Werk & Studie alle pijlers

Pabo twijfels

09-10-2018 22:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik twijfel of ik naar de PABO wil. Ik zit nu in 5 havo dus ik moet binnenkort wel kiezen. Dus voor de mensen die op de PABO zitten of hebben gedaan, willen jullie alsjeblieft deze vragen beantwoorden?

- Wat is het verschil tussen de verschillende scholen?
- Wat zijn de plus- en minpunten van de studie?
- Wat zijn de eigenschappen die je moet hebben om deze studie tot een succes te maken?
- Wat zijn je ervaringen met betrekking tot de studie?

Ik weet ook niet zo goed wat ik kan verwachten. Ik ga binnenkort een dagje meelopen, ben benieuwd!
Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
- Wat is het verschil tussen de verschillende scholen?

Bedoel je hiermee de verschillende pabo's of basisscholen? Ik zou zeggen, ga eens kijken bij verschillende pabo's.

- Wat zijn de plus- en minpunten van de studie?

Ik vind plus dat het praktisch is. Je loopt ook al vlug stage. Ik vond de sfeer een plus.
Min vind ik dat je eigenlijk maar voor 1 heel specifiek beroep wordt opgeleid. Als je van vakgebied wil switchen is je pabo diploma niet heel bruikbaar.
Ik vond dat het wel wat uitdagender mocht
Ik vond sommige vakken niet zo nuttig

Mijn pabo tijd ligt al ver achter me dus heel specifieke dingen zijn niet meer van toepassing denk ik.


- Wat zijn de eigenschappen die je moet hebben om deze studie tot een succes te maken?

Overwicht hebben op een groep kinderen, flexibel zijn, om kunnen gaan met onverwachte situaties, om kunnen gaan met (soms kritische) ouders. Je moet stevig in je schoenen staan. Verder is het fijn als je een aanpakker bent, humor hebt, duidelijk bent. Veel is te leren maar niet alles.

- Wat zijn je ervaringen met betrekking tot de studie?

Niet moeilijk, wel veel. Je kunt het zelf uitdagender maken.
Niet dat je met een Pabodiploma niks anders kunt worden, maar Pabo leidt op voor leerkracht in het basisonderwijs. Dus naast als je vragen over de studie is het wel belangrijk dat je dat een leuk/goed/fijn beroep lijkt. De studie duurt maar een paar jaar, werken duurt langer...
Andersom schreef:
09-10-2018 22:42
Niet dat je met een Pabodiploma niks anders kunt worden, maar Pabo leidt op voor leerkracht in het basisonderwijs. Dus naast als je vragen over de studie is het wel belangrijk dat je dat een leuk/goed/fijn beroep lijkt. De studie duurt maar een paar jaar, werken duurt langer...
Mooi gezegd! Ik dacht meteen ook zoiets na je openingspost TO: kies je voor dit beroep of alleen voor de studie? Want dan kan je miss beter HBO pedagogiek of -psychologie gaan doen.
Succes met je examens!
Ik heb 1 jaar Pabo gedaan en realiseerde me hoe beperkt de opleiding is. Je wordt leerkracht, that’s it. Ik had snel door dat dat niks voor mij was.

Ik vond de opleiding wel leuk. Heel veel doen. Het eerste jaar vond ik ook erg eenvoudig qua theorie. Propadeuse halen stelde niet veel voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het niet moeilijk, maar wel ontzettend veel (maar was dan ook ontzettend perfectionistisch). Maar is meteen een goede voorbereiding op het beroep: je bent nooit klaar in het onderwijs. Als je de deur van de school achter je dichttrekt zitten er nog honderd dingen in je hoofd. Dat vond ik zwaar.
Maar ik vond het fantastisch om met kinderen te werken. De sfeer in de groep vond ik het belangrijkste, zoals volwassenen graag met plezier naar hun werk gaan willen kinderen uiteraard ook graag in een goede sfeer komen. Pas dan is er plaats om te leren.
Welke soorten onderwijs er zijn leer je op de pabo wel, of daar kun je je gedurende de opleiding wel in verdiepen. Zelf sprak Jenaplan me erg aan, maar anderen vinden dat wellicht weer helemaal niks. Volg je eigen gevoel, informeer je en probeer op school naar keuze een stageplek te bemachtigen.

Wat trekt jou zelf zo aan aan het onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Ben afgelopen september aan de Pabo begonnen. Tijdens de toelatingstoetsen, viel mij op, dat veel jongere (Ben zelf 45) de opleiding kozen, vanwege de kans op een baan. Denk dat het dan heel zwaar wordt.
Had zelf in Rotterdam, niet veel keuze uit de verschillende hbo’s, was er maar 1 die deeltijd aanbood.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
09-10-2018 22:41
- Wat is het verschil tussen de verschillende scholen?

Bedoel je hiermee de verschillende pabo's of basisscholen? Ik zou zeggen, ga eens kijken bij verschillende pabo's.

- Wat zijn de plus- en minpunten van de studie?

Ik vind plus dat het praktisch is. Je loopt ook al vlug stage. Ik vond de sfeer een plus.
Min vind ik dat je eigenlijk maar voor 1 heel specifiek beroep wordt opgeleid. Als je van vakgebied wil switchen is je pabo diploma niet heel bruikbaar.
Ik vond dat het wel wat uitdagender mocht
Ik vond sommige vakken niet zo nuttig

Mijn pabo tijd ligt al ver achter me dus heel specifieke dingen zijn niet meer van toepassing denk ik.


- Wat zijn de eigenschappen die je moet hebben om deze studie tot een succes te maken?

Overwicht hebben op een groep kinderen, flexibel zijn, om kunnen gaan met onverwachte situaties, om kunnen gaan met (soms kritische) ouders. Je moet stevig in je schoenen staan. Verder is het fijn als je een aanpakker bent, humor hebt, duidelijk bent. Veel is te leren maar niet alles.

- Wat zijn je ervaringen met betrekking tot de studie?

Niet moeilijk, wel veel. Je kunt het zelf uitdagender maken.
Heel erg bedankt voor de informatie! Ik bedoelde inderdaad het verschil tussen de pabo's.
Alle reacties Link kopieren
- Wat is het verschil tussen de verschillende scholen?
Een groot verschil zijn de scholen waar je stage gaat lopen. Een hogeschool heeft altijd afspraken met basisscholen waar de stagiairs geplaatst worden. Als je in Leiden de pabo gaat doen, zul je dus nooit in Rotterdam op een stageschool worden geplaatst. De populatie op scholen verschilt best wel afhankelijk van of je bijvoorbeeld naar de Driestar (alleen (streng) christelijk), Windesheim (meer dorpsscholen) of de Haagse gaat (meer stadsscholen / allochtone kinderen).

Een ander verschil is hoe stage in elkaar zit. Zo heb je in Leiden elke week 1 dag per week stage, maar heb je in Rotterdam en Gouda geloof ik een aantal keer dat je meerdere weken achter elkaar stage loopt. Dan heb je dus blokken met stage en blokken met college.

- Wat zijn de plus- en minpunten van de studie?
Plus vind ik de vele stages die je loopt. Ik vind lesgeven heel erg leuk en dat mag je elke week doen op stage.
Min vind ik het niveau, het niveau ligt echt laag. Nu kom ik van gymnasium, dus misschien dat je daar minder last van hebt als je van havo komt.

- Wat zijn de eigenschappen die je moet hebben om deze studie tot een succes te maken?
Je moet doorzettingsvermogen hebben, creativiteit om je lessen vorm te geven, inlevingsvermogen. Maar heel veel leer je nog tijdens je studie! Je studeert niet voor niets, als je alles al zou kunnen, hoefde je de studie niet te volgen ;)


En ga een dagje meelopen op een basisschool! Dat kan heel veel inzicht geven of je dit echt wil doen, helemaal ideaal is om in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw een dagje te lopen.
Woon je in de buurt van een basisschool?
Zoeken ze daar vrijwilligers, bijvoorbeeld voor de groenevingermiddag in de tuin?
Ga eens meehelpen
en bedenk of je zin hebt om voor een klas van 20 (of meer) kinderen te staan.
Onderwijs geven is best pittig.
Maar MeesKees en anderen zullen je de schat van leerkracht zijn
kunnen vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven