Werk & Studie alle pijlers

UItbetaling vakantiegeld bij ontslag

19-10-2018 11:48 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn contract loopt eind deze maand af en is niet verlengd.
Gelukkig heb ik al een nieuwe baan gevonden, dus heel erg vind ik het niet.
Nu had ik verwacht bij mijn laatste salaris ook mijn opgebouwde vakantiegeld te ontvangen, maar volgens mijn werkgever wordt dit pas eind van het jaar uitbetaald door het kantoor dat de salarisadministratie doet. Mag dit?
Het is over 2 maanden al december, maar toch zou ik het liever al deze maand ontvangen.
Een werkgever is niet verplicht om bij beëindiging van het contract, ook direct het vakantiegeld uit te betalen. Uitbetaling van vakantiegeld geschiedt meestal in mei of juni. Natuurlijk zijn er werkgevers die alles direct netjes afhandelen, maar vanzelfsprekend is het niet.
Mag dit? Ja dat mag!
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk, ik kon niet echt ergens terugvinden of hier regels over bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of het mag. Wettelijk is er niets geregeld maar lees toch wel vaak, ook bij FNV, dat hij dat moet betalen met je laatste salaris.
Zeker omdat het niet onverwacht ontslag is.

https://werkwacht.nl/artikel/eindafrekening/
Je kunt ook even informeren bij een vakbond.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De werkgever moet een eindafrekening verzorgen. Het normale salaris moet voor het einde van de volgende maand worden uitgekeerd. Veel meer zegt de wet niet. Zaken als bonussen, openstaand vakantiegeld, uitbetalen vakantieuren en dergelijke moeten afgerekend worden, maar wanneer precies, dat mag de werkgever behoorlijk zelf bepalen. Voor vakantiegeld lijkt alles tot het moment van reguliere uitbetaling (in mei of juni) me 'redelijk', daar doe je weinig tegen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik begrijp die werkgever niet. Een eindafrekening maken en daarbij het vakantiegeld gelijk verrekenen is veel handiger.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
19-10-2018 14:02
Ik begrijp die werkgever niet. Een eindafrekening maken en daarbij het vakantiegeld gelijk verrekenen is veel handiger.
Dat hangt natuurlijk volledig af van hoe het salarisadministratiesysteem werkt. En later uitbetalen is cashflowtechnisch waarschijnlijk gunstiger, dus als de computer dat met 1 druk op de knop kan, dan is eerder uitbetalen echt niet 'handiger' voor hen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
19-10-2018 13:56
De werkgever moet een eindafrekening verzorgen. Het normale salaris moet voor het einde van de volgende maand worden uitgekeerd. Veel meer zegt de wet niet. Zaken als bonussen, openstaand vakantiegeld, uitbetalen vakantieuren en dergelijke moeten afgerekend worden, maar wanneer precies, dat mag de werkgever behoorlijk zelf bepalen. Voor vakantiegeld lijkt alles tot het moment van reguliere uitbetaling (in mei of juni) me 'redelijk', daar doe je weinig tegen.
Het gemak waarmee hier de grootst mogelijke onzin wordt neergekwakt is echt fascinerend.

Bij het einde van het dienstverband moet je binnen een maand na einde dienstverband een eindafrekening krijgen, inclusief prorata vakantiegeld, openstaande vakantiedagen, prorata 13e maand etc. Het zou wat zijn als je dat als werkgever volledig zelf zou mogen bepalen :bonk:
Het enige wat eventueel later kan worden betaald is een gedeelte van de winstuitkering of andersoortige bonus die pas na het einde van het boekjaar wordt vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
rechtiskrom schreef:
19-10-2018 16:05
Het gemak waarmee hier de grootst mogelijke onzin wordt neergekwakt is echt fascinerend.

Bij het einde van het dienstverband moet je binnen een maand na einde dienstverband een eindafrekening krijgen, inclusief prorata vakantiegeld, openstaande vakantiedagen, prorata 13e maand etc. Het zou wat zijn als je dat als werkgever volledig zelf zou mogen bepalen :bonk:
Het enige wat eventueel later kan worden betaald is een gedeelte van de winstuitkering of andersoortige bonus die pas na het einde van het boekjaar wordt vastgesteld.
Pertinent onwaar. Genoeg bedrijven betalen vakantiegeld gewoon in mei uit. Mag ook gewoon.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven