Werk & Studie alle pijlers

Gouden kooi

05-10-2018 10:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk mag ik niet mopperen: ik heb een luizenbaantje waarmee ik relatief goed verdien. Echter, ik vind het saai. Er zijn periodes dat ik het beter kan negeren dan anders, maar in principe is deze functie niet uitdagend genoeg voor me. Ik zit in een bore-out, waardoor ik minder en minder presteer (het gekke is dat dat niemand lijkt op te vallen).

Ik ben dus aan het rondkijken naar een andere baan. Ik loop er tegenaan dat ik blijkbaar echt een goed pakket voorwaarden bij mekaar heb onderhandeld over de jaren heen en dat ik bij de functies die me aanspreken fors zal moeten inleveren. Geluk gaat boven geld, maar ik kan als alleenstaande moeder ook niet te fors inleveren op mijn inkomen.

Bovendien zijn de meeste vacatures "voor een jaar met zicht op verlenging" terwijl ik nu al 15 jaar een vast contract heb en dus ook meer werkzekerheid heb. Aangezien ik 48 ben, wil ik nu ook geen risico's aangaan want ik wil niet over een jaar opeens in de WW terechtkomen.
Ik werk in een klein bedrijf dus intern zijn er geen doorgroeimogelijkheden meer.

De oplossing lijkt dus bij mezelf te liggen: hoe kan ik er anders tegenaan kijken. Misschien leren echt blij te zijn met het feit dat ik weinig inspanning moet leveren voor veel resultaat. Nu vind ik het een gevangen gevoel.

Op privé gebied doe ik genoeg leuke dingen en daar haal ik wel energie uit trouwens. Ik zou alleen wel weer graag echt met plezier gaan werken. Nu ga ik niet met tegenzin maar ook niet met zin. Alleen omdat het moet voor het geld. Maar dat heet misschien wel gewoon "volwassen" zijn ?

Hebben jullie inzichten of tips ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik vind niet dat je de situatie moet accepteren zoals die is of dat het 'volwassen' is om te werken voor het geld en het tegelijkertijd wel ontzettend kut te hebben op je werk. Je moet nog zo lang werken, beter maak je die jaren een beetje leuk voor jezelf. Welke sector werk je? Zijn daar goede baankansen? Ik vind je zeker niet te oud om verder te kijken naar een baan waar je misschien minder verdient, maar wat je wel gelukkiger gaat maken op termijn. Als je geen opties ziet met je huidige opleiding en achtergrond in je sector, is het misschien het overwegen waard om nieuwe kennis op te doen dmv cursussen/parttime studie waardoor je ook ergens anders kunt gaan werken?

Als je durft te dromen, wat zou je dan het liefste gaan doen?
Is er een mogelijkheid om extra taken naar je toe trekken? Die bore-out daar valt nog wel mee dealen, maar je ontwikkeling staat stil. Dat zou mij meer zorgen baren.
Ik zou een vaste baan met goed salaris zeker vast houden!

Ik had ook zo'n saai luizenleventje voordat het bedrijf waar ik al 16 jaar werkte failliet ging. Als veertiger kwam ik ook bijna niet meer aan de bak en uiteindelijk via uitzendtoko's als wegwerpmedewerker gewerkt. Nou, je zou jezelf voor minder van kant willen maken.
Zeebeer schreef:
05-10-2018 10:37
Als je durft te dromen, wat zou je dan het liefste gaan doen?
Dat is een goede vraag om mee te beginnen!

Verder eens. Lijkt me heel gezond om voldoening uit je werk te willen halen. Misschien eens in de praktijk uitproberen met hoeveel minder je per maand toe zou kunnen? Gewoon terwijl je deze baan nog hebt? Dan bouw je meteen een buffer op wat het op termijn iets comfortabeler maakt om enig risico te lopen.
Als je je verveelt kun je tijdens kantooruren al je onlinedingen doen die je anders 's avonds thuis nog zou doen. Online shoppen, reizen uitzoeken, bankzaken, offertes voor huis/tuin zaken etc. etc. Dan is je vrije tijd ook echt je vrije tijd. En je hebt 'n zorgeloos inkomen.
redbulletje schreef:
05-10-2018 10:41
Ik zou een vaste baan met goed salaris zeker vast houden!

Ik had ook zo'n saai luizenleventje voordat het bedrijf waar ik al 16 jaar werkte failliet ging. Als veertiger kwam ik ook bijna niet meer aan de bak en uiteindelijk via uitzendtoko's als wegwerpmedewerker gewerkt. Nou, je zou jezelf voor minder van kant willen maken.
Dit hangt er natuurlijk volledig vanaf in welke sector je werkt en bent opgeleid. TO ligt misschien een stuk beter in de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf inderdaad niet te dromen... ik merk dat ik heel erg "veilig" wil spelen omdat ik me heel verantwoordelijk voel naar mijn dochter. Ik probeer veel aan de kant te zetten nu, omdat ik weet dat haar wensen qua studies straks erg duur gaan zijn en ik haar graag wil kunnen ondersteunen.
Beetje à la Anouk gisteren bij DWDD ...

Er zijn in mijn regio voldoende junior functies in mijn vakgebied - maar minder senior (beter betaalde) banen. Als ik overstap naar een junior zal dit in eerste instantie leuker zijn, want nieuwe firma/nieuwe sector. Maar dan loop ik na een tijdje weer tegen hetzelfde aan. En voor een senior functie moet ik verder reizen - dus inleveren op vrije tijd.

Ik merk dat ik er erg negatief insta en op alles "ja maar" lijk te zeggen. Dus ben me er van bewust dat ikzelf de blokkerende factor ben.

Ik vind mijn baan ook niet "kut". Zo sterk is het niet. De LG is leuk, de collega's over het algemeen ook wel, ik heb veel vrijheid om alles zelf in te delen. De vraag is maar of het gras wel groener is aan de andere kant.

Qua ontwikkeling: ik krijg voldoende opties om mijn vakgebied bij te houden middels korte opleidingen. De theorie hou ik dus wel bij, maar ik kan er alleen te weinig mee doen binnen mijn huidige bedrijf.

Over dat dromen ga ik toch nadenken... daar ligt de crux.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik herken het. Mijn plan is om over een paar jaar, als ik niet meer al mijn geld hoef uit te geven aan de kinderen, een dag per week vrijwilligerswerk te gaan doen. Een baan in die richting (dierenambulance) is geen optie omdat ik een totaal andere opleiding heb gedaan, en in die branche geen droog brood te verdienen is.
Tot die tijd zoek ik manieren om mijn werk leuk te houden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-10-2018 10:43
Als je je verveelt kun je tijdens kantooruren al je onlinedingen doen die je anders 's avonds thuis nog zou doen. Online shoppen, reizen uitzoeken, bankzaken, offertes voor huis/tuin zaken etc. etc. Dan is je vrije tijd ook echt je vrije tijd. En je hebt 'n zorgeloos inkomen.
Dat doe ik nu al :) Maar echt lekker voel ik me daar dus niet bij.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
05-10-2018 10:55
Dat doe ik nu al :) Maar echt lekker voel ik me daar dus niet bij.

En terecht. Dat is wel echt een heel vreemd advies, om dan maar in tijd van de baas privé-dingen te gaan zitten doen. :confused:
Ik heb overigens geen zinvol advies voor je, lijkt me een lastige situatie!
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
05-10-2018 11:01
En terecht. Dat is wel echt een heel vreemd advies, om dan maar in tijd van de baas privé-dingen te gaan zitten doen. :confused:
Ik heb overigens geen zinvol advies voor je, lijkt me een lastige situatie!
Ligt mijn lg niet wakker van ... mijn targets bepalen of zij gelukkig is of niet. En die haal ik altijd.
Maar het geeft mij persoonlijk geen voldoening, dus het lost mijn probleem niet op.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
05-10-2018 11:07
Ligt mijn lg niet wakker van ... mijn targets bepalen of zij gelukkig is of niet. En die haal ik altijd.
Maar het geeft mij persoonlijk geen voldoening, dus het lost mijn probleem niet op.

Zou je lg er dan ook niet van wakker liggen als je elke dag een uur eerder naar huis zou gaan?
.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wat anders ... dan ben ik niet beschikbaar voor vragen van collega's en klanten. Als ik een betaling online doe en er komt een telefoontje of mail, dan gaat uiteraard het werk voor. Is niet vergelijkbaar natuurlijk.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen nieuwe taken naar je toetrekken en als dat niet kan er misschien iets vrijwilligs naast doen? Bestuursfunctie bij een goed doel bijvoorbeeld? Ben je strategisch bezig en kost je over het algemeen niet al teveel tijd. En je doet iets goeds natuurlijk!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Zou jij met deze baan niet minder kunnen werken? En dus meer uitdaging zoeken in je privé? Ik werkte altijd 32 uur en vond mijn baan vreselijk, ik heb rondgekeken buiten mijn werk maar zou dan ook behoorlijk terugvallen in salaris, ik heb ervoor gekozen daarom minder uur te gaan maken zodat ik voldoening haal uit wat ik privé doe, dit is makkelijker in 24 uur dan in 32 uur en het salaris is nog hoger dan als ik in een ander vakgebied was gaan werken. Ik heb dit overigens besloten in een traject met een coach. Wellicht is dat nog een optie voor je, een goede coach kan nieuwe inzichten uit jezelf halen waardoor je duidelijke keuzes kan maken. Ik was overigens wel jonger, ik weet niet hoe het zou zijn als ik wat ouder zou zijn. (slaat natuurlijk nergens op dat je als 40+ in sommige sectoren bijna afgeschreven bent)
Wat zegt je leidinggevende? Weet hij/zij dat je je verveelt?

Is er een feestcommissie in je bedrijf? Zo ja, kan je daar geen taken van naar je toetrekken? Zo nee, kan je die oprichten en iedere X een maandafsluiting met n hapje en drankje, of de Sint/kerst/nieuwjaarsreceptie. Is er een BHV? Kan je die helpen? Of opzetten? Hoe is de catering georganiseerd binnen je bedrijf?

Allemaal niet vakinhoudelijke zaken en taken, maar wie weet zijn er op hele andere gebieden wel taken, rollen te bedenken, die je mogelijk wel extra werk te geven.

En die andere tip zou ik ook volgen: ga eens iedere maand "extra" sparen om te kijken met welk minimum je nog goed genoeg kan leven. Dan weet je of een andere baan met minder salaris financieel haalbaar is.

Je moet nog een jaar of 20 werken. Dus zorg dat je het leuk houdt/maakt.
Wetende dat studie dochter eraan komt is het een financiële gok om een vaste aanstelling te ruilen voor een jaarcontract. Het is absoluut afhankelijk van je werkveld of je verwacht zo een andere baan te hebben, desnoods weer junior. Maar wil je de komende jaren van jaarcontract naar jaarcontract hobbelen.

Dit waren mijn wat chaotische gedachten. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Probleem is met LG besproken. Echter er is geen oplossing, want mijn baan is nu eenmaal erg gericht op piekbelasting. Minder uren is geen optie - wil de organisatie niet want ik moet wel beschikbaar zijn ivm mogelijke calamiteiten.

De chaotische gedachten van Holygirl heb ik ook - ik spring van links naar rechts in mijn hoofd. En dus zijn gesprekken met een coach misschien een goed begin om orde in de chaos te scheppen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Er zijn in mijn regio voldoende junior functies in mijn vakgebied - maar minder senior (beter betaalde) banen.
Maar zou je op 'n juniorfunctie uberhaupt worden aangenomen als bijna vijftiger? Je bent te oud, te duur, niet meer kneedbaar zoals 'n verse twintiger die een recente opleiding heeft en 'n paar jaar werkervaring. Vaste contracten worden nauwelijks meer geboden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet een paar gesprekken met een loopbaancoach aangaan?
Wat betreft "voor een jaar met zicht op verlenging".
Als je gewild bent voor een functie, dan kan je onderhandelen.

Een sollicitante, type 'assertief', merkte dat ze gewild was. De leidinggevende (een sufmuis) had al tegen haar gezegd: "Je bent de enige overgebleven kandidaat."
Toen heeft de sollicitante gezegd: "Ik heb nu een vaste aanstelling. Ik wil zo spoedig mogelijk weer een vaste aanstelling. Dus ik wil na vier maanden vast in dienst komen."
Dat was haar voorwaarde.
LG heeft gebeld met Personeelszaken en ging daarna akkoord met haar voorwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar helpt dit topic al een beetje ... ik heb mijn c.v. net maar eens een opfrisbeurt gegeven.
Keek namelijk naar mijn eigen onderschrift op het forum en besef dat ik niets te verliezen heb met eens een paar gesprekken aangaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Meteen een vast contract zit er bijna nergens in. Maar door de huidige markt zit een vast contract na de eerste tijdelijk er meestal wel in. Dat was wel eens anders.

Kan je meteen voor het starten uit onderhandelen als ze je willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel een interessant onderwerp, Ik dacht namelijk altijd, hoe kan het nou dat je mensen hebt met een simpel baantje, die gigantisch veel verdienen. Hoe kunnen die door de mazen van het net vallen.

Dat er een paar 60+ ers zitten die iedereen wegkijkt, oke. Maar 'jonge' mensen?

Nu ik langer werk zie ik dit toch regelmatig. Manager (34 jaar) bij mijn vorige baan, 7000 euro per maand, deed de hele dag niks. Die kan nooit meer van baan wisselen. Hoe kunnen werkgevers zo'n plaat voor hun kop hebben vraag ik mij dan af.

Voel je je ook niet heel kwetsbaar? Wat als je er eens uitgegooid wordt.

Mijn zwager ook, is onlangs van baan gewisselt, ging 2500 euro bruto per maand meer verdienen. Totaal onrealistisch voor zijn functie. Gaat er nu naar leven, dure hypotheek etc. Straks verliest hij zijn baan en sta je met lege handen.

Is er echt niemand op het werk die wel eens denkt, wat verdien jij veel? En is er niet een gigantisch verschil met andere collega's?
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
05-10-2018 15:44
Ik vind dit wel een interessant onderwerp, Ik dacht namelijk altijd, hoe kan het nou dat je mensen hebt met een simpel baantje, die gigantisch veel verdienen. Hoe kunnen die door de mazen van het net vallen.

...

Is er echt niemand op het werk die wel eens denkt, wat verdien jij veel? En is er niet een gigantisch verschil met andere collega's?
Joh, jij geeft er wel een hele eigen interpretatie aan.

TO heeft het over "relatief goed verdienen" en jij begint over "gigantisch verschil met collegas" en enorme bedragen.

Hoe kom je daarbij? Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat collega's met dezelfde baan ook "relatief goed" verdienen, denk je niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven