Werk & Studie alle pijlers

Wijzigen werklocatie buiten woonplaats, wat te doen?

03-10-2018 07:59 22 berichten
Goed, ben er even voor gaan zitten, om toch de complete zorg /verhaal te delen. Probeerde rekening te houden met de leeslengte, maar wordt niet gewaardeert :). Het gaat/ging er in ieder geval om of iemand advies had wat te doen, niet om de discussie of ik mij teveel zorgen maak, en of ik wel of niet geschikt ben als moeder.
Ik hoef hier geen antwoord meer op, hoor, maar voor anderen die misschien met hetzelfde zitten zal ik het nog even uiteen zetten.

Binnenkort ga ik 5 maanden met verlof. Ik heb dan ongeveer 6 weken gewerkt op een locatie van mijn werkgever die in mijn woonplaats ligt. Ik werk al een aantal jaar voor deze werkgever. Ik ben hier express in mijn woonplaats gaan werken 2 maand geleden: zij wilden mij graag daar hebben en ik wilde heel graag in mijn woonplaats werken. Al een tijdje, omdat ik toen al een tijdje een kinderwens had en graag dichter bij huis wilde werken. Oorspronkelijk was mijn idee om bij de concurrent te gaan werken, omdat deze meer opties hebben dichter bij huis. Mijn werkgever heeft alleen deze locatie. Toen mijn werkgever mij benaderde voor deze locatie ben ik daar toch in mee gegaan, omdat ik de werkwijze ken en het qua overgang minder heftig zou zijn dan bij een nieuwe werkgever.

Misschien zijn het de zorgen vanuit zwangerschapshormonen, ik wordt voor het eerst moeder, meteen van 2 en vind dat best spannend. Is dat zo ongewoon?
In de ochtend zal het best zwaar zijn denk ik met borstvoeding geven voor 2. Kinderopvang en naar werk gaan etc. Ik was dus blij dat ik in mijn woonplaats ben gaan werken.
Vannacht bekroop mij echter de zorg, omdat ik mijn werkgever ken en dit is eerder gebeurd bij een andere: straks willen ze mijn vervanger nog daar houden en willen ze mij op een andere plek hebben. Mijn vervanger werkt daar straks namelijk langer dan ik zelf. Zij namelijk 5 maanden, en ik iets van 2.

Dit zou betekenen dat ik automatisch een uur extra bij de ochtend routine zal moeten optellen, omdat de eerst volgende locatie 45 min reistijd heeft +je neemt wat extra tijd voor file e.d. (Denk aan randstad). Ik heb mijn kinderopvang uitgezocht op dat ik in mijn woonplaats werk, ik weet niet of ik ze zomaar nog eerder daar kan brengen (bij een collega vertelde ze een soortgelijk slecht nieuws bericht ook 2 weken na einde van verlof, zij had echter haar ouders als oppas). Kan een werkgever dat zo maar maken denk ik dan. Ik geloof het wel, maar ik zit wel met een probleem als kinderopvang daar geen plek of ruimte voor heeft. Ik heb geen ouders in mijn omgeving die dit kunnen opvangen.

Daarbij zou ik dan toch graag bij de andere werkgever willen gaan werken, omdat ik liever dat uur extra in de ochtend kan gebruiken voor meer rust in huis, voor mijzelf en de baby’s. Vanwege een aandoening heb ik niet de meeste energie. Mijn partner kan niet dichter bij huis werken, die heeft een zeldzaam beroep dus opties liggen niet voor het oprapen.

Ik zit echter met een concurrentie beding. Ik mag bij een concurrent de eerst 3 jaar niet in X-veel kilometer werken van de locatie waar ik werkte. Voelt een beetje lullig, als ik er maar 2 maand gewerkt heb. Ik heb ook geen bijzondere baan ofzo, die niet door iemand anders op gevangen kan worden, concurrentiebeding is altijd wat overdreven, maar zo is het nu eenmaal in dit wereldje. (Ik weet dat de concurent hier ook mee werkt, maar niet met zulke hoge boetes als mijn huidige werkgever, tot 10.000-en).
Het is best een zorg of ik door die 2 maand werken, nu straks een voor mij best spannende periode 3 jaar lang niet in mijn eigen woonplaats kan werken, en circa 2 uur per dag meer kwijt ben aan werk in plaats van mijn kinderen en het hen goed kunnen verzorgen. Misschien komt alles goed, maar ik zie het mijn werkgever zo besluiten.

Mijn vraag was of ik hierin rechten had, dit zou kunnen voorkomen op 1 of andere manier. Ik heb inmiddels van jullie antwoorden begrepen dat het ws. Geen stand houdt dat concurrentiebeding. En anders zal ik misschien een ander baantje moeten zoeken dan waar ik voor opgeleid ben, maar mijn huidige salaris, welke niet heel hoog is, kan ik ook wel goed gebruiken straks. Een baantje waar geen diploma voor nodig is, zal toch nog weer minder verdienen..

Ik hoef dus geen antwoorden meer op dit verhaal. Maar schrijf het toch even op, mochten anderen hier ook met zo’n werkgever zitten. Ik hoop dat ik nu iedereen hier tevreden heb gesteld.

Mijn excuses voor het eventuele ongemak, en het nu toch lange verhaal ;).
anoniem_6378f7a667638 wijzigde dit bericht op 07-10-2018 13:29
87.66% gewijzigd
Vraag het een jurist.
Alle reacties Link kopieren
check eerst de geldigheid van je concurrentiebeding eens, daar wordt vaak meer geblaft, dan gebeten.


heb je ook al aan je werkgever uitgelegd, waarom je liever niet van locatie verandert?
Half juni was je nog 12 weken zwanger en nu ben je al 5 maanden met zwangerschapsverlof geweest?

Ik snap Je baas eerlijk gezegd wel. Maar of dat juridisch steek houdt moet je toch echt bij een arbeidsjurist checken .
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
03-10-2018 08:05
Half juni was je nog 12 weken zwanger en nu ben je al 5 maanden met zwangerschapsverlof geweest?

Ik snap Je baas eerlijk gezegd wel. Maar of dat juridisch steek houdt moet je toch echt bij een arbeidsjurist checken .
:D
Alle reacties Link kopieren
Vervelend trouwens dat je een week geleden nog geen naam had :rofl:

Laat me raden... Je werkgever heeft aangegeven dat hij je overplaatst als je zo lang met verlof bent omdat ze dan iemand ingewerkt hebben?
Met dit soort topics heb ik altijd weer enorm begrip voor werkgevers die zwangere vrouwen discrimineren. “Machteloos en klemgezet”, kom op zeg.

Je hebt een paar opties:
A. Je gaat eens praten met je werkgever. Zijn ook gewoon mensen, dus ga een volwassen gesprek aan en laat je verbazen over de uitkomst
B. Je accepteert die reistijd, net zoals half Nederland een reistijd heeft en die krijgen hun kinderen ook allemaal groot
C. Als jullie bloedjes werkelijk versterven als een van de ouders niet op steenworp afstand is laat je je partner een andere baan zoeken
D. Dat concurrentiebeding is waarschijnlijk niet geldig, dus je solliciteert bij de concurrent.
Alle reacties Link kopieren
In gesprek gaan. Mij lijkt dat concurrentiebeding in jou geval erg overdreven. In de rechtbank houdt dit ook vaak geen stand. Hangt natuurlijk af van je baan, maar zo'n beding is vaak een makkelijke manier om af te schrikken en nauwelijks te onderbouwen.
Het beste is natuurlijk dat je er samen uitkomt. Lukt dat niet dan moet je afwegen of je het het risico waard vindt. Ik ben uiteindelijk gegaan, zonder toestemming. Werkgever heeft het laten zitten, want wist ook wel dat hij geen zaak had.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet op een andere plek dan in je woonplaats wilt werken, kun je misschien al op zoek gaan naar een andere baan, met vaste standplaats. En dan maar hopen dat het bedrijf niet gaat verhuizen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ga eerst eens in gesprek hierover.
nina1966 schreef:
03-10-2018 08:07
:D
Klopt, ik ben nog zwanger. Het is echter een angst van mij dat dit gaat gebeuren.. en het leek mij voor mij vraag niet relevant om het helemaal uit te leggen als ‘ wat als..’ .. wat dan krijg ik daar weer commentaar op. Ik wil graag voorbereid zijn wat te doen..
PlayingTheAngel schreef:
03-10-2018 08:09
In gesprek gaan. Mij lijkt dat concurrentiebeding in jou geval erg overdreven. In de rechtbank houdt dit ook vaak geen stand. Hangt natuurlijk af van je baan, maar zo'n beding is vaak een makkelijke manier om af te schrikken en nauwelijks te onderbouwen.
Het beste is natuurlijk dat je er samen uitkomt. Lukt dat niet dan moet je afwegen of je het het risico waard vindt. Ik ben uiteindelijk gegaan, zonder toestemming. Werkgever heeft het laten zitten, want wist ook wel dat hij geen zaak had.
Dank je wel.. hier heb ik wat aan.. het is ook echt overdreven en om af te scrhikken.. maar toch.. financiele boetes kan ik er echt niet bij hebben financieel..
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:23
Klopt, ik ben nog zwanger. Het is echter een angst van mij dat dit gaat gebeuren.. en het leek mij voor mij vraag niet relevant om het helemaal uit te leggen als ‘ wat als..’ .. wat dan krijg ik daar weer commentaar op. Ik wil graag voorbereid zijn wat te doen..
O dus dit staat nog helemaal niet op de rol? Waarom heb je het dan niet gewoon met je leidinggevende over nu en hoe je daar toekomstig je werk gaat inrichten? Lijkt me een beetje bijzonder om je nu al zo druk te maken over iets waarvan je niet eens weet of het gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:23
Klopt, ik ben nog zwanger. Het is echter een angst van mij dat dit gaat gebeuren.. en het leek mij voor mij vraag niet relevant om het helemaal uit te leggen als ‘ wat als..’ .. wat dan krijg ik daar weer commentaar op. Ik wil graag voorbereid zijn wat te doen..

Handig van je :facepalm:
Ja nou hihi. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
Pff mag hopen dat dit zwangerschapshormonen zijn.
Je maakt je druk om een scenario, terwijl je volgens mij zeer weinig reden hebt om te verwachten dat het gebeurt.

En sorry maar 30-45 min reistijd en dan je machteloos voelen en klem gezet. Wat een nonsense. Ik heb langere reisafstand en mijn kinderen worden er niet minder van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:48
Ja nou hihi. Sorry.
:facepalm:
En voor het verwijderen van de OP nog een :facepalm:
Je komt heel kinderlijk en kinderachtig over. Weet je zeker dat je volwassen genoeg bent om een kind op te voeden?
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:48
Ja nou hihi. Sorry.
Hihi? Grappig joh :confused:
Trotter schreef:
03-10-2018 08:54
:facepalm:
En voor het verwijderen van de OP nog een :facepalm:
Je komt heel kinderlijk en kinderachtig over. Weet je zeker dat je volwassen genoeg bent om een kind op te voeden?
Twee zelfs als ik het goed heb
Alle reacties Link kopieren
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:25
Dank je wel.. hier heb ik wat aan.. het is ook echt overdreven en om af te scrhikken.. maar toch.. financiele boetes kan ik er echt niet bij hebben financieel..
Als je pech hebt en het komt voor de rechter dan loop je de kans daadwerkelijk een forse boete te krijgen. Helaas dit meegemaakt met mijn man.... dacht 12.000 euro....
Alle reacties Link kopieren
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:23
Klopt, ik ben nog zwanger. Het is echter een angst van mij dat dit gaat gebeuren.. en het leek mij voor mij vraag niet relevant om het helemaal uit te leggen als ‘ wat als..’ .. wat dan krijg ik daar weer commentaar op. Ik wil graag voorbereid zijn wat te doen..

Ben je ook al aan het bedenken wat er kan gebeuren als je een ongeluk krijgt? De lotto wint? Je in de poep trapt vlak voor je naar de dokter moet? Met pure chocolade thuis komt terwijl je man alleen melk blieft? Je bent vergeten luiers te halen? De stroom een keer uitvalt en je geen kaars kan vinden?

Allemaal dingen die misschien wel ooit kunnen gebeuren hè? :sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Maan321 schreef:
03-10-2018 08:23
Klopt, ik ben nog zwanger. Het is echter een angst van mij dat dit gaat gebeuren.. en het leek mij voor mij vraag niet relevant om het helemaal uit te leggen als ‘ wat als..’ .. wat dan krijg ik daar weer commentaar op. Ik wil graag voorbereid zijn wat te doen..
Gaat dan voor de zekerheid ook nog een scenario bekijken waarbij het bedrijf alle activiteiten staakt. Dan ben je pas echt goed voorbereid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven