Werk & Studie alle pijlers

Tips gezocht van Utrechters

30-09-2018 17:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik vroeg mij af, waarschijnlijk tevergeefs, of iemand enige tips heeft over het vinden van een kamer in Utrecht.

Mijn broer (26) loopt sinds kort stage in Utrecht en wil er daarna ook blijven wonen, echter moest hij nu weer noodgedwongen bij mijn ouders gaan wonen omdat hij eerst in Groningen woonde. Aangezien hij dus geen kamer heeft gevonden in Utrecht was bij mijn ouders (Zutphen) een betere optie dan Groningen. Hij moet nu dus elke dag rete ver reizen omdat mijn ouders ook nog heel afgelegen wonen in Zutphen.

Mocht iemand uit Utrecht tips hebben of zelf iets weten; please let me know!
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-10-2018 13:08
Reden: Hoofdletters
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Zeist gaan wonen. Via de SSH, gewone kamerverhuur of antikraak is er in Zeist gewoon een veel grotere kans dat er iets vrij komt. Is op een steenworp afstand, je kunt op de fiets naar Utrecht centrum en ook best een oke plaatsje.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ben geen Utrechter, maar ken wel iemand die in Utrecht gestudeerd heeft. Die is destijds in Maarssen gaan wonen, omdat daar een kamer vinden makkelijker was.
Alle reacties Link kopieren
Sshu, kamernet, marktplaats, antikraak....
Alle reacties Link kopieren
Yep, maar volgens mij zitten deze plekken ook allemaal al vol omdat er zoveel mensen nu ook dichtbij Utrecht gaan wonen haha
Alle reacties Link kopieren
Als ik op kamers te huur zoek in Utrecht dan vind ik er echt een heleboel. En het zal best dat veel daarvan al vergeven is, maar ik kan me niet voorstellen dat er echt helemaal niks meer is. Evt gaan voor tijdelijke huur en van daaruit verder zoeken.

Naast natuurlijk ook buiten de stad te kijken is een andere optie om een huisje te huren op een park. Om Utrecht heen zijn er behoorlijk wat.

Of kijk eens in Amersfoort oid, plaatsen met een goede verbinding met Utrecht. Dat is allicht een stuk dichterbij dan Zutphen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad buiten Utrecht kijken. Dat kan, zeker als hij een OV-abonnement heeft, ook best een eind buiten Utrecht zijn. Als er maar een goede trein- of busverbinding is met Utrecht.
Een andere tip voor hem is om medestudenten (tijdens college's, op de studievereniging, bij de studentenvereniging, etc.) te laten weten dat hij nog een kamer zoekt. In de eerste maanden van hun studie zullen er best een aantal studenten afhaken. Mogelijk kan hij dan de (particulier gehuurde) kamer van een gestopte student overnemen.
anoniem_359895 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 19:36
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven bij woningnet. 1) om wachttijd op te bouwen en 2) omdat ze daar soms ook kamers verhuren (legaal)

Inschrijven bij SSH. Gezien de huidige reisafstand komt hij misschien in aanmerking voor voorrang.

Ook zoeken in Nieuwegein, houten, Maarssen, Zeist, Culemborg, De Bildt en Bunnik.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt heel lastig om in Utrecht aan een kamer te komen. Of überhaupt aan woonruimte. Las er vandaag nog een olumn over in het AD:
Een gotspe dat de universiteit al die jongeren laat komen

ColumnColumniste en journaliste Marieke Dubbelman schrijft op maandag en zaterdag over zaken in Utrecht of de regio die haar zijn opgevallen. Dit keer over het vinden van een kamer in Utrecht.
Marieke Dubbelman 01-10-18, 06:45


Twee weken voordat ik met mijn studie geschiedenis en journalistiek begon, had ik nog geen kamer in Groningen. De enige kamer, die ik samen met mijn moeder had bekeken, was bij een man die net uit de daklozenopvang was. In zijn kale woonkamer hing een ansichtkaart van Jezus aan de muur. Over de huur kon worden 'onderhandeld'. We besloten dat ik voorlopig maar bij een nicht van mijn moeder in Assen zou gaan wonen.

Een week voor mijn eerste hoorcollege was er ineens een verlossend telefoontje van de Stichting Studentenhuisvesting. Voor ruim 400 gulden kon ik terecht in een studentenflat, waar toen al bovengemiddeld veel verwarde en werkende mensen woonden. Elke donderdagavond nam ik de trein naar huis. Het duurde wel eventjes voordat mijn studie op gang kwam.

Het lijkt erop dat de hedendaag­se student vooral tot een makkelijk te plukken rendements­kip is verworden

Je zou verwachten dat alles een kwart eeuw later in een veel welvarender Nederland stukken beter zou zijn geregeld. Maar het tegendeel is waar. Heb je geen rijke ouders, dan moet je jezelf maar diep in de in de schulden steken voor een opleiding. De basisbeurs bestaat al een paar jaar niet meer. Ook voor leren studeren is amper nog ruimte. Wie niet genoeg punten haalt, vliegt eruit. Geen diploma, wel een schuld.

Kamers zijn schaars en peperduur. 530 euro (bijna 1200 gulden) huur voor een kamertje in Utrecht van zes vierkante meter en een gedeelde woonkamer, zo lazen we in de zaterdagkrant. Voor dat geld wonen wij scheefkopers in een heel huis.

In Utrecht staan vandaag zelfs tientallen buitenlandse studenten op straat, omdat hun noodopvang stopt. Een enkeling vond afgelopen week nog een kamer bij een lief echtpaar in Den Dolder. Maar voor al die anderen geldt dat de dichtstbijzijnde tante in Bolzano en niet in Driebergen woont.

Eigenlijk is het een gotspe dat de Universiteit Utrecht al die jongeren überhaupt nog laat komen. Het lijkt erop dat de hedendaagse student vooral tot een makkelijk te plukken rendementskip is verworden in plaats van een jong mens, dat je met een goede opleiding vooruit wilt helpen in het leven.
https://www.ad.nl/utrecht/een-gotspe-da ... ~af75299b/

Misschien kan hij via zijn stage aan een logeerplek bij iemand komen. Verder wat hierboven ook al staat: laat hem aan zoveel mogelijk medestudenten vertellen dat hij op zoek is. Via via is altijd de meest effectieve manier om iets te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier een Utrechter. Erg moeilijk om hier een kamer te vinden. Aanbod is klein, de vraag is extreem hoog en huurprijzen idem dito.

'Via via' klinkt leuk, maar is ook niet makkelijk. Je moet maar net het geluk hebben dat iemand in jouw omgeving en weet heeft van een kamer die beschikbaar komt en dat met jou wil delen. Zeker wel proberen natuurlijk. Hoe groter je vriendenkring en hoe populairder je bent, hoe meer kans.

Misschien dat SSH nog een optie kan zijn als hij student is. Safe en redelijke huurprijzen. Alleen is 26 jaar wel oud voor SSH. Hospiteren zal niet makkelijk zijn. Kleine kans.

Zo aan het begin van het studiejaar is een erg lastige periode om een kamer te vinden door alle nieuwe eerstejaarsstudenten. In de loop van het studiejaar - na de jaarwisseling - wordt het meestal wat beter.

Meeste kans is om niet zo kieskeurig te zijn en om vooral ook in de randgemeentes te gaan zoeken. Van Woerden naar Utrecht is bijv. maar 12 minuten met de trein. En van A'foort naar Utrecht ook. In Driebergen/ Den Dolder/ Bilthoven/ Zeist e.d. zit je ook dichtbij Utrecht en allemaal met treinverbinding. T.z.t. kun je dan mss alsnog naar Utrecht verhuizen. Als een 1e stap.

Voor de lange termijn: alvast inschrijven bij woonnet.

Verder gebruik maken Kamernet.n. / kamertje.nl e.d.. Kans is ook klein, maar wel proberen waard. Regelmatig ook tijdelijke kamers te huur.

Kortom: verschillende kanalen gebruiken, niet kieskeurig zijn, ook in randgemeentes zoeken, evt. genoegen nemen met tijdelijke huurperiode en vooral volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik twee jaar geleden vanuit het buitenland naar Nederland kwam heb ik via VPS een anti-kraak appartement in Utrecht gevonden. Misschien is dat iets? Regelmatig hun website bekijken en direct bellen zodra er iets op staat. Ik heb er uiteindelijk bijna een jaar kunnen wonen.
Van een vriendin weet ik dat haar zusje in houten centrum is gaan wonen. Directe treinverbinding naar utrecht in 10min, fietsten half uurtje. Volgens mij wonen daar veel studenten, want altijd als ik bij haar op visite ga dan zitten de terrassen vol lol.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste is een inschrijving bij Woningnet altijd ontzettend handig. Dit om inschrijfjaren op te bouwen, ook gericht op de toekomst.
Ik woon zelf in Utrecht en zorg dat ik altijd een inschrijving heb bij Woningnet onder het mom van je weet maar nooit.

- Jebber
- SSH
- AD Hoc
- Leidsche Rijn, Place2BU.
- Europalaan bij het terrein waar southpark is gevestigd (Kantoorpanden waar studenten wonen, weet niet via welke organisatie dit gaat)
- Vaartsche Rijn /Rotsoord zijn nieuwe studentencomplexen ( Holland2stay)
- Kanaleneiland, Kardinaal de Jong weg wordt een complex gebouwd (volgens mij via SSH).
- Plaats oproepen op internet dat je iets zoekt evt met meerdere mensen.
Zo heb je meer budget en kun je soms een heel woonhuis huren.

Verder weet ik uit ervaring dat je gewoon veel moet reageren, er zijn diverse Facebook pagina's en uiteraard kamernet. Het is niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk. In het verleden heb ik zelf altijd veel gereageerd en uiteindelijk kwam er altijd wel wat op mijn pad. Oftewel heel proactief zijn!
Alle reacties Link kopieren
Zo kan het natuurlijk ook nog: Quartus is op zoek naar een kamer in Utrecht. Om tips te krijgen maakte hij deze video https://www.ad.nl/video/kanalen/~c435/s ... 54/~p53699
Alle reacties Link kopieren
Buiten Utrecht kijken. Er zijn best wat plaatsjes waar het makkelijker is om aan een kamer te komen en waarbij je zo in Utrecht bent op de fiets of met het OV.

Denk aan Maarssen, Hilversum, Houten, Zeist.

Bijvoorbeeld Hilversum is een leuke gemeente en je bent met de trein ben je binnen 15/20 minuten op Utrecht Centraal.

Wat is zijn budget?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven