Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek wanneer ik niet kan

17-10-2018 02:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een sollicitatiegesprek maar ik kan echt niet op die dagen. Et zijn 2 dagen beschikbaar voor gesprekken. Op 1 dag ben ik op vakantie naar er Europese stad en op de andere dag kan ik geen vrij krijgen van mijn werk. Of ik laat deze geweldige baan aan mij voorbij gaan of ik moet iets verzinnen om toch niet naar mijn werk te gaan, maar dat voelt niet goed en wil ik eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Weet je huidige werkgever dat je aan het solliciteren bent? Hoezo kan je geen vrij krijgen?
Vervelend natuurlijk!
Spreek met het (nieuwe) bedrijf en leg je situatie uit.
Is het een gezamenlijke sollicitatie waarbij alle gegadigden op 1 vd 2 tijdtippen proeven moeten afleggen?
Vraag of je op de dag dat je niet kan omdat je moet werken, onmiddellijk na je werk tot bij hen mag komen.
Niet geschoten is altijd mis.

Succes en hopelijk vind je een oplossing!
Ik zou het zeker niet bespreken met je mogelijk nieuwe bedrijf; je staat meteen 10-0 achter.

Kortom, of je cancelt je stedentrip, of je bespreekt met je huidige werkgever dat je vrij wil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik solliciteer nee. Ik kan geen vrij krijgen omdat ik de enige ben die werkt op die dag en er bezetting noodzakelijk is. Voor mijn gezin zou het teleurstellend zijn als mama niet meegaat vanwege een soll gesprek.
Hopelijk kan ik dit uitleggen en staan ze open voor een alternatief. Anders heb ik denk ik gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
Hoe belangrijk is de baan voor je? Als je hem koste wat kost wilt hebben, zul je toch die trip af moeten zeggen. Zo niet, dan zeg je dat je niet kunt op die dagen en zie je wel hoe ze reageren.
bloemenvaas74 schreef:
17-10-2018 04:38
Mijn huidige werkgever weet niet dat ik solliciteer nee. Ik kan geen vrij krijgen omdat ik de enige ben die werkt op die dag en er bezetting noodzakelijk is. Voor mijn gezin zou het teleurstellend zijn als mama niet meegaat vanwege een soll gesprek.
Hopelijk kan ik dit uitleggen en staan ze open voor een alternatief. Anders heb ik denk ik gewoon pech.
Hoe graag wil je die nieuwe baan? Niet leuk voor het gezin en jezelf om niet mee te gaan, maar mss nog minder leuk om deze baankans te laten schieten.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er helemaal aan hoe graag je de baan wilt idd. Persoonlijk zou ik ook mee laten wegen hoe groot ik de kans acht om daadwerkelijk geselecteerd te worden.

Als je de stedentrip belangrijker vind en met niemand een dag kan ruilen op je werk kan je altijd nog proberen het sollicitatiegesprek te verzetten maar ik acht de kans dat jij het wordt dan wel vele malen kleiner.

Dus hoe graag wil je de baan?
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
17-10-2018 02:55
Ik zou het zeker niet bespreken met je mogelijk nieuwe bedrijf; je staat meteen 10-0 achter.
Ik zou niet weten waarom. Ik zit aan de andere kant van de tafel. Als iemand niet kan op de geplande dagen, terwijl ik diegene wel graag wil spreken, dan zoek ik gewoon naar een andere dag waarop iedereen wel kan. De andere leden van de sollicitatiecommissie denken er net zo over.
Is gesprek via skype een mogelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
@mariejan,

Wellicht dat ze er ook zo over denken bij het bedrijf waar to solliciteert. Bij ons zouden ze het als inflexibel beschouwen en zou je dus idd direct met 10-0 achterstaan.
Waarom is verzetten niet goed? Je bent nog aan het werk, wil ook netjes zijn naar je huidige werkgever en daarom wil je de afspraak graag verzetten. Dat komt vele malen beter over dan ziekmelden of vrij nemen terwijl dat eigenlijk niet kan. Ik zou het gewoon vragen, heb ik laatst ook gedaan en deze week heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek :)
Envelop schreef:
17-10-2018 06:17
@mariejan,

Wellicht dat ze er ook zo over denken bij het bedrijf waar to solliciteert. Bij ons zouden ze het als inflexibel beschouwen en zou je dus idd direct met 10-0 achterstaan.
is dat niet flexibel? Vreemd uitgangspunt
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat ik er zo over denk maar zo simplistisch zouden ze er bij ons wel over denken.
Wij zijn ook een groot bedrijf met heel veel reacties op een vacature waardoor ze ook de luxe hebben makkelijk iemand om iets kleins af te wijzen. Wellicht dat dat bij een kleiner bedrijf en/of een lager aantal geschikte sollicitanten anders is.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
17-10-2018 06:17
@mariejan,

Wellicht dat ze er ook zo over denken bij het bedrijf waar to solliciteert. Bij ons zouden ze het als inflexibel beschouwen en zou je dus idd direct met 10-0 achterstaan.
Tjonge, met 10-0 achter nog wel. Ik denk dat to dan blij mag zijn dat ze niet bij jou hoeft te werken. Je moet er toch niet aan denken dat je bij een bedrijf terecht komt dat flexibiliteit eist van zijn medewerkers maar waar zelf geen enkele flexibiliteit mogelijk is :facepalm:
Don't get high on your own supply.
bibi72 schreef:
17-10-2018 02:55
Ik zou het zeker niet bespreken met je mogelijk nieuwe bedrijf; je staat meteen 10-0 achter.

Kortom, of je cancelt je stedentrip, of je bespreekt met je huidige werkgever dat je vrij wil.
Oh apart, ik heb een paar keer een gesprek verzet. En ik kreeg een keer alsnog die baan. Als ze je graag willen mogen ze zelf ook wel flexibel zijn.
Vragen of het gesprek verzet kan worden is natuurlijk ook een optie :)
Het ligt er natuurlijk aan of je op voorhand al wist wanneer de gesprekken zouden plaatsvinden. Regelmatig staat dit al in de vacature. Als dat zo is vind ik dat jij je moet plooien, want je wist het tenslotte. Zo niet dan zou ik er een telefoontje aanwagen.
Zeilboot76 schreef:
17-10-2018 06:40
Het ligt er natuurlijk aan of je op voorhand al wist wanneer de gesprekken zouden plaatsvinden. Regelmatig staat dit al in de vacature. Als dat zo is vind ik dat jij je moet plooien, want je wist het tenslotte. Zo niet dan zou ik er een telefoontje aanwagen.
Soms is de wereld niet maakbaar en kan je echt niet op de voorgestelde dag. Ook al stond het in de vacature en kon je toen je schreef nog wel. Willen ze je graag en kunnen ze verzetten dan zullen ze dat doen. Maar je loopt wel het risico dat het niet kan en het over gaat.
Vind het heel apart dat mensen hiervoor blijkbaar toch maar de al geplande stedentrip met het gezin afblazen, en dus geld weggooien, voor alleen maar een gesprek. Maar goed dat is viva..
Volgens mij moet je gewoon vrij krijgen voor een sollicitatiegesprek maar als je niet wilt dat je baas het weet zou ik een smoes verzinnen. Ben daar normaal niet van maar nood breekt wet.

Maar beter is natuurlijk bedrijf bellen om te vragen of je echt niet op een andere dag kan omdat je moeilijk vrij kan krijgen van je werk. Laat ook zien dat je loyaal bent aan een werkgever en dat is een pluspunt.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 17-10-2018 07:26
22.33% gewijzigd
Misschien kunnen ze je vroeg of laat op die dag inplannen dat je voor of na je werk kan gaan?
Proberen te verzetten dus
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
17-10-2018 06:09
Ik zou niet weten waarom. Ik zit aan de andere kant van de tafel. Als iemand niet kan op de geplande dagen, terwijl ik diegene wel graag wil spreken, dan zoek ik gewoon naar een andere dag waarop iedereen wel kan. De andere leden van de sollicitatiecommissie denken er net zo over.
Dit.

Bij mij zou je trouwens 10-0 achter staan als je niet gewoon het gesprek aan gaat om te kijken wat de mogelijkheden zijn (en je hiervoor zonder overleg een stedentripje afzegt..). Duidt erop dat je niet goed voor jezelf kan opkomen / grenzen kan bewaken, en ik zou ook gaan twijfelen over je communicatieve vaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
17-10-2018 06:17
@mariejan,

Wellicht dat ze er ook zo over denken bij het bedrijf waar to solliciteert. Bij ons zouden ze het als inflexibel beschouwen en zou je dus idd direct met 10-0 achterstaan.
Ook in deze periode, waar goede beschikbare mensen uitzonderlijk zijn? Geloof me, de sollicitant heeft momenteel meer touwtjes in handen dan het bedrijf.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Je bent de enige die die dag werkt schrijf je. Is er niemand die een ochtend/middag met je zou willen ruilen?
Je hoeft toch ook niet te zeggen dat je gaat solliciteren? Desnoods verzin je een afspraak in het ziekenhuis of zo (al zou ik me daar als collega wel war besodemieterd door voelen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven