Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit gedacht dat ik dat heel graag wilde maar na een aantal gesprekken met mensen uit het vak afgehaakt.

Het kan als je al een keuken hebt, of mag gebruiken en vervoer.

Voor mij was het niet weggelegd, niet in mijn eentje iig. Geen langdurige vervanging bij bv een gebroken been oid. Vervangers, investering, de tijd... Helaas.
Volgens de mensen uit mijn omgeving van toen had het wél een succes geworden :D
Wel toen af en toe via via gecaterd maar naast mijn gewone werk dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een ruimte op het oog, maar het komt te vroeg. Ik wilde eigenlijk over twee tot drie jaar starten. Maar ja, dit doet zich voor en ik kan al bijna een halfjaar aan weinig anders denken. Ik heb nu een voorstel gedaan aan de verhuurder, ik wil in elk geval geen groot risico lopen en nergens te zeer aan vastzitten. Het komt erop neer dat ik dan een soort pop-up eethuisje open en cursussen ga geven in die ruimte. En dat ik er verder kantoor ga houden met het bedrijf dat ik al heb. Een deel van de ruimte kan ik bovendien verhuren aan iemand die opslagruimte nodig heeft. Het is dus niet zo dat ik meteen vol aan de bak hoef en alle dagen achter de kachel hoef te staan. Dat wil ik ook niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst checken bij je gemeente of dat wel mag. In mijn gemeente hebben ze een ondernemersloket, die kijkt of datgene wat jij wilt wel is toegestaan qua beleid en bestemmingsplan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard. Deze ruimte ligt in een rijtje van een soort friettent, met daarnaast een café. De bestemming is in orde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast een café. Kijk dat is alweer een mogelijkheid, zover ze dat niet zelf hebben, om snackplates /borrelhapjes te verkopen via hun. Alle beetjes helpen.
Yella78 schreef:
17-10-2018 16:11
Ik heb een ruimte op het oog, maar het komt te vroeg. Ik wilde eigenlijk over twee tot drie jaar starten. Maar ja, dit doet zich voor en ik kan al bijna een halfjaar aan weinig anders denken. Ik heb nu een voorstel gedaan aan de verhuurder, ik wil in elk geval geen groot risico lopen en nergens te zeer aan vastzitten. Het komt erop neer dat ik dan een soort pop-up eethuisje open en cursussen ga geven in die ruimte. En dat ik er verder kantoor ga houden met het bedrijf dat ik al heb. Een deel van de ruimte kan ik bovendien verhuren aan iemand die opslagruimte nodig heeft. Het is dus niet zo dat ik meteen vol aan de bak hoef en alle dagen achter de kachel hoef te staan. Dat wil ik ook niet.

Kan dat? Ik begreep van een vriendin die hier ook mee bezig is dat verhuur vaak voor vijf jaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou je ook rekening met de milieuwetgeving...
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb volgende week een overleg met de verhuurder. Hij staat ervoor open tijdelijk voor de helft van de prijs te verhoren, bijvoorbeeld voor ruim een jaar. Het staat al een poos leeg, dus er is ruimte voor onderhandelingen.

Wat bedoel je met milieuwetgeving, Subon?
(ik ga vegetarisch en veganistisch eten stimuleren, dat is natuurlijk positief voor het milieu, haha)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal geen horeca-ondernemers hier? (als ze er al zijn, hebben ze natuurlijk geen tijd om veel te forummen, haha)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.ikgastarten.nl/mijn-branche ... lose-popup
Alle reacties Link kopieren Quote
Als in deze markt een ruimte lang leeg staat zou ik wel even checken wat daar de reden voor is.
voor een popup restaurant moet je natuurlijk ook de hele vergunningenrambam hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
18-10-2018 17:21
Ik heb volgende week een overleg met de verhuurder. Hij staat ervoor open tijdelijk voor de helft van de prijs te verhoren, bijvoorbeeld voor ruim een jaar. Het staat al een poos leeg, dus er is ruimte voor onderhandelingen.

Wat bedoel je met milieuwetgeving, Subon?
(ik ga vegetarisch en veganistisch eten stimuleren, dat is natuurlijk positief voor het milieu, haha)
Yella, qua milieuwetgeving moet je vooral denken aan geur-en geluidsoverlast, heb je een vetafscheider in de keuken?
Mijn zus heeft (naast haar kantoorbaan) een tijdje catering verzorgd.
Ze kookte dan in haar eigen keuken en nam alles in grote warmhoudbakken mee.

Als bijvoorbeeld een kerkevenement enorm uitliep, was het eten ook pas een uur later.
Tip van de week. Kijk of er een ROC bij jou in de buurt is en of er bij dat ROC een geschikte keuken zit, met een lange eettafel.
Die keuken staat doordeweeks meestal vanaf 17:00 leeg en ook in het weekend. Jij kan er dan cursus geven.
De keuken bevat al fornuizen, pannen, bestek. Dus jij hebt geen aanschafkosten. Alleen de speciale benodigdheden, zoals een citroenrasp, neem je zelf mee.
Bedrijfsuitjes en vrijgezellenuitjes zijn vaak kookworkshops.

Op die manier loop je geen grote risico's.
Als je een paar jaar cursus en workshops hebt gegeven en het nog steeds leuk vindt, kan je eens een eigen ruimte gaan huren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al bij een keuken in mijn woonplaats geweest die ik kan huren. Dat is ook allemaal mogelijk inderdaad, het was ook mijn plan om op die manier te starten. Grotere groepen in die keuken, kleinere groepen in mijn eigen keuken thuis. Maar ja, deze ruimte laat mij echter niet los, op die manier heb ik veel meer mogelijkheden, ook om aan enkele tafels ter plekke te serveren, er is een grote opslag bij enzovoort. En, niet onbelangrijk voor mij, een grote extra prikkel om daadwerkelijk ook dingen te gaan doen, omdat ik die ruimte dan heb en niet achterover kan gaan leunen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er komt een hele hoop papierwerk bij kijken, maar goed, ik neem even aan dat dat geen probleem voor je is.

Wat ik me afvraag; waarom wil je dit?? Heb je een opleiding gevolgd, al eens in restaurants gewerkt, terraswerk gedaan? Of is koken een hobby en denk je dat je dit wel even kunt doen??

Ik heb een opleiding gedaan en als gastvrouw gewerkt. Koken én serveren én de gasten verwennen kun je niet in je eentje. Met pakweg vijf tafels (voor een luxere versie) of tien (voor een terras op een mooie zomerdag) heb je aardig wat werk. Als je daarbij nog moet koken moet je dus al snel aan hulp gaan denken.
Plus; alles moet spik en span zijn, dus als je om tien uur iedereen de deur uit hebt moet je de keuken nog poetsen. En eventueel op tijd opstaan zodat je het restaurantgedeelte en de toiletten dan in de ochtend kunt schoonmaken.
De afwas, het poleren van bestek en glazen, af en toe de ramen lappen. Je moet aardig investeren, naast een ruimte en voldoende potten en pannen ook serviesgoed, bestek, een beetje aankleding en dan uiteraard je eigen kleding nog, want het moet wel geschikt zijn voor de kookwas.
ceylon wijzigde dit bericht op 22-10-2018 09:18
1.31% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
18-10-2018 17:21
Ik heb volgende week een overleg met de verhuurder. Hij staat ervoor open tijdelijk voor de helft van de prijs te verhoren, bijvoorbeeld voor ruim een jaar. Het staat al een poos leeg, dus er is ruimte voor onderhandelingen.

Wat bedoel je met milieuwetgeving, Subon?
(ik ga vegetarisch en veganistisch eten stimuleren, dat is natuurlijk positief voor het milieu, haha)
Afzuiging, ontgeuring, vetafscheider dat soort dingen. Als je thuis zoiets wil doen kijk dan ook in de APV of dat mag. Oo het moment dat je ondernemer bent vanuit huis blijft trouwens die milieuwetgeving van kracht.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Caitriona* schreef:
21-10-2018 19:32
Tip van de week. Kijk of er een ROC bij jou in de buurt is en of er bij dat ROC een geschikte keuken zit, met een lange eettafel.
Die keuken staat doordeweeks meestal vanaf 17:00 leeg en ook in het weekend. Jij kan er dan cursus geven.
De keuken bevat al fornuizen, pannen, bestek. Dus jij hebt geen aanschafkosten. Alleen de speciale benodigdheden, zoals een citroenrasp, neem je zelf mee.
Bedrijfsuitjes en vrijgezellenuitjes zijn vaak kookworkshops.

Op die manier loop je geen grote risico's.
Als je een paar jaar cursus en workshops hebt gegeven en het nog steeds leuk vindt, kan je eens een eigen ruimte gaan huren.
Ik werk op een ROC, bij ons gaan ze écht niet een heel gebouw ‘s avonds openen voor een kookclub/kookactivitet. Behalve de stookkosten (licht) komt er ook nog de beveiliging bij. No way, om 18.00 uur gaan de poorten dicht en is het klaar.
het is niet goedkoop om te starten. Je gaat kosten maken. Wat is je businessmodel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon maakt een goed punt.
En zou daar genoeg animo voor zijn, voor die workshops? Je kan het doen op een avond wanneer het toch rustig is, maar het lijkt me niet dat een zaak erop kan drijven. Bij een kleine ruimte denk ik overigens eerder aan een snackbar-achtig iets. Is toch makkelijker inkopen want minder bederfelijk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
17-10-2018 16:11
Ik heb een ruimte op het oog, maar het komt te vroeg. Ik wilde eigenlijk over twee tot drie jaar starten. Maar ja, dit doet zich voor en ik kan al bijna een halfjaar aan weinig anders denken. Ik heb nu een voorstel gedaan aan de verhuurder, ik wil in elk geval geen groot risico lopen en nergens te zeer aan vastzitten. Het komt erop neer dat ik dan een soort pop-up eethuisje open en cursussen ga geven in die ruimte. En dat ik er verder kantoor ga houden met het bedrijf dat ik al heb. Een deel van de ruimte kan ik bovendien verhuren aan iemand die opslagruimte nodig heeft. Het is dus niet zo dat ik meteen vol aan de bak hoef en alle dagen achter de kachel hoef te staan. Dat wil ik ook niet.
Is dat niet kapitaalvernietiging? Zodra je huur betaalt en dus kosten maakt, is het verstandig om er het maximale uit te halen. Bovendien kun je zo al klanten verliezen voordat je ze hebt. Als ze voor een dichte deur staan, komen ze waarschijnlijk ook niet meer terug, zeker als dat vaker gebeurt.
Horeca kan overigens een goudmijntje zijn, als je maar een duidelijke doelgroep hebt en deze kunt bereiken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

biekoe schreef:
22-10-2018 08:55
Ik werk op een ROC, bij ons gaan ze écht niet een heel gebouw ‘s avonds openen voor een kookclub/kookactivitet. Behalve de stookkosten (licht) komt er ook nog de beveiliging bij. No way, om 18.00 uur gaan de poorten dicht en is het klaar.
Ik heb twee keer een kookworkshop (vrijgezellenfeestje) bij een ROC gedaan. In de avonduren. De kookstudio huurde die ruimte.
Medewerkers kookstudio kwamen er ter plekke achter dat er geen citruspers aanwezig was en hebben toen staan klooien met een vork om het sap uit de citroenen te halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf ook een paar keer cursussen gevolgd die in de keuken van een roc werden gegeven. Dus het komt zeker wel voor. Ook de Volksuniversiteit hier maakt daar gebruik van.

Wat ik vooralsnog voor ogen heb, is gebaseerd op een concept van een eethuisje in mijn woonplaats (dat overigens onlangs gesloten is, niet door gebrek aan succes maar omdat de eigenaar wat anders wilde gaan doen). Dat was vier dagen per week open van 14.00 tot 19.00 uur en er werden vooral (Indische) maaltijden afgehaald. Voor mensen die toch ter plekke wilden eten, waren er twee tafels (later iets meer, een stuk of vijf). Dat opende mij de ogen: zo kan het ook. Werken met eten hoeft niet meteen te betekenen dat je je alle dagen kapot moet werken tot laat in de avond.

Ik heb overigens een passende opleiding, ik heb voeding & diëtetiek gedaan en heb tijdens die opleiding (ben 25 jaar geleden afgestudeerd en heb dus nog de opleiding 'oude stijl' gedaan) ontzettend veel gekookt. Dat vond ik ook een enorm leuk onderdeel. Ik praktiseer al veertien jaar niet meer en ben inmiddels freelancer in een heel andere richting, maar in de afgelopen tien jaar heb ik veel kookcursussen gevolgd, waaronder enkele in het buitenland, met in het achterhoofd steeds dat ik dat zelf ook wilde gaan doen.
Naast mijn kookactiviteiten kan ik dus ook weer aan voedingsadvisering gaan doen. Dat zou ik nooit meer willen op de traditionele manier, tegenover elkaar in een spreekkamertje, maar op míjn manier: in de keuken. Verder kan ik ook bedrijven adviseren bij de verduurzaming van hun kantine en/of keuken, op termijn lesgeven aan koks enzovoort, enzovoort. Mogelijkheden genoeg.

Ik ben dus van nogal wat markten thuis, maar heb geen ervaring in de horeca. En dat maakt me een beetje huiverig. Ik heb al het aanbod gekregen van mijn kooklerares (die zelf een vega-restaurant heeft) om bij haar stage te komen lopen en dat ga ik zeker ook doen, maar het punt waar ik op dit moment enorm over dub, is dus die ruimte die ik op het oog heb. Dat is een soort turning point voor mij om al die plannen, die ik al jaren heb, concreter te maken. Een extra motivatie, maar ook een stok achter de deur. Als ik kan bedingen dat ik hem een jaar kan huren voor de helft van de prijs, is er nog niet meteen de druk om geld te gaan verdienen. Dan kan ik rustig gaan inrichten en rustig starten, op mijn tempo en op mijn manier en in dat jaar uitzoeken welke kant ik precies op wil. Als ik de kosten minimaal houd, loop ik geen groot financieel risico (ik betaal dat gemakkelijk uit mijn huidige inkomsten, ik blijf mijn huidige werk er sowieso naast doen zolang ik dat leuk vind en het nodig is) en kan ik de deur ook weer sluiten als blijkt dat het niets wordt.
Dus daar ben ik eigenlijk wel uit. Wat me zoals ik al zei wat huiverig maakt, zijn alle wettelijke eisen en bepalingen waar ik aan moet voldoen. Daar ga ik me deze week nader in verdiepen. De link die iemand hier gaf heb ik meteen aangeklikt, maar ik vond het vooral doorlinken en verwijzen en niet heel concreet worden. Je vindt op google ook allerlei horecasites met checklists en zo, maar ook die verwijzen allemaal weer naar andere sites en geven linkjes, naar voor mij abstracte regels, ik zag al snel door de bomen geen bos meer. Mijn boekhoudster heeft al aangeboden ter plekke te komen kijken, zij heeft daar meer kijk op. Ik sta er dus niet helemaal alleen voor, maar ik zou graag sparren met iemand die iets soortgelijks doet. Vandaar mijn vraag hier.
Maar uiteraard zijn alle tips en suggesties welkom, keep 'm coming!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven