Werk & Studie alle pijlers

Hoe hoog is jouw werdruk?

17-10-2018 05:23 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eens benieuwd naar hoe hoog jullie je werkdruk ervaren. Ik merk aan mezelf dat ik de druk als extreem hoog ervaar en om me heen mensen zie “omvallen” (deze term gebruikt werkgever en vind ik verschrikkelijk).
Zelf moet ik constant een soort van vinger aan de pols houden bij mezelf; hoe gaat het met me ? Ben ik nog voldoende in balans of moet ik terugschakelen? Zolang ik dit bewust die gaat het goed. Wel ben ik echt kapot na een werkdag/week en bestaat mijn vrije tijd voor een groot deel uit bijtanken en landen na een werkweek en de tweede helft van het weekend uit zorgen dat ik thuis alles weer op orde heb voor de volgende werkweek. Tussendoor sport ik want dat is mijn grote energie leverancier. Kortom, door steeds bewust te zijn van die balans red ik het om te blijven presteren op het werk. Eerder heb ik dit niet zo ervaren, mijn idee is dat er meer gevraagd wordt van medewerkers tegenwoordig. Of het ligt misschien aan de functie of de branche waarin je werkt?
Werk zelf in de administratie van de zorg. Hoe zijn jullie ervaringen?

Hoe ervaar je de werdruk?

Totaal aantal stemmen: 193

Ik ervaar geen werkdruk (8%)
Ik ervaar soms werkdruk (23%)
Ik ervaar een gebalanceerde werkdruk (21%)
Ik ervaar een te hoge werkdruk (48%)
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk zijn er te weinig mensen voor teveel werkzaamheden. Ik heb nu 1.5fte aan taken voor een 0.9fte aanstelling. En dat is pittig. Ik werk, ik zorg voor mijn kinderen en in het weekend kom ik bij en plan ik de komende week. Dat is het wel, net als bij jou. Ik heb zicht op verlichting, dat scheelt. Maar het is wel zwaar.
Ik heb werk wat ik prima los kan laten. Die druk ervaar ik amper.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de GHz. Standaard worden er 1 of soms meerdere diensten per dag niet opgelost, dus ja.... de werkdruk ligt enorm hoog. Zeker nu we ook zelfstandig werkend zijn en de taken die voorheen de leidinggevende hadden nu ook terug vallen op het team.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dezelfde situatie als jij TO. andere branche, dat wel. Maar de aanhoudende te hoge werkdruk van teveel werk voor te weinig mensen en het vele overwerk begint op te breken, ik denk veel te veel aan werk en zie anderen 'omvallen' of een grens trekken waarbij de druk alleen maar hoger wordt voor degenen die wat stabieler zijn in het omgaan met stress.

Plezier in mijn werk is er al een tijdje niet meer bij en er is het komende half jaar geen zicht op verbetering. Dus ik moet mezelf steeds vaker moet inpraten om uit bed te komen en weer te gaan iedere ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na een werkdag echt kapot. Maar de volgende dag ben ik wel weer opgeladen.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Marcom hier. Ik zie bij mij in het bedrijf vooral de trend dat als iemand weggaat, dat deze niet vervangen wordt en dat functies zoals we ze kenden plaatsmaken voor taken zodat je uiteindelijk met een circus aan verantwoordelijkheden zit. Gek genoeg groeit het salaris niet evenredig mee. Gelukkig zijn er nog wel andere dingen die me er houden, maar dit ga ik niet heel lang volhouden.

Ik heb al helemaal een plan uitgedacht hoe ik de komende jaren mijn woonlasten drastisch kan verlagen zodat ik niet meer zo hard en veel 'hoef' te werken.

Ik ben elke avond ook helemaal kapot en in het weekend komt er ook niet heel veel uit me. Dan moet ik echt bijtanken. De balans is compleet weg.
Ik werk ook in de zorg en ervaar ook wel veel werkdruk. Ook ivm wisselende diensten en werk dat echt af moet die dag. Sommige dingen kan ik niet doorschuiven naar morgen. Nu wisselt het bij ons wel heel erg. Soms is de werkdruk echt heel hoog, soms wat minder. Het gaat op en neer. En bij ons zijn er ook al regelmatig mensen uitgevallen hierdoor. Ook bij bv zwangerschap komt er geen vervanging en waar we 11 jaar geleden het werk deden met 25 mensen is dat nu naar 7 terug gegaan. Er zijn wat taken weg, maar er komt steeds meer administratieve rompslomp bij, dus dat blijft lastig. Ik heb het geluk dat ik wel alles los kan laten na het werk. Ik moet 3 kwartier naar huis fietsen nog en dat is heerlijk! Hoofd leeg maken en even weer rust vinden :) en ik werk ma-wo-Vr, waardoor ik dus altijd een dag vrij heb na een werkdag. Toen dochter nog klein was, waren dat soms ook pittige dagen maar inmiddels niet meer. Lekker tijd voor mezelf als ze op school zit, wat huishouden doen, beetje netflixen. Ik vind dus wel rust na drukke dagen en dat gaat vooralsnog dus prima.
Ik werk ook in de zorg en ervaar de hoge werkdruk.
Onze locatie is sowieso al een zorgenkind op het moment. Te weinig personeel, en veel uitzendkrachten (wel wat vaste gezichten gelukkig). Er zijn meer leerlingen en stagiaires dan vast personeel.
Ik ben zelf nog in opleiding (wel aan het afronden gelukkig) maar ik merk aan mezelf dat ik wel aan mijn grenzen zit nu. Paar collega's zitten overspannen thuis dus het is wel even een eye-opener.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk kent pieken en dalen. Nou ja, geen diepe dalen want er is altijd wel iets.

Voor de zomer werd het erg veel. Maar is voor een deel ook druk die ik mezelf opleg. Ik moet dingen loslaten en mensen vinden het niet erg als ik hun vraag niet meteen beantwoord. Ik moet ook heel bewust delegeren en dan loslaten. Niet fysiek op kantoor zijn helpt ook (dan werk ik van thuis of andere locatie) dat scheelt binnenlopende mensen en kan ik echt geconcentreerd werken aan iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar hoge werkdruk plus enorme eentonigheid ik kom altijd totaal uitgeblust thuis. Ik studeer er naast dus soms ben te moe voor mijn studie flink aan poten dus. Probeer zeker te blijven sporten.
Ik werk ook in de zorg en merk hier ook onder mezelf en collega’s werkdruk. Collega’s die ziek uitvallen en deze uren moeten wel weer opgevangen worden. Nu eind van het jaar moeten en uren opgevangen worden van collega’s die ziek uitgevallen zijn plus men moet zijn/haar overuren opnemen omdat je maar voor een week mee mag nemen naar 2019. Dus iedereen wil massaal nog vrij opnemen. Wat eigenlijk niet kan. Dus heb je vandaag late dienst en dan morgen een vroege, of je werkt 6 dagen aan een, en dat breekt op een gegeven moment op. Maar goed alles voor de cliënt🤗
Cinderella76 schreef:
17-10-2018 07:36
Ik werk ook in de zorg en merk hier ook onder mezelf en collega’s werkdruk. Collega’s die ziek uitvallen en deze uren moeten wel weer opgevangen worden. Nu eind van het jaar moeten en uren opgevangen worden van collega’s die ziek uitgevallen zijn plus men moet zijn/haar overuren opnemen omdat je maar voor een week mee mag nemen naar 2019. Dus iedereen wil massaal nog vrij opnemen. Wat eigenlijk niet kan. Dus heb je vandaag late dienst en dan morgen een vroege, of je werkt 6 dagen aan een, en dat breekt op een gegeven moment op. Maar goed alles voor de cliënt🤗
Merk dat ik als ik thuis ben constant met werk nog bezig ben en dat vindt ik niet goed. En ik hoor dit ook van collega’s.
Alle reacties Link kopieren
Vrijwel geen werkdruk, doe het werk redelijk met 2 vingers in de neus.
Ik begin vroeg, ben daardoor ook op tijd thuis, en heb dan nog een deel van de middag en de avond voor mijzelf.
Ik werk 4 dagen in de week, waarvan 1 dag thuis. Heb een poets die 1x in de 2 weken komt (geen kinderen of huisdieren) dus heb veel vrije tijd. Zalig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik werk in de zorg en ervaar een hoge werkdruk. We hebben op onze afdeling 2,7 fte tekort, veel langdurig zieken en zwangeren. Veel diensten zowel doordeweeks als weekenden die opgevuld moeten worden waardoor we allemaal veel extra diensten draaien. Leerlingen die begeleidt en opgeleidt moeten Om nog maar te zwijgen over het aanbod patiënten en de wachtlijsten die we weg moeten en willen werken.

Ik doe dit werk ondertussen 15 jaar en de werkdruk is echt alleen maar toegenomen. Tijden van krapte is een golfbeweging die altijd weer terugkomt. Zodra we weer op formatie zitten gaat de druk wel weer wat van de ketel af, en als al onze langdurig zieken terug zijn ook.
anoniem_372139 wijzigde dit bericht op 17-10-2018 07:54
0.15% gewijzigd
Ik werk zestien uur momenteel, maar ik heb dagelijk wel negen uur werk. (Lessen voorbereiden) Dat neem ik mee naar huis, liever zou ik dat op school doen maar thuis heb ik een gezin dat op mij wacht. Soms ga ik bewust heel vroeg om dan nog wat te kunnen doen.

Als onderwijsassistent is ook de was en de afwas mijn taak, dat kan ik niet meenemen. En dat sta ik dan in mijn pauze te doen.

De meeste dingen die ik mee naar huis neem zijn wel heel leuk om te doen en omdat ik maar zestien uur werk is het goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
IT & Marketing en heb eigenlijk in al die jaren nooit een te hoge werkdruk ervaren. Soms doe ik overuren of doe ik in privé tijd wat werk. Vind ik leuk.

Daarnaast ben ik alleenstaande moeder en zorg ik ervoor dat de werkdagen zo gestroomlijnd mogelijk lopen. Werkdruk wordt immers niet alleen beïnvloed door het werk, maar ook door je algehele draaglast en draagkracht.
Alle reacties Link kopieren
Hier op het werk is onlangs veel veranderd en daar zijn we met zijn allen nog niet aan gewend.

Mijn werkzaamheden vallen 9 van de 10 keer mee. Wat het lastig maakt is dat heel veel mensen lopen te klagen over van alles en dat bij mij komen doen. Wat ook mag... maar de hele dag is teveel en op piekmomenten moeten ze ook snappen dat het even niet het moment is voor gezeur en geklaag.

Verder doen we sinds kort evenementen en das heel hard werken maar ook heel lekker/leuk om te doen. Wel onder te grote druk, dat moeten we beter regelen.

Ben in verleden regelmatig 'omgevallen' ook wegens chronische ziekte en dat willen we niet nog eens ;-)
Je kunt méér.
Voor alle mensen in de zorg en anderen met zeer hoge werkdruk. :hug:

In mijn baan ervaar ik geen werkdruk. Ik kan mijn werk doen in het tempo wat ik zelf wil. Dat is niet omdat er geen tijd voor mijn werk staat, dat staat er wel, maar ik kan erg snel werken.

In een eerdere baan was de werkdruk zeer hoog. Ik werd er op den duur heel chagerijnig van.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zakelijke dienstverlening en ervaar ook een te hoge werkdruk. Op advies van de bedrijfsarts ben ik nu zelfs gedeeltelijk ziek gemeld, omdat ik het niet meer trok. Ik ben de vierde dit jaar die is uitgevallen met overspannenheidsklachten (het hele bedrijf bestaat uit 45 mensen).

Er is bij ons meer werk dan dat er mensen zijn om het uit te voeren én de meesten van ons werken ‘zelfsturend’, oftewel er is niemand die de algehele taaklast in de gaten houdt. Ik ben helemaal voor zo min mogelijk managementlagen, maar het zou toch wel heel fijn zijn als er iemand in de gaten zou houden of het werk wel eerlijk verdeeld wordt. Nu zijn er sommige collega’s die bij lastige klussen stelselmatig hun snor drukken, waardoor anderen weer meer moeten doen.

Dit ligt ook deels aan mijzelf. Ik heb een nogal groot verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor ik meer werk naar me toe trek dan anderen. Gewoon werk uit je handen laten vallen omdat je er geen zin in/tijd voor hebt, kan ik niet. Maar daar ga ik nu aan werken.

Ik vind het wel heel erg jammer dat we overal het werk zo lijken organiseren dat kwantiteit altijd boven kwaliteit lijkt te gaan. Er lijkt geen tijd meer te zijn om je ergens echt in te verdiepen of iets echt goed en zorgvuldig te doen, terwijl juist dat hetgene is waar ik energie uit haal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkdruk zit hem niet (zoals in de zorg) in het heel druk zijn overdag. Ik deel mijn tijd zelf in, haal mijn targets. Heb duidelijke zakelijke doelstellingen en wordt daar op afgerekend.
Kan dus gerust forummen, dan weer een overleg in, dan weer even Facebook/Instagram etc.
Maar de druk die ik wel heb, is: als we als MT (klein MT) iets doms doen, staan straks 150 mensen op straat. Ook kan het hier nog wel eens 'rattig' aan toe gaan. Sommige mensen gaan over lijken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het bijwerken van mijn mail en bijv taken als het uitwerken van slides voor presentaties bijna standaard werk dat ik in mijn eigen tijd doe. De overlegdruk is zo hoog dat ik er overdag niet aan toekom. Eigen schuld; mijn directe collegas werken allemaal 40 uur en ik maar 28, dus op de woensdag als er weinig meetings zijn, werken zij alles bij en zorg ik voor de kinderen... andere kant kan ik mijn werk superflexibel inrichten, wordt ik heel vrij gelaten en heb ik vreselijk leuk werk. Tot nu toe is het me het overwerken waard omdat ik zo werk-gezin beter kan combineren. Over een jaar of 2 komt er meer ruimte thuis en ga ik uit van een betere balans. Maar dan heb ik wel die gave baan nog.
Ik werk in de zorg, de werkdruk is hoog door alle benoemde punten. Daarnaast ben ik leerling, dus extra druk om mijn leerlingfunctie ruimte te kunnen geven. Plus dit in de thuiszorg, met een vrij hoog aantal uren. Dit maakt dat ik bijna iedere dag een gebroken dienst moet werken. Ik merk dat het mij breekt, balans is ver weg.
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik dit terug kan gaan brengen en ben nu aan t kijken voor een functie binnen de instelling waarbij ik tijdens 1 dienst meer uren kan draaien.
Ik werk ook in de zorgsector en het is niet normaal hoe vaak er mensen uitvallen. Dat geeft bij ons periodes van enorme druk, totdat de zieke (tijdelijk) vervangen is. Maar het is altijd eerst aankijken: is diegene langer dan 3 maanden ziek? In dat geval mogen we vervanging zoeken. Maar tot die tijd zit je dus 3 maanden in de stress, vooral omdat de meesten fulltime werken dus er dan echt 36 uur uitvalt.

Ik denk dat er in totaal meer dan de helft van het personeel ziek thuis heeft gezeten, varierend van 3 weken tot een jaar. Absurd gewoon.

Ik zelf ben net als wat TO zegt; continu bewust van mijzelf, nadenken over of ik geen grenzen over ga of ben gegaan, sporten en de vrije tijd gebruiken om op te laden. En vanaf januari stop ik met werken en begin ik aan een opleiding dus nog 2,5 maand 'volhouden' :)
Alle reacties Link kopieren
Sinds vier maanden heb ik een nieuwe baan en daar is de werkdruk prima. Uiteraard soms wat dagen die superdruk zijn maar het is in balans. Op mijn vorige werk was dat heel anders. Zieken en mensen die ontslagen werden werden niet vervangen. Dat heb ik heel lang opgevangen maar ging daar echt bijna aan onderdoor. Toen ik merkte dat daar geen begrip voor was ben ik wat anders gaan zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven