Werk & Studie alle pijlers

oncollegiaal?

30-09-2018 16:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik werk als bedrijfsleider in een drogist. Nu heb ik een probleem met mijn assistent. Zij is sinds kort doorgegroeid van verkoper naar een leidinggevende functie, maar ik blijf eindverantwoordelijke.

Nu is zij lid van een sportvereniging en heeft wedstrijden op de zaterdagen. Als leidinggevende heb ik recht op een roostervrije zaterdag per maand, en welke zaterdag dat is wil ik graag zelf kiezen ivm feestjes en dergelijke. Zij maakt hier een groot probleem van aangezien zij 1x per maand dus niet kan sporten omdat ze mij moet vervangen. Ik heb met haar afgesproken dat ik de 1e zaterdag van de maand vrij neem ipv willekeurig zodat zij dit bij de sport kan aangeven.

Nu is er vorige week een dierbaar persoon overleden van een verkoper uit ons team. Hij wou graag de zaterdag vrij omdat hij moeite heeft met het verlies. Omdat we op het moment te weinig weekend medewerkers hebben vroeg ik mijn assistent om zijn dienst over te nemen. Mijn assistent zei dat ze dat niet wou uit eigen belang en liever ging sporten. Ik ben daar best boos over geweest tegenover haar omdat ik de verkoper geen vrij kon geven als er geen geschikte vervanger was. Ik heb haar oncollegiaal genoemd en dat behalve een sportteam ze ook een werkteam heeft waar ze dingen voor over moet hebben. Mijn assistent vind dat ik haar niet kan verplichten om op meerdere zaterdagen te werken ongeacht welke reden dan ook. Of het nu een feestje betreft of het overlijden van iemand anders. Ze vond het lullig voor de verkoper maar had geen zin om haar vrije zaterdag op te offeren. Nu hébben we een soort van ruzie en is de verstandshouding verslechterd. Wat vinden jullie?
Waarom kon jij niet invallen voor de betreffende verkoper?
Is die assistente de enige die geschikt is om in te vallen? Heb je het de anderen ook gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook gewerkt maar om de verkoper vrij te geven moest ik wel een allrounder erbij hebben (de assistent). Aangezien ik een drukke zaterdag niet alleen met onervaren krachten kan draaien.
Ik vind jullie beiden erg egocentrisch overkomen. Jij met dat jij het wil plannen zoals jouw dat uitkomt. Dat er een vaste dag voor komt ljkt me meer dan logisch.

En zij dat ze nooit wil werken op de zaterdag.

Ik vind in een winkel werken en dan niet op zaterdag willen werken heel vreemd.

Of is dit haar toegezegd (bij de laatste wijziging van/ of ) bij het aangaan het contract?

Dus staat er precies in de contracten over de zaterdagen? Bij jou en haar?
Is het verplicht voor assistent managers om zaterdagen te werken? Zo ja, dan kun je eigenlijk geen zaterdagsport hebben. Kiezen of delen.
Dat ligt aan de afspraken die met haar gemaakt zijn.
Ik sport zelf ook op zaterdag en als ik niet kom laat ik 6 mensen in de steek. Daarnaast vind ik mijn teamsport leuker dan werken en wil ik mijn privéleven niet aan de kant zetten voor werk. Zelf zou ik dus ook geen baan nemen waarbij dit een probleem zou zijn.
Als echter in haar contract staat dat zaterdag gewerkt dient te worden heeft ze dat zelf niet goed aangepakt en mag ze dankbaar zijn voor alle zaterdagen die ze wel van jullie krijgt.

Het ligt dus helemaal aan de afspraken die gemaakt zijn.
Sta je zelf die zaterdag al ingeroosterd, d.w.z. kun je wel invallen of werk je dan al? Of wil jij je vrije zaterdag niet ruilen met een andere zaterdag van haar?

Je kunt haar niet verplichten, tenzij er niemand is die het kan doen. Bovendien vind ik het inderdaad oncollegiaal, maar ik kan ook niet lezen hoe jij dit hebt aangekaart.
Het klinkt alsof je je al een tijd aan haar irriteert.
rainboww schreef:
30-09-2018 16:39
Ik heb zelf ook gewerkt maar om de verkoper vrij te geven moest ik wel een allrounder erbij hebben (de assistent). Aangezien ik een drukke zaterdag niet alleen met onervaren krachten kan draaien.
Tenzij die zaterdag de zaterdag is die zij jou moet vervangen is ze niet verplicht om meer zaterdagen te werken.
Je mag het natuurlijk wel vragen maar verplicht is het niet.
Dat jij als manager maar 1 allround kracht hebt die op zaterdag kan werken is heel slecht geregeld. Stel nou dat die verkoper ziek word oid, dan heb je een groot probleem hoor.
Dus schuif het probleem niet af op de assistente maar kijk naar jouw eigen tekortkomingen en die van jouw team.
Alle reacties Link kopieren
Het is verplicht om op zaterdagen te werken voor zowel mij als voor haar. Dit staat ook in het contract. Ik plan haar wel altijd de zaterdagen vrij zodat ze haar sport kan beoefenen. Alleen die ene zaterdag per maand wanneer ik vrij ben moet zij mij vervangen. Hier zijn dus inmiddels afspraken over gemaakt. Zodat zij kon aangeven bij haar sport dat ze elke eerste van de maand afwezig zal zijn. Hierin ben ik haar dus tegemoet gekomen, want persoonlijk vind ik het prettiger om zelf te kiezen welke zaterdag ik vrij neem. Ook ben ik haar tegemoet gekomen met het vrij geven op zaterdagen. Ik vind het dus erg oncollegiaal om dan niet nog een x extra te werken voor iemand die een dierbare verloren is. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Met allround bedoel ik medewerkers die alle kassa handelingen mogen doen. klachten behandelen etc. Aangezien ik nog een allrounder heb die in de ziektewet zit was de assistent de enige optie om in te plannen.
Ik zou haar voortaan fijn volgens contract elke zaterdag inplannen.
Alle reacties Link kopieren
Snap gewoon al niet hoe iemand in een winkel promotie kan krijgen als die op zaterdag niet kan werken, de drukste dag! Die zou je dan toch eerder ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
Zou je haar ook vrij geven op haar werk zaterdag als er in haar sport team iemand een dierbare zou verliezen en ze word dringend vrzocht te spelen?

Het is niet van hetzelfde niveau, maar voor sommigen is loyaliteit naar hun sport team een hoog goed (ik weet ook niet op welk niveau ze sport)

Het beste is gewoon zorgen dat je geen lastige zaterdagconstructies meer hoeft te verzinnen de volgende keer als je iemand aanneemt of promotie geeft. Daar heb je nu welliswaar niks aan.

Verder zeg je ook: "Omdat we op het moment te weinig weekend medewerkers hebben vroeg ik mijn assistent om zijn dienst over te nemen."

Dat is dus je echte probleem, dat je te weinig mensen hebt, schuif niet alles op haar af. Je hebt een aspraak met haar wbt de zaterdagen, dus niet gek dat ze daar aan vast wil houden.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:57
1.13% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
30-09-2018 16:50
Ik zou haar voortaan fijn volgens contract elke zaterdag inplannen.
Precies mijn gedachten. Als haar al twee grote gunsten verleend worden, namelijk en een vaste zaterdag dat ze moet werken én uberhaupt minder zaterdagen dan normaliter het geval zou zijn. Zou ik dat direct afstraffen met haar elke zaterdag inplannen die gebruikelijk is!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Nouja, of het mag/kan of niet is denk ik wat anders dan of het collegiaal is of niet. Iets opvangen ivm een sterfgeval is iets waar we op mijn werk uitzonderingen voor maken (je assistent bijvoorbeeld, door extra te komen werken) of best een stapje harder voor willen lopen (jij en overige collega's bijvoorbeeld, het is maar een drogist een dagje drukker is niet leuk, maar overleven jullie ook wel weer), er valt altijd wel een mouw aan te passen, soms met een compromis en door goed samen te werken. Nu weet ik niet hoe het met haar sport zit en wat de consequenties zijn voor het team als zij niet komt, dat kan ook best belangrijk zijn.

Een vaste vrije zaterdag lijkt me niet meer dan logisch als dit ook invloed op anderen heeft.

Jullie verstandhouding was al niet te best als ik jou zo lees, praat erover met elkaar.

Door wie is zij gepromoveerd, welke afspraken heeft zij over werkuren en -dagen?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:59
17.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in principe dat jij gewoon gelijk hebt. Als er niet in het contract staat dat zij op de zaterdagen vrij is dan heeft zij geen recht van spreken en zal ze dus een keuze moeten maken tussen sport of werk.

Daarnaast vind ik het erg raar dat ze niet in wil vallen voor zo'n dringend geval, dat vind ik nou écht oncollegiaal. Een persoon met een overleden dierbare lijkt mij belangrijker dan een sport. Echter, als zij op een hoog niveau sport en haar team echt afhankelijk van haar is snap ik enigszins wel dat het niet heel makkelijk is om zomaar af te zeggen.

Misschien toch een andere assistent zoeken?...
Neem iemand aan die op zaterdagen beschikbaar is.
Wat mij overigens ook opvalt in dit verhaal:
Iemand verliest dierbare en kan allen vrij krijgen als er vervanging is. Afhankelijk van wie er overleden is kan dit behoorlijk tegen de personeelsrechten in gaan.
Volgens coa heb je namelijk recht op minimaal een vrije dag als familie overlijdt en dit mag je iemand niet ontzeggen omdat er dan even een dag wat minder ervaren personeel rondloopt. Heeft betreffende collega uiteindelijk zijn dienst moeten draaien?
Ik weet niet hoe de situatie hier is, dus misschien niet van toepassing, maar vroeg het me af
Alle reacties Link kopieren
Een hele hoop mensen zoeken een baan, ik zou mooi iemand anders die wel op zaterdag wil werken aannemen als assistent. Ik zou zeggen 2 zaterdagen voor jou, 2 zaterdagen voor haar. Als zij dat niet kan of wil, dan moet ze maar verkoopster blijven. Er horen nou eenmaal verantwoordelijkheden bij doorgroeien naar een leidinggevende functie.

Waarom heb je haar als assistent gekozen als zij altijd moeilijk zit op zaterdag?
Jij moet zorgen voor allrounders, zodat niet alle druk op jou of je assistent komt te liggen.

Haar keuze is niet collegiaal, maar wel haar eigen keuze..en dit is een keuze waarin ze in haar recht staat door mondelinge afspraak.

Dus; zorg voor meer allrounders en zorg voor duidelijke afspraken OP papier. Daarbij..van 1 dag harder werken ga je ook niet dood van.
HaPu schreef:
30-09-2018 17:06
Wat mij overigens ook opvalt in dit verhaal:
Iemand verliest dierbare en kan allen vrij krijgen als er vervanging is. Afhankelijk van wie er overleden is kan dit behoorlijk tegen de personeelsrechten in gaan.
Volgens coa heb je namelijk recht op minimaal een vrije dag als familie overlijdt en dit mag je iemand niet ontzeggen omdat er dan even een dag wat minder ervaren personeel rondloopt. Heeft betreffende collega uiteindelijk zijn dienst moeten draaien?
Ik weet niet hoe de situatie hier is, dus misschien niet van toepassing, maar vroeg het me af
Degene die iemand verloren heeft kan zich ook gewoon ziek melden. Als je kapot bent van verdriet ben je tenslotte mentaal ingestort en niet in staat te werken.

Vind het raar dat 'n winkel niet voldoende vaste krachten in dienst heeft die ook weekenden draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even een gesprek met haar plannen. (Achter gesloten deuren)
Dan kunnen jullie allebei op een normale manier allebei jullie frustraties tegenover elkaar uitpraten. (Tenminste als dat nog mogelijk is, als de relatie al niet te ver kapot is)

Vervolgens als de lucht geklaard is! Vertel je haar doodleuk dat jullie om de week de zaterdag afwisselen wat betreft werk en ze dus nog maar 2 zaterdagen vrij heeft (en jij ook). Mocht ze er een probleem van maken, pak je het contract erbij... en anders plan je haar iedere zaterdag in. Ze werkt in een winkel en heeft haar verplichtingen, dan moet ze maar op zondag gaan sporten of voor of na haar sport een paar uur komen werken.

Succes ermee, ik vind het vreselijk oncollegiaal en zou haar dat heel duidelijk en vriendelijk vertellen..
En haar de keuze laten, om de week op zaterdag of wegwezen.
Iemand die 'n teamsport doet die in het weekend beoefend wordt inclusief wedstrijden doet er uberhaupt niet slim aan om juist in een winkel te gaan werken. Maar wellicht had ze geen keus en doet ze dit tot ze 'n normale kantoorbaan vindt?
Is dit niet gewoon een geval werkweigering?
Ze wist dat ze op zaterdagen moet werken toen ze haar contract tekende. Ze heeft je om een gunst gevraagd om haar zaterdag toch niet in te plannen en doet haar een plezier. Kortom ze mag in haar handjes knijpen wat dat betreft. En dan gebeurd er dit en gaat ze lopen zeuren. Behoorlijk oncollegiaal en respectloos naar collega.
Ik zou van de gunst af zien... het moet van 2 kanten komen.

En ik hoop dat die collega gewoon vrij heeft gehad want je kunt het gewoon niet maken om dan geen vrij te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap iets niet.
Eerst zeg je dat de regeling is dat zij 1 zaterdag per maand werkt en jij de andere zaterdagen.
Maar op de betreffende dag werk jij al (waardoor je niet kunt invallen) en moet zij alsnog invallen omdat verder niemand allround is behalve jij en zij.
Hoe doe je dat normaal dan, dan sta je toch ook als enige allrounder?
Waarom moeten er dan nu ineens 2 zijn?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven