Werk & Studie alle pijlers

Bang voor het gesprek

17-10-2018 20:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit in een vervelende situatie op mijn werk. Ik heb een leidinggevende die heel onvoorspelbaar is.

Ze deed altijd ontzettend aardig en bij haar kon ik kwijt waar ik tegenaan liep. Tot ze ineens veranderde van houding. Uiteindelijk heb ik een gesprek aangevraagd en zat daar ineens iemand anders bij die zogenaamd het gesprek zou leiden. Het werd een erg vervelend gesprek waarbij de emoties hoog opliepen. Het voelde alsof ik met mijn rug tegen de muur stond in dat 2 uur durende gesprek. Ook was mij niet duidelijk wat er van mij verwacht word.

De periode daarna deed ze weer heel aardig tegen me en gaf mij complimentjes als ik mijn werk goed had gedaan. Het gaf mij de indruk dat de werkrelatie aan het herstellen was, ook al was het vertrouwen aan beide kanten niet helemaal terug.

Nu is zij maandag ineens weer enorm tegen mij uitgevallen op het werk. We stonden in de hal en alle collega’s konden het horen. Zij gaf mij echt “op mijn flikker” voor iets en ze liep weg zodra ik het begon uit te leggen. Vlak daarna deed ze weer aardig tegen me toen we in een vergadering zaten, alsof er niets aan de hand is.

Nu heb ik een e-mail van haar ontvangen dat ze een gesprek wilt want bladiebla (een lijst aan dingen die ik niet goed doe). De manager en iemand van HR stonden in de cc. Nu ben ik bang voor een herhaling van dat vervelende gesprek die we eerder hebben gehad. Ik wil niet weer het gevoel hebben met mijn rug tegen de muur te staan. Ik wil niet geemotioneerd raken, maar ik ben nu al enorm gespannen.

Ik wil niet zeggen dat ik geen aandeel heb. Ik weet dat ik beter kan in mijn werk en laat steken vallen. Maar sinds het vertrouwen is beschadigd kan ik mijzelf er niet toe zetten net wat beter mijn best te gaan doen. Mijn motivatie en drijfveren zijn helemaal weg omdat ik mij niet op mijn plek voel. Ik ga met tegenzin naar mijn werk en dat ziet zij vast ook wel. Maar...ik kan geen ontslag nemen want heb nog niks anders. Ben al wel op zoek.

Sorry, lang verhaal maar moest het even kwijt. Ik kan er niet van slapen en zit niet goed in mijn vel. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: wat nu? Ik wil dat gesprek niet aangaan omdat het niet “veilig” voelt. Ik wil niet weer janken en zwak overkomen. Maar mag ik weigeren? En zolang zij mij nu niet ontslaan, is het wel verstandig om zelf ontslag te nemen? Mijn contract loopt pas in februari af. Bedankt voor het advies.
Het vertrouwen is beschadigd en je gaat met tegenzin naar het werk.. wat anders gaan zoeken dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet wachten tot je contract eindigt maar zelf op zoek naar ander werk. Doet leidinggevende ook tegen anderen zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al opzoek maar dat heeft ook tijd nodig voor ik wat anders heb. Ondertussen wilt zij dat gesprek en weet ze niet dat ik wat anders zoek.

Ik denk niet dat ze tegen andere zo doet.
Oh meid wat klinkt dat herkenbaar? Wat vervelend zeg. Wat voor werk doe je als ik vragen mag. Heb ook in een soortgelijke situatie gezeten. Werkte ruim 20 jaar in een supermarkt. Kreeg opeens overal kritiek op, gesprekken over en weer. Van hun kant werd hun bedrijfsadviseur erbij gehaald, dus 3 tegen 1. Kwam erachter dat ze met dossieropbouw bezig waren en gewoon dingen zochten om te kunnen noteren. Tegen een burn out aangezeten door alles. Ging er aan onderdoor. Uiteindelijk ontslag gekregen. Was gewoon te oud, had te veel uur, dus te duur. Weet je of ze bij jou ook aan dossieropbouw bezig zijn? Laat je niet wegtreiteren, want dan sta je met lege handen. Hoop dat je gauw een nieuwe leuke baan vindt. Want hier ga je aan onderdoor, het vreet je op. Zijn er collega’s die je in vertrouwen kunt nemen en waar je je ei kwijt kunt? Ik wens je sterkte.
Ga het eens rustig hebben over het proces, de manier waarop jouw leidinggevende feedback geeft. Want dit lijkt me niet helemaal de manier.
Ik zou me niet zo druk maken. Op basis van wat je hier schrijft kun je er, denk ik, op wachten dat je contract niet verlengd wordt. Misschien is dat wat ze wil gaan vertellen. Dat zal dan niet als een verrassing komen. En dat vind je misschien ook helemaal niet erg.

Als je contract niet verlengd wordt heb je misschien recht op ww. Maar als je toch al aan het zoeken bent voor iets anders, dan kun je misschien al een maandje eerder weg. Of hoef je geen beroep te doen op ww.

Maw, het klinkt alsof je niet heel veel hebt te verliezen. Weg ga je toch, als ik het zo inschat. Ik zou me dus niet zo druk maken en die laatste maandjes me gewoon zakelijk en professioneel opstellen, maar verder alles van je af laten glijden. Alsof ze nú nog een ontslagprocedure oid in gang gaan zetten. En wie weet komen ze met een ander voorstel.
Alle reacties Link kopieren
Ze probeert je eruit te werken.
Tip voor een eventueel volgende baan , aardig doen tegen je manager of leidinggevende.
Maar hoe aardig ook , nooit zomaar iemand vertrouwen. Niet iedereen is te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een trut.
Als zij niet (helemaal) tevreden is over je werk dan kan ze dat ook op een normale manier ter sprake brengen.
Tegen je schreeuwen? Dat is echt niet de manier en dat hoef je ook niet te pikken. Ook 'managers' mogen zich normaal gedragen.

Ik zou voor mezelf op papier zetten wat je wilt bespreken, op die manier heb je een houvast.
Je mag ook best op een normale manier aangeven dat je openstaat voor opbouwende kritiek maar dat je vindt dat dit niet op de juiste manier gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed ook dat ze een dossier aan het opbouwen is. Maar begrijp niet waarom, want mijn contract loopt over een paar maanden af. Kan ze mij beter positief stimuleren zodat ik de laatste maanden nog goed mijn best doe.

Ik probeer het ook van me af te laten glijden maar dat is echt moeilijk. Het vreet aan me. Ze vraagt ook steeds meer van me. En daar moet ik in mee gaan, anders dan krijg ik daar weer wat over te horen. Ook word ik hier enorm onzeker van. Ik ben bang dat ik straks nog overspannen word.

Wat kan ik het beste doen? Het liefst wil ik het gesprek niet aangaan, want ga toch uiteindelijk weg daar...
Alle reacties Link kopieren
Vlaca schreef:
17-10-2018 20:46
Ik wil dat gesprek niet aangaan (….) Maar mag ik weigeren? En zolang zij mij nu niet ontslaan, is het wel verstandig om zelf ontslag te nemen? Mijn contract loopt pas in februari af. Bedankt voor het advies.
Antwoord op de vragen die ik zie staan in je laatste stukje:
- ik denk niet dat je het gesprek kunt weigeren. Ik snap dat je je onveilig voelt. Ik zou vooral vooraf navragen wie er bij het gesprek aanwezig zijn zodat je er deze keer op voorbereid bent. Ik zou het gesprek ook proberen voor te bereiden. Deze keer heeft ze de punten waarom ze een gesprek wil al gemaild dus weet je hopelijk beter wat je te wachten staat. Hoe sta jij tegenover deze punten? Herken je het helemaal of maar gedeeltelijk? Je geeft zelf al aan dat je nog ontwikkelpunten hebt. Ik weet niet goed hoe je je hierop voor kunt bereiden verder en wat ervoor kan zorgen dat je je veiliger voelt. Het wordt wel een heel spannend gesprek, dat begrijp ik wel.

- als ze je niet ontslaan lijkt het me niet verstandig om zelf ontslag te nemen zonder dat je iets anders hebt. Als je zelf ontslag neemt heb je namelijk geen recht op ww en zit je dus echt zonder inkomsten zolang je geen nieuwe baan hebt.

Het is een vervelende situatie waar je in zit. Ik hoop voor je dat je snel iets anders vindt.
Vlaca schreef:
17-10-2018 21:18
Ik vermoed ook dat ze een dossier aan het opbouwen is. Maar begrijp niet waarom, want mijn contract loopt over een paar maanden af. Kan ze mij beter positief stimuleren zodat ik de laatste maanden nog goed mijn best doe.

Ik probeer het ook van me af te laten glijden maar dat is echt moeilijk. Het vreet aan me. Ze vraagt ook steeds meer van me. En daar moet ik in mee gaan, anders dan krijg ik daar weer wat over te horen. Ook word ik hier enorm onzeker van. Ik ben bang dat ik straks nog overspannen word.

Wat kan ik het beste doen? Het liefst wil ik het gesprek niet aangaan, want ga toch uiteindelijk weg daar...
Als je contract afloopt per februari heeft het nu echt geen zin meer om een dossier op te bouwen, dus dat zal ze niet doen. Misschien komt ze met een voorstel. Niets zomaar tekenen hoor!

Ga het gesprek gewoon aan, met de wetenschap dat je tóch niets te verliezen hebt. Je kunt gaan aftellen. Misschien kun je eerder weg als je nog vakantiedagen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt niet wat er precies in het eerste gesprek besproken is of dat je deze verbeterpunten opgepakt hebt. Alleen dat je het gesprek erg vond, maar niet dat je er iets mee gedaan hebt.
Als je er inderdaad niets mee gedaan hebt en er geen verbetering is opgetreden dan snap ik dat je leidinggevende weer een gesprek wil.
Je hebt een tijdelijk contract dus om dosssieropbouw of wegpesten zal het niet gaan. Waarschijnlijk hopen ze gewoon dat je je werk beter gaat doen als je op je fouten word aangesproken want ze moeten nog 4 maanden met je verder.
Vlaca schreef:
17-10-2018 21:18
Ik vermoed ook dat ze een dossier aan het opbouwen is. Maar begrijp niet waarom, want mijn contract loopt over een paar maanden af. Kan ze mij beter positief stimuleren zodat ik de laatste maanden nog goed mijn best doe.

Ik probeer het ook van me af te laten glijden maar dat is echt moeilijk. Het vreet aan me. Ze vraagt ook steeds meer van me. En daar moet ik in mee gaan, anders dan krijg ik daar weer wat over te horen. Ook word ik hier enorm onzeker van. Ik ben bang dat ik straks nog overspannen word.

Wat kan ik het beste doen? Het liefst wil ik het gesprek niet aangaan, want ga toch uiteindelijk weg daar...
het gesprek gewoon proberen aan te gaan, hoe moeilijk ook. Snap dat je gestresst hierdoor wordt. Heb ik ook gehad en had het gevoel dat ik in een visuele cirkel zat, waar ik niet meer uit kwam. Gewoon omdat, wat ik ook probeerde het toch nooit goed deed. En als er een keertje een ietsiepietsie positiviteit was, dan kwam er altijd wel weer kritiek achteraan. En kon als ik naar huis wilde, eerst nog op kantoor komen om van alles aan te horen wat ik allemaal niet goed gedaan had. Ik denk werkelijk dat ze je contract niet gaan verlengen. Ik hoop dat je er uiteindelijk op een goede manier weg kunt. Want deze stress komt je gezondheid echt niet ten goede. Hoop echt op een hele leuke nieuwe baan. En niet zomaar iets tekenen. Laat ze maar met een vaststellingsovereenkomst over de brug komen, met goede transitievergoeding. Ben benieuwd hoe het afloopt. Sterkte!
Een transitievergoeding krijg je alleen als je langer dan 2 jaar in dienst bent geweest.
Bloemkoolroosje schreef:
17-10-2018 21:06
Ik zou me niet zo druk maken. Op basis van wat je hier schrijft kun je er, denk ik, op wachten dat je contract niet verlengd wordt. Misschien is dat wat ze wil gaan vertellen. Dat zal dan niet als een verrassing komen. En dat vind je misschien ook helemaal niet erg.

Als je contract niet verlengd wordt heb je misschien recht op ww. Maar als je toch al aan het zoeken bent voor iets anders, dan kun je misschien al een maandje eerder weg. Of hoef je geen beroep te doen op ww.

Maw, het klinkt alsof je niet heel veel hebt te verliezen. Weg ga je toch, als ik het zo inschat. Ik zou me dus niet zo druk maken en die laatste maandjes me gewoon zakelijk en professioneel opstellen, maar verder alles van je af laten glijden. Alsof ze nú nog een ontslagprocedure oid in gang gaan zetten. En wie weet komen ze met een ander voorstel.
Dit.
Own wat je verbeterpunten zijn, en verder ben ik dan wel weer zo iemand die ook even benoemt dat ik de manier van feedback voor mij niet vind werken.
Want wat ik er niet van snap is dat je aangeeft dat je verbeterpunten hebt maar 'zo' niet gemotiveerd bent wat extra aan je verbeterpunten te werken.
Dit is echt juist de ultieme kans om voor jezelf eraan te werken, je wordt ws toch niet verlengd dus maak er dan voor jezelf het beste van zou ik denken.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is dat er in het eerste gesprek niet duidelijk naar voren is gekomen waar ik dan aan moet werken. Ze kon het niet specifiek benoemen. Ik heb aangegeven dat het onduidelijk is wat ze verwacht. Zij gaf aan dat ze niet wist hoe ze mij duidelijk kon maken wat ze precies verwacht en dat ze ook geen tijd heeft om daar mee bezig te zijn.

Ook zegt ze dat ik niet zie welke taken er liggen en zij zich uiteindelijk dus bezig houd met mijn werk.

Moet daarbij wel zeggen dat er nooit een overdracht is geweest van mijn voorganger en ik niet ben ingewerkt. Had destijds aangegeven dat ik graag een training oid wil omdat alles nieuw was voor me, maar daar was geen geld voor.
Vlaca schreef:
17-10-2018 21:57
Het punt is dat er in het eerste gesprek niet duidelijk naar voren is gekomen waar ik dan aan moet werken. Ze kon het niet specifiek benoemen. Ik heb aangegeven dat het onduidelijk is wat ze verwacht. Zij gaf aan dat ze niet wist hoe ze mij duidelijk kon maken wat ze precies verwacht en dat ze ook geen tijd heeft om daar mee bezig te zijn.

Ook zegt ze dat ik niet zie welke taken er liggen en zij zich uiteindelijk dus bezig houd met mijn werk.

Moet daarbij wel zeggen dat er nooit een overdracht is geweest van mijn voorganger en ik niet ben ingewerkt. Had destijds aangegeven dat ik graag een training oid wil omdat alles nieuw was voor me, maar daar was geen geld voor.
Nou, bewijst maar weer dat iedereen maar zomaar manager mag worden, wat een druiloor.
Tijd uitzitten en verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ook zoiets. Er zijn “klachten” over me binnengekomen door meerdere mensen in de organisatie. Maar niet zeggen wat er dan is gezegd en waar de klachten vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Loop morgen een uitzendbureau binnen en dan heb je overmorgen een andere baan. Goed, misschien niet het leukste werk, maar in de horeca, in de zorg en in de schoonmaak ligt het werk echt voor het oprapen momenteel.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan maar ontslag moet nemen, maar ik zou me dus nu ook niet zo heel druk maken over dat gesprek. Voor het geld hoef je je echt niet te laten afzeiken, dat kun je op andere plekken net zo goed verdienen.

En het staat jou vrij om ook iemand mee te nemen, je hoeft dit echt niet in je eentje te doen. Is er een collega waar je goed mee kunt samenwerken?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Vlaca schreef:
17-10-2018 22:02
Ook zoiets. Er zijn “klachten” over me binnengekomen door meerdere mensen in de organisatie. Maar niet zeggen wat er dan is gezegd en waar de klachten vandaan komen.
Het klinkt alsof ze jou voor iets wil laten opdraaien. Ook omdat ze zegt dat zij jouw werk moet gaan doen en vindt dat je door telepathie oid maar moet begrijpen wat zij van je wil
Of ze is uitzonderlijk dom, of ze houdt het expres vaag omdat ze naar anderen iets heeft verteld over wat jouw taken zouden zijn, wat jij zelf niet weet of waar je iets mee kan
Gok ik.
[quote=Ceylon post_id=29141580 time=1539806728 user_id=26549

maar ik zou me dus nu ook niet zo heel druk maken over dat gesprek. Voor het geld hoef je je echt niet te laten afzeiken, dat kun je op andere plekken net zo goed verdienen.

[/quote]

Spijker op zijn kop. Je gaat toch weg. Laat het los. Vertrek eerder. Je hebt hier zelf ook regie in he? Misschien kun je afspreken dat je je lopende werkzaamheden afrondt en eerder vertrekt. Als je concludeert dat ze echt van je af wil, vraag haar dan op de man af met een voorstel te komen waarmee jullie zo snel mogelijk uit elkaar kunnen. Of, als ze écht heel vals doet, kun je je altijd nog ziek melden. Ik vind dat persoonlijk niet zo chique en het zou ook mijn eer te na zijn, maar als er echt lelijke spelletjes worden gespeeld zou ik me daar niet voor laten lenen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-10-2018 22:11
Het klinkt alsof ze jou voor iets wil laten opdraaien. Ook omdat ze zegt dat zij jouw werk moet gaan doen en vindt dat je door telepathie oid maar moet begrijpen wat zij van je wil
Of ze is uitzonderlijk dom, of ze houdt het expres vaag omdat ze naar anderen iets heeft verteld over wat jouw taken zouden zijn, wat jij zelf niet weet of waar je iets mee kan
Gok ik.
Soms denk ik dat ook wel eens. Er is momenteel veel gaande en ze is erg druk met haar reputatie. Ik heb soms het vermoeden dat ze haar eigen tekortkomingen op mij afschuift. En nu grijpt ze alles aan om mij fout te laten lijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ziekmelden ook niet zo chique en doe dat liever niet. Tenzij de spanning echt niet te houden is.

Het opzegtermijn is 2 maanden. Wat ik het liefst wil is gewoon mijn eigen werkzaamheden afmaken en verder niks nieuws of “extra” dingen die ze nu steeds van me vraagt. Ik wil eigenlijk graag horen dat mijn contract niet word verlengd zodat ik kan aangeven alleen mn eigen werk nog te doen. Ondertussen ga ik natuurlijk opzoek naar wat anders.

Wil dat het dragelijk is in de tussentijd. En dit gezeik maakt dat ik heel hard wil wegrennen en niet meer terugkomen. Het vreet zoveel negatieve energie. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier eigenlijk twee mensen die zich erg onprofessioneel gedragen. Jouw leidinggevende is onprofessioneel omdat ze op een idiote en onfatsoenlijke manier feedback geeft, zonder je daarbij te vertellen hoe het beter kan. En jij bent onprofessioneel omdat jij weet dat jij je werk niet goed doet en haar daar de schuld van geeft, en omdat je het gesprek niet aan wil gaan.

Haar kun je niet veranderen, maar je kunt jouw eigen houding en werkethiek natuurlijk wel aanpakken. Dat betekent dus dat jij wel jouw werk naar eer, geweten en beste kunnen uitvoert, om de simpele reden dat dit is waar jij je contractueel toe hebt verplicht en waar jij elke maand jouw salaris voor ontvangt. Daarnaast ga je professioneel het gesprek in, waarbij je enerzijds toegeeft waar je steken hebt laten vallen zonder daarbij in de verdediging te schieten, en anderzijds haar aanspreekt op de manier waarop zij “leiding” aan jou geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven