Werk & Studie alle pijlers

Collega die overal een probleem van maakt.

30-09-2018 14:32 61 berichten
Ik werk nu enkele maanden als medewerkerleefomgeving in een woonzorgcentrum voor ouderen naar tevredenheid. Overal is wel wat en laat je wel wat, maar ik heb het hier erg naar mijn zin. Nu heb ik een collega die om de kleinste dingetjes al moeilijk kan doen. Bijv iemand heeft de late dienst gehad, met daarbij de broodmaaltijd ‘s middags en is vergeten om in de huiskamer de vuilniszak uit de prullenbak te halen. Krijg je meteen op het medewerkersportaal een berichtje van haar, ik vindt het zo vervelend om te moeten zeggen, maar de vuilniszak is er niet uitgehaald. Nou moet ik dat weer doen en vindt ik erg vervelend. Gisteren op zaterdag krijg je op datzelfde medewerkersportaal een berichtje dat ze de schrobmachine wil gebruiken in haar dienst en iemand is de stekker er vergeten in te doen en het apparaat is leeg, nu kan ze ‘m niet gebruiken. We werken pas sinds een aantal weken met dit apparaat en iedereen die er mee moet werken, moet nog leren omgaan met deze schrobmachine. Dus dit kan in mijn ogen gebeuren. Maar zij is over de zeik. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik probeer er niet veel aandacht aan te schenken en het maar te laten voor wat het is. Ze denkt dat gezien haar grotere contract als andere collega’s en mij, ik ben belangrijker en ben onmisbaar. Althans zo zie ik het en andere collega’s ook. Ook heb ik het idee dat ze als ze bijv om half 3 ‘s middags met een dienst moet beginnen al een uur/anderhalf uur eerder aanwezig is. Of ze deze uren ook schrijft weet ik niet. Wel zit ik in sommige diensten soms te stressen om bepaalde taken af te krijgen en dan wel eens loop te klagen dat je teveel taken hebt in een kort tijdsbestek. Terwijl zij dat nooit doet. Tja als je ook ruim een uur eerder begint dan lukt mij het ook allemaal wel. Ben van plan om op een subtiele manier eens te informeren bij onze leidinggevende hoe een ander wel deze taken in deze bepaalde tijd afkrijgt, zonder mijn collega erbij te betrekken. Of moet ik wel mijn collega erbij halen. Ik vindt dat een vorm van klikken en dat wil ik ook niet. Maar vindt wel dat ik dit een keertje moet aankaarten, anders ben ik bang dat ik het plezier in mijn werk, wat ik nu nog zeker heb ga verliezen en dat zou erg jammer zijn. Wat zouden jullie doen?
De vuilniszak voortaan wel vervangen en de stekker er in doen van de scrobmachine.
Zou het of negeren of heel summier reageren met: ja, vervelend of: kan gebeuren.
Lucifer2018 schreef:
30-09-2018 14:36
De vuilniszak voortaan wel vervangen en de stekker er in doen van de scrobmachine.
En dit ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als de toon van haar berichtjes is zoals jij het hier opschrijft, vind ik het keurige berichtjes. Ze klinken niet als ‘over de zeik’. En als iedereen de stekker vergeet omdat het een nieuw apparaat is, is het alleen maar handig dat ze iedereen er even aan herinnert.
Als je al weken met een nieuw apparaat werkt mag ik toch hopen dat je weet dat je de stekker erin moet laten. En de vuilniszak vervangen lijkt me ook niet meer dan normaal. Als iedereen dat maar laat en er is steeds 1 persoon die het opknapt dan voelt niemand anders de verantwoordelijkheid. Goed dat ze er wat van zegt. Iemand moet blijkbaar de regie nemen omdat de rest alles buiten zichzelf legt.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik aan zou kaarten is hoe je kunt leren je werk wat vlotter te doen, wie weet krijg je hele goede tips aangereikt. Haar zou ik lekker laten, inderdaad een "ja, vervelend hè" is meer dan voldoende. Of excuses als je het zelf toevallig een keer vergeten bent.
die ik wilde bestaat al...
Soms maakt de toon van zulke berichten veel uit. Maar ook vaak maakt de toon niets uit.


Maar vinden mensen die aangesproken worden op dit soort dingen het altijd heel erg vervelend. En andermans schuld. Terwijl de inhoud van het bericht gewoon terecht is.

Geen idee wat hier het geval is.
Je OP roept wel wat vragen bij me op, want ik lees aardig wat invullingen en aannames erin.
Is ze werkelijk over de zeik in die berichten, of is dat jouw invulling?
Is melden via de portal dat iets niet goed gegaan is, niet de normale manier van melden?
Welke afspraken zijn er binnen het bedrijf over hoe je meldt dat taken niet (goed) gedaan zijn?
Niks mis met elkaar aanspreken op dingen die niet goed gegaan zijn of die beter kunnen. Als je in ploegen werkt, heb je niet altijd de mogelijkheid om dat persoonlijk te doen.

Als zij zelfs langer werkt dan verplicht om al haar taken af te hebben, dan komt zij op mij heel perfectionistisch over (ook een aanname, ik weet het). Ik kan me wel indenken dat je je ergert als anderen hun taken niet gedaan hebben, want dat maakt het voor jou nog lastiger om je taken gedaan te krijgen. Het hangt van de cultuur en de onderlinge afspraken af, of haar manier van melden als correct wordt ervaren of niet.
Je collega heeft gewoon gelijk. Jij kan blijkbaar niet met kritiek omgaan, want het zijn normale berichten en normale verwachtingen.
Het is ook slordig wat jullie blijkbaar doen.
Neem de berichten als tips en ga wat secuurder te werk.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
30-09-2018 14:46
Je collega heeft gewoon gelijk. Jij kan blijkbaar niet met kritiek omgaan, want het zijn normale berichten en normale verwachtingen.
Het is ook slordig wat jullie blijkbaar doen.
Neem de berichten als tips en ga wat secuurder te werk.
Inderdaad. Heel vervelend als je telkens andermans troep moet opruimen. Groot gelijk dat ze het meld. En doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Ja en?
Monchu69 schreef:
30-09-2018 14:46
Je collega heeft gewoon gelijk. Jij kan blijkbaar niet met kritiek omgaan, want het zijn normale berichten en normale verwachtingen.
Het is ook slordig wat jullie blijkbaar doen.
Neem de berichten als tips en ga wat secuurder te werk.
Dit. Eén van de grootste ergernissen in het leven is andersmans troep opruimen of fouten herstellen. Zij is gelukkig assertief genoeg om een ander er op te wijzen. Dat is enkel maar duidelijk en fijn. Leer ervan zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
30-09-2018 14:46
Je collega heeft gewoon gelijk. Jij kan blijkbaar niet met kritiek omgaan, want het zijn normale berichten en normale verwachtingen.
Het is ook slordig wat jullie blijkbaar doen.
Neem de berichten als tips en ga wat secuurder te werk.
Oeh, ik denk niet dat To dit topic heeft gestart met de verwachting zulk soort reacties te ontvangen.
Ik weet hoe het eraan toe gaat in de zorg, je hebt medewerkers met hart voor het werk en die zich ook echt inzetten, en je hebt ze die puur aanwezig zijn om het geld, en juist omdat je in ploegendienst werkt en elkaar niet altijd ziet kun je sjoemelen, zeker als je na je dienst een paar dagen vrij bent, daarnaast willen collega's vaak niet herrinerd worden aan hun verantwoordelijkheden.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Medewerker leefomgeving ; is dat weer wat nieuws ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Goed van je collega dat ze zulke dingen uitspreekt tenzij ze 'over de zeik' reageert, maar dat lees ik niet in je bericht.
Alle reacties Link kopieren
Dus zij doet haar best om haar taken wel voor elkaar te krijgen, jij niet want héee je zal maar es wat eerder moeten beginnen joh. En dan mag ze niet aangeven dat je jouw taken niet goed doet? Gewoon de zak vervangen en de stekker er in laten zitten. Zoveel moeite is dat toch niet? Kan me voorstellen dat ze wat pissig is als ze én al eerder begint én dan nog es de troep van een ander op moet ruimen die blijkbaar te beroerd is om een minuut over te werken.
Dus zij zou degene moeten zijn die hier een berichtje post, niet jij :D
blijfgewoonbianca schreef:
30-09-2018 15:05
Medewerker leefomgeving ; is dat weer wat nieuws ?


Ik denk zomaar dat ze is ingehuurd om de leefomgeving van de woongroep schoon en netjes te houden. Mooie nieuwe term voor de huishouding. Ik ga m onthouden en morgen mijn hulpen 'promoveren' :proud:


TO, op welke manier zou ze anders kunnen vertellen aan iedereen dat je aan die stekker moet denken? En welke bewoordingen gebruikt ze precies? Zoals jij het nu zegt klinkt het als keurige berichten, niet als 'over de zeik'-berichten.
dubbel
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
30-09-2018 15:11
Dus zij doet haar best om haar taken wel voor elkaar te krijgen, jij niet want héee je zal maar es wat eerder moeten beginnen joh. En dan mag ze niet aangeven dat je jouw taken niet goed doet? Gewoon de zak vervangen en de stekker er in laten zitten. Zoveel moeite is dat toch niet? Kan me voorstellen dat ze wat pissig is als ze én al eerder begint én dan nog es de troep van een ander op moet ruimen die blijkbaar te beroerd is om een minuut over te werken.
Dus zij zou degene moeten zijn die hier een berichtje post, niet jij :D
Het is ook niet normaal om eerder te beginnen. En al helemaal niet om dat dan normaal te vinden. Dat je een keer wat langer blijft... tsja. Maar eerder starten om alles binnen je dienst af te krijgen : nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En waarom maak jij hier een probleem van?

Je kunt ook je collega's aanwijzingen gaan waarderen. Een team is op zijn best als men aanvullend op elkaar is. Ook als dat betekent dat het soms schuurt.

Stop met zeuren over collega's en stop met roddelen. Je bent op je werk, niet op de kleuterschool.
Your ego is not your amigo!
wiriehorn schreef:
30-09-2018 15:15
En waarom maak jij hier een probleem van?

Je kunt ook je collega's aanwijzingen gaan waarderen. Een team is op zijn best als men aanvullend op elkaar is. Ook als dat betekent dat het soms schuurt.

Stop met zeuren over collega's en stop met roddelen. Je bent op je werk, niet op de kleuterschool.
Ik lees net ergens anders van TO dat zij haar werkt niet op tijd af heeft en daar iets van gezegd is. En TO daar allemaal excuses voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Of is het soms omdat ze zo'n berichtje op een portaal zet, zodat iedereen leest dat jij iets bent vergeten? Ben jij die 'iemand' die de laatste dienst heeft gehad en is vergeten de prullenbak te legen?

Zelf houd ik ook meer van het even persoonlijk aanspreken op dit soort dingen, juist omdat de dader zich al snel te kakken gezet voelt voor iedereen. Niet echt een fijne werksfeer als je meteen afgezeken wordt als je eens een keer iets vergeet. Daarbij, hoe erg is het om een keer een vuilniszak te legen. Dat wordt pas een ding als het structureel gebeurt. En kan me voorstellen dat het irritant is dat als je de schrobmachine wilt gebruiken, die eerst moet opladen, geen idee hoe lang zo'n ding nodig heeft, maar als je het in het begin van de dienst aan zet, dan kun je 'm een paar uur later wel gebruiken lijkt mij. En dan hang je een briefje bij dat apparaat, 'stekker erin als je 'm hebt gebruikt'... zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dat soort gedoe heb je overal hoor,vooral waar veel vrouwen werken...
Werk in een winkel en tja,ik erger me soms groen en geel aan bepaalde dingen,maar ik vergeet zelf ook wel eens wat.
Met genoeg mensen gewerkt /verschillende filialen die denken altijd alles beter te weten of denken dat ze onmisbaar zijn...
Toen ik er net werkte trok ik me het nog aan ook. Nu na 16 jaar probeer ik gewoon een leuke collega te zijn, mijn werk goed te doen en als je wat te zeuren hebt gewoon eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niks zegt, weet je ook niet dat je het vergeten bent en wordt het uiteindelijk normaal om de zak te laten zitten en denk je nooit aan de stekker.

Waar jij eens aan zou moeten werken is dat je niet zo in je wiek geschoten reageert als iemand zegt dat je wat vergeten bent. Je bent het toch vergeten? Een 'sorry ik ga er de volgende keer aan denken!' is gepast in deze situatie.

Dat de werkdruk te hoog is voor het aantal taken heeft daar niks mee te maken. Betekent niet dat de collega's van de late dienst er nog een paar taken bij kunnen gebruiken.

Bespreek de werkdruk met je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn verschillend. Die collega heeft gelijk dat ze ea signaleert en laat weten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven