Werk & Studie alle pijlers

10 minuten zelf in te vullen tijd tijdens sollicitatie

19-10-2018 09:10 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Tijdens een sollicitatiegesprek dat ik komende week heb voor een managementfunctie binnen het voortgezet onderwijs mag ik 10 minuten (van het 60 minuten durende gesprek) naar eigen inzicht invullen.

Ik wil graag iets anders doen dan alleen vragen stellen. Een werkvorm die mij ook een goed beeld geeft over de school/ de cultuur/ de collega’s.

Nu zou ik bijvoorbeeld bij de commissie waar het management in zit, fotokaarten kunnen gebruiken en hen vragen een kaart te kiezen die staat voor het type leider dat zij zijn (en dat toelichten). Of een kaart die staat voor de school/ de onderwijsvernieuwing waar ze naartoe willen/ dat wat ze zoeken in de te kiezen manager enz. Maar ja, die kaarten die worden al zovaak ingezet.

Naast het gesprek met de sollicitatiecommissie (MT) heb ik ook een gesprek met de benoemingsadviescommissie (docenten en orthopedagoog). Voor beide gesprekken ben ik opzoek naar een geschikte werkvorm.

Waar ik voor wil waken is de plank (volledig) misslaan.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Dank alvast.
Alle reacties Link kopieren
Bedoelen ze niet gewoon dat je dan zelf vragen kunt stellen? Om er achter te komen of de organisatie wel iets voor jou kan betekenen en bij jou past?
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
19-10-2018 09:12
Bedoelen ze niet gewoon dat je dan zelf vragen kunt stellen? Om er achter te komen of de organisatie wel iets voor jou kan betekenen en bij jou past?
Dat mag ook. Maar tijdens de voorbespreking met het werving en selectie bureau gaf de dame als advies iets anders te doen dan alleen maar vragen te stellen (mits dat bij mij als persoon past).
Het word steeds gekker met brieven en gesprekken...
als wij jou tips geven, zien ze trouwens niet wat jou jou maakt. Ik zou een presentatie geven van een of ander onderwerp wat mij aanspreekt. Puberbrein of snel leren lezen bv.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het doel van deze 10 minuten?
- Iets over jezelf en/of jouw visie presenteren (dit is wie ik ben, dit is waar ik voor sta)
- iets over de school te weten komen (past de school en hun visie bij mij)
- Iets over de functie te weten komen (past de baan bij mij en mijn competenties)
- Iets over toekomstige collega’s te weten komen (pas ik in dit team)
Alle reacties Link kopieren
belle_epoque schreef:
19-10-2018 09:30
Wat is het doel van deze 10 minuten?
- Iets over jezelf en/of jouw visie presenteren (dit is wie ik ben, dit is waar ik voor sta)
- iets over de school te weten komen (past de school en hun visie bij mij)
- Iets over de functie te weten komen (past de baan bij mij en mijn competenties)
- Iets over toekomstige collega’s te weten komen (pas ik in dit team)
Het doel is iets te weten te komen over de school/cultuur/het team om voor mijzelf een beter beeld te kunnen vormen, of deze functie (binnen deze school) bij mij past.
Alle reacties Link kopieren
Moonflower85 schreef:
19-10-2018 09:37
Het doel is iets te weten te komen over de school/cultuur/het team om voor mijzelf een beter beeld te kunnen vormen, of deze functie (binnen deze school) bij mij past.
Misschien heb je iets aan dit online boek over werkvormen:
https://www.icm.nl/content/uploads/2016 ... ve-pdf.pdf
Alle reacties Link kopieren
Tjonge het wordt ook steds gekker met die sollicitatieprocedures. Zelfs voor vrijwilligerswerk moet je al een cv maken. :facepalm: Ik doe er niet aan mee.

Maar begrijp dat dit een managementfunctie is, dus dat is beetje anders.
Misschien filmpje laten zien van probleem en hoe de school fan zou reageren?
Alle reacties Link kopieren
belle_epoque schreef:
19-10-2018 09:55
Misschien heb je iets aan dit online boek over werkvormen:
https://www.icm.nl/content/uploads/2016 ... ve-pdf.pdf
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
zichzelf laten voorstellen naar aanleiding van hun sleutelbos?

postkaarten laten schrijven naar een gevangene in het buitenland (zelf adresseren postkaarten meenemen) achteraf bespreken waarom ze wat hebben besproken?

ze een flat laten bouwen met spaghetti en wol. Kunnen ze zo goed samenwerken, en zijn ze nou daadwerkelijk een team...
belle_epoque schreef:
19-10-2018 09:55
Misschien heb je iets aan dit online boek over werkvormen:
https://www.icm.nl/content/uploads/2016 ... ve-pdf.pdf
Dank je!
Ik denk dat je je meer moet richten op wie jij bent en wat jij te bieden hebt, dan andersom. Natuurlijk is het ook om vragen te stellen, maar dan zou ik wel blijven proberen om je eigen aanpak en persoonlijkheid centraal te stellen. Zij solliciteren niet bij jou.

Ik zou iets wat je bij vorige werkgevers hebt gerealiseerd of bereikt toelichten en als een soort case study gebruiken en uitleggen waar jij denkt dat er raakvlakken zijn bij deze organisatie. Of vragen stellen over een strategiedoel uit het jaarverslag en hoe jij denkt dat jij daar op jouw niveau invulling aan zou kunnen geven. Een idee pitchen op een niet-dwingende, open manier. Vraag hoe ze tegen bepaalde dingen uit het veld aankijken.

Ik ben zelf geen type voor kaarten en dat soort dingen, maar als dat bij je past is dat anders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vragen wat voor leiders in het sollicitatie team zitten, dat lijkt mij niet zo handig. Zij zijn niet de sollicitant op persoonlijke titel.

10 minuten is niet heel veel tijd. Hoeveel tijd heb je nodig om de kaarten uit te leggen, en heb je dan wel voldoende tijd over om een goed antwoord of discussie te krijgen? En wil iedereen wel mee doen of snappen ze het wel. Voor jou misschien gesneden koek, niet iedereen vindt dit even geschikt.

Wat is er mis met de gewone werkvorm als in vraag en antwoord. Speel in op wat er gevraagd is tijdens het sollicitatie gesprek, is er nog iets wat onderbelicht is, heb jij nog kwaliteiten die je graag naar voren wilt brengen, heb je nog vragen over iets. Van te voren dus een lijstje maken van alles wat je graag besproken wilt hebben. Gebruik de 10 minuten om het hele lijstje verder af te vinken. Laat ook zien dat je flexibel bent en kan inspringen op de situatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook niet zo van de kaarten o.i.d. maar vind de sfeer proeven wel heel belangrijk. Door bv. met docent (ipv management) te praten over waar hij/zij nou in dagelijkse werk tegenaan loopt of wat er juist niet lekker gaat. Of bv. een klein rondje door de school lopen en vragen waarom ze bepaalde dingen hebben opgehangen of op een bepaalde manier hebben ingedeeld.
Het komt altijd weer goed...het kost alleen maar tijd
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel allemaal voor de reacties. Ik heb er veel aan.
Morgen ga ik me voorbereiden en keuzes maken, ik heb er zin in!

Fijne dag vandaag.
Vraag een rondleiding door de school en stel vragen over wat je ziet.
Lijkt me mee opleveren dan een stom spelletje.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-10-2018 09:56

Maar begrijp dat dit een managementfunctie is, dus dat is beetje anders.
Misschien filmpje laten zien van probleem en hoe de school fan zou reageren?
Juist voor een managementfunctie verbaast me dit. Een sollicitatiegesprek is een gesprek (duh). Geen vraag- en antwoordspelletje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven