richting slaagpercentages op basis van de genoten vooropleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven