Werk & Studie alle pijlers

Weer solliciteren?

29-09-2018 15:55 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van intern een tweede keer solliciteren naar een functie, waarbij je de 1e x niet uitgenodigd bent op gesprek? Dit binnen een tijdsbestek van enkele maanden zonder in de tussenperiode meer ervaring in die richting o.i.d. op te hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon durven doen, wat heb je te verliezen.
...
Alle reacties Link kopieren
Het is een interne sollicitatie dus dat maakt het wat onprettiger naar mijn idee. Het is niet de bedoeling dat men denkt: "heb je haar weer". Zeker met het oog op toekomstige andere sollicitaties.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een idee waarom je niet bent uitgenodigd?
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed, omdat ik er te "licht" voor ben dus te weinig ervaring. Ze hadden sterkere kandidaten. (wellicht hadden ze al iemand op het oog)
Alle reacties Link kopieren
Hoe graag wil je die richting op? Als je die baan echt graag wil, zou ik willen weten waarom je in tussentijd nog niets hebt gedaan om wel meer ervaring op te doen. Heb je dit ook met je LG besproken? Heb je een plan om daar te komen?

Dit zouden ook vragen zijn die ik je tijdens een sollicitatie zou stellen. Wat maakt dat je het wil, en wat heb je al gedaan om dichterbij te komen.
Alle reacties Link kopieren
je hebt niks te verliezen imo.
vind het overigens wel echt niet netjes van de leidingevende(n) dat ze niet eens de moeite nemen om reactie te geven op je kandidaatstelling.
Ja doen, maar wel inderdaad eerst met je leidinggevende om de tafel mbt doorgroei en context die je kunt gebruiken om aan te geven waar om je geschikt bent.

Is het echt totaal iets anders of heeft je huidig functie raakvlak met die nieuwe functie?
Alle reacties Link kopieren
Heel graag en in mijn huidige functie kon ik daar geen ervaring in op doen. Verder niet met de LG besproken, maar daar heb ik sowieso alleen maar gedoe mee. Hij zal me niet helpen, in ieder geval. Kan ook niet, eerlijk gezegd.
Ik heb voor de huidige functie hier ervaring in op gedaan. Door de reorganisatie werk ik nu waar ik werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een standaard afwijzing gehad. Huidige functie heeft er niets mee te maken.
Heb je al eens de leidinggevende van de afdeling waar je wil werken benaderd? Gewoon even lunchen/koffie/borrel doen? In grotere organisaties werkt het vaak wel zo, dat je de gun factor moet bij elkaar zoeken door socializen. Ook niet mijn hobby...maar het werkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Het is een grote organisatie en dit is ook in een andere plaats. Ik deed het werk vanuit een andere rol en heb dus niets met die afdeling te maken gehad.
Te snel.

Over 2 à 3 jaar zou ik het een kans geven.
Maar als ze je pakweg 3 à 6 maanden geleden te licht vonden is dat nu ook nog zo. Want veel extra ervaring heb je niet opgebouwd.

Kans is bovendien ook bestaande dat ze gewoon de vorige sollicitanten opbellen.


Bij sommige sollicitaties kom je er als interne sowieso al bijna niet in, net omdat ze "ander bloed" willen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een paar maanden geleden geen ervaring had voor die baan en toen afgewezen bent en nu nog steeds geen extra ervaring of kennis hebt opgedaan voor die baan lijkt me nogmaals solliciteren op zo'n kort tijdsbestek niet veel toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Ook over 2 of drie jaar ga ik die ervaring niet verbeteren als ik niet daar kom te werken. Sterker nog, dan doet mijn ervaring erin nog minder toe, omdat het steeds langer geleden is.

Maar ergens weet ik ook wel dat het geen nut heeft, maar het knaagt toch ergens.

Bedenk me net dat ze me zelf ook hadden kunnen benaderen, want de sollicitaties bewaren ze.

Er staat nu wel een andere contactpersoon bij de vacature, wellicht dat ik daardoor getriggerd werd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er voor gaan, dat het voor de tweede keer is wil alleen maar zeggen dat je gemotiveerd bent toch?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was die contactpersoon gewoon bellen en vertellen wat je hier ook vertelt. Dat je al eerder hebt gesolliciteerd, dat je nog steeds die functie heel graag wil, maar dat je toen bent afgewezen zonder dat je een duidelijke motivatie hebt gekregen waarom. En dat je je daarom afvraagt of het zin heeft weer te solliciteren of dat dat verspilde moeite is.

Dat is een hele legitieme vraag, ik heb zelf een dergelijk gesprek ook wel eens gevoerd (in beide rollen, trouwens, als sollicitant en als contactpersoon). Als het dan aan de telefoon al klikt vergroot je alleen de kans dat je dit keer wel wordt uitgenodigd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dat wel, Ibis. Maar er is meer nodig dan motivatie. Wellicht dat ik de contactpersoon eerst ga bellen om het voor te leggen.
Tja, het kan twee kanten op. Of ze denken 'daar heb je haar weer', of ze denken 'goh die is tenminste gemotiveerd'. En ze hebben blijkbaar niemand weten te vinden, dus ik zou gewoon op de tweede optie gokken. En bovendien: wat kan je nou helemaal gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Fashion, dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb de eerste keer ook gebeld en een goed gesprek gehad. Die man gaf ook aan dat ik zeker moest solliciteren!! Nou, dat bleek! Ik hecht dus weinig waarde meer aan die gesprekken.
Ksenija schreef:
29-09-2018 16:58
Fashion, dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb de eerste keer ook gebeld en een goed gesprek gehad. Die man gaf ook aan dat ik zeker moest solliciteren!! Nou, dat bleek! Ik hecht dus weinig waarde meer aan die gesprekken.
Kan ook zijn dat ze gewoon 20 andere CV's hebben binnengekregen waarvan de helft wél of veel meer ervaring had.

Het is niet omdat je belt dat je sowieso wordt uitgenodigd.


Hier onthouden ze ook gewoon geen namen.
Als er 50 CV's binnenkomen en ze nodigen 4 man uit onthouden ze toch echt alleen die 4 namen een beetje.

Als je dan een half jaar nadien terug solliciteert weten ze van die overige 46 echt niet dat ze al es eerder solliciteerden.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben vast wel iemand gevonden toen, hoor. Kan zijn dat die persoon inmiddels vertrokken is (wat ik vermoed) of dat ze weer willen uitbreiden. Dat kan ik dus ook wel navragen bij de contactpersoon.
Ik denk dat het grote verschil in schaal ook parten speelt.
Alle reacties Link kopieren
Belg, ik schrijf ook niet dat bellen een manier is om een gesprek te krijgen. De brieven worden bewaard in het systeem en waar het binnen komt zien ze het echt wel, alsook de "selectiecommissie". Zeker bij een bijzondere naam onthouden ze het wel.
Maar goed, mag ook wel. Het is niet mijn insteek om te doen alsof ik voor de eerste keer reageer. Dat komt nog idioter over.
Alle reacties Link kopieren
En ja, wat kan er gebeuren?

Niets, ik zet mezelf alleen voor schut. Hebben ze een leuk onderwerp voor bij de koffieautomaat :proud:
Ksenija schreef:
29-09-2018 17:08
En ja, wat kan er gebeuren?

Niets, ik zet mezelf alleen voor schut. Hebben ze een leuk onderwerp voor bij de koffieautomaat :proud:
En dan hebben ze de volgende dag weer een ander onderwerp, en zijn je jou met je belachelijke sollicitatie weer helemaal vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven